על הקשר בין קאדנס הרכיבה ואורך הטריאתלון

מאמן הטריאתלון האמריקאי הבכיר ג'ו פריאל, מסביר מדוע ניתן לראות הבדלים מובהקים בקאדנס במהלך הרכיבה של הטריאתלטים, בהתאם למרחק התחרות, וגם, מה הקשר בין הקאדנס לריצה?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

• כתבה מתורגמת מהבלוג של המאמן הבכיר ג'ו פריאל, לקריאת המקור – היכנסו

שני התרשימים המצורפים מתארים את התפלגות הקאדנס של טריאתלט מקצוען שאימנתי פעם. התרשים העליון הוא מתחרות איש ברזל והשני ממרוץ למרחק אולימפי. שוב, שניהם התקבלו מאותו אתלט. יש הבדל מעניין בין התרשימים שאני רואה אצל כל טריאתלט מנוסה שאימנתי אי פעם – הקאדנס במרוץ הארוך יותר היה איטי יותר.

cadence 1

תרשים המתאמן מתחרות איש ברזל

cadence 2

תרשים המתאמן ממרוץ למרחק אולימפי

זמן הביניים לרכיבה באיש הברזל היה 4:37 שעות בעוד שזמן הביניים לטריאתלון האולימפי היה כ-55 דקות. בתרשים ההתפלגות האולימפי כמעט 60% מהדיווש שלו היה בטווח של 85 עד 95 סיבובים לדקה. זה מעט גבוה יותר מאשר במרוץ איש הברזל שבו הוא דיווש כמחצית המרוץ בסל"ד של 80-90. יש גם נטייה מובהקת של התרשים לצד הסל"ד הנמוך (פחות מ 80 סל"ד) באיש הברזל כאשר במרחק האולימפי יש הרבה יותר דיווש בקצב גבוה (יותר מ-95).

שוב, סוג זה של שינוי קצב הדיווש ניכר בכל פעם שאני מסתכל על דגימות ממרחקים שונים עבור אתלט יחיד. אני לא יודע למה זה קורה, אבל אני חושד שיש לכך קשר הדוק ליעילות. ככל שהמרוץ במצב יציב מתארך, יותר חסכוני לדווש בקאדנס איטי יותר.

עוד כתבות בנושא:
10 טיפים לרוכבי אופניים מתחילים 
ג'ו פריאל על התחומים שבהם ספורטאים מבוגרים יכולים להשתפר 

כמחשבת אגב, שימו לב כי בשני המרוצים הוא לא דיווש במשך כ- 3% מהזמן – בערך 9 דקות באיש ברזל וכמעט 2 דקות באולימפי. אחת הסיבות היא חלקים עם ירידות תלולות, כמובן. הניסיון להאיץ כאשר יורדים במהירות גבוהה יקר מאוד, במונחים של גליקוגן – המקור היקר ביותר שלכם לאנרגיה במרוץ. במהירויות מעל 50-55 קמ"ש, הרבה יותר טוב להיכנס לתנוחת תקיפה אווירודינמית ולשייט מאשר לדווש בעצימות גבוהה. ניסיון לרכב מהר יותר יתרום מעט מאוד במונחים של זמן, אבל יעלה ביוקר מבחינה אנרגיה ובכך יאיים על היכולת שלכם לשמור על מהירות מאוחר יותר במרוץ.

האם הקאדנס יכול להשפיע על זמני הריצה? 
כמה קוראים שאלו כיצד הקאדנס הנמוך יותר במרחקים הארוכים יכול להשפיע על זמני הריצה שלהם. האמת שאני לא יכול לומר, מכיוון שנראה שהם תמיד רכבו כך. כך שאין לי נתונים על טריאתלטים שהשתמשו בקאדנס גבוה יותר, או אפילו קאדנס דומה, במרוצים למרחק איש ברזל כמו במרחקים קצרים יותר. אבל זו שאלה מצוינת. אז פניתי למחקרים כדי לראות מה הם אומרים.49995

למרבה הצער, היו מעט מאוד מחקרים על נושא זה. מצאתי 5 מחקרים כאלה. אף אחד מהם לא התייחס לסוגיית ההשפעה של קאדנס על הריצה במרחקים השונים. הרכיבה הארוכה ביותר במחקרים אלה הייתה 30 דקות בלבד. חלקם כללו רק 20 דקות רכיבה. הם הגיעו לשלוש תוצאות: 1) זמני הריצה היו מהירים יותר עם קאדנס איטי יותר, 2) זמני הריצה היו איטיים יותר עם קאדנס איטי יותר, ו-3) לא היה הבדל משמעותי בזמני הריצה ללא קשר לקאדנס. אז הנושא עדיין לא פתור. אתם צריכים להחליט מה עובד יותר טוב בשבילכם – וזו השורה התחתונה כמעט תמיד.


ג'ו פריאל | מאמן ספורטאי סיבולת מהאליטה של הספורטאים החובבים והמקצועיים מקרב רוכבי הכביש, רוכבי אופני הרים, הטריאתלטים והדואתלטים

תומר גמנידר, המתרגם | טכנולוג תקשורת מחשבים ואבטחה בימים, וטריאתלט, נווט וצלם בשעות הפנאי



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג