הלך לעולמו אלוף הטור דה פראנס פדריקו בהמונטס, מהמטפסים הטובים בהיסטוריה

הספרדי שהוכתר על ידי ל'אקיפ כמטפס הטוב בהיסטוריה של הטור דה פראנס, הלך לעולמו בגיל 95. זכה שש פעמים בקטגוריית המטפסים בטור, ואף זכה בטור כולו ב-1959. בנוסף, היה לראשון שזכה בחולצת המטפסים בכל הגרנד טורים. בעירו טולדו הוכרזו יומיים של אבל
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
פדריקו בהמונטס | צילום: Michiel Hendryckx, Wikimedia

העיט נחת: אלוף הטור דה פראנס ב-1959 פדריקו בהמונטס, אחד מגדולי רוכבי האופניים הספרדיים ומי שנחשב לאחד המטפסים הטובים בהיסטוריה של הענף, הלך לעולמו היום (שלישי) בגיל 95.

לכתבות נוספות בנושא:
מכות, יריבויות והר געש מיתולוגי אחד: הטור דה פראנס חוזר לפוי דה דום, ויש למה לצפות
גלגלי ההיסטוריה: סיפורו של ה"גירית" – הרוכב שסירב לשחק לפי הכללים
גלגלי ההיסטוריה: גדול רוכבי איטליה בכל הזמנים פאוסטו קופי
גלגלי ההיסטוריה: סיפורה המטלטל של רבקה טוויג, אלופת העולם שהפכה להומלסית

בהמונטס החל לרכוב על אופניים בגיל 18, כדי להעביר אוכל וסחורה גנובה בין כפרים באזור מדריד, לשם משפחתו נמלטה מטולדו בעקבות מלחמת האזרחים בספרד. בגיל 19 התחרה לראשונה במרוץ חובבים, בעקבות הזמנה ממבריחים אחרים. לאחר קריירה חובבנית קצרה, הוא החל להתחרות נגד מקצוענים ב-1953. הוא פרץ לתודעת הקהל בוולטה קטלוניה, שאז היה המרוץ הבכיר בספרד, כיוון שהוולטה אספניה לא התקיים מסיבות כלכליות.

פדריקו בהמונטס ב-1960 | צילום: Harry Pot, Wikimedia

בהמונטס זכה בחולצת המטפסים וזומן בעקבות זאת לקבוצה של ספרד בטור דה פראנס של 1954. תחילה סירב, כיוון שלא ידע צרפתית וגם כי… לא הייתה לו מזוודה. לבסוף הסכים, הרשים מאוד בהרים וזכה בפעם הראשונה בקריירה שלו בקטגוריית המטפסים בטור.

בדרך גם הוסיף רגע איקוני נוסף למרוץ: בהמונטס היה חלק מקבוצת בריחה באלפים, אולם גלגל האופניים שלו נשבר בדרך לפסגה. כאשר הגיע לשם, כרבע שעה לפני הדבוקה, עצר לחכות לרכב של הקבוצה כדי להחליף אופניים. בזמן שהמתין הלך וקנה גביע גלידת וניל מעגלה שהייתה שם, באנקדוטה זכורה היטב.

שנה לאחר מכן השתתף לראשונה בוולטה אספנייה אבל סבל מפציעה. ב-1956 סיים רביעי בטור ובוולטה, ובין לבין זכה בקטגוריית המטפסים בג'ירו מבלי שסיים את המרוץ, מכיוון שבאותה שנה התואר חולק לשני רוכבים בחלקים שונים במרוץ.

ב-1957 סיים שני בוולטה וזכה בקטגוריית המטפסים. בכך הפך לרוכב הראשון שזוכה בתואר בשלושת הגרנד טורים. ב-1959 הפך לרוכב הספרדי הראשון שזוכה בטור דה פראנס. כחלק מהחגיגות, רכב על אופניו על הדשא של אצטדיון סנטיאגו ברנבאו של ריאל מדריד.

הפסל שהוקם לכבוד פדריקו בהמונטס בעירו טולדו | צילום: Eduardoasb, Wikimedia

הוא יסיים פעמיים נוספות על הפודיום ויזכה בסך הכל שש פעמים בקטגוריית המטפסים בטור. הוא זכה בשבעה קטעים בטור, שלושה בוולטה וקטע אחד בג'ירו. אחרי הטור של 1965 הוא פרש, ומאז, לדבריו, רכב רק פעם אחת, ב-1994, במרוץ לזכרו של לואיס אוקניה, אלוף הטור ב-1973. לאחר פרישתו ניהל חנות אופניים בעיר הולדתו טולדו.

ב-2013, בזמן שהטור חגג 100 שנים להיווסדו, המגזין ל'אקיפ בחר בו כמטפס הטוב בהיסטוריה של הטור, לפני רישאר וראנק הצרפתי, שב-2004 שבר את שיא הזכיות בחולצה המנוקדת של בהמונטס. "אם הוא מטפס אני נפוליאון", הגיב על כך הספרדי.

בחודש שעבר, במהלך הטור, חגג 95. לאחר מותו ב-2017 של רוז'ה וולקוויאק, בהמונטס הפך לוותיק מנצחי הטור שעודו בחיים. תואר שעבר כעת לאלוף 1966, לוסיאן איימר.

בהמונטס אמר בראיון בעבר שבטולדו "מתייחסים אלי כמו אל מלך". ראש העיר טולדו, קרלוס ולסקז, ספד לבהמונטס בטוויטר והודיע שהעיר תקיים יומיים של אבל: "בצער עמוק אנחנו מודעים על אבדתו של העיט מטולדו, שהעלה את השם של העיר שלנו לגבהים חדשים".



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג