האם כדאי לכם לצרוך ג'ל אנרגיה?

מהו ג'ל אנרגיה, למי הוא מתאים ולמי פחות ומה הם הג'לים שהוסיפו להם חומצות אמינו? התזונאי חן שרייבר עונה על כל השאלות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אין כמעט ספורטאי שלא מצא עצמו משתמש או אולי שוקל להשתמש לפחות פעם אחת בג'ל אנרגיה. מטרתו העיקרית  של הג'ל להחדיר לגופנו בזמן פעילות פחמימות זמינות שמתפרקות במהירות, בדרך הקלה ביותר עם מינימום של מאמץ. יצאנו לבדוק עם דיאטן הספורט, חן שרייבר, האם כדאי או לא מומלץ לצרוך ג'לים? ואם כן, מתי? למי כדאי לצרוך, האם ישנה סכנה בצריכה של ג'לים?

"קיימים מצבים בהם אין לנו ברירה אחרת כיוון שהזמן קצוב, קיים סטרס ולחץ על הספורטאי וחייבים את הפחמימה הזמינה על מנת לספק אנרגיה לגוף בצורה מספקת", מסביר שרייבר, "כל ג'ל מספק בערך כ-5 כפיות סוכר בבת אחת וברוב המקרים מדובר על סוכר ולא יותר. בגלל צריכת הסוכרים, ספורטאים רבים חשים כאבי בטן וסובלים משלשולים מספר ימים לאחר התחרות". שרייבר מסביר כי אחד האחראים העיקריים לכאבי הבטן והשלשולים הינה מערכת העיכול שלנו שסובלת מזרימה איטית של דם אליה בעקבות המאמץ הפיזי, "ג'ל דווקא עוזר למערכת העיכול כיוון שפירוק הג'ל נעשה כבר בפה, אפקט הג'ל מתחיל כבר מרגע הרגשת הטעם המתוק של הג'ל על הלשון.

מצד שני, ג'לים אחראים הרבה פעמים לחלק מכאבי הבטן הללו כיוון שהם מכילים לרוב סוכר פשוט ורכיבים שאינם טבעיים כולל חומרים משמרים. ברוב הג'לים ישנם שני סוגי חומרים משמרים שלאו דווקא אנחנו רוצים להכניס לגופנו בזמן מאמץ, כאשר מערכת העיכול שלנו כל כך עדינה. כל ג'ל מכיל תערובת סוגים שונים של סוכרים וכל חברה בוחרת להשתמש בתרכובות שונות של סוכרים. תוכלו למצוא ג'לים יותר או פחות מתוקים, סמיכים יותר או דלילים. כל אחד יכול לבחור את הג'לים המתאים לו. כיום קיימים בשוק ג'לים גם ללא חומרים משמרים עם רכיבים איכותיים. חשוב לזכור שאחרי הכל, ג'לים נחשבים כמזון מעובד. אצלי, רוב הלקוחות שרוכבים על אופניים, בניגוד ללקוחותי הרצים, לא לוקחים ג'לים בזמן אימונים, רק בתחרויות, אני מנסה לצמצם מהם כמה שיותר צריכה של מזון שפחות טוב עבורם. אני ממליץ לרוכבים לנסות את הג'לים לפני התחרות אבל לא על בסיס יום יומי".

מה הם הג'לים שהוסיפו להם חומצות אמינו?
"אלו חומצות אמינו מסועפות BCAA שהוסיפו לג'לים והם יקרים יחסית לג'לים הרגילים. קיימות דעות רבות מה היעילות של BCAA. ייחודם של חומצות אמינו אלו הם ביכולת שלהן לעבור מטבוליזם בשריר. BCAA מורכב משלוש חומצות אמינו, ואלין, איזו לאוצין ולאוצין. ישנם מחקרים המעידים על כך ששלושת חומצות אמינו אלו, תורמות לתהליך התאוששות השרירים בזמן מאמץ. ג'לים בתוספת BCAA מתאימים בדרך כלל לאנשים שצורכים ג'לים על בסיס קבוע באימונים שלהם, הם מכילים קצת חלבון מעבר לסוכר. אני ממליץ על כך גם לאנשים שעוסקים במרחקים ארוכים דוגמת אולטרה מרתון ואיש ברזל או במאמצים שעורכים למעלה מארבע שעות".

"אפקט הג'ל מתחיל כבר מרגע הרגשת הטעם המתוק של הג'ל על הלשון" | צילום: thinkstock

מה נותן אוכל מוצק על פני ג'ל?
"אוכל מוצק שומר על מערכת העיכול במצב תקין לאורך הפעילות. ברגע שמכניסים למערכת העיכול אוכל קל לעיכול שמתאים למאמץ, אני גורם לפעילות מינימלית של מערכת העיכול ששומרת עליה בזמן המאמץ. אוכל פונקציונלי דוגמת חטיפי אנרגיה מותאמים לפעילות גופנית, יש בהם נוטריאנטים נוספים שאין בג'לים. חשוב לדאוג לא רק לצריכה של פחמימות במהלך פעילות, אלא גם לצריכה של ויטמינים ומינרלים מתאימים. לפעמים החטיפים מכילים סיבים כמו שיבולת שועל, כלומר יש להם ערך מעבר לצריכה של סוכר".

יש הבדל בין ג'לים שתמליץ לרץ לבין ג'לים שתמליץ לרוכב?
"חד משמעית כן. ברכיבה אתה כמעט ולא מוגבל באכילה ובריצה קשה מאוד לאכול חטיפים בגלל הטלטלה שעוברת מערכת העיכול. בריצה אני ממליץ על ג'לים שכבר מכילים חומצות אמינו BCAA או תמרים. תמר יכול לתפקד כמו ג'ל, הוא מכיל סוכר שהספיגה שלו מהירה, בתמר יש גם סיבים, נוגדי חמצון ומינרלים, דברים שאין בג'לים. למתחרים שהם סופר תחרותיים, אני אבחר ג'לים המכילים גם קפאין שישמר להם על תחושת הערנות, אבל אם מדובר על רץ שמתחרה להנאתו, תמרים יכולים להוות את האופציה הבריאה ביותר עבורו וגם הזולה ביותר".

למי לא מומלץ לצרוך ג'לים?
"כל אחד צריך לבדוק מה הן השאיפות התחרותיות שלו ותכנית האימונים ולפי זה הוא צריך להחליט אם הוא צריך בכלל. אני בגישה שדוגלת כי כל עוד אתה יכול לאכול, תאכל מוצק, למי שיש נטיות תחרותיות יש מקום לשלב ג'לים תוך כדי. חשוב לזכור שג'ל הוא מאוד פונקציונלי, אולי יותר מדי".




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • דר איתן הגיב:

    כתבה רדודה ולא מקצועית. ״מערכת העיכול עדינה״? בחיאת. חומרים משמרים? אילו? במה הם מפריעים? ועוד כהנה וכהנה. שלא לדבר על טעויות דקדוק.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"נשמו פנימה את העוצמות, נשמו החוצה את החולשות", איימי קראג (הייסטינגס), מרתונסיטית אולימפית..


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג