מה זה משקה איזוטוני ואיך הוא תורם לכם באימונים ובמרוצים?

האם המשקה הממותק שלפעמים מחליף את המים במהלך הפעילות הגופנית הוא כל כך חשוב לביצועים שלנו? מתי כדאי להשתמש בו ומתי מסתכנים בכאב בטן?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
משקה איזוטוני
משקה איזוטוני

בתחום ספורט הסבולת יש לא מעט מוצרים שאנחנו משתמשים בהם, אבל לא תמיד מבינים למה. בחלק מהמקרים הם לא ממש עוזרים, לפעמים אנחנו רק חושבים שהם עוזרים וזה טוב בקטע המנטלי, ויש גם פעמים שבהם שימוש לא נכון במוצרים עלול להזיק. משקאות איזוטונים הפכו בשנים האחרונות ללהיט בעולם וגם בארץ. אבל איך בדיוק הם עוזרים לנו ומה תפקידם?

מה בדיוק יש שם? משקאות איזוטונים | צילום: thinkstock

עוד כתבות בנושא 
מהם המשקאות הכי מרווים?
איך נשתמש נכון בג'לים ובמשקאות איזוטונים?
מה יקרה אם לא נצרוך באימון נוזלים כמו שצריך?

מה יש באיזוטוני?

משקה איזוטוני מכיל מים, מלחים וסוכרים. מה שמייחד אותו ממשקאות אחרים זה שריכוז המלחים בו הוא דומה לריכוז המלחים בגוף. למה זה חשוב? כי בפעילות גופנית מאומצת, במיוחד בקיץ, אנחנו מפרישים הרבה מלח בזיעה. למעשה אנחנו מאבדים כמויות גדולות של נתרן, אשלגן, כלור, מגנזיום וסידן. ברגע שהאיזון בין המלחים לנוזלים בגוף מופר, תהיה פגיעה בתפקוד של השרירים. במאמץ קצר זה אולי לא כזה משמעותי, אבל במאמץ ארוך של מספר שעות זה בהחלט יכול לעשות את ההבדל בין ביצוע מוצלח לביצוע רע ואפילו מסוכן. חוץ מזה, הריכוז הזה עוזר לגוף לספוג את הנוזלים בצורה הרבה יותר טובה. כלומר, הנוזלים לא נשארים יותר מדי זמן בקיבה וזה גם מאפשר לשתות יותר.

חשוב לזכור שבימים חמים אנחנו בכל מקרה מאבדים כל כך הרבה נוזלים, וללא שתייה נכונה אנחנו בסכנת התייבשות כי הגוף לא מסוגל לשתות את כל כמות הנוזלים שהוא מאבד. אם נשתה מים בכמות מספקת (כ-750 מ"ל לשעה לפחות) נחזיר לגוף כמות יפה של נוזלים, אבל לא נפתור את הבעיה של המלחים, להפך, המים ידללו עוד יותר את ריכוזם בגוף. לכן, ברגע ששותים מים המהולים במלחים ובסוכרים, מחזירים בעצם את הגוף למצב תקין שמאפשר לו להמשיך לתפקד לאורך זמן. המלח החשוב ביותר שאנחנו זקוקים לאיזון שלו בגוף הוא הנתרן, וכאן צריך לציין שבמקרים נדירים של הרעלת מים (היפונתרמיה) קורים בגלל ירידה דרסטית של ריכוז הנתרן בדם כתוצאה משתיית כמות לא הגיונית של מים.

רוצים לנסות? הזמינו בקליק

במשקאות איזוטונים שונים אפשר למצוא סוגים שונים של סוכרים אבל גם להם יש תפקיד חשוב. הם מעלים את הערך הקלורי של המשקה ומספקים את האנרגיה שאנחנו כל כך זקוקים לה. ב-100 מ"ל של משקה איזוטוני יש בסביבות 30 קלוריות, כך שבשתייה של 300 מ"ל תתקרבו ל-100 קלוריות. במאמצים ארוכים, כל אחד צריך לנהל את משק הקלוריות שלו כשהאנרגיה שמקבלים מהאיזוטוני בהחלט צריכה להילקח בחשבון.

בעונת הקיץ ובכלל, ככל שאנחנו מזיעים יותר, יש למשקאות האיזוטונים חשיבות גדולה יותר. הרבה מאוד רצים שהמטרה שלהם היא לרדת במשקל עלולים לחשוב שמדובר על צריכת קלוריות מיותרת. אולי הם צריכים להבין שזה בסופו של דבר הכלי שיאפשר להם להגיע לביצועים טובים יותר וכך יהיה להם יותר קל להשיג את המטרה. התזונאית סוזן גבריאל אברלה, מחברת הספר Endurance Sports Nutrition ("תזונה לספורט סבולת") התייחסה לסוגיה הזאת במאמר שכתבה: "במהלך אימון ארוך וקשה אין שום צורך להפחית את הצריכה הקלורית. אל תמנעו מהגוף שלכם את מה שהוא זקוק לו". בנוסף, אחרי שעוברים ניסוי ותהיה במספר סוגים של משקאות איזוטונים, אפשר למצוא את הטעם שמתאים לכם ולהבין שברוב המקרים זה יכול להיות משהו שצרתו להכניס ממנו יותר לגוף לעומת מים.

מתי לא לשתות משקה איזוטוני? 

הרבה מאוד רצים וספורטאי סבולת מדווחים על כאבי בטן במהלך מרוצים. לעתים זה קורה בגלל שימוש לא נכון במשקאות איזוטונים ובקלוריות נוספות. לדוגמה, במרוצים גדולים כמו מרתונים או חצאים יחלקו לכם בעמדות המים גם ג'לים וגם כוסות עם משקה איזוטוני. יש כאלה ששותים את הג'ל שלעתים הוא סמיך, וכדי "להוריד" אותו מהגרון הם מקנחים בכוס של משקה איזוטוני במקום מים. במקרה כזה, הקיבה צריכה להתמודד בבת אחת עם ריכוז סוכרים גבוה מדי, וזה משהו שעלול לגרום במיידית לבחילה וכאב בטן. התופעה הזאת מאפיינת גם ספורטאים באתגרי סבולת ארוכים, שאולי לא ייחסו מספיק חשיבות לאימון על צריכת קלוריות נכונה ובשלב מסוים הם "מפוצצים" מריכוז גבוה מדי של סוכרים. ההמלצה הזו נכונה גם לשילוב של משקה איזוטוני עם תמרים או בננות. בקיצור, הדבר הבטוח לעשות הוא לשתות את המשקה האיזוטוני לבד.

ועדיף לא לערבב, בטח לא עם ג'לים | צילום: thinkstock

כמובן שגם אין צורך להפריז בשתייה של משקה איזוטוני, במיוחד במאמצים לא ארוכים במיוחד. בקיץ הישראלי זה בהחלט יכול לעזור בכל מאמץ של יותר מחצי שעה, ובכל זאת תמיד כדאי לחשב את כמות הקלוריות. כל מי שמתכוון לבצע מאמצים ארוכים, חשוב שיתכנן מראש את צריכת הקלוריות שלו ובמידת הצורך יתייעץ עם מאמן או איש מקצוע.









אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • מטי הגיב:

    האם יש תחליף למשקה איזוטוני שאפשר לקבל גם דרך מזון ?

  • המזיע הגיב:

    צר לי לומר, אבל בדיקה זריזה הייתה מגלה שריכוז המלחים במשקה איזוטוני נמוך מאוד יחסית לריכוזם בדם. ההסבר של המדענים שהמציאו את הגייטורייד להוספת המלח פשוט – או מורכב – הרבה יותר. מי יודע?

  • אלעד פלטין הגיב:

    אימנתי לא מעט ספורטאים בתחום הסבולת
    אופניים, כביש, הרים, טריאתלון ואיש ברזל
    האימונים אצלינו הם בין שעה לשעתיים
    ללא קשר לסוג האימון
    יש קשר ברור וליניארי בין רמת כושר גופני , נסיון לעומת השימוש במשקאות איזטונים גם באימונים של שעתיים.
    ככל שרמת הספורטאי גבוהה יותר, גם מבחינת ואט לקילו
    הוא משתמש במים בבקבוקים
    ככל שהרמה נמוכה יותר וכך גם הניסיון
    השימוש במשקאות איזטונים שלא לצורך – עולה מעלה

  • חגי הגיב:

    ניסוי וטעייה
    Trial and error

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג