הריקוד האחרון של יאן: לקראת אליפות העולם באיש ברזל

בראשון הקרוב מיטב הספורטאים יזנקו בניס (כן כן, בניס) לתחרות היוקרתית, ולרגל המאורע דוד פלד עושה סדר: המעבר מהוואי, אופי המסלול, המועמדים, המבריזים ו-GOAT אחד בהופעת פרידה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
יאן פרודנו | צילום: Giacomo1970, Wikimedia

אליפות העולם באיש ברזל היא חגיגה של ממש. אלפי אנשים בכל רחבי העולם יושבים מול המחשב, בצידי כבישי התחרות, או מול האפליקציה ועוקבים אחרי החברים/מתאמנים/ספורטאים האהובים עליהם. מאז שנכנסתי לעולם הטריאתלון אי שם ב-2017 אני יושב בכל פעם וצופה ב-8 שעות של התחרות האייקונית, חולם על אולי יום אחד להגיע לשם בעצמי. ביום ראשון, זה שוב קורה, ולפניכם ההכנה המלאה.

לכתבות נוספות בנושא:
113 קילומטרים של כאב: סיכום אליפות העולם בחצי איש ברזל
"10 לקחים שלי מאליפות העולם באיש ברזל"
"זה לא טרנד, זו תרבות": מאיר קנר שהשתתף בישראמן הראשון לפני 25 שנה בראיון 

שיעור בהיסטוריה והשערורייה:
טריאתלון 140.6/טריאתלון 226, או בשמו המוכר יותר – תחרות איש הברזל, היא תחרות מולטי ספורט בענף הסבולת אשר משלבת 3 ענפים למרחקים לא סבירים: 3.8 קילומטרים של שחיה (2.4 מייל), 180 קילומטרים של רכיבה (112 מייל), וקינוח במרתון מלא 42.2 קילומטרים (26.2 מייל). את כל זה עושים המתחרים ברציפות, תוך שהם אוכלים, חושבים, ואפילו הולכים לשירותים תוך כדי תנועה.

מזנקים לאליפות ישראל באיש ברזל בישראמן | צילום: צלמי שוונג

על מנת להתחרות באליפות העולם למרחק המלא הספורטאים צריכים להרוויח "סלוט" – המקומות הראשונים בכל קטרוגיית גיל בתחרויות השונות לאורך השנה מקבלים את הסלוט הנכסף וההזדמנות להתחרות באליפות העולם, כאשר כמות הסלוטים משתנה בהתאם לסוג התחרות (רגילה/אליפות יבשתית) ולכמות המתחרים בכל קטגוריה.
במידה ומתחרה מחליט לוותר על הסלוט שלו, הוא עובר למתחרה הבא בתור על פי סדר חציית קו הסיום.

היסטורית, אליפות העולם הייתה מתרחשת בכל שנה במערב האי קונה שבהוואי מלבד 2 חריגות – האחת בשנת 1982 שבה האליפות התרחשה בסנטה רוזה שבמדינת קליפורניה בעקבות התפרצות הר געש באי אשר לא אפשרה לקיים את התחרות בבטחה, והשנייה בשנת 2020 שבה האליפות הייתה אמורה להתקיים באוקטובר כרגיל, אך מגפת הקורונה שהכתה את הכדור גרמה לדחייה של התחרות למאי 2021 ואז אליפות העולם לשנת 2020 (שהתקיימה ב-2021… אנחנו כבר רגילים לדבר המוזר הזה מהמשחקים האולימפיים) התקיימה בסנט ג'ורג' שבמדינת יוטה בארצות הברית.

באופן מסורתי התחרויות של הגברים והנשים הוזנקו באותו יום בהפרש זמנים קצר, מה שאפשר לאוהדים לשבת רק יום אחד (או במקרה שלנו – לילה אחד) וליהנות מחגיגת סבולת ברמה הגבוהה ביותר. בשנת 2022 חברת איירונמן החליטה לראשונה לפצל את התחרות של הגברים והנשים לימים עוקבים ובעקבות כך להוסיף סלוטים נוספים, מה שגרר זעם רב מהמקומיים שכעסו על בלאגן והחסימות שסוגרים את האי ליומיים שלמים ולא רק ליום אחד כבעבר.

שטח ההחלפה בקונה, הוואי | צילום: Shutterstock

בנוסף, לאור הגדלת כמות הסלוטים אנחנו נתקלים בתופעה של יותר ויותר ספורטאים במקומות נמוכים מאוד שמקבלים סלוט (למשל במקומות 40-30) מה שמוריד בעיני ספורטאים רבים (חובבנים ומקצוענים כאחד) מהיוקרה של התחרות האייקונית הזו.

ב-5 בינואר 2023 יוצאת הודעה רשמית של המארגנים אשר מאשרת באופן רשמי וסופי את השמועות שרצו בשבועות שקדמו לתאריך – החל משנת 2023 אליפות העולם באיש ברזל לא תתקיים בקונה! לפחות באופן חלקי. כחלק מהביקורת של תושבי האי, ועל מנת שהאליפות תוכל מצד אחד להתקיים על האי האייקוני ומצד שני לשמור על כמות המשתתפים המוגדלת, האליפות פוצלה כך שהתחרות לגברים והתחרות לנשים תתקיים לא רק בימים נפרדים, אלא במקומות שונים! בשנה אחת הנשים יתחרו בהוואי והגברים יתחרו במקום אחר (והשנה – בניס), ובשנה העוקבת הגברים יתחרו בהוואי והנשים במקום אחר.

המסלול בניס
מסלול השחייה בנוי מהקפה אחת של 3.8 קילומטרים שמסודרת בצורת האות M (ברנדינג!!!) כאשר הזינוק יתבצע מתוך הים ולא מהחוף או מפונטון כפי שאנחנו רגילים לראות. כרגע התחזיות מדברות על מים חמימים ככה שאנחנו לא צפויים לראות את המקצוענים עם חליפות שחייה, וגם במקרה של ספורטאי קבוצות הגיל הדבר מוטל בספק.

השחייה באליפות העולם בקונה | צילום: Deborah Carson, Wikimedia

הרכיבה מורכבת גם היא מהקפה אחת (דבר חריג בנוף התחרויות) וטומנת בחובה 2,465 מטרים של טיפוס. בגדול, את מסלול הרכיבה אפשר לחלק ל-3 חלקים עיקריים: החלק הראשון שבו נמצא רוב הטיפוס, החלק השני יחסית שטוח ומהיר, והחלק השלישי עם הרבה סיבובים ופניות הוא חלק מאוד טכני. את הריצה יבצעו הספורטאים ב-4 הקפות על קו החוף במקטע ישר, מה שיבטיח עידוד רב מהמקומיים וצוותי הליווי של הספורטאים, ויאפשר לספורטאים להביט אחד לשני בלבן של העיניים, להעריך את המצב של המתחרים ולבדוק מי יותר סובל.

המבריזים
רשימת המתחרים גדושה בשמות גדולים, ולמרות זאת יש כמה שמות בולטים מאוד שחסרים. הראשון הוא הנורווגי גוסטב אידן, אלוף העולם המכהן. גוסטב הציג בשנת 2022 הופעת שיא באי החם בהוואי כאשר הצליח לשבור את שיא המסלול בריצה עם מרתון בזמן של 2:36:15 (קצב של 3:42 דקות לקילומטר!), ואף השלים את הזכייה עם שיא מסלול של 7:40:24 שעות.

הנעדר השני המשמעותי של התחרות הוא כריסטיאן בלומנפלט, האלוף מ-2021. שני הנורווגים יוותרו השנה על אליפות העולם במרחק המלא על מנת להתמקד בהשגת הקריטריון האולימפי, בתקווה לחזור לצרפת לתחרות טריאתלון חשובה יותר בשנה הבאה.

קריסטיאן בלומנפלט | צילום: shutterstock

ספורטאי בולט נוסף שלא יזנק הוא ליונל סאנדרס שאמר בערוץ היוטיוב שלו שהוא לא יתחרה בעתיד הנראה לעין בתחרויות המרחק המלא. סאנדרס שהפך את חייו בעקבות הספורט (הסיפור מעורר ההשראה שלו הוא נושא לכתבה נפרדת) אמר שהוא לא מתעניין יותר במרחק המלא, ושאין לו תשוקה להתחרות בתחרויות איש ברזל בזמן הקרוב, אלא הוא יקדיש את זמנו על מנת להשתפר בחצי המרחק, ולחזור לכושר שבו היה לפני מספר שנים ואף אולי להשתפר.
כולנו מקווים לראות את ליונל חוזר ומנצח בתחרויות, ומפגין את הכושר המדהים שלו, ופחות מסתבך בענייני שיפוט וחציית קווי הפרדה דימיוניים. Go Lionel!

אליסטר בראונלי, אלוף אולימפי פעמיים, גם הוא לא יזנק השנה. ראינו אותו מתקשה להפיק ביצועים איכותיים באליפויות למרחק המלא, והשנה הוא לא הצליח לזכות בסלוט, ועל כן לא יזנק לתחרות בצרפת. השניים האחרונים הבולטים בהיעדרם הם דניאל בקגארד ומקס ניומן. בקגארד שסיים במקום השביעי באליפות בסנט ג'ורג' ב-2021 ובמקום השני בטבריה עדיין סוחב מחלה מתחרות ה-PTO Asian open שהתקיימה לא מזמן, ולכן הודיע שלא יזנק לאליפות העולם השנה. מקס ניומן שסיים רביעי בשנה שעברה עדיין סוחב פציעה, ולכן גם הוא לא יזנק.

המתחרים
אז את מי אנחנו כן הולכים לראות?! רבים וטובים! אי אפשר שלא לפתוח את רשימת המתחרים עם יאן פרודנו. יאן הוא הטריאתלט הגדול ביותר בכל הזמנים – האלוף האולימפי מבייג'ינג (2008), פעמיים אלוף עולם במקצה חצי איש ברזל (2015, 2018), פעם אחת סגן באליפות העולם לחצי המרחק (2014), אלוף העולם 3 פעמים באיש ברזל מלא (2015, 2016, 2019) ופעם אחת מקום שלישי (2014).

יאן פרודנו מנצח באליפות ארה"ב | צילום: PTO

עבור יאן, שחגג השנה 42, נחשב בעיני רבים ל-GOAT (כלומר, Greatest of all time) בעולם הטריאתלון בכלל והמרחקים הארוכים בפרט, זו תהיה התחרות המקצוענית האחרונה, שתסכם קריירה באורך של מעל שני עשורים. יאן בילה את השנתיים האחרונות על מנת להתכונן בדיוק לרגע הזה, וינסה לסיים את הקריירה הענפה שלו עם ניצחון מתוק אחרון.

יצא לי לפגוש את יאן באופן אישי בשנה שעברה כאשר הגיע לארץ ולשמוע אותו בשיחה פתוחה (ואף לשאול אותו שאלה אישית על איך הוא משלב מדע וטכנולוגיה באימונים שלו), וגיליתי שמעבר להיותו ספורטאי ענק הוא גם בנאדם נחמד וצנוע, שבגדול קם בבוקר ועושה את מה שהוא אוהב, וזה מקסים אותי.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by David Peled (@david_peled94)

גרמני נוסף שיזנק לתחרות הוא פטריק לאנגה שזכה בתחרות בהוואי בשנים 2017 ו-2018 לאחר שהצליח לשפר את המקום השלישי שלו מ-2016. לאנגה הוא אחד הספורטאים הקלים ביותר בשדה הגברי ובעל יכולות רכיבה טובות מאוד, וריצה מהטובות ביותר אם לא הטובה ביותר (שבר את שיא העולם למרתון באיש ברזל באיירונמן טבריה האחרון, מה שהוביל אותו לניצחון בתחרות).

המסלול לכאורה אמור להתאים לו, אך לא ראינו אותו מתחרה בהרבה תחרויות עם טיפוס כה משמעותי, כך שאין לדעת איך הוא יתפקד. מתחרה נוסף שינסה לשפר את התוצאה שלו מהשנה שעברה ולעלות מדרגה נוספת בפודיום הוא סאם ליידלו, הסגן מהשנה שעברה. ליידלו הפגין יכולות רכיבה מרשימות ביותר (מה שהקנה לו את שיא מסלול הרכיבה בקונה) ויכולות ריצה מפתיעות ביותר שהספיקו לו בשנה שעברה למקום השני, והוא ינסה השנה לקפוץ עוד מקום אחד.

אחד מהרוכבים החזקים בדבוקה, מאגנוס דיטלייב הדני, שניצח את צ'אלנגג' רות' בשנתיים האחרונות ינסה גם הוא להתחרות על הניצחון. דיטלייב הוא ככל הנראה הרוכב החזק ביותר בדבוקה, והוא ינסה לנצל את מסלול הרכיבה הקשוח על מנת להשיג יתרון משמעותי על המתחרים אשר יאפשר לו באפר בריצה.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by CeramicSpeed (@ceramicspeed)

ספורטאים נוספים ששווה מאוד לשים לב אליהם הם ליאון צ'ווליאר המקומי שיקבל רוח גבי מהמעודדים יחד עם חברו הצרפתי דניס צ'ברוט. ג'ו סקיפר, שבשנה שעברה סגר את החמישייה הראשונה יגיע וינסה להשתמש ביכולות הרכיבה והריצה הטובות שלו על מנת לפצות על השחייה ולשפר עמדות בדירוג הכללי. שווה לשים עין גם על האמריקאים רודי וון ברג ומאט הנסון שיכולים לתת תחרות מעולה ולהתברג מאוד גבוה.

אחד הספורטאים האהובים עלי בשדה הגברי, קאם וורף, שרוכב באופן מקצועני בקבוצת הפרו-טור אינאוס גרנדירס (ואף התחרה וסיים בשנה שעברה את הוולטה אספנייה) ינסה לבוא ולהראות לכל הטריאתלטים האלו איך באמת רוכבים על האופניים, ולהשתמש בחוזקה המשמעותית שלו על מנת לפצות על כישורי השחייה הפחות מוצלחים שלו. כך או כף וורף הוא ספורטאי שתמיד כיף לראות מתחרה (ועוד יותר כיף לשמוע אותו מתראיין).

ולסיום שמרתי את מי שאני חושב שיהיה הפתעת התחרות – קלמנט מיניון הצרפתי. האדון מיניון (כבר עשה אותי רעב…) הוא הפייבוריט של רבים לתחרות הזו על אף שאין לו רזומה מאוד מאוד מרשים. ראשית, הוא צרפתי ועל כן ייהנה מהעידוד המקומי שבטוח יוסיפו לו עוד כמה שניות לריצה. בנוסף, מיניון מציג כושר מצוין לאחרונה כאשר ניצח את אליפות העולם בטריאתלון ארוך של איגוד הטריאתלון העולמי באיביזה. והחלק החשוב – הוא ניצח השנה כבר על המסלול הזה באיירונמן צרפת, שהתקיים פחות או יותר על מסלול זהה לזה של האליפות.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Clément Mignon (@clem.mgn1)

הימורים
רשימת המזנקים השנה עמוסה בכל כך הרבה ספורטאים טובים, שכמעט שום צירוף של פודיום לא יפתיע אותי… אבל אם בכל זאת אני צריך לנחש, הייתי מהמר שהפודיום יהיה מורכב מפטריק לנגה, קלמנט מיניון ויאן פרודנו, כאשר הסדר על הפודיום משתנה אצלי בכל רגע.

זה הזמן להצטייד בשישיית בירה, ללבוש את חולצת הפינישר האהבה עליכם (כדאי את של הישראמן!), לקחת יום חופש מהאוניברסיטה (או לעבוד מהבית…), לחלום על קונה, וליהנות מתחרות איכותית. בהצלחה למתחרים!

 


 

הכותב: דוד פלד | טריאתלט, איש ברזל, חוקר בתחום ההנדסה והפיזיולוגיה של המאמץ ומאמן בתחום הטריאתלון וספורט הסבולת



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג