כאבים במפרק הירך: הסיבות השונות, דרכי הטיפול ואיך נמנע אותם

ישנן סיבות מגוונות לכך שנסבול במהלך חיינו מכאבים בירך - ממתיחה, דרך קרע בלברום ועד פריקה ואפילו שבר. הפיזיותרפיסט עופר צחר מסביר כיצד נבחין בין סוגי הפציעות, מתי חובה לפנות לרופא ואיך נקל על הכאב גם בבית?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
כאבים במפרק הירך | צילום: Shutterstock

מפרק הירך בנוי בצורה של מכתש ועלי. העלי הוא המבנה הכדורי בחלק העליון של עצם הירך (עצם הפמור) והמכתש הוא החלק דמוי הקערה בחלק הצידי של האגן (האצטבולום), אשר לתוכו נכנס ראש עצם הירך. רקמת הסחוס שעוטפת את קצוות עצמות אלה מאפשרת את ההחלקה שלהן בזמן תנועה במפרק. ליד הסחוס יש רקמה סינוביאלית שמשחררת נוזל סינוביאלי – נוזל סיכה שנועד לשמן את המפרק בעת תנועה. חיצונית למפרק ישנן הרקמות שמייצרות תנועה ומייצבות את עצמות המפרק תוך כדי תנועה: גידים, רצועות ושרירים.

לכתבות נוספות בנושא:
הסיוט של הספורטאים: שברי מאמץ – שכיחות, גורמי סיכון ותזונה
בוסו, פיתה או גליל: השוואה בין משטחים לא יציבים שונים לאימון
למה שרירי ההמסטרינג שלנו תמיד מקוצרים ומה אפשר לעשות בנושא?

שחיקת סחוסים
תהליך בו נוצר בלאי ברקמת הסחוס העוטפת את קצוות העצמות שמהוות את מפרק הירך (אצטבולום של האגן – כמו קערה שראש עצם הירך נכנס אליה). התופעה מהווה שינוי ניווני מקומי וככזו תתרחש בעשורים המתקדמים בחיינו. השינוי הניווני בא לידי ביטוי בהידקקות של רקמת הסחוס המפרקי. בחלק מהמקרים שינוי ניווני זה יתבטא בהופעת תלונות כאב באזור המפשעה בעיקר, נוקשות, מגבלת טווח תנועה ולעיתים השלכת כאב לכיוון הברך. הכאב יוחמר בד"כ אחרי פעילות גופנית או מנח סטטי ממושך כמו ישיבה או עמידה.

מפרק הירך | צילום: Henry Gray, Wikimedia

דלקת פרקים (Rheumatoid Arthritis=RA)
דלקת מסוג אוטואימוני בה מערכת החיסון שלנו תוקפת את הגוף עצמו, לרבות רקמות בתוך רמת המפרק כמו רקמת הסינוביום (רקמה המצויה מעל הסחוסים ומתחת לקפסולת המפרק ומשחררת נוזל סינוביאלי שמסכך את המפרק ומסייע בבלימת וחלוקת עומסים מקומית במפרק). המפרק נהייה צר ונפוח ונוצרת פגיעה מקומית בסחוס המפרקי. הסיבה לדלקת פרקים איננה ידועה – התופעה יכולה להיות חד צדדית או דו צדדית. אדם עם RA במפרק הירך יתלונן על כאב, נפיחות ולעיתים תופעות דלקתיות נוספות כמו חום ואדמומיות מקומית בעור מסביב.

סיאטיקה
אורח חיים מאוד יושבני עם מיעוט בפעילות גופנית, לצד גורמים פוטנציאליים נוספים, יכול להוביל לגירוי של רקמת העצב הגדול המצוי ועובר באזור הישבן – העצב הסיאטי. העצב הסיאטי הוא העצב הגדול בגוף האדם ומהווה למעשה המשך של מצוא העצבים באזור הגב המותני. שני עצבים (העצב הטיביאלי והעצב הפרונאלי) מתפצלים ממנו באזור הירך האחורית וממקדים ומעצבבים את הירך והשוק עד כף הרגל. בעת לחץ על העצב, תיווצר תחושת חשמל וכאב במסלול הפיזור שלו, מאזור הגב התחתון והאגן ועד לכיוון כף הרגל של אותו צד.

שבר בצוואר עצם הירך
שבר בחלק העליון של עצם הפמור. באנשים צעירים מנגנון השבר צריך להיות אלים ואגרסיבי, כמו למשל בתאונת דרכים. באנשים בני הגיל השלישי (מעל גיל 65) ובייחוד אצל נשים ו/או אנשים עם דילול עצמות (אוסטאופורוזיס), גם נפילה קלה יכולה להוביל לשבר. הדבר יוביל לכאב בחלק העליון של הירך, האגן והמפשעה, בייחוד בביצוע כפיפה בירך. בשבר מלא הרגל תיראה קצרה יותר מהרגל הנגדית.

צילום: Shutterstock

פריקת ירך
קורה כאשר אין מגע בין שני חלקי המפרק: ראש עצם הירך יוצא החוצה ממיקומו הנורמלי בתוך המכתש באגן בו הוא ממוקם בצורה נורמלית (האצטבולום). בגלל שמפרק הירך הוא מפרק מאוד יציב, יהיה צורך במנגנון אגרסיבי מאוד כדי לגרום לפריקה במפרק זה, כמו נפילה מסולם, תאונת דרכים וכדומה. מנגנון פציעה אגרסיבי שכזה, פעמים רבות ילווה בפגיעה ברקמות נוספות כמו שברים בעצמות סמוכות, נזק לרקמות רכות מקומיות (שרירים, גידים, רצועות), נזק לעצבים וכלי דם וכדומה. במקרה שכזה צריך להיות מופנה לבית חולים. פריקת ירך הינה כאובה מאוד, לא תאפשר תנועה בירך וברגל עד לטיפול הרצוי מהרופאים הרלבנטיים.

דיספלזיה בירך
בתופעה זו, האצטבולום (המכתש באגן אליו מתמרפק העלי – ראש עצם הירך) איננו עמוק דיו, וראש הירך לא "יושב" בתוכו כמו שצריך. חופש התנועה במפרק הירך עקב תופעה זו ישתנה מרמת מעט תנועתיות עודפת במפרק עד לרמות פריקות חוזרות. לעיתים תינוקות נולדים עם תופעה זו, או מפתחים זאת בשנות החיים הראשונות. התופעה יותר שכיחה בקרב ילדים ונשים.

בורסיטיס בירך
במפרקים השונים בגופנו יש מבנה דמוי שק שאמור לייצר חיץ בין מבנים שונים, כמו גידים, עצמות ושרירים ולמנוע חיכוך יתר, פיחות והתפתחות של דלקת מקומית. מבנה זה נקרא בורסה והוא קיים גם במפרק הירך. בירך הוא מצוי מחוץ למפרק הירך עצמו בין הירך לבין השרירים המקומיים העוטפים אותה ויכול לייצר דלקת מקומית הידועה גם כדלקת באזור הגבששת (הטרוכנטר) הגדולה בעצם הירך (Greater Trochanter Bursitis). התופעה יוצרת כאב מקומי וחד שנהיה קל יותר ומפושט עם הזמן. לעיתים תיווצר תופעה של בורסיטיס בבורסות הפנימיות יותר בירך וזה יתבטא בכאב פנימי עם השלכה לאזור המפשעה. תופעת הבורסיטיס תפריע בתפקוד היומיומי הבסיסי, כמו בהליכה, עליית מדרגות, ביצוע סקוואט (קימה מישיבה לעמידה) וכדומה.

הנפות ירך | צילום: מתוך יוטיוב

קרע בלברום
מסביב לשפה של האצטבולום (שכאמור מהווה את המכתש אליו ייכנס העלי – ראש עצם הירך כדי להוות ולהרכיב את מפרק הירך בגופנו) יש רקמה בשם לברום. מטרת רקמה זו לתת עומק לאצטבולום מול ראש הירך ולסייע באלמנט הוואקום שחשוב בייצוב המפרק. פגיעה בלברום תנבע מתאונה חבלתית במפרק או מפציעת שימוש יתר לאורך זמן. המטופל יתלונן על קליקים מקומיים וכאב מפשעתי. התופעה שכיחה לספורטאים בעולם הרמת המשקולות, משחקי כדור שונים ועוד.

מתיחה בירך
קרע ברקמת השריר או הגיד של אחד משרירי הירך, על רקע מתיחת יתר. השרירים שיכולים לעבור פציעה מסוג מתיחת יתר בירך רבים וכוללים את כופפי הירך, פושטי הירך (המסטרינגס בעיקר וגם שרירי הישבן), מקרבי ומרחיקי הירך ושריר הארבע ראשי הירכי. האזור הפגוע יכול להתנפח, להיחלש ולכאוב, בייחוד בעת הפעלת השריר המדובר. בתחילה נידרש להקל סימפטומטית בעזרת פרוטוקול טיפול תומך (קרח, מנוחה, הורדת עומסים) לצד טיפול סימפטומטי להקלת כאב במסגרת פיזיותרפיה וכדורים נוגדי כאב ודלקת ובהדרגה חזרה לסרגל כאב מדורג ומותאם אישית שייבנה במסגרת שיקום הפיזיותרפיה.

הקלת כאב ירך
מטרת העל צריכה להיות החזרה של המטופל לתפקוד מלא ותקין. אך בשלב הראשוני אנו אמורים לפתוח חלון הזדמנויות שיקומי ראשוני, וזאת בעזרת ניהול ולהקלת הכאב הקיים. הדרכים המיידיות לטיפול בכאב יהיו שימוש בפרוטוקול RICE (ראשי תיבות של מרכיבי הטיפול: Rest-Ice-Compression-Elevation = מנוחה-קרח-חבישה-הרמת הגפה), שמאפשר ניהול ראשוני של כאב יכול לסייע במידת מה במניעת התפתחות דלקת מקומית. לצד זה הרופא המטפל יחליט על מתן תרופות כמו תרופות נוגדות כאב ו/או תרופות נוגדות דלקת.

צילום: shutterstock

מתי ללכת לרופא או לפיזיותרפיסט?
אם הטיפול הראשוני בבית לא מוביל להקלה ולתוצאות הרצויות, כדאי לפנות לטיפול אבחון אצל הגורמים הרפואיים הרלוונטיים במקרים שכאלו: פיזיותרפיסט מוסמך או רופא. אם המצב מצריך טיפול מידי (חשד לשבר, דימום, חוסר יכולת להזיז את הירך וכדומה) – יש לפנות כמובן במיידי לבית החולים. מקרים נוספים שמומלץ לפנות לטיפול רפואי מיידי יכללו נפיחות משמעותית מקומית באזור הירך, סימני זיהום מקומיים, אדמומיות לא מוסברת בירך וכדומה.

כאב בירך – אבחון
הגורם הטיפולי (רופא המשפחה / אורתופד / טראומטולוג / פיזיותרפיסט) הרלוונטי אליו הגעתם ירצה לבצע תשאול ואבחון כמה שיותר מקיפים כדי לדעת להציע לכם את הטיפול והשיקום המתאימים ביותר לבעיית הירך שתתגלה. חשוב לציין את מנגנון הפציעה או הנפילה, האם הייתה פגיעה במפרקים נוספים, מה התלונות הקיימות ועוד. אחד הכלים שיכולים לשפוף אור על הבעיה במקרים מסוימים יהיה שימוש בכלי דימות, כמו צילום רנטגן, צילום US, הדמיה מסוג MRI וכדומה.

הבדיקה הפיזית תכלול התרשמות מטווחי התנועה הקיימים במפרק הירך, האם התחושה תקינה, מה רמת כוח השרירים סביב מפרק הירך האם וכיצד מבוצעות תנועות שונות במפרק הירך עם וללא נשיאת משקל על הרגל הפגועה. כל אלה יאפשרו למטפל להבין טוב יותר את מצבו של המטופל עם כאב הירך ומכאן גם להעניק לו את הטיפול המתאים ביותר ולבנות את תוכנית השיקום הנכונה לו ולבעיה ממנה הוא סובל.

כאב בירך – מניעה
הרבה מהכלים הטיפוליים שצוינו כאן ככלים רלוונטיים לטיפול בכאב ירך שכבר נוצר, יכולים לשמש גם ככלים למניעת בעיות ירך מלהיווצר מלכתחילה. כך למשל במצב של עודף משקל – הורדה במשקל הגוף יכול להוריד פוטנציאל היווצרות של בעיות מסוימות בירך, כדי יש פחות עומס על מפרק הירך.

כלי מניעתי חשוב ביותר הוא חיזוק שרירי הירך ושרירי הרגליים באופן כללי כדי לאפשר לשרירים לשמש כמעין שכבה תומכת שפועלת למניעת פציעות בירך גם ברמת כוח השרירים הקיימים וגם ברמת שיפור יעילות הקשר העצבי-שרירי שיאפשר תגובה מהירה יותר – דבר שיכול להיות ההבדל בין מצב של פציעה בירך לחוסר פציעה. כלים נוספים יהיו חימום ומתיחות לשרירים בירך, שמירה על אורח חיים בריא ברמת התזונה ורמת התנועה היומית, נעילת נעליים נוחות ומתאימות למבנה כף הרגל שלנו ועוד.

 


 

הכותב: | עופר צחר: פיזיותרפיסט מוסמך (B.P.T , M.P.T), בעל קליניקת "Physio Fitness +" לטיפול בבעיות אורתופדיות, פציעות ספורט ושיקום תנועתי, מרצה במכללת סמינר הקיבוצים ומעביר קורסים והכשרות לפיזיותרפיסטים, מאמנים ומטפלים בארץ ובעולם.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג