הכללים לבחירת נעלי הריצה שלכם

קניית נעלי ריצה יכולה להיות משימה לא פשוטה כלל וכלל, מאמן הריצה שליו ברוש מנסה לרבע את המעגל ולתת לכם כלים יישומיים שיעזרו לכם לפרק את האתגר הזה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
נעלי כביש יהיו לרוב קלות ובעלות שיכוך גבוה | צילום: shutterstock

איזו נעל היא הכי טובה לריצה? אין תשובה אחת חד-משמעית, מה שבטוח הוא שאתם צרכים להתאים את הנעל המדויקת עבורכם, על מנת שתרגישו נוחות מרבית בזמן הריצה. כיצד עושים זאת? ישנם מספר פרמטרים שעליכם לבחון בבחירת הנעל – אז בואו נעשה לכם סדר ונחלק את התשובה למספר נושאים.

משטח הריצה

הדבר הראשון שעליכם לדעת הוא על איזה סוג משטח אתם מתכננים לרוץ: 1. ריצה בכביש; 2. ריצה בשטח; 3. ריצה על מסילה.

נעלי כביש: יהיו לרוב קלות ובעלות שיכוך גבוה יותר מאשר נעלי שטח.

נעלי שטח: עיקר הדגש הוא בשמירה על כף הרגל ויהיו בהם תמיכות לקרסול בחלק האחורי של הנעל וזאת משום שמשטח הנחיתה אינו אחיד דבר שיכול להוביל לנקע בקרסול. הנעל תהיה לרוב קשיחה יותר להגנה מפני אבנים. בנעלי שטח יהיו בסוליה זיזים לאחיזה טובה יותר (ולכן פחות נוחות על משטחים קשים) בחלקם עשויים vibram למניעת החלקה.

גם בסוג השטח יש הבדל: אם בחרתם לרוץ על שבילים לבנים או שבילים טכניים יותר, שתפו את המוכר במטרה כי גם פה נעל שאינה תואמת למשטח הריצה תוביל לאי נוחות בריצה.

נעליים למסילה: מי שבוחר לרוץ על מסילה שהמשטח שלה קשיח ופחות רספונסיבי שלא יתכנן לקחת נעל עם סוליה קשיחה כגון סוליות הקרבון – נעל בעלת שיכוך מקסימלי תעשה את העבודה הכי טוב.

על איזה סוג משטח אתם מתכננים לרוץ? | צילום: shutterstock

מידת הנעל

מידת הנעל היא קריטית לנוחות שלכם בזמן ריצה. יש לזכור בעת פעילות גופנית הרגל מתרחבת וגם נדחפת קצת קדימה ולכן מומלץ לקחת מידה אחת גדולה יותר כדי להרגיש בנוח במהלך הריצה.

לגבי רוחב הנעל: בעל כף רגל רחבה אמור לבחור מידת רוחב בכדי שלא ילחץ לו בכף הרגל. יחד עם זאת, אדם בעל כף רגל צרה שייקח מידת רוחב, יימצא את עצמו משייט בתוך הנעל ובכך יכול לגרום לאי נוחות ואף לשלפוחיות בכרית כף הרגל. שימו לב שכף הרגל שלכם צריכה להיות משוחררת במידה ולא לוחצת.

וטיפ קטן, מכיוון שיצרני הנעליים מייצרות נעליים במידות שונות, כאשר אתם מחליפים מותג נעליים לא יהיה נכון להגיע למוכר ולדרוש את המידה האירופאית או האמריקאית המוכרת לכם (מידה 44=מידה 10 אמריקאי). מומלץ להגיע עם מידת כף הרגל בס"מ שזהה בכל החברות ומופיע בלשונית הנעל לצד המידה האירופאית והאמריקאית, לעתים זה מופיע תחת מידה יפאנית jpn.

מבנה כף הרגל

לאנשים אין מבנה כף רגל אחיד – לחלק מהאנשים יש כף רגל ניטרלית, לחלק יש פלטפוס או נטייה של כף הרגל פנימה (Inversion) ולחלק יש נטייה של כף הרגל החוצה (Eversion). חברות הנעליים מבינות את העניין והן מוציאות דגמים שתואמים למבנה האנטומי של כף הרגל.

– מי שהוא בעל כף רגל ללא נטייה כלשהי ייקח דגם נטרלי.
– אדם בעל נטייה החוצה או פנימה ייקח נעליים מתקנות שאמורות ליישר את מנח כף הרגל למצב האנטומי הנכון. אולם יש לזכור שנעליים מיוצרות בייצור המוני ואינן תואמות לכל אחד ואחד.

לכן ההמלצה שלי, היא לקחת נעל ניטרלית ולשלב מדרס מותאם אישית לכף הרגל שיוצר במיוחד עבורכם, דבר שייתן מענה לבעיה הספציפית שלכם ובמידה ויש בעיה, תמיד תוכלו לחזור לאדם שבנה לכם את המדרס שיתקן אותו עבורכם, מה שלא תוכלו לעשות עם נעל בייצור המוני.

אגב גם פה צריכה לבוא אזהרה, בעולם המדרסים אין פיקוח או רגולציה וזה פתח להרבה מדרסים בשיטות שונות ומשונות שפחות מתאימות לכם, לכן חשוב גם לבדוק מי בונה את המדרס ואת איכותו. אם החלטתם ללכת על מדרס, התאימו את הנעל למדרס ולא להיפך. בכל מקרה בקשו מהמוכר נעל ניטרלית – המדרס יעשה את התיקון הנדרש. בנוסף המדרס תופס חלק מנפח הנעל לכן גשו לחנות הנעליים כאשר המדרס בידכם הסירו את הרפידה המקורית של הנעל והכניסו את המדרס המותאם לכם אישית.

גובה הסוליה

ככל שגובה הסוליה גדול יותר, כך השיכוך (בלימת הזעזועים) גבוהה יותר. גובה הסוליה גדול מותאם לאנשים בעלי משקל גוף גדול אך לא רק, גם לאנשים מבוגרים אשר רוצים לשמור על המפרקים שלהם בצורה טובה יותר על ידי בלימת זעזועים. יש לזכור שככל שגודל סוליה שוקל יותר ויתכן כי תשקעו מעט יותר בכל צעד. זמן המגע שלכם בקרקע יהיה גבוה יותר, הקאדנס יהיה נמוך יותר ולכן היא לא מומלצת לאנשים שמחפשים מהירות או לשבור שיאים.

הפרידו את שימוש נעלי הריצה מחיי היום יום שלכם | צילום: shutterstock

דרופ

דרופ הנעל הוא הפרש הגובה בין עקב ועד לכרית כף הרגל – מגוון הדרופים נע בין 12 מ"מ ועד 0 מ"מ. צריך לדעת שדרופ גבוה הוא ההפך המוחלט ממה שהטבע תכנן לנו כאשר יצר אותנו יחפים. אולם אנחנו לא בדיוק חיים בג'ונגל יחפים והמשטחים שעליהם אנחנו הולכים ורצים הם לרוב בטון(מדרכות)או כביש, ולכן דרופ נמוך 0 יכול לגרום לעומסים גדולים על גיד אכילס.

חשוב לעשות את הירידה בדרופ באופן הדרגתי על מנת להרגיל את גיד האכילס לעומסים. מי שרץ עם דרופ 8-10 מ"מ, עליו לרדת באופן הדרגתי לדרופ 0 ולכן מומלץ קודם לרדת לדרופ 4-5 מ"מ.

משקל הנעל

מי שמחפש מהירות ירכוש נעל קלה מאוד. צריך להבין שהורדת משקל הנעל לרוב מלווה בירידת בלימת הזעזועים ולכן נעלים קלות יהיו לרוב קשיחות יותר (פחות תחושת ריחוף על ענן). אך עם זאת הנעל תהיה רספונסיבית יותר במטרה להקטין את זמן המגע בקרקע ובתקווה להגדיל את הקאדנס על ידי כך. נעליים מסוג זה נקראות גם נעלי תחרות, ואת חוד החנית תפסו בשנים האחרונות נעלי הקרבון.

מתי צריך להחליף נעליים?

לרוב היצרן יגיד לכם את כמות הקילומטרים שהנעל יכולה לעבור עד החלפתה, אולם זה משתנה מאדם לאדם על פי משקל גופו, סגנון הריצה שלו וגם משטח הריצה. לכן אתם המדד הכי טוב כאשר אתם מרגישים פחות נוח מבעבר זה הזמן להתחדש בנעל חדשה. רק כדאי לדעת שנעל "עבודה" בעלת בלימת זעזועים גבוהה תיתן לכם יותר קילומטרז' מאשר נעלי תחרות שמספיקות לרוב עד 400-500 ק"מ.

וטיפ קטן נוסף: הפרידו את שימוש נעלי הריצה מחיי היום יום שלכם (עבודה, טיולים וחדר כושר), כי זה מקצר משמעותית את אורך חיי הנעליים.

לסיכום, בחרו את משטח הריצה עליו אתם מתכננים לרוץ. אם הוא משתנה מפעם לפעם, זה בסדר להחזיק שני סוגי נעליים למשטחים שונים או למטרות שונות. בחרו את מידת הנעל והרוחב הנכון עבורכם. בדקו את מבנה כף הרגל שלכם האם אתם ניטרליים או זקוקים לתיקון.

טבלת השוואה בין חברות הנעליים – לחצו כאן



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"נשמו פנימה את העוצמות, נשמו החוצה את החולשות", איימי קראג (הייסטינגס), מרתונסיטית אולימפית..


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג