בדקנו: האם למפתחי גוף יש כושר גופני גבוה?

שעות של עבודה מאומצת בחדר הכושר, משקלים גבוהים ושרירים מפותחים, אך האם לבאדי בילדרים יש את כל מרכיבי הכושר הגופני לצורך ההגדרה הזאת? ד"ר איתי זיו ומורן נחמני עם התשובה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מפתח גוף באימון, כושר גופני גבוה? | Image by EDUARDO from Pixabay

מפתחי גוף מאופיינים במסת שריר גדולה ומרשימה, פרופורציות גופניות (יחסים בין שרירים השונים), אחוזי שומן נמוכים. בנוסף, אין להתעלם מהכוח הפיזי הגבוה במיוחד, וזאת בשל אימוני הכוח המפרכים שהנם מבצעים על בסיס קבוע וזאת בתקופה של שנים ובחלק מהמקרים – גם כל החיים.

נקודה מעניינת לציון הינה שסביר להניח שבמרבית המקרים רמת הכושר הגופני הכללי של מפתחי הגוף אינה גבוהה, וזאת בסתירה לנראות המרשימה שלהם מבחינה שרירית, אסתטית והיכולת הגבוהה מבחינת הכוח השרירי.
וכאן עולה השאלה המעניינת האם מפתחי הגוף הינם גם בעלי כושר גופני גבוה?

לכתבות נוספות:
אחסנו את הכדורים: על השימוש המיותר בתוספי תזונה והשפעתם השלילית על הבריאות
מחקר: אימוני כוח בגיל השלישי מפחיתים ביקורים אצל הרופא
מנפצים את המיתוסים: מספר חזרות גבוה או נמוך בהרמת משקולות – מה עדיף?

תחרות פיתוח גוף | צילום: shutterstock

כושר גופני מוגדר כיכולת של מערכות היקפיות ומרכזיות (לב, ריאות, שריר ועצבים) להתמודד עם אתגרים ומשימות גופניות שונות. כושר גופני חשוב לשפר מסיבות שונות שהחשובה שבהן – התרומה המשמעותית לשיפור מצב בריאותי והפחתת הסיכון ללקות במחלות השונות בטווח המיידי ובעתיד.

מכיוון שאצל מפתחי גוף מרכיב הכושר הגופני העיקרי אותו הם משפרים באופן משמעותי, מרשים ועקבי הhנו כוח, לא בהכרח יחול שיפור ממשי במרכיבי הכושר הגופני האחרים כמו: שיווי משקל, גמישות, קואורדינציה, כוח מתפרץ ואחרים. ברם, נציין את אחד ממרכיבי הכושר הגופני העיקריים – סבולת לב ריאה, אותו מפתחי הגוף כן משפרים באמצעות ביצוע פעילות אירובית, אך לרוב בקצב לב נמוך-בינוני (ולא גבוה). זאת לא בהכרח על מנת לשפר מצב בריאותי, אלא לתמוך בתהליכי ירידה באחוזי שומן (או גם משקל הגוף בחלק מהמקרים) הכה חשובים בפיתוח הגוף התחרותי, בו מושם דגש לא על היכולת הגופנית של המתחרים, אלא על גודל/מסת השריר, פרופורציות, פוזות שנעשות על הבמה, אסתטיקה כוללת (עור שזוף ומגולח ועוד).

סוגי האימונים והתרגילים שמבצעים מפתחי הגוף
מרבית התרגילים המסורתיים באימון המשקולות המבוצע בחדר הכושר נעשים במישור תנועה אחד. לדוגמה, לחיצת חזה בשכיבה עם מוט מבוצע במישור תנועה אופקי, משיכת פולי עליון בישיבה במצב צר מבוצע במישור התנועה החיצי, הרחקת כתפיים בעמידה עם משקולות יד נעשה במישור התנועה החזיתי וכו'. אין שילוב בין מישורי תנועה שונים במרבית התרגילים המקובלים לביצוע.

עיקר האימונים במישור אחד| צילום: shutterstock

לכך השלכות מבחינת יכולת פונקציונלית כללית או ספורטיבית שמעוניינים לשפר. אזי, סביר להניח שיהיה צורך לשלב בין 3-2 תנועות שונות ולמעשה להפעיל גם קבוצות שרירים לא מעטות בכלל (דוגמה לכך הינה התרגיל "סמוך קום" – מעמידה, עוברים לביצוע שכיבת סמיכה וחוזרים חזרה לעמידה וקפיצה. מכונה גם: Burpee). כך שבפיתוח גוף מעט תרגילים (אם בכלל) נעשים בשילוב מספר תנועות יחד ולכך השפעה כמובן על סוג מרכיבי הכושר הגופני אותם משפרים.

אגב, אותם אימונים משולבים, עם מספר מישורי תנועה בתרגיל אחד, או ייתכן גם שימוש באבזירי עזר שונים שכיחים כמו: בוסו, פיתה, פיטבול, גומיות שונות ועוד, במרבית המקרים לא נעשה בהם שימוש באימוני פיתוח גוף. זאת מכיוון שמטרת האימון העיקרית הינה הרי העלאת מסת שריר באופן המשמעותי ביותר, ואילו השימוש באביזרי העזר השונים מתאימים, ללא ספק, לכלל המתאמנים וגם ספורטאים (בהתאם ליכולות שמעוניינים או צריכים לשפר).

אם כך, מפתחי גוף, למרות השיפור המרשים במיוחד של מרכיב הכוח וגם במידה מסוימת סבולת לב ריאה (יכולת אירובית), עדיין לא מוגדרים ככל הנראה כבעלי כושר גופני גבוה, וזאת מכיוון שאינם מבצעים את האימונים המתאימים על מנת לשפר את כלל מרכיבי הכושר הגופני כפי שצוינו לעיל. כמובן, שהדבר בר שינוי בכל עת ומצריך רק בנייה של תוכנית אימון מתאימה לשם כך.


 

הכותבים:
ד"ר איתי זיו (Ph.D) | עוסק בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר כ-40 שנה. מרצה בתחום אורח חיים בריא, ספורט, בריאות ועוד לקהל רחב ומקצועי. מנהל קורסי הכשרה מתקדמים במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט. הוציא לאור את האנציקלופדיה "עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים", ואת הספרים "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח", ילדים בריאים כדרך חיים" והספר: "מה אוכלים".

מורן נחמני – MPH;MPE;EP-C(ACSM) | תזונאי קליני ופיזיולוג מאמץ, רכז ומרצה בכיר בהכשרת מדריכי כושר. בעלים של המרכז האישי לכושר ותזונה חיפה. בעל תואר שני בבריאות הציבור ובמדעי האימון הגופני. תואר ראשון במדעי התזונה.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג