הקשר בין הצלחה בחיים והצלחה על שמירת אורח חיים בריא

במקרים רבים ההצלחה באימונים ובפעילות הגופנית מקבילים להצלחה בחיים, גם ברמה האישית וגם ברמה החברתית ויותר מזה. ד"ר איתי זיו ודגנית גלסמן עם כל ההסברים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
קבוצת רוכבי אופניים
קבוצת רוכבי אופניים

"ערך" (מתוך המילון העברי המרוכז):
1. סדר, מערכה, דבר או דברים שנערכו בסדר מסויים.
2. שווי, שיעור, חשיבות.
אם כן, מהם ערכים:
1. ערכים הם מטרות או אידיאלים ראויים: חופש, צדק, מימוש עצמי, ולכן מן הראוי לשאוף להשיג מטרות אלה. הם למעשה אמות מידה שלפיהן אנו מעריכים ושופטים תופעות ומעשים. וכן, הם מהווים עקרונות המנחים את התנהגותנו ולא רק קריטריונים להערכת תופעות. כלומר, הם כוללים מרכיב מוטיבציוני. במחקרים ומאמרים שונים לאורך השנים נעשו ניסיונות לסווג ולחלק "ערכים" (בוטרי, 1990): התחום האישי- בין אדם לעצמו, לדוגמה הישגיות. התחום הבין אישי- בין אדם לזולת, לדוגמה אלטרואיזם. התחום החברתי- בין אדם לחברה, לדוגמה שמירת החוק. התחום של הסביבה הפיזית, לדוגמה שמירת הטבע והתחום הפילוסופי-דתי- מיסטי.
2. לעומת זאת על פי מינקוביץ' ההבחנה הנה על שישה סוגי ערכים: ערכים שכליים, ערכים חברתיים, ערכים אישיים, ערכים אסתטיים, ערכים דתיים וערכים מוסריים.

קבוצת נשים רצות בקבוצה

איך זה עוזר לנו בחיים? נשים בקבוצת פעילות גופנית | צילום: thinkstock

בכל אחד מן התחומים ישנם ערכים רבים. בהקשר לספורט ואורח חיים בריא נתמקד בתחום הערכים האישיים, חברתיים ומוסריים. הערכים הם חשובים היות והם קובעים מה נכון וראוי בחברה מסוימת. הערך מכתיב את היעדים ומטרות העל, ומטרות העל מכתיבות את הנורמות, שהן כללי התנהגות מחייבים. ערך נחשב על-זמני ונצחי, והוא מהווה את היסוד עליו מושתתת החברה. לעומתו נורמות יכולות להשתנות, והן משתנות מחברה לחברה, ומתקופה לתקופה.

עוד כתבות של ד"ר איתי זיו
האם אימון פונקציונלי הוא האימון האולטימטיבי? 
למה כל כך הרבה מתאמנים עוזבים את המאמנים האישיים שלהם? 
סובלים מהקאות ובחילות? פעילות ספורטיבית והשפעתה על מערכת העיכול

הערך מכתיב לנו מה רצוי ומה לא רצוי בחברה, כלומר אילו התנהגויות רצויות ואילו לא. וברמה האישית ערכים הם אידיאלים שהאדם מאמין בהם וחותר להגשמתם. הערכים שלנו מייצגים את המהות הייחודית והאישית שלנו – הדרך העיקרית והמספקת ביותר שבה אנחנו מבטאים את עצמנו ומתייחסים לדברים. הערכים שלנו משמשים לנו מצפן המצביע על משמעות הנאמנות לעצמנו. לאדם יש יכולת לעצב את סולם הערכים של עצמו, על פיו הוא קובע את מטרותיו, שאיפותיו ודרכו בחיים.

ישנם תחומי עיסוק בחיים בהם יש צורך באנשים בעלי ערכים מסוג מסוים או ברמה מאוד מאוד גבוהה. למשל, אותם לוחמים בשייטת 13 או במוסד ועוד, נדרשים לחלוטין לערכים אחרים, שונים וייחודיים מאשר עובדים במחלקת התברואה באחת הרשויות המקומיות או אולי ממדריך סטודיו במועדון כושר. זו גם הסיבה שכה מעט מצליחים להתקבל למקומות עבודה יוקרתיים. בין השאר, בשל ערכים שאינם עומדים בקנה אחד עם הדרישות של התפקיד.

קבוצת אנשים רצה

הערכים החברתיים חשובים מאוד לאיכות החיים | צילום: thinkstock

ניתן להבחין גם בתפקידים בהם בשנים האחרונות מושם פחות דגש על קבלת אנשים עם ערכים מסוימים, ואז למרבה הצער יש זליגה עקיבה של אנשים, חסרי השכלה פורמלית הרלוונטית לתפקיד, עם ערכים רבים חסרים, והדרך מכאן לבעיות רבות בארגון, גוף וכדומה קצרה. דוגמאות? יש כמובן למכביר.

איך זה קשור לספורט? 

כיצד משפיעים ערכיו האישיים של האדם על הצלחתו בשמירה על אורח חיים בריא, והתמדה בספורט? על אף שישנה כאמור חלוקה לתחומים רבים של ערכים, בכל הקשור בפעילות ספורטיבית ואורח חיים בריא נתמקד ב-3 תחומים "בלבד" – ערכים אישיים, ערכים בינאישיים/חברתיים וערכים מוסריים.

ערכים אישים: ממגוון הערכים עליהם ניתן לחשוב, אנו מוצאים שערכים כגון אומץ, אופטימיות, אמונה, גמישות, הישגיות, החלטיות, הקשבה, התמדה, יוזמה, יסודיות, מעשיות, מקצועיות, נחישות, רצינות, תעוזה וכן גם שמחת חיים, הנם ערכים אשר מאפיינים ספורטאים מצליחים כמו גם אנשים מצליחים: אנשים אשר הערכים האישיים שלהם כוללים מרכיבים של מוטיבציה פנימית, קרי הנעה עצמית פנימית, הם בעלי סיכויי הצלחה והתמדה הגבוהים ביותר. ערכים כמו גמישות, תעוזה שמחת חיים והנאה, תורמים אף הם ליכולת ההתמדה ועבודה רציפה.

ערכים בינאישיים/חברתיים: הערכים החברתיים חשובים לאיכות החיים וחשובים עשרות מונים בפעילות ספורטיבית קבוצתית, כאשר הכוונה היא מעבר לסוגי ספורט קבוצתיים (משחקי כדור למשל), גם לאימונים אינדיובדואליים בקבוצה, כגון אימוני ריצה קבוצתיים, אימונים באומנויות לחימה וגם אימון בחדר כושר או שיעורי יוגה ועיצוב:

ערכים כמו אדיבות, אכפתיות, אנושיות, דוגמה אישית, הקשבה, חברות, כיבוד האדם, סובלנות, ושיתוף הופכים כל קבוצה לבעלת רמת לכידות גבוהה ויוצרת מעבר לספורט מערכת תמיכה אשר תורמת לרצון של כלל המשתתפים להשתייך אליה ובכך להתמדה והמשך פעילות.

ערכים מוסריים: ערכי המוסר עומדים בבסיס ההתנהלות הספורטיבית. האסוציאציה הראשונה העולה כאשר נאמר הביטוי "התנהגות ספורטיבית" היא הוגנות, שמירה על כללים וכבוד הדדי גם בין יריבים. לכן ערכים כמו אנושיות, הגינות, יושרה, קדושת החיים, ושקיפות, כאשר הם עומדים בבסיס ההוויה הספורטיבית ואורח החיים הספורטיבי, סיכויי ההתמדה, בהנאה וגם ההישגים עולים.

קבוצת רוכבי אופניים

אדיבות, אנושיות, אכפתיות, דוגמה אישית – את כל אלה משיגים בקבוצה | צילום: thinkstock

ניקח את אומנויות הלחימה כדוגמה לשילוב בין פעילות ספורטיבית לערכים. באתר של אחד מן המועדונים העוסקים באומנויות לחימה ואימון ילדים נכתב, כי מעבר לפעילות הספורטיבית, מטרת האימון היא הקניית הערכים הבאים:
שליטה, מודעות עצמית ובטחון עצמי
כבוד עצמי, כבוד לזולת וערכים
יכולת עמידה ותגובה שקולה ומהירה במצבי לחץ
מוטיבציה וחוסן נפשי להמשיך ולא לוותר
יכולת ריכוז ומיקוד
התמקדות בעיקר ולא בטפל
תכנון ומחשבה תחילה לצד אינטואיציה ויצירתיות
משמעת עצמית, אחריות ומחויבות
וגם להנאה, כיף ו- fun

כאשר ישנה פילוסופיה, ערכים ותפיסת עולם הוליסטית המשלבת פעילות ספורטיבית וערכים, התרומה לילדים/נוער/מבוגרים גבוהה לאין שיעור והסיכוי כי תהפוך לארוכת טווח ולאורח חיים – גבוה בהתאם.

מה עשוי לאפיין את העוסקים בתחום אורח חיים הבריא?
1. אמינים ובעלי יושרה פנימית גבוהה. הדבר עשוי להתבטא בתחומים רבים כמו: כסף, אמירה קבועה של האמת וכדומה.
2. מדייקים ומקפידים על לוח זמנים. אותם מדריכי כושר לא מאחרים לאימוני הכושר השונים, לא מסיימים לפני הזמן וכדומה.
3. חרוצים ויעשו כל שניתן לעל מנת להצליח במטרה בה הם בחרו. אינם מחפשים קיצורי דרכים.
4. מקובלים בחברה בדרך כלל ואנשים אוהבים להיות בחברתם.
5. בעלי אסרטיביות גבוהה (במקרים לא מעטים).
6. לא מעליבים או פוגעים באדם אחר וגם אם יש סיבה הדבר נעשה באופן מכובד וראוי.

לתכונות אלו קשר ישיר להשגת מטרות רבות בכלל ואלו הקשורות באורח חיים  בפרט. ברם, נציין שאנשי מקצוע שלא ניחנים בתכונות אלו מתקשים בחלק ניכר מהמקרים להצליח במקומות עבודה, חיים אישיים ומה לא (בעיקר לטווח הארוך). להלן מספר דוגמאות של התנהגות שלילית של אנשי מקצוע בתחום אורח חיים בריא. מדובר על מקרים אמיתיים לחלוטין משנת 2014-2015 (השמות בדויים):
1. אלון הנו מנהל מקצועי של אחד ממועדוני הכושר הגדולים במרכז. מדובר על מועדון כושר שמחזור המכירות באימון אישי בלבד עובר את החצי מליון שקלים מדי חודש בחודשו. מסתבר שבדרך מאוד מתוחכמת הצליח אלון להשאיר בכיסו מדי חודש כ- 40,000 שקלים ללא שעלו על התרמית למעלה משנתיים. כמובן ביום שהדבר עלה הוגשה תלונה במשטרה ואלון פוטר.
2. סטס הנו מדריך מקצועי באחד ממועדוני הכושר בצפון. עקב סכסוך מקצועי ואישי עם אחד המדריכים במועדון הכושר בו הוא עובד החל להעלות פוסטים ודברי נאצה ברשת הפייסבוק בגנות אותו מדריך. מדובר גם על תמונות שצולמו בשטח המועדון, ויכוחים ייזומים וקשים שבוימו מראש ומה לא. האנדרלמוסיה עקב אותו מעשה היתה בשיאה מזה מספר חודשים וגם כאן הוגשה תלונה במשטרה על ידי המדריך הנפגע והבעיה הלא פחות גדולה – חלק ניכר מהמנויים של אותו מועדון הפסיקו את המנוי ועברו למועדון מתחרה.
3. גלית הנה דיאטנית קלינית שעובדת באופן פרטי. קשה להאמין איך נשארים אצל גלית לקוחות וזאת בעיקר בשל הסיבה שאינה מתחילה לעולם את הייעוצים האישיים בזמן. זמן המתנה ממוצע אצל גלית הנו 30-60 דקות. נציין שגם התוצאות מבחינת הירידה במשקל לא נשמרות וקליינטים רבים משלמים מיטב כספם וגם חוזרים לאחר תקופה למשקל הגוף הקודם. בנוסף, היחס האישי של גלית טעון שיפור (בלשון המעטה).
4. משה הנו מרצה באחד מבתי הספר הרבים להכשרת מדריכי כושר. הוא ותיק בתחום אך ידוע מאוד בהתנהגות לא ראויה ממש לרבות: התנשאות על סטודנטים רבים, העלבות תוך כדי שיעור, הערות סקסיסטיות לנשים בעיקר מפעם לפעם ומה לא. ערכים? לא בטוח שהוא ממש מבין פירוש המילה.

לסיכום, ככל הנראה לערכים יש קשר ישיר להצלחה בתחומים רבים בחיים וניתן לראות זאת בנקל. הצד האופטימי והחשוב הוא שניתן ללמד ערכים במסגרות שונות. לדוגמה: צה"ל מקנה ערכים מסוימים, במקומות עבודה מקובלים ערכים אחרים ובמסגרות מסוימות לילדים ובני נוער (כמו קבוצת ספורט, תנועות נוער וכדומה) מושם דגש רב על ערכים וכן גם בסביבה הקרובה של משפחה, חברים ועוד.


ד"ר איתי זיו (Ph.D) | מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר שימש כסגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת ת"א

דגנית גלסמן | פסיכולוגית חינוכית מומחית ופסיכולוגית ספורט



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג