הפייבוריטים לניצחון: מי ינצח באליפות העולם בחצי איש ברזל?

חביאר גומז או אליסטר בראונלי? מה שבטוח הוא שבתחרות הגברים נראה השנה בוודאות אלוף עולם חדש והרבה מהמובילים בשנה שעברה יחזרו בניסיון לשפר עמדות. שי קולר עם שמות המועמדים המובילים לניצחון
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

כדי להוריד עומס על המסלול החליטו המארגנים כבר באליפות העולם לפני שנתיים להפריד את מקצי הגברים והנשים ומאז הנוהל הזה ממשיך. הנשים זינקו היום (שבת) בבוקר והגברים מחר (ראשון). מסלול הרכיבה בתחרות השנה כולל טיפוס משמעותי של כ-40 ק"מ ואחריו עוד טיפוס מתון של מספר קילומטרים ומשם ירידה טכנית וארוכה עד הקילומטר ה-80. זה מסלול שנותן יתרון לרוכבים החזקים וקלי המשקל. בניגוד למסלולים רבים בתחרויות דומות, בהם יש יתרון לרוכבי נג"ש (נגד-שעון), כאן יהיה יתרון למטפסים. בירידה יהיה יתרון למי ששולט טוב יותר על האופניים, כשבדרך כלל לרוכבים שמגיעים מסבב הטריאתלון העולמי יש יתרון בתחום על המתחרים במרחקים הארוכים.

אם עד לפני מספר שנים רכיבה של 2:10 שע' היתה מספיקה כדי לרדת לריצה בעמדה לניצחון ברוב התחרויות, בשנים האחרונות אנו רואים מגמה של רכיבה הרבה יותר אגרסיבית שמזכירה בהרבה מובנים רכיבות במרחקים הקצרים עם תוצאות של פחות משעתיים. כדי לנצח תחרות כזו כיום חייבים להיות טריאתלטים יותר "שלמים", כלומר להיות טובים בכל אחד משלושת הענפים. בניגוד לתחרות של הנשים דניאלה ריף ניצחה היום, אצל הגברים התחרות יותר צמודה וקשה יותר להמר על מנצח בוודאות גבוהה. למרות שיאן פרודנו הגרמני בחר לא להתחרות השנה ולהתרכז בקונה, שדה המתחרים הוא עדיין אחד החזקים שראינו אי פעם בתחרויות לחצי המרחק.

אליסטר בראונלי

אליסטר בראונלי מגיע לתחרות כפייבוריט אחרי ששנה שעברה הפסיד ליאן פרודנו באחת התחרויות הכי מרתקות שראינו בשנים האחרונות, כשפרודנו, בראונלי וחביאר גומז מסיימים עם חצי מרתון של 1:06 שע', 1:07 שע' ו 1:08 שע' בהתאמה. השנה בראונלי מגיע עם יותר ניסיון ועם מטרה ברורה לשפר את המיקום שלו ולסיים על ראש הפודיום, ועל הדרך גם להיות הבריטי הראשון שמצליח לנצח בתחרות זו. למרות שבראונלי עומד להתחרות בקונה בעוד מספר שבועות, לטענתו התחרות באיירונמן ניס היא התחרות הכי חשובה שלו השנה. הוא רוכב חזק מאוד, במיוחד בעליות, שרגיל למסלולים טכניים, כך שמסלול הרכיבה השנה ממש תפור בשבילו. לאחר שלמד על בשרו מה נדרש כדי לנצח תחרות כזאת, בראונלי מגיע השנה מוכוון מטרה ורעב לניצחון.

מגיע לתחרות כפייבוריט. אליסטר בראונלי | צילום: André Motta

חביאר גומז

מול בראונלי ניצב אחד היריבים המרים שלו, חוויאר גומז. השניים מתחרים אחד מול השני כבר מעל 10 שנים במרחקים הקצרים, ושניהם מהשמות הגדולים בתחום. אחרי כל כך הרבה שנים של תחרות אחד מול השני יש הרבה רגעים היסטוריים ביניהם כשבמשחקים האולימפיים בלונדון גומז מסיים עם מדליית הכסף אחרי אליסטר:

בשנת 2015 בתחרות ביוקוהומה באחת הסיומות הצמודות בין השניים:

לחוויאר גומז יש כבר 2 מדליות זהב ו 2 מדליות ארד מהאליפויות בחצי איש ברזל והוא מתחרה עקבי במיוחד. גומז קיבל ביב (מספר חזה) מספר 1 – מספר מחייב. לאחר "שפלירטט" עם המרחק הארוך בשנה שעברה, חוזר השנה גומז לככב גם במרחק האולימפי כדי לנסות ולהשיג את מדליית הזהב האולימפית הנחשקת "שחמקה" ממנו עד כה. לפני כשבוע סיים גומז את התחרות האחרונה השנה בסבב הטריאתלון העולמי במקום השישי ובמקום השלישי והמכובד בסבב השנתי. זה אומר שהוא מגיע בכושר שיא, אבל אולי גם עייף אחרי תחרות קשה. החלק היותר חלש של גומז בדרך כלל הוא הרכיבה (הכל יחסי), כשבשנה שעברה באליפות העולם, למרות רכיבה אגרסיבית ומלחמה על ההובלה של רוב המובילים, הוא לא לקח את ההובלה אפילו פעם אחת במהלך הרכיבה ובעיקר ישב בתוך הדבוקה.

השנה המסלול כולל עלייה ארוכה וקשה ואז ירידה טכנית מה שייתן יתרון לרוכבים היותר טכניים. גומז מנוסה מאוד ואחד הרצים והשחיינים הטובים ביותר וכמו המתחרים האחרים, גם הוא יודע שאם הוא יגיע ל-T2 (שטח ההחלפה השני) עם בראונלי הכל פתוח. השאלה היא רק אם הוא יצליח לשרוד את הרכיבה עם הדבוקה המובילה.

כריסטיאן בלומנפלט וגוסטב אידן

בנוסף אליהם נקבל הופעה ראשונה בתחרות של כריסטיאן בלומנפלט וגוסטב אידן הנורבגיים. מדובר בשני מתחרים חזקים במיוחד שגם מתאמנים ביחד. הם סיימו את סבב הטריאתלון העולמי לפני שבוע במקומות העשירי והתשיעי בהתאמה. למרות שהדגש שלהם הוא המרחק האולימפי הם ידועים בקילומטראז' הגבוה שלהם באימונים ובשנה שעברה קבעו את שתי התוצאות המהירות אי פעם לחצי המרחק בתחרות בבחריין, כשבלומנפלד עוצר את השעון על 3:29:04 שע' ואידן מסיים 21 שניות אחריו. בתחרות זאת הם שיפרו את התוצאה המהירה אי פעם לחצי איש ברזל בכ-5 דק'!

הופעה ראשונה בתחרות. כריסטיאן בלומנפלט | צילום: Diego Baravelli

את התחרות האחרונה בסבב העולמי לפני שבוע ניצח בלומנפלד, כשאידן מסיים במקום הרביעי. בלומנפלד הוא בחור שרירי וכבד יחסית לעומת המתחרים הקלילים שבדרך כלל רואים בסבב העולמי, אבל עדיין הוא מצליח להיות עקבי ולנפק תוצאות יפות מאוד. במהלך הריצות בתחרויות ניתן לראות בבירור את הסבל על הפנים שלו. לדעתי הוא אחד המועמדים להפוך לדור העתיד של אנשי הברזל המובילים בעולם, אבל כרגע הוא עדיין צעיר והפוקוס שלו הוא המשחקים האולימפיים. בהנחה שהתחרות לפני שבוע לא הוציאה מהם יותר מדי, מדובר בשני מתמודדים שלא נופלים מבראונלי וגומז.

בן קנוט

בן קנוט הוא אחד מהרוכבים והשחיינים המובילים בסבב ואחד המתחרים היותר מגוונים. הוא מתחרה במרחקים הסופר קצרים, במקצה השליחים וכבר כמה שנים שהוא פקטור משמעותי גם בחצי איש ברזל. הוא התחרה במשחקים האולימפיים בריו וכנראה שיהיה גם בטוקיו. לפני שנתיים הוא סיים את האליפות לחצי המרחק שני לגומז ובשנה שעברה סיים במקום הרביעי. בשנת 2017 הוא יצא ראשון מהמים כמה שניות לפני גומז והתחיל לברוח לשאר המתחרים לבד על האופניים, זהו מהלך אמיץ במיוחד ולא אופייני גם למתחרים ותיקים. עד ששאר המתחרים הבינו מה קורה הוא כבר היה רחוק מדי עבור כולם למעט גומז שהיה צריך לרוץ חצי מרתון ב-1:10 שע' על מסלול הררי וקשה כדי לנצח.

קנוט בדרך כלל מנצל את היתרונות שלו וכמו בראונלי גם הוא מתחרה אגרסיבי, שלא מפחד להוביל ולרכוב לבד אבל לא סביר שהתרחיש מ-2017 יחזור על עצמו השנה. הוא עובד קשה וממשיך לשפר את הריצה שלו אבל אם התחרות תוכרע בריצה כמו בשנה שעברה, הוא עדיין לא ברמה של הרצים המובילים. הוא הפסיד לגומז בשתי אליפויות העולם האחרונות (ב-2018 הגיע רביעי כשגומז מסיים שלישי וב-2017 הגיע שני אחריו) והוא מגיע כדי לנסות לתקן את זה השנה. בראיון איתו לפני התחרות אפשר היה לראות שהוא מגיע לתחרות במשקל נמוך במיוחד, כנראה כדי לקבל יתרון בריצה ובעליות. תרחיש סביר יהיה לראות אותו ואת בראונלי, שני שחיינים מובילים, עובדים ביחד ומנסים לפתוח פער על שאר המתחרים בשחייה וברכיבה אחר כך.

רודי ואן ברג

רודי ואן ברג הוא עוד מתחרה חזק שיתחרה השבוע, שלמרות הצלחות בסבב משום מה נשאר קצת מתחת לרדאר. שנה שעברה הוא סיים עשירי בתחרות מאכזבת מבחינתו. באליפות אירופה האחרונה בחצי איש ברזל הוא סיים ראשון 11 שניות לפני גומז והוא כבר מחזיק בכמה אליפויות יבשתיות בחצי המרחק מהשנה האחרונה: אליפות דרום אמריקה בארגנטינה מנובמבר 2018, אליפות אמריקה הצפונית בסיינט ג'ורג' 2019, אליפות אירופה ב 2018 ו 2019. הוא ניצח בתחרות חצי איש ברזל בניס לפני שנה והוא גר עד גיל 19 לא רחוק מאתר התחרות ככה שהוא מכיר את המסלול טוב מאוד. נתון מעניין נוסף לגביו הוא שגם אחותו ואחיו וגם אביו, שניצח את קטגוריית הגיל שלו 40-44 בקונה 98, יתחרו בתחרות החובבים במהלך הסופ"ש (אולי מדובר על שיא של מספר המשתתפים מאותה המשפחה). ואן ברג הוא מתחרה צעיר ועולה בסבב חצאי האיש ברזל אבל הוא בחור גדול וכבד יחסית מה שיקשה עליו בעליות של המסלול בניס.

סבסטיאן קינלה

ישנם כמה רוכבי-על שמגיעים להתחרות השנה: סבסטיאן קינלה, אנדרו סטרקוביץ ואנדראס דרייטס. קינלה ניצח את התחרות פעמיים בשנת 2012 ו-2013 והגיע שני עוד פעמיים בשנת 2015 וב-2016. למרות יכולות רכיבה מרשימות במיוחד למרחק איש הברזל, כנראה שאין לו את מהירות הריצה הנדרשת כדי לנצח את התחרות כיום. בנוסף, הוא שחיין לא מספיק טוב מה שאומר שהוא יצטרך לסגור פערים ברכיבה. למרות שקינלה רוכב מעולה הוא עדיין לא מהמטפסים הקלסיים מה שאומר שאם הוא ינסה להיות פקטור משמעותי בעליות סיכוי טוב שהוא ישלם על זה אחר כך בריצה.

יכולות רכיבה מרשימות. סבסטיאן קינלה באיירונמן פרנקפורט | צילום: טלי שינברג

אנדרו סטרקוביץ

אנדרו סטרקוביץ הוא כנראה הרוכב הטוב ביותר כיום באיש ברזל, ביחד עם קמרון וורף ובדרך כלל הוא גם שחיין חזק. הבעיה שלו היא שהוא בחור גדול כ-1.88 מ' על כ-84 קילו ועצם זה שהוא אף פעם לא היה מהרצים הטובים בסבב לא ישחק לטובתו בתחרות מסוג זה. אנדראס דרייטס הוא עוד רוכב גרמני חזק במיוחד שכבר הוכיח את היכולות שלו השנה בניצחון בצ'אלנג רוט בתחילת יולי. כמו קינלה, גם הוא לא שחיין חזק במיוחד וספק אם יצליח לעמוד מול המטפסים הקלאסיים ברכיבה ולשמור מספיק כוח כדי להתמודד אח"כ מול הרצים המובילים בריצה. במסלול השנה ומול שדה מתחרים חזק כ"כ קשה לראות אותו מאיים על הניצחון. למרות זאת, יש סיכוי טוב שכל אחד מרוכבי העילית האלו, גם אם לא ינצח, ישפיע על מהלך הרכיבה בתחרות מה שעלול להשפיע גם על הריצה.

פיטר המריק

פיטר המריק מבלגיה, גם הוא שם חדש יחסית, שהתחיל להתחרות במשרה מלאה רק בחורף האחרון. הוא ממשיך בהתקדמות מטאורית כשבאליפות בשנת 2017 סיים במקום העשירי וב-2018, עם מתחרים חזקים במיוחד, סיים חמישי. לאליפות הסבב של צ'אלנג' למרחק חצי איש ברזל השנה הגיע היימריק אחרי 4 ניצחונות רצופים ואלמלא 5 ק"מ אחרונים מדהימים של קינלה הוא היה מצליח להוסיף ניצחון חמישי. קינלה הצליח לעקוף אותו סביב הק"מ ה 19 ולנצח את התחרות. אם ימשיך המריק במגמת השיפור שלו הוא עשוי להיות פקטור גם בתחרות בראשון.

סם אפלטון

סם אפלטון היה שחיין בעברו ועבר להתחרות בטריאתלונים. בנוסף לשחיה, אפלטון הוא גם רוכב חזק מאוד וגם שיפר את הריצה בשנה האחרונה. הוא חוזר אחרי פציעה אבל כבר הוכיח בסוף יולי שהוא חזר לכושר טוב, עם ניצחון בחצי איש ברזל סנטה רוזה, כשסיים עם ריצה של 1:12. באליפות בדרום אפריקה ב 2018 סיים אפלטון שישי 50 שניות אחרי היימריק. אפלטון מתרכז במרחקים הבינוניים בלבד ולכן זאת התחרות הכי חשובה שלו השנה ואין ספק שהוא מגיע בכושר שיא.

פטריק לנגה

לסיום, פטריק לנגה. אלוף העולם בקונה בשנתיים האחרונות, הראשון שירד בקונה מ-8 שעות ומחזיק שיא המסלול. לנגה סיים שלישי בהופעת הבכורה שלו בקונה בשנת 2016 וניצח ב-2017 (תוך כדי שבירת שיא המסלול בריצה של מארק אלן מ-89) ו-2018. למרות כמה תוצאות יפות, לנגה כמעט ולא הראה את הדומיננטיות שלו מחוץ לקונה. הוא בחור קל יחסית (1.78 מ' על 63 קילו) מה שנותן לו יתרון בחום ובעליות ואי אפשר להתעלם מיכולת הריצה המדהימה שלו בקונה. מזג האוויר ביום ראשון לא צפוי להיות חם במיוחד אבל המשקל הנמוך עדיין ייתן לו יתרון בעליות. אם הייתי צריך להמר הייתי מנחש שהפוקוס העיקרי שלו זה שוב קונה ולא יהיה מפתיע אם נראה ממנו עוד הופעה פושרת בתחרות.

פטריק לנגה בחצי איירונמן גרמניה 2016 | צילום: Olaf Kosinsky

לסיכום, התחרות השנה שוב אספה לקרבה הרבה מתחרים ברמה הגבוהה ביותר. כמו שנה שעברה, שוב מצפה לנו מלחמה בין המתחרים של המרחק הקצר לארוך. בשנה שעברה קיבלנו תחרות מדהימה שהכריחה את כל המובילים לדחוף את עצמם לקצה ומעבר ולשלם על זה אחר כך. פרודנו ובראונלי סיימו את העונה עם פציעות, גומז המשיך להופעה מאכזבת מבחינתו בקונה ובן קנוט שסיים רביעי סיפר שלקח לו כמה חודשים להתאושש מהתחרות.

בעקבות זאת פרודנו בחר שלא להתחרות השנה ולהתרכז בתחרות העיקרית שלו בקונה בתחילת אוקטובר. זה אומר שבוודאות נראה אלוף עולם חדש. הרבה מהמובילים משנה שעברה חוזרים בניסיון לשפר עמדות כולל כמה שמות חדשים שכבר הוכיחו את עצמם בחצי המרחק. כמה מתחרים שלמרות שהם לא מועמדים לנצחון ישפיעו על מהלך התחרות ועם כ"כ הרבה כישרון על המסלול בראשון יהיה מסקרן לראות איך יתפתח המרוץ.

להרשמה לישראמן לחצו כאן



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג