מדוע מומלץ לכם לשלב שחייה בשגרת האימונים שלכם?

חוץ מזה שהיא מומלצת כפעילות גופנית באופן כללי, כדאי מאוד לספורטאים בענפים אחרים להכניס אותה לתכנית האימונים, שלא לדבר על מי שסובל מפציעות ופגיעות אורתופדיות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מי מאיתנו לא אוהב ללכת לים בימות הקיץ החמים? אולי לבריכה בקאנטרי להשתעשע עם הילדים והמשפחה? חלקנו אפילו אימצו את הדבר הנהדר הזה שנקרא שחייה כחלק משגרת הספורט שלהם או כפעילות הספורטיבית היחידה שלהם.

יש לה כל כך הרבה יתרונות. שחייה | צילום: pixabay

עוד כתבות בנושא 
נפצעתם בספורט? תשכחו משיטות הטיפול הישנות והמוכרות 
רוצים להימנע מלחץ כרוני ודיכאון? תתחילו לשחות 
4 סיבות מצוינות שבגללן כדאי לרצים לשחות 

רבות דובר על שחייה בהקשרים טובים לשיפור יכולות סבולת לב ריאה, שיפור תפקוד מערכת הנשימה ואף חיזוק שרירי הגוף בדגש על שרירי פלג הגוף העליון, אך באותה נשימה מרבים להזכיר את האלמנט הבעייתי של ביצוע שחייה בסגנונות מסוימים באופן שגרתי, כגורם תורם להתפתחות והחמרה של בעיות ברכיים ובעיות גב וצוואר שונות. האם יש אמת בטענות הללו?

עבודה על כל שרירי הגוף

אחד היתרונות הקבועים והבולטים בשחייה זה שלא משנה אם בחרנו בסגנון חזה, פרפר או חתירה – המשותף לכל הסגנונות הוא שכל שרירי הגוף שותפים לעבודה בדגש על שרירי פלג הגוף העליון. יתרון נוסף בהקשר זה הוא שלמרות היות השחייה פעילות אירובית (בדומה לריצה ורכיבה על אופניים) גריפת המים המתמשכת תוך כדי השחייה וההתנגדות של המים יוצרת אלמנט אנאירובי תוך כדי הפעילות, ובכך מוסיפה אלמנט חיזוק שלא קיים בפעילויות אירוביות אחרות.

שחייה ומפרקים

שחייה משלבת רבות בעולם השיקום והסיבה העיקרית לכך טמונה בעומס מופחת על מפרקי הגוף בסביבה מימית – דבר המאפשר לייצר חיזוק ועבודה בטווחי תנועה אופטימליים ללא כניסה לכאבים.

העבודה במדיום מימי כמו בריכה נהיה שכיח יותר ויותר לעבודה ושיקום למגוון רחב של אוכלוסיות עם רקע מחלתי או פציעה כלשהי, לרבות אנשים עם רקע של מחלות נוירולוגיות שונות (אנשים לאחר אירוע מוחי, טרשת נפוצה ועוד) וכמובן עם היסטוריה של פציעה או ניתוח בעל רקע אורתופדי בייחוד עם יש הגבלה בנשיאת משקל לאחריו ומגבלות תנועתיות שהמים יכולים להקל על החזרה לשגרת הפעילות, כמו החלפות מפרקי ברך וירך, ניתוחי גב שונים, ניתוח לשחזור רצועה צולבת קדמית בברך ועוד.

אוכלוסיות יעד קלאסיות לניצול הורדת העומסים ממפרקי גופינו כוללות אנשים עם פגיעות אורתופדיות ספציפיות ובני הגיל השלישי – אך הדבר רלוונטי כמובן גם לאוכלוסיות אחרות.

גם לרצים כדאי מאוד | צילום: pixabay

האם לרצים מומלץ לשלב שחייה בשגרת האימונים שלהם?

לאנשים העוסקים בשגרה שלהם בריצה יש יתרונות רבים מדוע כדאי לשלב שחייה כחלק מתכנית האימון שלהם, למשל: שיפור אלמנט הנשימה, חיזוק שרירי פלג הגוף העליון, שיפור פוטנציאל התנועה (Mobility) בייחוד במפרקי הקרסוליים, ואף נמצאו השפעות מיטיבות מבחינת פרמטרים של התאוששות ושיפור מהירות ריצה לאחר שילוב של מקטעי שחייה בשגרת האימונים.

סגנון חזה וכאבי ברכיים

סגנון חזה הנו הסגנון השכיח ביותר ולרוב זהו סגנון השחייה הראשון שילמדו בשיעורי שחייה עוד לפני לימוד הסגנונות האחרים. שחייה בסגנון חזה מעלה את הסיכוי לפיתוח כאבי ברכיים, בדרך כלל בטווח זמן של 3 שנים מתחילת השחייה בסגנון זה ואף נמצא קשר להתפתחות של שחיקת סחוס במפרק הפיקה-ירך (Patello-femoral joint) בשחיית חזה מעל 8 שנים אצל שחיינים יותר מנוסים. (Stulberg et al. , 1980).

הדבר התבטא גם במחקר נוסף, אשר הצביע על 86% מתוך 36 שחיינים מקצוענים שהעידו על כאבי ברכיים ע"ר שחייה בסגנון חזה (Rovere et al. , 1985).

מחקר נוסף הראה תוצאות דומות של קשר בין שחייה בסגנון חזה והתפתחות כאבי ברכיים, ואף הצביע על קשר לחסר בסיבוב פנימי בירך וכמות מוגברת או מופחת של תנועת הרחקה בירך בעת ההתקדמות בבריכה ושיפור של פרמטרים אלה כגורמים היכולים להפחית כאב (Vizsolyi et al. , 1987).

הדגשים החשובים שעולים מהספרות המקצועית הם החשיבות הקריטית של עבודה בטכניקה משביעת רצון בלימוד והפנמה של שחייה בסגנון חזה, בדגש על שמירה ושיפור טווח תנועה במפרק ירך לתנועת רוטציות ופשיטה (רגל נעה לאחור בציר הירך), כמו גם חיזוק שרירי ישבן וארבע ראשי למניעת התפתחות בעיות במנגנון המיישר של הברך דוגמת הקפדה על חימום נאות, ותרגילי חיזוק רלבנטיים. (מקור – PFPS (Patello femoral pain syndrome) ו Mall-tracking of patella).

לשים לב לסגנון החזה | צילום: pixabay

שחייה וכאבי גב

שחייה יכולה להיות בחירה מצוינת עבור אנשים הסובלים מכאבי גב תחתון מכל סיבה שהיא. בשחייה הציפה ומשקל הגוף המופחת מאפשרים הורדת עומס ממפרקי עמוד השדרה ותרגול חיזוק תחת פחות סטרס. התרגול יכול לכלול הליכה ותרגילים בתוך הבריכה בנוסף לשחייה, דבר שיוביל לשיפור ברמת כאבי הגב התחתון והשיפור יהיה אף יותר משמעותי באם התרגול יהיה על בסיס של לפחות פעמיים בשבוע (Ariyoshi et al. , 1999).

לסיכום, שחייה הנה ספורט מצוין עם יתרונות רבים גם עבור אנשים בריאים שרוצים לשפר יכולות, וגם לכאלו עם מגבלה ופציעה. חשוב לשחות בסגנון מתאים ליכולת, מצב גופני נתון ועם הדרכה נכונה שתאפשר שחייה נכונה, בטכניקה יעילה וטובה ובעיקר תגרום לשיפור הרצוי להיות מהנה גם ברמה הפיזית בגופינו גם ברמתה המנטלית.


עופר צחר | פיזיותרפיסט מוסמך (B.P.T , M.P.T), בעל קליניקת "Physio Fitness +" לטיפול בבעיות אורתופדיות, פציעות ספורט ושיקום תנועתי, מרצה במכללת סמינר הקיבוצים ומעביר קורסים והכשרות למאמנים ומטפלים



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • שחיין הגיב:

    השחייה מהנה אבל גם היא אינה נטולת בעיות : 1. דלקות כתפיים . 2. דלקות / פיטריות באזניים .
    3. התפתחות אלרגיה ברמות שונות לכלור .

  • אוהד הגיב:

    מומלץ להוסיף לשחיה תרגילים עם גומיה לפיזיותרפיה, לחזק את השרירים התומכים בשרירי החזה, ולמנוע דלקות בשרוול הכתף, וכו'.

  • אבי הגיב:

    אין התייחסות לסגנון החתירה (למרות הכותרת המבטיחה),
    אמנם המאמר אינו מתייחס ל"ביצועים" אבל שחייה כמו כל ענף אחר הינו ענף תחרותי – יש שאיפה למהירות ושיפור מהירות מה שמחייב במיוחד בענף זה טכניקה ברמה גבוהה.

  • אחד העם הגיב:

    למרות הכותרת : סגנון חתירה – זה רע?
    אין בכלל התייחסות לסגנון החתירה….
    נא התייחסו לסגנון הזה שפופולרי לכל טריאתלט מצוי

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"נשמו פנימה את העוצמות, נשמו החוצה את החולשות", איימי קראג (הייסטינגס), מרתונסיטית אולימפית..


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג