הכתף כואבת, מה זה יכול להיות? כך נבדיל בין פציעות הכתף השונות

שימוש יתר, כתף קפואה, פריקות חוזרות או אולי זה מגיע בכלל מהצוואר? הפיזיותרפיסטית ג'ודי הורוויץ עושה לנו סדר באחת התלונות הכי נפוצות של ספורטאים, ובכלל
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
כאבי כתף | צילום: Shutterstock

כאבי כתף הם דבר נפוץ בקרב ספורטאים, בין אם שחיינים, רוכבי אופניים או רצים. הימשכותם של כאבי כתף עלולה לעכב באופן משמעותי את תוכנית האימונים למשך תקופה ממושכת. בעבר, זיהוי האבחנה הנכונה בכתף היווה אתגר לא מבוטל. פיזיותרפיסטים עברו הכשרה מקיפה במספר רב של בדיקות מיוחדות ואבחנות מבדילות מורכבות כדי למצוא את מקור הכאב בכתף של המטופל. למרבה המזל, מחקרים עדכניים פישטו את התהליך עד לנקודה שבה הרבה יותר פשוט לאבחן פתולוגיות כתף.

לכתבות נוספות בנושא:
כאבים במפרק הירך: הסיבות השונות, דרכי הטיפול ואיך נמנע אותם
הסיוט של הספורטאים: שברי מאמץ – שכיחות, גורמי סיכון ותזונה
שוברים את המיתוס: האם באמת יש קשר בין ריצה לכאבי גב?

בדרך כלל ניתן לחלק את כאבי הכתף לארבע קטגוריות. הן מפורטות כאן מהתלונה הנפוצה ביותר לתלונה הפחות נפוצה:
1) כאבי כתף כתוצאה משימוש יתר
2) כאבי כתף הקשורים לצוואר
3) הכתף הנוקשה
4) הכתף הלא יציבה

צילום: shutterstock

הכתף הלא יציבה
על מנת לאבחן את הכתף שלך, הכי קל לשלול תחילה את הקטגוריות הפחות נפוצות של כאבי כתף – הקטגוריה שהכי קל לשלול היא הכתף הלא יציבה, או אי יציבות בכתף. המצב שכיח בעיקר בחולים שפרקו את הכתף בעבר או שסבלו במשך שנים מתת-פריקות או פריקות כתוצאה מתסמונת תנועתיות יתר. האם הכתף שלך מרגישה שהיא עומדת לצאת מהמקום שלה כשאתה מרים אותה? אם לא, אין לך כתף לא יציבה.

הכתף הנוקשה
כתף נוקשה נגרמת בדרך כלל משתי פתולוגיות: הכתף הקפואה והכתף הארטריטית (ניוונית). לכתף קפואה "אמיתית" יש שני תסמינים עיקריים וברורים מאוד – היא מאוד כואבת ומאוד נוקשה. היא בדרך כלל מתרחשת בהתפרצות הדרגתית ללא סיבה כלל ויכול לעבור הרבה מאוד זמן עד שתשתפר. כתף קפואה מופיעה אצל אנשים בגיל העמידה (גילאי 60-40). תכונה נפוצה נוספת של כתף קפואה היא שטווח התנועה האקטיבית וטווח התנועה הפאסיבית זהים. זה אומר שאם אתה מרים את הכתף שלך (באופן אקטיבי) או מישהו אחר מרים את הכתף איתך כאשר אתה רגוע לחלוטין (פאסיבי), אתה מגיע לאותו טווח תנועה.

הכתף הארטריטית שכיחה יותר בגיל המבוגר (60 ומעלה). לאנשים אלו יש בדרך כלל היסטוריה של דלקת פרקים וכאבים במפרקים אחרים בגופם. אחת הדרכים להבדיל בין כתף קפואה לכתף ארטריטית היא באמצעות צילום רנטגן. לכתף קפואה יש בדרך כלל צילום רנטגן רגיל (ראו התייחסות) ואילו לכתף ארטריטית יש הפחתה במרווח המפרקי שנראה ברנטגן.

פיזיותרפיסט מטפל בכאב בכתף | צילום: Shutterstock

כאבי כתף הקשורים לצוואר
כאבי כתף הקשורים לצוואר שייכים למטופלים שמופיעים עם כאבי כתף, אך מקור הכאב שלהם הוא למעשה הצוואר. ישנם שרירים רבים הנצמדים הן לצוואר והן לכתף (או לשכמות) שעלולים לגרום לכאב בכתף או לאורך הזרוע. למטופלים אלו יש לעיתים קרובות נוקשות צוואר או כאב מושלך לאורך הזרוע, עם השפעה על שרירים סביב הצוואר והשכמה. לעתים קרובות הם מציגים טווח תנועה כמעט נקי מכאב של הכתף (אם כי תנועת כתף בסוף הטווח יכולה לעתים קרובות לעורר כאב מסוים).

כאבי כתף כתוצאה משימוש יתר
תלונת הכתף השכיחה ביותר (כ-80 אחוז מהמטופלים) שפיזיותרפיסטים פוגשים היא הקטגוריה הראשונה – כאבי כתף כתוצאה משימוש יתר. שמות נוספים לכתף זו הם "מחלת גידים של השרוול המסובב", "תסמונת תפס", או הכי נפוץ בימינו – "כאבי כתף הקשורים בשרוול המסובב".

כאבים מסוג זה מופיעים בדרך כלל לאחר תקופה של שימוש יתר. זה יכול להיות במהלך ספורט, פעילות חוזרנית או פעילות חדשה שהמטופל לא רגיל אליה. רבים מהמטופלים הללו לא יכולים להצביע על הזמן והמיקום המדויק של הכאב שלהם, מכיוון שהכאב יכול להתחיל לאט ולהתגבר בהדרגה עם הזמן. תסמינים נפוצים של פתולוגיה של שימוש יתר בכתף כוללים כאב באזור שריר הכתף, קשת תנועה כואבת בעת הרמת הזרוע הצידה וכאבים בשינה על הכתף.

אבחון מדויק של כאבי כתף הוא מכריע, ומספק תובנות חיוניות לפיזיותרפיסטים ולמטופלים לגבי החלמה ואסטרטגיות טיפול. אבחון זה יהווה בסיס להתערבויות טיפוליות, המבטיח שיקום יעיל וממוקד.

 


 

הכותבת: ג'ודי הורוויץ (Bsc Physio, Msc Adv Physio) | פיזיותרפיסטית מוסמכת, בעלת הקליניקה פיזיו-וורקס שנמצאת בכפר סבא. מתמחה בטיפול בבעיות אורטופדיות, פציעות ספורט ושיקום.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג