מהם המשקאות בעלי תכונות הרוויה הטובות ביותר?

יש משקאות עם תכונות הידרציה טובות יותר מאשר מים, ומסתבר שגם חלב ומיץ תפוזים זכו לציונים טובים במחקר הראשון שנערך בנושא הזה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
משקה איזוטוני
משקה איזוטוני

מים ומשקאות ספורט נחשבים כנוזלים בעלי יכולות הידרציה (רוויה) מצוינות, ואילו משקאות המכילים קפאין כגון תה וקפה ומשקאות המכילים אלכוהול כגון בירה – נחשבים כמייבשים. איך נראים הדברים כשמשווים את המשקאות זה כנגד זה?

משקאות איזוטוניים

יש משקאות יותר מרווים ממים | צילום: thinkstock

עוד כתבות בנושא 

למה משקאות איזוטוניים כל כך חשובים במרתון? 
איך משלימים נוזלים ומלחים באימוני קיץ? 
מה יקרה אם לא נצרוך נוזלים כמו שצריך? 

לנפח ולהרכב של המשקאות ששותים יש השפעה חזקה על הזמן הנדרש למעבר דרך הקיבה ולספיגה במעי הדק. ככל שהם יוצאים מהר יותר מהקיבה וככל שהם נספגים מהר יותר, הנוזלים ייכנסו מהר יותר לגוף. עם זאת, לא מדובר רק במהירות שבה הנוזלים נכנסים לגוף, כי אם משתינים את אותה כמות – ההשפעה נטו היא שלא נשארים נוזלים בגוף. התוכן של המשקה ישנה הן את הספיגה והן את ההפרשה. חלק מהמשקאות יאטו את ספיגת הנוזלים, אבל עשויים להאט גם את ההפרשה. באופן מפתיע, אף אחד לא השווה מעולם כמה מהמשקאות הנפוצים ביותר.

אינדקס רוויה של משקאות

פרופסור רון מוגהן ועמיתיו יצאו להשוות מספר משקאות שונים ולתעד את תכונות ההידרציה במה שהם כינו מדד ההידרציה של המשקה (beverage hydration index – BHI). בעיקרו של דבר, המדד משווה כמה משקה נשאר בגוף שעתיים לאחר הצריכה לעומת כמות זהה של מים. ככל שהמדד גבוה יותר, יותר נוזלים נשארו בגוף. המאמר המלא זמין באינטרנט, אך בשורה התחתונה הם השוו 13 משקאות. 72 מתנדבים צרכו ליטר אחד מכל אחד מהמשקאות הללו. במשך השעתיים הבאות נאסף מהם שתן. שעתיים זה פרק זמן פרקטי מאחר והוא כנראה דומה לדפוס צריכת משקאות רגיל (לעומת 4 שעות אשר שימשו מחקרים קודמים).

התוצאות הראו כי למשקאות מסוימים יש תכונות הידרציה טובות יותר מאשר מים. אולי לא מפתיעה היא העובדה כי תמיסות הידרציה אוראליות (ORS) קיבלו את הערך הגבוה ביותר. משקאות אלה שנחקרו לעומק מספקים נוזלים במהירות ותוכן האלקטרוליטים הגבוה מבטיח את החזקת הנוזלים. אבל חלב רזה, חלב מלא ומיץ תפוזים זכו גם הם בציונים טובים. משקאות אלה מכילים יותר קלוריות וכוללים יותר מרכיבים שעשויים להאט את ריקון הקיבה והספיגה, אך גורמים בסיכומו של דבר להחזקת נוזלים משופרת.

הבירה היא די דומה למים | צילום: Len Rizzi

האפקט השני שדי מפתיע – בירה, קפה ותה זכו בציונים דומים מאוד למים. הם בהחלט לא הפגינו את תכונות הייבוש המיוחסות להם לעתים קרובות. ההבדל בין בירה, קפה, תה ומים לא היה משמעותי מבחינה סטטיסטית. סביר להניח כי התכונות המייבשות של אלכוהול וקפאין אוזנו על ידי תכונות החזקת הנוזלים של רכיבים אחרים. ייתכן גם כי לאלכוהול וקפאין בכמויות קטנות מאוד אין השפעות משתנות. המחקרים המוקדמים אשר הוכיחו את המאפיינים האלה נעשו עם כמויות גדולות בהרבה של אלכוהול או קפאין. עוד ניתן ללמוד מהמחקר הזה שמספר משקאות היו דומים למדי למים (משקאות ספורט, תה, קולה, דיאט קולה).

אז למרות שכמה משקאות טובים יותר מאחרים בשמירת הנוזלים בגוף, רוב המשקאות יתרמו למאזן הנוזלים היומי.

אסקר ג'וקנדרופ | תזונאי ספורט והעורך הראשי של כתב העת האירופי למדעי ספורט

תומר גמנידר, המתרגם | טכנולוג תקשורת מחשבים וטריאתלט



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג