האם אנחנו לקראת מניעה אמיתית של שימוש בחומרים משפרי ביצועים?

פרשת ההשעיה של המאמן אלברטו סלזאר הכניסה את עולם הספורט ללחץ. האם הרטוריקה הנוכחית תביא לשינוי הכל כך נדרש בתת התרבות הנסתרת של שימוש במשפרי ביצועים?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בעקבות הדו"ח החמור והחלטת הסוכנות האמריקאית נגד סימום בספורט (USADA) על השעיה בת ארבע שנים למאמן אלברטו סלזאר, יצא יו"ר הועד האולימפי הבינלאומי תומס באך בהודעה שהעבירה גל הדף בעולם האתלטיקה בפרט ועולם הספורט האולימפי בכלל. באך הודיע כי הוא יצר קשר עם הסוכנות הבינלאומית נגד סימום (WADA) בדרישה שתחקור את כל הספורטאים שהתאמנו תחת סלזאר המושעה, שהיה מאמן ראשי בפרויקט נייקי באורגון.

הרשימה עם דאבל באליפות העולם, אבל "ענן שחור" מרחף מעליה. סיפאן חסן | צילום: Erik van Leeuwen

עוד כתבות בנושא 
אלברטו סלזאר הושעה ל-4 שנים בגלל עבירות סמים
מו פראח: "אני נקי ומעולם לא הפרתי את החוקים"
כבר ב-2015 דיווחו בבריטניה על פרשת סלזאר

על ספורטאים אלו נמנים, בין היתר, אלוף העולם (שש פעמים) והאלוף האולימפי (ארבע פעמים) מוחמד פראח הבריטי שהתאמן תחת סלזאר שש שנים ברציפות וזכה תחת הדרכתו בתאריו המשמעותיים ביותר; במדליסט האולימפי הכפול ומנצח מרתון שיקגו, גיילן ראפ האמריקאי; ובעוד רצי צמרת.

במסיבת עיתונאים אמר באך שהפרשה "מדאיגה מאד", ושהוא עומד לבקש מ-WADA לבחון ולחקור יותר לעומק, בפרט "כדי לבדוק כמה אתלטים נחקרו; אם כל האתלטים שהתאמנו באותו מרכז אימונים נחקרו; אם הדו"ח מתייחס לכל תקופת 'פרויקט אורגון', או רק לחלק מהתקופה; ואם ייתכן שהיתה השפעה על תוצאה אולימפית כלשהי, באופן ישיר או עקיף".

באך הוסיף: "למדנו מהדו"ח שהאתלטים לא ידעו על מה שקרה אתם. זהו רכיב חשוב כששוקלים ענישה, אבל פסילת תוצאות (במצב בו הוכח סימום – ח.א.) היא חובה בין אם האתלט ידע ובין אם לא".

אלוף עולם ואלוף אולימפי שהתאמן אצל סלזאר. מוחמד פראח | צילום: Erik van Leeuwen

בינתיים, סבסטיאן קו, רץ העבר המהולל שמשמש כיו"ר התאחדות האתלטיקה הבינלאומית (IAAF) מיהר גם הוא להודיע שכל אתלט או אתלטית שינסו להמשיך לעמוד בקשר גלוי או נסתר עם סלזאר, יהיו בעצמם צפויים להשעיה של שנתיים. בין האתלטים שהתאמנו בקבוצתו של סלזאר עד וכולל אליפות העולם הנוכחית, מצויה סיפאן חסן, אלופת העולם הטרייה ב-10,000 ו-1,500 מטר.

בהמשך לדו"ח של USADA בעניינו של סלזאר, הוסיף קו שהוא מתכוון להקשיח את הפיקוח על ספורטאים שמשתמשים בתרופות שעשויות לשפר ביצועים, אך נלקחות תחת מרשם רפואי, כולל תרופות נגד אסתמה ותרופות לשיפור תפקוד בלוטת התריס. קו הוסיף: "אנחנו בודקים את זה. אנחנו חייבים לוודא שהבעיות הרפואיות הן אמיתיות ותרופות המרשם לא מסייעות ליכולת הספורטיבית האנושית. יחד עם זאת, אישורי השימוש הרפואיים צומצמו מאוד מאז שהגעתי למועצת התאחדות האתלטיקה הבינלאומית. בעבר היו אלפי אישורי שימוש רפואיים, אבל היום מדובר בבודדים ממש. אז מאד הקשחנו בעניין הזה".

בהתפתחות פחות צפויה, נראה מייקל ג'ונסון האמריקאי (אלוף אולימפי, אלוף עולם ושיאן עולם ב-200 מ' וב-400 מ') מדבר באולפן הטלוויזיה של ה-BBC לאליפות העולם הנוכחית באתלטיקה, ואומר (בזמן שחשב שהוא לא בשידור) שסבסטיאן קו הוא – "Full of shit".

בינתיים בבריטניה (ארצו של סבסטיאן קו), התעוררה דרישה לבחון את כל טווח ההשפעה של סלזאר ושיטותיו על האתלטיקה הבריטית בכלל.

במקביל, בראיון "זיעה" מיד לאחר שסיימה להשתתף באחד ממקצי ה-1,500 מ' באליפות העולם בדוחא, התראיינה ג'ני סימספון האמריקאית בת ה-33, אלופת עולם ומדליסטית אולימפית בעבר, ואמרה בצורה ברורה שמעל כל ספורטאי קבוצת האימון של סלזאר מרחף "ענן שחור", ושהיא תומכת בהשעיה של סלזאר לכל החיים, ולא רק לארבע שנים.

בשלב זה, קשה לדעת מה מהרטוריקה העכשווית יוביל לשינוי מהותי. אך ניכר בבירור שענפי ספורט שלמים, ולמעשה הספורט ה"אולימפי" כולו, סובל מפגיעות תדמיתיות מחריפות, ואבדן אמון מעמיק, עקב רפיון העבר במניעת השימוש במשפרי ביצועים. גם תאגידי הענק הספורטיביים, אשר קשרו את עצמם למאמנים שנויים במחלוקת, נדרשים בימים אלו לחישוב משמעותי של מסלול מחדש, כאשר בחלק המקרים נראה שייתכן שהם לכל הפחות העלימו עין ביודעין ממה שהתרחש בחצר האחורית שלהן.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג