איך בוחרים איש מקצוע בתחום אורח החיים הבריא?

לצד הפריחה בתחום אורח החיים הבריא, צצו להם הרבה יותר יועצים שלא כולם עברו הסמכה מקצועית. ד"ר איתי זיו ודגנית גלסמן עם הכלים לבחירת האנשים שיעזרו לכם לעשות את השינוי
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מתאמנת על מסילה לצד מאמנת
מתאמנת על מסילה לצד מאמנת

השנים האחרונות מאופיינות בפריחה בכל הקשור לתחום אורח החיים הבריא. מספר העוסקים בפעילות גופנית עלה באופן דרמטי, גם מספר הסטודנטים והמתעניינים בתחום גבוה משמעותית לעומת שנים עברו. פרסומות ותכניות טלוויזיה בתחום הבריאות ואורח חיים בריא יש בשפע (כולל ערוצי מדיה ייעודיים בארץ ובעולם). ניתן לומר שכל התעשייה עברה סוג של מהפך בשנים האחרונות, ונראה כי מגמה זו תימשך גם בעתיד. עם העליה בתוחלת החיים, הרצון לשיפור באיכות החיים עולה במקביל. אנשים לא רק רוצים להאריך ימים, הם רוצים חיים משמעותיים ואיכותיים.

מתאמנת ומאמנת על מסילה

לפני שמתחילים, בדקתם עם מי אתם עובדים? | צילום: pixabay

עוד כתבות בנושא 
איך מאמן יכול להתאים את עצמו בדיוק אליך?
איך תפיסת העולם שלנו משפיעה על ההישגים הספורטיביים?
איך מתמודדים עם הלחץ בספורט?

כחלק מתהליך השינוי, חל גידול משמעותי גם במספרם של העוסקים בייעוץ בכל האמור באורח חיים בריא וביכולת לבצע את השינויים הנדרשים: ירידה במשקל, שיפור אסתטי של הגוף וכדומה. כפי שכבר ציינו בעבר, כאשר תחום גדל ומתפתח באופן מואץ, מגוון אנשי המקצוע ותתי התחומים בהם ניתן יעוץ לאנשים גדל, ואתם משתנות ההגדרות המקצועיות עד כדי חשש מיצירת בלבול – מרוב עצים לא רואים את היער.

לצד אנשי מקצוע שרכשו השכלה מסודרת ואקדמית בתחום אורח חיים בריא, פועלים הרבה מאוד יועצים. היות ואין מגבלה וכל אדם למעשה יכול להיות יועץ או מנטור כמעט בכל תחום וללא צורך בתיעוד מקצועי, כמות היועצים בתחומים השונים גדולה והאנשים המחפשים או זקוקים לסיוע אינם יכולים לעמוד על ההבדלים או לדעת באופן וודאי וברור מהו טיבו של הייעוץ אותו הם מקבלים.



לדוגמה, אשה שאלה באחד מן הפורומים בפייסבוק, "מהי יועצת תזונה"? התשובות היו מגוונות, אך המשותף לכולן היה שלמעשה אין הגדרה מקצועית או תחום עיסוק ברור שכזה, בשונה מדיאטן קליני למשל, שהינו איש מקצוע מן האקדמיה אשר לומד את תחום התזונה על בוריו. כהנה וכהנה ניתן למצוא דוגמאות ליועצים במאות תחומים שכלל לא צריך הכשרה פורמלית עבורם (בתחום הרפואה המשלימה, תינוקות, אורח חיים בריא, הכנה לצה"ל, מאמנים רוחניים  ומה לא).

השורה התחתונה היא שכל יועץ מבטיח בדרכו שלו לחולל שינוי. ומהו שינוי? שינוי בהגדרתו הנו תהליך שבו ישנו מעבר ממצב אחד למצב אחר. שינוי קיים בדוממים, צמחים ובני אדם. שינוי יכול להיות נקודתי או תהליכי, פנימי או חיצוני. (על נושא השינוי נרחיב במאמר נוסף). שינויים המובטחים בתחום אורח החיים הבריא הנם בעלי בסיס פסיכולוגי/מנטלי ברובם, וכפי שהראו מחקרים אין ספור לאורך השנים: "ניסיון לשינוי בפעילות אנושית נתקל פעמים רבות בהתנגדות".

מכאן החשיבות בידע מקצועי בתחומי הפסיכולוגיה וההתנהלות האנושית על מנת לעזור לאדם, למרות הקשיים וההתנגדויות לחולל את אותו השינוי הנכסף. זאת, מעבר לידע המקצועי ההכרחי בתחום בו נדרש השינוי: תזונה, הרגלי אימון, הרגלי אכילה וכדומה. הידע המקצועי הנו תנאי חשוב, אך חשוב לא פחות ידע בתחום היחסים הבין אישיים ובהנעת בני אדם.

מתאמן מבצע פלאנק ליד מאמן

כל יועץ מבטיח בדרכו שלו לחולל שינוי | צילום: pixabay

כאן למעשה טמון המוקש: ישנם אנשי מקצוע ידענים אך חסרי מיומנויות תקשורת, ניהול והנעת אנשים, לעומת אנשים כריזמטיים, בעלי יכולות בין אישיות גבוהות אך חסרי ידע מקצועי מספק. בשני המקרים רבים הסיכויים שלא יתחולל שינוי, אולם הסכנה הבריאותית והרגשית גדולה יותר כאשר התהליך מתבצע על ידי אדם חסר ידע מקצועי מתאים.

במקרה של איש מקצוע ללא יכולת הנעה, הדבר משול לחזקת "לא מועיל אך לא מזיק". במקרה השני, בהחלט יתכנו נזקים. אם כן, על מנת להוביל שינוי אשר יהיה הן פנימי הן חיצוני והן תהליכי, חשוב לבחור את איש המקצוע המשלב ידע מקצועי נרחב ובעל יכולות בין אישיות גבוהות. משימה לא פשוטה בכלל, שוב לנוכח ההיצע העצום.

אחת הדרכים היעילות ביותר לאורך השנים בבחירת איש מקצוע מתאים היא שיטת "מפה לאוזן" – המלצה מאנשים קרובים אשר הסתייעו באנשי מקצוע והגיעו לתוצאות. היום השיטה הזו עדיין מקובלת, אך הפורומים השונים ברשת הם היום הסייענים הגדולים ביותר בקבלת המלצות. עליה וקץ בה – חשוב לבדוק כי אכן ההמלצות הן אובייקטיביות ולא אקט שיווקי. מומלץ בחום לבצע "הצלבות מידע"- לשאול אנשים שונים ואם באופן בלתי תלוי הם ממליצים על אותו איש המקצוע, ככל הנראה שאכן הוא בעל הידע המקצועי והתכונות הבינאישיות הנדרשות. בנוסף, מומלץ לבדוק תוצאות לאורך זמן ולא להסס את היועץ עצמו לשאול שאלות (גם קשות) לגבי ידע מקצועי, השכלה ותחום התמחות ספציפי. וגם לאחר כל הבדיקות עדיין לא מגיעים למנוחה ולנחלה כה בקלות: היות ואנשים שונים זה מזה, יתכן מאוד שאנשים שונים יחוו אנשים או יועצים באופן שונה ולא כולם "יתחברו" עם איש המקצוע המומלץ. אזי, כדאי באמת להמשיך ולחקור עד שתימצא התאמה בין המתייעץ ליועץ. יש לזכור שהתאמה ו"כימיה" הן תנאי הכרחי להצלחה.



ד"ר איתי זיו (Ph.D) | מנהל מקצועי של קורסי הכשרה מתקדמים במכללה האקדמית בוינגייט

דגנית גלסמן | פסיכולוגית חינוכית מומחית ופסיכולוגית ספורט



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג