המאמן הבכיר ג'ו פריאל | איך מתאוששים נכון לאחר אימון יתר?

בטוח שגם לכם זה קורה לפעמים. אימון יתר הוא תופעה לא קלה לאבחון, שעלולה לפגוע בספורטאים מקצוענים וחובבים כאחד. כך תזהו את התופעה ותטפלו בה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בטוח שגם לכם זה קורה לפעמים. אימון יתר הוא תופעה לא קלה לאבחון, שעלולה לפגוע בספורטאים מקצוענים וחובבים כאחד. כך תזהו את התופעה ותטפלו בה

מאת:ג'ו פריאל; תרגום: תומר גמינדר

• כתבה מתורגמת מהבלוג של ג'ו פריאלhttp://www.joefrielsblog.com/
כאשר מזג האוויר מתחמם ועונת המרוצים מתקרבת במהירות, הסיכון עולה לאימון יתר אצל אתלטים רבים. זה לא דבר של מה בכך. ראיתי אימון יתר שסיים קריירות של אתלטים מקצועניםלא נעים לראות אתלט שהוא חזק ומסור בנסיבות נורמליות, מתקשה לקום מהמיטה בבוקר, שלא לדבר על להתאמן. 


לא נעים לראות אתלט מסור שלא מצליח להתאמן צילום: Thinkstock

עוד כתבות בנושא
הסימפטומים של תסמונת אימון יתר קשים להגדרה מכיוון שהם רבים ורק לעתים נדירות שני אתלטים הסובלים מאימון יתר יראו את אותם סימפטומים. מבחינה פיזיולוגית, שני הסימפטומים היחידים המשותפים לכולם הם ביצועים גרועים ועייפות. אבל מאחר שסימפטומים אלה יכולים להופיע גם אצל אתלט שאינו סובל מאימון יתר, אימון יתר נשאר מעט בגדר מסתורין במדעי הספורט.

כשמתעלמים מהעייפות עלולים להגיע לאימון יתר
עייפות עשויה להיות אינדיקטור טוב יותר. כל אתלט חווה עייפות, מאחר שעומס פיזי חיוני לשיפור הכושר. מתייחסים לכך כמאמץ יתר (overreaching) והוא חלק הכרחי בכל תוכנית אימון. כאשר אתלט מתעלם מהעייפות של מאמץ היתר וממשיך להתאמן עם עומס גבוה ללא מנוחה או התאוששות, הסיכון לאימון יתר עולה. מצאו כי אצל אתלטים צעירים דרושים מספר שבועות של אימונים ייעודיים ומפרכים כאלה כדי להגיע לאימון יתר. לעומת זאת, אצל אתלטים מבוגרים ואלה שחדשים יחסית לספורט, עשויים להידרש פחות משלושה שבועות כדי להוביל לאימון יתר.

אתלט הסובל ממאמץ יתר יכול להתגבר על העייפות ידי מנוחה או אימונים קלים במהלך כמה ימים. לאחר מכן הוא יכול לחזור לאימונים בעומס גבוה. אך מהרגע שתסמונת אימון היתר התרחשה, העייפות לא תעלם בקלות. האתלט יכול להפוך אדיש, ממורמר וחסר מוטיבציה. תסמינים פסיכולוגיים אלה בדרך כלל מזוהים בצורה הטובה ביותר על ידי בת/בן הזוג וחברים קרובים. אתלט הסובל מאימון יתר יכול להמשיך במצב הזה למשך שבועות או חודשים. העייפות הבלתי פוסקת מלווה אותו באופן קבוע.

הסימפטומים לאימון יתר דומים לסימפטומים לתסמונת התשישות הכרונית (CFS – chronic fatigue syndrome), מחלת ליים  (Lyme disease) או מחלת הנשיקה (mononucleosis). למעשה, אתלט אשר חווה עייפות עמוקה וממושכת כזו צריך לראות רופא כדי להיבדק למחלות אלו ולמצבים רפואיים דומים. הדרך הטובה ביותר להימנע מאימון יתר היא לעקוב אחרי העייפות ולנוח לעיתים קרובות.

לאימון עודף, אשר שכיח בקרב אתלטים רציניים, יש את הפוטנציאל לייצר אימון יתר. התאוששות תכופה מדי כמה ימים חיונית כדי למנוע זאת. התדירות ומשך הזמן של ההתאוששות הדרושה הם עניין אישי אשר יכול להיקבע רק באמצעות ניסוי וטעייה. אם אתם לא בטוחים באיזו תדירות אתם צריכים לנוח, אני ממליץ לטעות בצד של יותר מדי מנוחה ולא מעט מדי. אני מעדיף לראות אתלט שאינו מתאמן מספיק אך חדור מוטיבציה מאשר אתלט מאומן היטב שאינו ריאלי בהקשר לחיים בכלל ולתחרויות בפרט.



8.4.2014

ג’ו פרילג’ו פריאל
מאמן ספורטאים סיבולת מאז 1980. הלקוחות שלו הם האליטה של הספורטאים החובבים והמקצועיים מקרב רוכבי הכביש, רוכבי אופני הרים, הטריאתלטים והדואתלטים. הם מגיעים מכל קצוות תבל וכוללים אלופים לאומיים אמריקאים וזרים, מתחרים באליפויות העולם, וספורטאים אולימפיים.
הוא מחברם של עשרה ספרים על אימון לספורטאים סיבולת כולל הסדרה הפופולארית והנמכרת ביותר בספר "Training Bible". הוא בעל תואר שני במדעי האימון, הוא מאמן מוסמך לרמת עילית לטריאתלון ורכיבה בארה"ב, והוא המייסד והיו"ר לשעבר של נציבות האימון הלאומית בארה"ב.

תומר גמינדרתומר גמינדר – המתרגם
נשוי + 3 בנות מדהימות, טכנולוג תקשורת מחשבים ואבטחה בימים, וטריאתלט, נווט וצלם בשעות הפנאי.





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג