איך להימנע מאימון יתר?

העייפות היא חלק מכל תכנית אימון, אבל ההתאוששות היא חלק מרכזי בתכניות אימון ואם לא נתאושש כמו שצריך נקבל את התסמינים של אימון היתר, מאמן העילית הבכיר ג'ו פריאל מסביר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Spitzenläufer beim Training im Engadin Photo by Christof Sonderegger

כאשר מרבית הספורטאים חשים עייפות חריגה לאורך מספר ימים הם נוהגים לבצע יום או ימים של אימונים מופחתים אשר יתקנו את המצב – אחרי שהם משלימים את הבלוק הנוכחי של האימונים המתוכננים. הם חושבים שזה טבעי להרגיש עייפים מאוד כאשר מתאמנים באינטנסיביות. והם צודקים. הבעיה היא שרבים ממשיכים להתכחש לצורך של הגוף למנוחה והתאוששות ולכן ממשיכים לדחוק את הגוף שלעייפות מתווספת ירידה ניכרת בביצועים. לאחר המשך האימונים בסופו של דבר הם מחליטים לקחת כמה ימים של עומס אימונים מופחת כדי להתאושש. רק שעכשיו הם לא יכולים. העייפות אינה נעלמת. השפל הארוך רק מתחיל.

Spitzenläufer beim Training im Engadin Photo by Christof Sonderegger

אימון יתר הוא לא משהו לזלזל בו | צילום: Christof Sonderegger

עוד כתבות בנושא 
מה זה תופעת אימון יתר? 
איך מתאוששים נכון לאחר אימון יתר? 
מהי קשיחות מנטלית אצל ספורטאים? 

אתמול קיבלתי עוד אחד מאותן הודעות. זה היה דוא"ל ארוך למדי בו הספורטאי תיאר את התהליך שהוביל למצבו. הנה סיכום קצר של החלק העיקרי בנקודות (הספורטאי יישאר עלום שם): "התאמנתי בעקביות רבה כל השנה, עם ממוצע של כ-15 שעות בשבוע. במהלך 8 השבועות האחרונים בערך, אני כבר ממש סובל, אני שונא להודות בכך, אבל אני חושש שדחפתי חזק, ללא התאוששות נאותה, ועלול לסבול מאימון יתר. אני מאמן את עצמי, ובניתי תכנית אימונים משלי, ואשר לא ממש עקבתי אחריה בזהירות, כאשר בדרך כלל עשיתי יותר מהמתוכנן, כי הרגשתי טוב. במבט לאחור על יומן האימונים שלי, מלים כמו "מותש", "עייף", "עייפות" שכיחות הרבה יותר מאשר "הרגשתי נהדר" או חזק". החברים ובני המשפחה שלי גם הם שמו לב לשינוי עצום שחל בי, אני תמיד ממורמר, רדום, וחסר התלהבות".

יאיר קרני ברזל

זה טבעי להרגיש עייפים כשמתאמנים קשה, אבל יותר מדי עייפות זה כבר סימן למשהו | צילום: thinkstock

איך יודעים אם סובלים מאימון יתר?

שאלת השורה התחתונה שלו היתה, "האם אני סובל מאימון יתר?" והוא הציע לתת לי להסתכל ביומן שלו ב-TrainingPeaks לראות מה אני חושב. למרבה הצער, לא באמת ניתן לדעת על ידי הסתכלות במספרים של האימונים האם הספורטאי סובל מאימון יתר או לא. הוא כבר חקר את היומן שלו ומצא את הראיות המתועדות בצורה הטובה ביותר, כאשר שם לב שהמלים "מותש", "עייף", ו"עייפות" מופיעות בתדירות הרבה יותר "הרגשתי נהדר" ו-"חזק". הוא הוסיף על זה וציין שהוא ממורמר לעתים קרובות, רדום, וחסר התלהבות. זהו תיאור בית ספר של אימון יתר.

האם הוא סובל מאימון יתר? בהחלט נשמע ככה, אבל אני באמת לא יכול לומר בוודאות. יש גם סיכוי שהוא חלה במחלה שחולקת רבים מן הסימפטומים של אימון יתר: כגון תסמונת העייפות הכרונית, מחלת ליים, או מחלת הנשיקה (מונונוקלאוזיס). אני בספק אם רופא המשפחה שלו יכול להגיע למסקנה שהוא סובל מאימון יתר, אבל הוא יכול לאשר או לשלול מחלות כאלה ואחרות. ולכן זה המסלול שהצעתי לקחת.

השורה התחתונה כאן בשבילכם היא שאימון יתר הוא לא משהו לזלזל בו. אני מכיר ספורטאים מקצוענים בעלי קריירה מצליחה שהסתיימה על ידי אימון יתר. המצב לא רק פוגע בביצועים הפיזיים אלא גם מוטיבציה להצטיין ולהצליח. הוא פרש תוך שנתיים אחרי האירוע.

מהי הדרך הטובה ביותר להימנע מאימון יתר? הספורטאי נותן את התשובה בציטוט למעלה. אתם צריכים לקרוא את ההתייחסויות ביומן האימונים השבועי שלכם שלוודא שאתם חזקים ומרגישים נהדר באימונים. אם אתם רואים מלים המתארות עייפות לעתים קרובות יותר אתם דוחפים חזק מדי. האטו. אתם זקוקים ליותר מנוחה והתאוששות ממה שאתם מקבלים כרגע.


ג'ו פריאל | מאמן ספורטאי סיבולת מהאליטה של הספורטאים החובבים והמקצועיים מקרב רוכבי הכביש, רוכבי אופני הרים, הטריאתלטים והדואתלטים

תומר גמנידר, המתרגם | טכנולוג תקשורת מחשבים ואבטחה בימים, וטריאתלט, נווט וצלם בשעות הפנאי



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג