ג'ירו ד'איטליה, קטע 20: בתום דרמה אדירה, פרימוז רוגליץ' מציג – גאולה במונטה לוסארי!

אחת הדרמות הגדולות בתולדות הג'ירו בסיום קטע הררי נגד השעון, בדיוק כמו זה בו רוגליץ' הפסיד את הטור דה פראנס 2020! תקלה טכנית איימה לשבש את הקטע של הסלובני, אלא שהפעם ידו הייתה על העליונה וגריינט תומאס יסתפק בסגנות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
פרימוז רוגליץ' מנצח בקטע ה-20 | צילום מסך

השטן ההררי הפרטי של פרימוז רוגליץ' לא התאפק, ונתן הופעת חבלה אחרונה לפנתיאון. אבל בדרכו למנזר הקדוש בראש המונטה לוסארי, מלאכי האופניים ירדו מהאלפים היוליאניים במולדתו סלובניה, ונשפו רוח הרים במפרשיו של פרימוז רוגליץ'. הסלובני לקח את הג'ירו ד'איטליה! בראוו פרימוז!

הבמה
רגע ההכרעה האחרון של ג'ירו 2023: מבחן זמן (נג"ש) קצר של 18.6 ק"מ מטארוויזיו למונטה לוסארי. 11.3 ק"מ שטוחים ויחסית מתגלגלים על שביל אופניים מקסים בעמק בו שוכן הכפר טארוויזיו, אך לאחריהם 7.3 ק"מ של טיפוס אלפיני בשיפוע ממוצע אימתני של 12.1%. ה-4.9 ק"מ הראשונים של הטיפוס בשיפוע ממוצע בלתי הגיוני בעליל של 15.3%, כולל קיר של 22%.

לכתבות נוספות בנושא:
ג'ירו ד'איטליה, קטע 19: בויטראגו כבש את ההר ושבר את לבו של דרק ג'י; רוגליץ' צמצם על תומאס
עשור אחרי שהורשע: לאנס ארמסטרונג ממשיך לריב עם יריביו, וגם משתתף בריאליטי חדש
בגרון חנוק ולצד משפחתו: מארק קוונדיש הודיע כי יפרוש מרכיבה בסוף העונה
טירוף הגראבל: על חוויית הרכיבה המיוחדת בין הכביש לשטח

הטיפוס הוא אפילו לא על דרך סלולה. הדרך הצרה כולה משטחים-משטחים של בטון יצוק, למנזר ולכפר הקטן בגובה 1,766 מ'. חכו! הבטון היצוק הזה שדובר בו כאן, עוד יחזור במערכה השלישית.

עקב רוחבה האפסי של הדרך, מכוניות הקבוצות מנועות מלעלות להר. הפתרון: מאחורי כל רוכב – אופנוע של המארגנים. מאחורי נהג האופנוע יושב כנוסע חבר מצוות מכונאי הקבוצה של אותו רוכב שלפניהם. על כתפו של המכונאי אופניים רזרביות. כך לאורך העלייה כולה. 125 פעמים – כמספר הרוכבים שנותרו בג'ירו.

מאחר והאופנועים לא יכולים לרדת מההר במקביל לרוכבים, חולק השלב לשלושה מקבצי הזנקה, שבסיום כל אחד מהם, ירדה שיירת האופנוענים, המכונאים וצוותי הטלוויזיה חזרה למטה (אולי מיעוט הרוכבים היום על ההר הוא נקודת האור היחידה בכך שלאחר פרישות של 51 רוכבים, נותרו בג'ירו 125 רוכבים בלבד – מספר המסיימים הקטן ביותר זה 20 שנה).

אתם שואלים כיצד הרוכבים שסיימו יורדים מההר? התשובה היא ברכבל. רכבל שמשרת גם את הקהל. הרוכבים המסיימים נכנסו לקרונית קטנה עם אופניהם, ירדו חזרה לעמק עם אופניהם, ורכבו משם לאוטובוס הקבוצה. מבחן לוגיסטי חסר תקדים.

תוואי הקטע ה-20 בג'ירו

יום סלובניה באיטליה
הכפר טארוויזיו קרוב מאד למפגש הגבולות בין סלובניה, איטליה ואוסטריה, על התפר בין הדולומיטים לאלפים היוליאניים והטריגלאב הסלובני ממזרח. רבבות סלובנים עשו את דרכם, דרך קראנצ'קה גורא, לטארוויזיו ו-מונטה לוסארי כדי לעודד את פרימוז רוגליץ'. רוגליץ', בצעירותו, היה קופץ סקי. הוא זוכר את טארוויזיו מאליפות העולם לנוער בקפיצות סקי, בה השתתף כאן.

את הרוכבים ואת רבבות האוהדים שנפרסו על ההר, קידמו לשם שינוי שמיים כחולים ומזג אוויר נוח. הפער בין שלושת הראשונים בדירוג הכללי עמד בבוקר על פחות מדקה. ראשון – גריינט תומס הוולשי המעולה מקבוצת אינאוס (שלזכותו ניצחון בטור דה פראנס ב-2018); שני – 26 שניות אחריו, פרימוז רוגליץ' הסלובני מיומבו ויזמה (שני בטור של 2020, ושלוש פעמים מנצח הוואלטה הספרדית); ושלישי, 59 שנ' אחרי תומס, ז'ואאו אלמיידה, הפורטוגזי הצעיר מקבוצת UAE (האמירויות).

במהלך היום, עקבו מנהלי הקבוצות והרוכבים מקרוב אחר המסיימים הראשונים. פערי הזמן הגדולים ניפקו שתי תובנות:

אחת – זמן ההדחה (ה-Cutoff) לעומת תוצאת המנצח, הוגדל משיעור של 30% לשיעור של 50% אחרי המנצח. לדוגמה – אם מנצח השלב יסיים ב-44 דק', זמן הקאט-אוף שלאחריו רוכבים לא יורשו להמשיך יעמוד על 66 דק'. המטרה של המארגנים היא לא לאבד עוד רוכבים לפני רומא.

שנייה – אובדן של דקה בשלב הזה קורה בקלות. המועמדים לניצחון יצטרכו להיות בשיאם, וגם תשומת הלב ליחס ההילוכים על האופניים, חייב להיות מושלם.

ההשתלשלות המקדימה
מקבץ הרוכבים הראשון יצא לדרך, כל אחד בעתו, בפערי זמן של דקה ביניהם. במקבץ הראשון של 45 רוכבים, נמצאו רוב הספרינטרים הגדולים שמטרתם היא ניצחון בשער הסיום ברומא מחר. במקבץ הרוכבים השני, זינקו 40 רוכבים.

בשני מקבצים ראשונים אלו, אחדים מהרוכבים שספגו את האווירה והעידוד, וממילא לא רואים עצמם כמועמדים לניצחון בשלב, בידרו את הקהל בלהטוטי רכיבה בשיפועים ההיסטריים. Wheely לכל דורש. חגיגת אופניים במרומי האלפים.

אחרי סיום מקבץ השני הרוכבים השני, וברכיבה שהדהימה את כולם, הוביל בדירוג האמריקאי הצעיר מת'יו ריקיטלו מקבוצת ישראל פרמייר טק, בזמן של 46:19 דק', ובפער עצום של 1:57 דק' מהבא אחריו. ריקיטלו מאריזונה, בן 21, הוא הצעיר מבין רוכבי הג'ירו הנוכחי ובנוי כמטפס קלאסי עם משקל של 55 ק"ג בלבד על גובה 1.72 מ'. האמריקאי הצעיר, שניצח בינואר השנה בדירוג הרוכבים הצעירים בוואלטה סאן חואן בארגנטינה, ממשיך את הג'ירו המוצלח עבור ישראל פרמייר טק.

במקבץ הרוכבים השלישי ניכר שהרוכבים הם רמה אחת מעל. בזה אחר זה כוכבי הכביש רכבו יותר ויותר מהר והחליפו ביניהם את המקום הראשון. הזמן של ריצ'יטלו הצעיר הספיק לבסוף רק למקום ה-11.

מותחן דרמטי שאי אפשר להמציא
בראשו של פרימוז רוגליץ' חקוק טרי סיוטו של כל רוכב. בשלב נג"ש הררי בטור דה פראנס של 2020, הוא זינק בחולצה הצהובה לשלב הנג"ש המכריע ההררי אחרון עם יתרון של 57 שניות על טאדיי פוגאצ'אר. בסיום, פוגאצ'אר רכב נג"ש הררי ברמה שכמותה טרם נראתה, חטף לבן ארצו רוגליץ' את החולצה הצהובה ביום האחרון, וניצח בטור דה פראנס. רוגליץ' נאלץ להסתפק במקום השני. רוגליץ' לא ניצח מעולם באף גרנד טור חוץ מהוואלטה הספרדית.

עם זאת, לקראת שלב הנג"ש היום טוב היה לזכור רוגליץ' הוא האלוף האולימפי מטוקיו 2021 ברכיבה נגד השעון. חלומו של רוגליץ' היה ללא ספק להפוך את היוצרות ולחטוף ניצחון בשלב הנג"ש ההררי האחרון. השלב היום, אצלו על הכוונת בחצי השנה האחרונה.

כשראשוני המקבץ השלישי החלו לסיים בראש ההר, התכוננו המובילים לזנק. בין 15 המובילים, פערי הזמן בזינוק הוארכו ל-3 דק'. תומס הקיש אגרופים עם רוגליץ' לפני הזינוק. שני ספורטאי על ג'נטלמנים לתפארת, שידעו הצלחות גדולות אבל גם אכזבות קשות על האוכף, בדרך לדו-קרב היסטורי.

עם הופעת זמני הביניים הראשונים של המובילים, התברר סופית – זה יהיה בין רוגליץ' לתומס. רק ביניהם יוכרע הניצחון בג'ירו הזה. שניהם עצרו להחליף אופניים מאופני נג"ש לאופני כביש לקראת העלייה. תומס איבד עוד 3-4 שניות כשהחליף גם את קסדת הנג"ש בקסדת כביש רגילה ומאווררת. רוגליץ' החליף לאופניים עם פלטת גלגל שיניים בודד מלפנים, וקסטה ענקית מאחור, בה גלגל שיניים אחורי גדול של 42 שיניים. מפרט שטרם נראה בכביש, והובא מאופני דרכי העפר (אופני ה-גראוול).

הפער בין השניים בנקודת המדידה הראשונה כ-8 ק"מ לסיום, עמד על 2 שניות לטובת רוגליץ'. בהתחשב בזמן שאבד לתומס בהחלפת הקסדה – רוגליץ' ותומס רכבו במהירות זהה.

טירוף הקהל הסלובני על ההר נראה ככזה שעלול להעיף את רוגליץ' מאופניו. האוהדים הסלובנים אחוזי הטירוף נכנסו לבן ארצם לתוך הגלגלים. למרות זאת, רוגליץ' התחיל לפתוח פער בעלייה. בהתחלה 6-8 שניות מהר יותר מתומס, ובהמשך הפער גדל ל-15-16 שנ' לטובתו על פני הוולשי.

אבל, הפער בין השניים עמד הבוקר על 26 שניות. לרוגליץ' נדרשו 27 שניות כדי לקחת את ההובלה בדירוג הכללי. נראה היה שזה ייחתך על חוט השערה.

שטן הנג"ש ההררי הפרטי של פרימוז רוגליץ' בהופעת חבלה לפנתיאון
כ-3.5 ק"מ לסיום, שטן האופניים שיושב על כתפו רוגליץ' בנג"שים הרריים כבר שנים, ניפק הופעה מרשימה אחרונה. במעבר בין שני מקטעי בטון בדרך הצרה, אופניו של רוגליץ' קפצו בין פלאטות הבטון. השרשרת לפתע נפלה מאותו גלגל שיניים קדמי יחיד. רוגליץ' סובב פדאלים על ריק ונעצר. רגליים על הרצפה. אין שרשרת, ואין תנועה. באמצע ההר, הסלובני נעמד והמרוץ שלו לנצח בג'ירו נפסק.

רוגליץ', הזדרז בעצמו להחזיר את השרשרת לגלגל השיניים הקדמי. מאחור, מכונאי הקבוצה ירד מהאופנוע ורץ כאחוז אמוק עם אופניים חליפיות על הכתף. כ-15 מ' במעלה ההר, אוהד מזדמן ראה את הטרגדיה ושעט למטה. חבריו של רוגליץ' לקבוצה שצפו במסכים בראש ההר, אחזו את ראשם כלא מאמינים. השטן של רוגליץ' חזר.

רוגליץ' הצליח להחזיר את השרשרת לפלטה הקדמית. הוא עלה על אופניו, ובסיוע דחיפה קצרה אחת ממכונאי הקבוצה והאוהד המזדמן, חזר לרכוב. 15 שניות היתרון שהיו לו על תומס אבדו כולן שם. המצלמות חזרו לתומס. הוולשי היציב המשיך לדווש בקצב עקבי. נראה היה שההיסטוריה חוזרת. שרוגליץ' שוב איבד ניצחון בגרנד טור בשלב נג"ש הררי.

אבל אז קרה דבר מדהים. דבר שכמותו ראינו בטור דה פראנס ב-2003 בעלייה הפירנאית ללוז ארדידן. אז, לאנס ארמסטרונג נפל מאופניו כתוצאה ממפגש של הכידון שלו עם שקית של משתתף לצד הדרך. הטקסני קם מהנפילה עם רצח בעיניים ואדרנלין משפריץ מהאזניים, והמשיך עד לניצחון בלוז ארדידן ובאותו טור דה פראנס בו נראה הי שיפסיד ל-יאן אולריך.

אחרי נפילת השרשרת, גם פרימוז רוגליץ' זינק חזרה על אופניו בחמת זעם כשאדרנלין שוטף את גופו. הוא הוריד ראש והסתער על ההר בחמת זעם, נחוש לא לתת לטרגדיה הספורטיבית האישית שלו מהטור של 2020, לחזור.

הקהל הסלובני השתולל. הפער לטובת רוגליץ' הלך וגדל. גריינט תומס איבד זמן. הגורל נכתב באותה נפילה.

בסיום, רוגליץ' ניצח את השלב ב-44:23 דק'. 40 שניות לפני תומס שסיים שני. אלמיידה סיים שלישי שתי שניות אחרי תומס.

הג'ירו הוכרע. החולצה הוורודה של רוגליץ' עם יתרון של 14 שניות על תומס לפני רומא.

השלב ברומא הוא טקס ראווה על אופניים, עם ספרינט בסיום. היחידים שיכולים להרוויח בו משהו הם הספרינטרים – במאבק על ניצחון בקו הסיום. למעט תאונה חלילה, פרימוז רוגליץ', בגיל 33 ניצח סוף סוף את הג'ירו. גריינט תומס ייאלץ בגיל 37 להסתפק במקום השני. ז'ואאו אלמיידה הצעיר מפורטוגל, יעמוד לראשונה בחייו על פודיום בגרנד טור.

גאולה
פרימוז רוגליץ', האיש שהתרסק אשתקד בתאונה קשה (לא הראשונה שלו); האיש שפתח את העונה הנוכחית בהצהרה שעולה כדי חילול קודש בעולם האופניים כשהתייצב למרוצי הכביש האיכותיים בעולם עם רגליים לא מגולחות; האיש שהודיע שלא יגלח את רגליו עד שלא יחזור לנצח (ועשה זאת אחרי שניצח שלב בטירנו-אדריאטיקו), לקח את הקופה האיטלקית כולה, קילומטרים ספורים מסלובניה מולדתו.

רוגליץ' ניצח בג'ירו ד'איטליה! הוא עשה זאת בדרכו למנזר במונטה לוסארי, כשמלאכי האופניים ירדו מהאלפים היוליאניים בואך מולדתו סלובניה, נשפו אוויר במפרשיו, והרימו אותו אחרי שהשטן הפרטי שלו הכשיל אותו שוב.

רוגליץ יכבוש מחר את רומא בוורוד. בראוו פרימוז!

איך איך איך אנחנו חולים על אופניים!

תוצאות חמשת הרוכבים הראשונים בקטע 20:
1. פרימוז רוגליץ' (סלובניה) – 44:23 דקות
2. גריינט תומאס (בריטניה) + 40 שניות
3. ז'ואאו אלמיידה (פורטוגל) + 42 שניות
4. דמיאנו קארוזו (איטליה) + 55 שניות
5. טיבו פינו (צרפת) + 59 שניות

חמשת הרוכבים הראשונים בדירוג כללי GC אחרי קטע 20:
1. פרימוז רוגליץ' (סלובניה) – 82:40:36 שעות
2. גריינט תומאס (בריטניה) + 14 שניות
3. ז'ואאו אלמיידה (פורטוגל) + 1:15 דקות
4. דמיאנו קארוזו (איטליה) + 4:40 דקות
5. טיבו פינו (צרפת) + 5:43 דקות

לובשי החולצות לאחר קטע 19
חולצה ורודה (מוביל הטור) – פרימוז רוגליץ' Jumbo Visma
חולצה לבנה (הרוכב הצעיר המוביל) – ז'ואאו אלמיידה UAE-Team Emirates
חולצה כחולה (המטפס המוביל בדירוג הרים) – טיבו פינו Groupama
חולצה סגולה (הספרינטר המוביל בדירוג) – יונתן מילאן Bahrain Victorious



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • גיורא צור הגיב:

    ראיתי והתרגשתי מהדרמה הגדולה. אהדתי הייתה נתונה לתומס, אבל המנצח הראוי היה הסלובני.
    תודה על המידע המרתק שהסביר יפה את הנעשה מאחורי הקלעים. למדתי עוד משהו על הספורט הנפלא הזה.
    בעיני ההפתעה של הג'ירו הוא ללא ספק גרק ג'י: איזו רוח לחימה בכל קרב, בכל עליה. למרות האכזבה שלו תמיד ראה את חצי הכוס המלאה בחיוך ובצניעות. מקווה שהקבוצה של אדמס מעריכה את היהלום שיש לה ותצליח לשמור עליו. מתי נמצא רוכב ישראלי כזה?….

  • תומר צאלח הגיב:

    אין דברים כאלה ,ספורטאים מעולם אחר,תעצומות גוף ונפש ענקיים. לדעתי ענף הספורט העצמתי ביותר.

    1. תומר צאלח הגיב:

      כל הכבוד לפרמייאר טק על טור מוצלח בראשותם של דרק ג'י ומרקו פריגו התותחים . תודה לסילבן אדאמס על ההשקעה והפיתוח של ענף האופניים בארץ שהולך ומשתפר עם הזמן.

  • אלברט היפה הגיב:

    קראתי ונהניתי:
    איזו כתיבה…
    ראיתי אתמול את העליה של רוגליץ
    ובקריאה עכשיו קפץ המתח לבקר…שנית
    שאפו על התיאור
    איך…איך אנחנו אוהבים אופניים…

  • איש ברזל הגיב:

    השלב ה20 הסתיים בוואו גדול. איזו דרמה מרגשת, רוגליץ החזיר לעצמו את האמונה ואת המוניטין של אחד מגדולי הענף. יש לזכור את הקוף הגדול שישב על גבו אחרי אותו קטע ב2020, עם מאפיינים זהים. אז הוא היה בהלם, ונראה לא מאופס בעליה, כאשר ההפרש מפוגצ'אר הלך והצטמצם, רוגליץ היה חסר אונים.
    אתמול הוא בא מוכן, אבל ממש מוכן, ואיזה סיום דרמטי כאשר הכל נראה כבר אבוד אחרי נפילת השרשרת.
    מגיע לו שלרוגליץ, אפילו תומס הג'נטלמן הודה.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

מרוץ חדרה 26.4.2024 | הוידאו הרשמי
מרוץ חדרה 26.4.2024 | הוידאו הרשמי
01:40
The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
03:16
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
59
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
01
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
47
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
01:02
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
22
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
48:13
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
07:41
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
58:48
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
01:37
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
03:02
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter&#039s mind: Brett Hawke in our Podcast
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter's mind: Brett Hawke in our Podcast
52:12
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
02:27
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
40:52