גלגלי ההיסטוריה: סיפורה המטלטל של רבקה טוויג, אלופת העולם שהפכה להומלסית

רוכבת האופניים האמריקאית האגדית חוגגת יום הולדת 60, וזו הזדמנות לספר את סיפורה המטלטל: מילדות עזובה, עד לצמרת הרכיבה העולמית, ובחזרה לתחתית: "רעדתי, חלקית מפחד, חלקית מקור, הרגשתי שאני לא שייכת לשום מקום"
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
רבקה טוויג | צילום: James F. Perry, Wikimedia

בשנות ה-80' וה-90' רבקה טוויג האמריקאית היתה על גג העולם. היא הייתה אחת הרוכבות הטובות בעולם וערמה מדליות באליפויות העולם ובאולימפיאדות על הכביש ועל המסלול. אבל, במשך שנים לטוויג לא היה אפילו קורת גג – האלופה הגדולה הפכה להיות חסרת בית בסיאטל.

טוויג, שחוגגת היום (ראשון) יום הולדת 60, הייתה נערה מוכשרת שהתחילה ללמוד באוניברסיטת וושינגטון כבר בגיל 14, ושם גם התחילה קריירת הרכיבה שלה. בגיל 17 זומנה לנבחרת הלאומית של ארה"ב, אבל כבר אז לא היה לה בית. כשהתחילה ללמוד התגוררה עם אמה ואחותה במרתף בסיאטל. האחות סיפרה שזמן קצר לפני יום הולדת ה-16 של טוויג, אמן זרקה אותה מהבית. טוויג סיפרה שבחרה לעזוב מרצונה. בלילה הראשון הסתובבה בתחנת אוטובוס וישנה בספריה באוניברסיטה. בהמשך ישנה אצל חברים.

במהלך הקריירה שלה הבית היה פחות חשוב, כי היא נסעה מתחרות לתחרות, ישנה בבתי מלון או אצל חברים. ב-1982 זכתה באליפות העולם על המסלול ובאליפות ארה"ב נגד השעון. שנה לאחר מכן ניצחה ב"קורז קלאסיק", מרוץ הקטעים המוביל בארה"ב, ובמדליית כסף באליפות העולם במרוצי כביש.

לקראת המשחקים האולימפיים בלוס אנג'לס היא עברה להתגורר במרכז האימונים האולימפי בקולורדו. ב-1984 נערכו לראשונה מרוצי כביש במשחקים האולימפיים, ומרוץ הנשים היה אירוע הפתיחה של המשחקים. טוויג הייתה אחת המועמדות המובילות, יחד עם בת ארצה ויריבתה הגדולה קוני קרפנטר-פיני. השתיים התקוטטו בתקשורת, וברגע האמת סיימו בפוטו פיניש. קרפנטר זכתה בזהב במילימטרים. בתמונה מפורסמת השתיים נראות מחובקות לאחר קו הסיום.

טוויג המשיכה לזכות באליפויות עולם ובאליפויות ארה"ב, בעיקר על המסלול. היא הייתה כל כך טובה ששיא מסלול ב-3,000 מטר שקבעה ב-1996 באחד האולמות המובילים בארה"ב נשבר רק לפני כחצי שנה. אולם, בגיל 26, לאור העובדה שהרוויחה סכומים נמוכים כספורטאית, החליטה לפרוש והחלה לעבוד כמתכנתת מחשבים.

זה לא עבד. גם נישואיה לרוכב אחר הסתיימו כעבור שנתיים. "אחרי שעושים משהו שמרגיש שנולדת לעשות, קשה למצוא משהו אחר שמתאים", אמרה בכתבה שפורסמה עליה לפני ארבע שנים ב"סיאטל טיימס" וחשפה את העובדה שהפכה להומלסית.

היא חזרה לאופניים וזכתה במדליית ארד במרדף האישי בברצלונה. לאורך הקריירה שלה זכתה ב-16 אליפויות ארה"ב (במסלול ובכביש) בשש מדליות זהב באליפות העולם במסלול ונחשבה לרוכבת האמריקאית הטובה בהיסטוריה. היא השתתפה גם באולימפיאדת אטלנטה ללא הצלחה מרובה, הסתכסכה עם הוועד האמריקאי ופרשה.

טוויג ניסתה שוב לעבוד במחשבים, התחתנה ונולדה לה בת. אבל עבודה מול המסך לא התאימה לה. היא התקשתה להסתגל למונוטוניות של עבודה משרדית, החלה לפתח חרדות ומחשבות אובדניות, ובגיל 50 מצאה עצמה ללא עבודה וללא כסף.


בהתחלה גרה אצל קרובי משפחה. בהמשך עברה להתגורר במכוניתה, ולאחר מכן ישנה בבתי מחסה ולבסוף ברחוב. בכתבה סיפרה שלהיות מחוסרת בית זה כמו טיול ללא סוף. "אף פעם אי אפשר לחזור הביתה לנוח", אמרה. לילה אחד, במהלך סופת שלגים, היא הגיעה למסקנה כי היא לא יכולה לישון בבית מחסה בזמן שאחרים לא, ולכן עברה לישון על המדרכה. "רעדתי, חלקית מפחד, חלקית מקור. הרגשתי שאני לא שייכת לשום מקום. הייתי ממש מבולבלת".

לבסוף חלתה וחזרה לגור אצל קרובת משפחה. היא סיפרה שלאחר שפורסם שהיא מחוסרת בית היא קיבלה הצעות לדיור, אך סירבה. "לא רק אני צריכה עזרה, יש הרבה אנשים שצריכים עזרה – חצי מיליון ברחבי המדינה. צריך לספק עזרה לכולם, לא רק לבודדים".



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג