ד"ר ג'וליאן אלוורז שמבקר בישראל: "ספורטאי שינהל נכון את החיים שלו יהיה יותר חזק וידע להתמודד עם הכל"

בראיון אישי לשוונג מדבר ד"ר ג'וליאן אלוורז הספרדי, שמבקר בארץ כאורח של חברת "הרבלייף", על השקפות העולם שלו בנוגע לתזונה, התנהלות באימונים ואורח חיים נכון גם של ספורטאים חובבנים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
ד"ר ג'וליאן אלוורז

ספורט הסבולת מושך אליו אנשים רבים בשנים האחרונות, אבל אחד הדברים היפים בתחום הזה הוא שזה תחום שלא מפסיקים לחקור אותו, וכל הזמן מגלים דברים חדשים. לישראל הגיע ד"ר ג'וליאן אלוורז הוא אחד מרופאי הספורט הראשונים בספרד, ובשנים האחרונות עבד עם עשרות מדליסטים אולימפיים בענפי ספורט שונים וגם עם מי שנחשב בעיני רבים לגדול הטריאתלטים כיום, חאבייר גומז. הוא חבר בוועדה המדעית המייעצת של הרבלייף העולמית ובימים אלה הוא מבקר כאן כאמור כאורחה ומרצה בענייני תזונה ואורח חיים בריא ועל כן ניפגשנו עימו לראיון אישי.

חשבתם שאתם יודעים הכל על אורח חיים בריא?

להתחיל לשלוט בחיים שלנו. ד"ר ג'וליאן אלוורז | צילום: דני בורשבסקי

"נדהמתי מהיכולות שלהם"

לד"ר אלוורז יש הרבה מה לומר בכל מה שקשור לתזונה נכונה ואורח חיים בריא עבור ספורטאים וכלל האוכלוסיה. אנחנו התעניינו בעיקר בהמלצות שלו לאורח החיים של ספורטאי הסבולת. בתור איש מקצוע שעבד בין השאר עם מרימי משקולות, שחיינים, רוכבי אופניים, כדורגלנים, כדורסלנים וטריאתלטים, אלוורז מסכם שנים של פעילות עם פרגון גדול לאותם טריאתלטים עליהם הוא מספר: "אפשר להגיד שנדהמתי בעיקר מהיכולות שלהם, יצא לי לעבוד מקרוב עם חאבייר גומז ואיבן ריינה ומדובר ללא ספק בספורטאים אדירים עם נתונים מדהימים".

כשד"ר אלוורז נשאל לגבי תזונה נכונה לספורטאים, הוא מציין בראש ובראשונה דווקא את נושא השתייה. "הבעיה של רוב ספורטאי הסבולת היא שהם לא מחזירים את כמות הנוזלים שהם מאבדים באימונים. הדרך הטובה ביותר היא לשקול את עצמך ללא בגדים לפני ואחרי האימון. אם אתה שוקל פחות בתום האימון זה לא טוב. אתה צריך להיות באותו המשקל כי רוב המשקל שאיבדת זה מים. נניח שרצתם שעתיים ושרפתם לצורך העניין 1,000 קלוריות. הכמות הזאת שווה ערך ל-100 גרם שומן וזו ירידה שאולי תוכלו להרשות לעצמכם. כשעבדתי עם ספורטאים, לא אפשרתי להם לסיים את האימון לפני שהם חזרו למשקלם לפני הפעילות. אם לא תחזירו לעצמכם את כמות הנוזלים שאיבדתם, האימון הבא שלכם כבר יהיה פחות טוב. הדבר הזה יוביל לירידה בביצועים, ובסופו של דבר יכול להוביל גם לפגיעה בשרירים".

מבחינתו של ד"ר אלוורז, הדרך הטובה ביותר לסיים אימון היא שתיית שייק מיד בסופו. "מדברים על חלון ההזדמנויות הידוע שבו אפשר לצרוך פחמימות אחרי האימון. החלון הזה קיים, אבל הוא נפתח מיד בתום הפעילות ונסגר מהר מאוד. אם תצרכו את הפחמימות 20 דקות לאחר תום האימון, יתכן שזה יהיה מאוחר מדי. לכן הכינוי שלי הוא דוקטור שייק, כי תמיד הייתי מכין לספורטאים שלי שייקים בסוף האימון. אם זה אימון סבולת השייק מורכב מ-80 אחוז פחמימות ו-20 אחוז חלבון, ואם זה היה אימון אנאירובי, אז היחס הוא הפוך. לכל אימון צריך להתאים את שייק ההתאוששות שאחרי, וזה לא משנה אם אתם ספורטאי סבולת או ספורטאים אחרים. שייק שמתאים לאימון סבולת יכול להיות מורכב מיוגורט, בננות, פירות יער ואגוזים".

ביום שלפני המרוץ התפריט נשאר זהה עד לאחר ארוחת הצהריים

אחרי האימון, רק שייק | צילום: thinkstock

בעניין התזונה עצמה, אלוורז בדומה לאנשי מקצוע אחרים לא ימליץ לאף אחד  על דיאטה "קיצונית" כמו טבעונות או פליאו. "זה ברור שהאנשים שעושים את זה מדווחים על שינויים מיוחדים, כי בסופו של דבר בשתי הדיאטות האלה נמנעים ממזון מעובד וצורכים הרבה ויטמינים ומינרלים חשובים. אם הייתי צריך לבחור בין שתיהן הייתי בוחר בטבעונות, כי אני חושב שהאדם יכול להסתפק באיכות החלבון שיש בסויה ולא חייב חלבון מן החי, אבל ההמלצה שלי היא פשוט להימנע כמה שיותר ממזון מעובד". לגבי דברים שצריך להימנע מהם, אלוורז דווקא מודה שהוא לא חסיד של בשר אדום. "אני באופן אישי מעדיף להימנע או להמעיט מזה בגלל חוסר האיזון בין אומגה 6 לאומגה 3 בשומן מן החי. אני ממליץ תמיד לספורטאים לשקול פעמיים אם לאכול בשר אדום, ומציע את האופציה של הדגים והירקות. יש את העניין של ויטמין B12 שמצוי בבשר האדום והאדם צריך אותו. כנראה שבעתיד הקרוב אפשר יהיה למצוא אותו באצות שמגדלים כיום, וחוץ מזה צריך לזכור שיש סוגים של צדפות שהן מקור מצוין ל-B12 ולברזל".

אלוורז הוא גם לא חסיד גדול של פחמימות. "ספורטאי הסבולת נוהגים לצרוך כמויות גדולות של פחמימות, אבל היום אנחנו מבינים שלא צריך את זה. חשוב להעמיס פחמימות לפני תחרות, וחשוב לצרוך פחמימות לפני ריצות ארוכות. אבל אם אתם לא חייבים אותן, אל תאכלו אותם. אחד היתרונות של ספורטאים גדולים כמו הטריאתלטים הטובים בעולם היא, לדעת איך לנצל את השומנים שלהם כמקור אנרגיה בצורה מקסימלית, ולהשאיר את מחסני הגליקוגן לשלבים המכריעים של התחרות, זה מה שעושה חאבייר גומז וגם האחים בראונלי. זה אומר שיוצאים לאימון בלי לאכול לפני, וגם לא חייבים לאכול פחמימה בערב שלפני כדי להרגיל את הגוף לשרוף יותר שומן. בכל מקרה, מבחינתי השייקים לאחר האימון הם הכרחיים ועדיפים בהרבה על מזון מוצק. הגוף קולט את זה במהירות, ובמקביל אנחנו מחזירים לו את הנוזלים שהוא איבד".

"תהיו הבוסים של עצמכם" 

כשד"ר אלוורז מדבר על אורח חיים בריא, ועל כל מה שמשתמע מכך, רבים יגידו שזה נשמע כמו עונש. הוא מטיף להימנע ממזון "מפנק" במסעדות ותמיד לחפש את הירקות והדגים, הוא טוען שספורטאי חייב למצוא לעצמו את סדר העדיפויות הנכון בחיים ורומז לוויתורים שצריך לעשות וכן, הוא מתייחס לספורטאים חובבנים שרוצים להצליח בתחרויות "עממיות" ולא לספורטאים אולימפיים שברור מאליו שהם צריכים לחיות כפי שאנחנו מכנים "כמו מכונות".

העמסת פחמימות

אף אחד לא צריך הרבה מהן. פחמימות | צילום: thinkstock

"זה לא נכון לחשוב שאתה עבד של כל הדברים הללו, בסופו של דבר אתה צריך להבין שאתה זה שמנהל את החיים שלך, וזה מה שבחרת לעשות. אם בחרת בזה, כדאי שתעשה את זה כדי להגיע לתוצאות. אני לא אומר שאדם שהחליט לרוץ חצי מרתון צריך לוותר מיד על הבילויים, הסוכר והבירה, אבל אני חושב שמי שנכנס לזה ברצינות יבין לבד שיש ויתורים שהוא צריך לעשות ויש דרך חיים שבה צריך לבחור כספורטאי. כל אחד יכול למצוא את הזמן והיכולת לעשות את כל מה שצריך, ומי שינהל נכון את החיים שלו יהיה יותר חזק וידע להתמודד עם הכל".

בתור פיזיולוג ספורט שמסתובב בכל העולם, ד"ר אלוורז חשוף מן הסתם להרבה מחקרים. כשהוא נשאל מהם הנושאים החמים ביותר כיום הוא מספר: "שני נושאים על הפרק – תזונה והתאוששות. כיום יש אמצעים הרבה יותר מתקדמים שבאמצעותם אנחנו חוקרים את זמני המנוחה של הספורטאים, ואני מאמין שמהנושא הזה יצמחו המחקרים המעניינים הבאים. בסופו של דבר אתה צריך להיות ספורטאי במשך 24 שעות, ולא רק באימונים שלך. זה מה שמבדיל בין ספורטאים טובים מאוד לספורטאים אחרים. ועדיין, אנחנו חיים בעולם מלחיץ ומבלבל, ובמקרים רבים מתקשים לנוח כמו שצריך. כיום אנחנו חוקרים את איכות המנוחה והשינה של הספורטאים. אני למשל חושב ש-6 שעות שינה יכולות להספיק לספורטאים וממליץ על שעה נוספת של מנוחה בצהריים, אבל איכות השינה והמנוחה הם החשובים. אני ממליץ לכל ספורטאי לעשות מדיטציה 20 דקות בכל יום ובהחלט חושב שזה משהו שיכול לתרום רבות לאורח החיים שלו. זו דוגמה אחת, ובכלל יש הרבה מה לחקור בכל מה שהספורטאים עושים מחוץ לשעות האימונים שלהם ובהשלכות של זה. זה לא משהו שמניב תוצאות ביום אחד אלא לאורך זמן, אבל אני מאמין שנגלה שם דברים מאוד מעניינים".


 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג