"הצלחנו להשפיע על בית המשפט המחוזי שהבין שאישור רפואי רק יכול להזיק"

בצעד החלטי שאינו משתמע לשתי פנים, קבעו אתמול שופטי בית המשפט המחוזי לערעורים שאין צורך יותר באישורים רפואיים לתחרויות ומרוצים. בראיון מיוחד לשוונג עונים אלון סולר, מחזיק תיק הספורט בעיריית ת"א ומנכ"ל חברת ההפקה של מרתון ת"א מה למעשה קרה בשנה וחצי האחרונים שהביא לשינוי
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מרתון תל אביב 2014
מרתון תל אביב 2014

היום (שלישי) בשעות הבוקר, פגשו לא מעט רצים בתיבת הדואר האלקטרוני שלהם ניוזלטר של חברת "כפיים" שמפיקה את מרתון סמסונג תל אביב שהכותרת שלו היתה "בשורה לרצים. ביטול האישורים הרפואיים!". האמת היא שכל אדם זר שתחום הספורט והספורט העממי בפרט לא מוכר לו כלל, היה מתפלא לקרוא הודעה כזו. הרי אם גוף מסוים מארגן אירוע ספורט, הוא צריך לעשות הכל כדי לדאוג לבריאותם של המשתתפים, על אחת כמה וכמה כשמדובר במרתון. כנראה שזה מה שעמד ביולי 2014 לנגד עיניו של שופט בית משפט השלום מנחם קליין, שקבע אז שהנרשמים למרוצים יהיו מחויבים בהצגת אישור רפואי כתנאי להשתתפות.

הזנקה קו זינוק מרתון סמסונג תל אביב 2015

בשורה חגיגית, כי בסופו של דבר זה תורם לספורט. מרתון תל אביב | צילום: רונן טופלברג

"אישור רפואי לא תורם, הוא רק יכול להזיק"

כמעט שנה וחצי עברה, הדיון בנושא עבר בעקבות ערעור לבית המשפט המחוזי בתל אביב בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים, ואתמול פסקו השופטים יצחק ענבר (סגן הנשיאה), יהודית שבח ושאול שוחט שאין יותר צורך בהצגת אישורים רפואיים כתנאי להשתתפות במרוצים. בפסק הדין נכתב שהאישור הזה לא משיג את המטרה, ושהתהליך הזה מהווה נטל גם על הנרשמים וגם על הרופאים.

עוד כתבות בנושא
בית המשפט המחוזי קבע שאין יותר צורך באישור רפואי 
ביולי 2014 מארגני המרוצים חששו ובצדק מהפסיקה של בית משפט השלום 
למה ממלאים שאלון? מה מטרת האישור הרפואי? מתי מבצעים בדיקות מאמץ? 

מארגני מרתון תל אביב פעלו הרבה בתקופה האחרונה כדי לבטל את הפסיקה ההיא מיולי 2014, ומנכ"ל "כפיים", עופר שטרית, הסביר מדוע לדעתו חזרנו בסופו של דבר למצב המקורי. "אני חושב שבבית משפט השלום עמדה לנגד עיניו של השופט המשפחה (של דוד שלמוביץ ז"ל שנפטר מספר ימים לאחר שהתמוטט במרתון תל אביב – ד"ב) ולא הנושא עצמו. זה דבר לגיטימי, אבל הוא לא ירד עד הסוף לשיקול הדעת של מה שזה אומר. הרי זה לא יכל לשפר את המצב ואנחנו הצלחנו להשפיע על בית המשפט המחוזי שהבין שאישור רפואי לא תורם, הוא רק יכול להזיק".

אז מה בעצם היה הנזק מתקופת הפסיקה ביולי 2014 ועד דצמבר 2015? מסתבר שהרבה. כמויות משתתפים קטנו בהרבה מרוצים גדולים, בעיקר של רצים מתחילים או כאלה שלא משתתפים ביותר מדי תחרויות. גם אם יהיו כאלה שינסו לייחס את זה לסיבות אחרות, הרי שאפילו שופטי בית המשפט המחוזי התייחסו לעניין הנטל על הנרשמים וכתבו בפסיקתם: "ניסיון החיים מלמד שחלק מהמשתתפים יוותרו מלכתחילה על ה'עמידה' בתור הפונים ועריכת הבדיקות שידרשו". ואם תשאלו את אלון סולר, מחזיק תיק הספורט בעיריית תל אביב, לא מדובר בסוג של עצלנות תוצרת הארץ. "הייתי לפני מספר חודשים במרתון לונדון ודיברתי עם המארגן הראשי שם על הדרישה לאישור רפואי. הוא אמר לי אז שהדרישה הזאת חד משמעית לא מסייעת בשום צורה, ומצד שני פוגעת במטרה שלנו שהיא הגדלת כמות האנשים שעוסקים בספורט".

מרתון תל אביב 2014

לא רק בארץ מתעצלים ללכת לרופא | צילום: גלעד קוולרצ'יק

זה לא רק המארגן של מרתון לונדון. חברת "כפיים" ועיריית תל אביב השתמשו בחוות דעת של מומחים רבים ואנשי רפואה, ובנוסף הביאו איתם גם חוות דעת מאוד תומכת של בא כוחו של היועץ המשפטי לממשלה. גם בשוונג הבאנו לכם ביולי 2014 את דבריו של פרופסור סמי ויסקין, מנהל היחידה לאשפוז קרדיולוגי במרכז הרפואי תל אביב שהתייחס אז לבדיקות הארגומטריות שנדרשו ממשתתפי המרתונים ואמר ש"הן לא יכולות להועיל בכלום ויוצרות תהליך מורכב".

אז מה בכל זאת ישתנה?

אז אחרי שחזרנו ל"מצב המקורי" נשאלת השאלה מה כן מתכוונים לעשות מארגני המרוצים הגדולים, בכדי ליידע את הציבור בסכנות שעלולות לקרות בארועי ספורט המוניים ומאתגרים, בהסתמך על מקרי העבר. ב"כפיים" מסבירים לנו שמבחינת הנהלים של הרישום באתר נעשה בכל זאת שינוי כפי שאומר שטרית: "כבר לא מדובר רק בהצהרת בריאות, אלא במילוי שאלון רפואי, בדומה לתיקון של חוק הספורט בנוגע לאישור רפואי לחדר כושר. כל מי שירשם למרתון תל אביב יצטרך למלא את השאלון הזה, ורק אם כל התשובות שלו יהיו חיוביות הוא יוכל להירשם. במידה ולא הוא יתבקש להביא אישור רפואי במעמד קבלת הערכה".

זה בעצם שינוי אחד, כשהשינוי השני יהיה השימוש של מארגני המרתון בכל הכלים העומדים לרשותם כדי ליידע ולהסביר לנרשמים על הסכנות האפשריות. "אנחנו נעשה את כל מה שאפשר כדי להגביר את המודעות של הציבור בנושא הזה", מסביר סולר ומוסיף: "מעבר להצהרה, אנשים צריכים לדעת מה זה אומר להגיע מוכנים לאירוע כזה והם צריכים להבין מה עלול לקרות אם הם לא יהיו מוכנים או כשירים. אנחנו כל הזמן קשובים ונגישים ונעשה הכל כדי למנוע פציעות ובטח שפגיעות בנפש".

רצי מרתון, נשים רצות, ריצה, תחרות ריצה צילום: Peter van der Sluijs

אין ספק שאנשים צריכים להיות אחראים יותר | צילום: Peter van der Sluijs

באשר לפעולות ואמצעי הזהירות שינקטו מוסיף שטרית: "אנחנו מריצים קמפיין לכל הרצים שנרשמו ולפני כל מרוץ שלנו יפורסמו מאמרים והנחיות בטיחות. צריך לזכור שאנחנו כפופים להנחיות של ועדת מורן, שזו ועדה של אנשי רפואה וספורט (קמה בעקבות אירועי מרתון תל אביב 2013 – ד"ב). בעקבות ההמלצות של הועדה הזאת יש תורה, ואנחנו פועלים על פיה. אני רוצה לציין שאנחנו מאוד מחמירים יחסית להמלצות, ואם מדובר על 2 בריכות קרח נדאג ל-4 בריכות קרח ובכל מה שקשור לטיפול רפואי, אנחנו מקימים במרתון תל אביב חדר מיון קדמי שזו בכלל הגדלת ראש".

בנוסף לעובדה שמרתון תל אביב הוקדם ממארס לפברואר באופן קבוע, גם בעקבות המלצת ועדת מורן, עושה רושם שבאמת ננקטים כאן כל אמצעי הזהירות. בסופו של דבר, כפי שבדק בזמנו פרופסור ויסקין, קשה להאמין שפגיעות טראגיות שלמרבה הצער נחשפנו אליהן היו נמנעות בזכות אישור רפואי כזה או אחר. אולי מודעות היתה יכולה לשנות את המצב. זה בדיוק הנושא שמארגני המרוצים צריכים להשקיע בו, המודעות למה מותר ומה אסור בתחום האקטיב לייף סטייל ואורח החיים הבריא. המודעות לכך שלא כל אחד יכול לרוץ כל מרחק ובנוסף – לזה שמי שהיה כשיר לפני שבוע לריצת מרתון לא בהכרח יהיה כשיר מחר בגלל שיש לו חום וכאבים בגרון. בסופו של דבר, הרעיון שכל אדם אחראי על הגוף שלו הוא הרעיון המרכזי וזה המסר העיקרי כאן כי למלא שאלון רפואי ב"כן" או "לא" כל אחד יכול.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • מנחם ברנר הגיב:

    האם ידוע לכם שבארה"ב מעולם לא נדרש אישור רפואי לתחרות כלשהיא כולל מרתונים, איש ברזל וכו'

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג