שלום אורח התחבר

שיחזור סיסמה

חזרה

הרשם

רן שילון מרתון למתחילים

כיצד הדיקור הסיני יכול לעזור לספורטאי סבולת וספורטאים בכלל

המאמן רן שילון בטור חדש המנסה לפצח ולהתחקות אחר הדיקור הסיני או בשמה המלא ה"אקופונקטורה" והתועלת שלו לספורטאים החובבים וספורטאי הסבולת | טור 01 בסדרה

שעת צהריים מאוחרת והכיתה מנומנת. רוני המורה, מסבירה לנו על מרידיאנים מיוחדים ועל אקסטרים כלשהו הקשור אליהם. תוך כדי היא ממלמלת – אקסטרים לא כמו שרן עושה אבל…. נגשתי אליה בהפסקה ואמרתי לה שכל התחרויות שאני עושה הן פשוט משחק ילדים לעומת האקסטרים האמיתי שלי – להתחיל לימודי רפואה סינית בגיל 51 (לימודים מלאים ולא פשוטים כלל שאורכם ארבע שנים).

האם יש דרכי אימון המורידות את הסיכוי לפציעות? | צילום: amigos

מי שלא מכיר, רפואה סינית עוסקת באורח חיים בריא ובמניעת מחלות. היא מלמדת איך לחיות חיים מאוזנים – נפשית ופיזית כאחד ועוסקת בהחזרת האיזון, או כמו שאנחנו במערב (אנחנו בעצם במזרח התיכון), קוראים – ריפוי. רובכם מכירים את הדיקור, ככלי טיפול של רפואה זו, אך היא כוללת חלקים אחרים וחשובים אף יותר כמו: לימוד תזונה ואורח חיים מאוזן; טיפול במגע – שיאצו, טווינה, צ'י קונג  כלי זה קצת שונה, אך לא נרחיב כאן עכשיו), רפואת צמחים – להבדיל מרפואה מערבית, תפקיד הצמחים ברפואה זו הוא חיזוק תפקודי הגוף, כדי שהוא, ורק הוא, יוכל להתמודד עם גורמי המחלה שתקפו אותו.

למה כל הסיפור הזה? יכולתי להמשיך לכתוב על איך לרוץ מרתונים מהר יותר ולמרות שיש לי דעה בעניין, החלטתי לוותר.
הייתי יכול להמשיך לכתוב על חשיבות טכניקת הרכיבה לשיפור מהירות, יכולתי להמשיך לכתוב על אימונים משולבים לטריאתלון או על טכניקת ריצה בריצות הרים. את כל הדברים האלה אני ממשיך ללמד ולאמן ולא ארחיב בטור זה.

מה כן? במשך 14 השנים האחרונות אני עסוק במציאת דרכי אימון המורידות את הסיכוי לפציעות ובאמצעות שילוב בין כלים מערביים, לבין רפואה סינית לבין יוגה טיפולית, מצאתי דרכים רבות ומגוונות לא רק להימנע, אלא גם לשקם. הטור הזה יעסוק בדרכי שיקום לפציעות אורטופדיות, מחלות שונות (התקררות 3 פעמים בשנה אינה סבירה, כאבי גרון כל חודש אינם סבירים) וכאבים שונים (כאבי מחזור? כאבי ראש חוזרים ונשנים? גם הם אינם הכרח אלא בחירה) וכן, אפשר לרוץ ולהתאמן אורך שנים רבות ללא פציעות מהותיות וללא הפסקת אימונים כלל.

טיפול סיני יכלול דיקור ואחריו טיפול במגע | צילום: free images

הטור יהיה שילוב של נושאים, אותם אני אעלה ונושאים עליהם אתם מעוניינים לקרוא ולהרחיב ולכן, מוזמנים לכתוב לי ואשמח להעלות כאן נושאים רבים ומגוונים. הנושא הראשון שארחיב עליו כאן הוא כאבי גב.

איך לשחרר גב תפוס בטיפול קצר?

הגב התחתון נתפס אצל גברים ונשים כאחד (שכיח יותר אצל גברים). הסיבות רבות ומגוונות, ולא אכנס כאן (איני מתייחס לטיפול בפריצת דיסק, על כך במאמר אחר). הכלים המערביים העומדים לידי המטפל כוללים טיפול במגע – עיסוי או פיזיותרפיה וטיפול תרופתי – כדורים NSAIDs להורדת כאבים ותגובה דלקתית (ארקוקסיה, אתופן ודומיהם), ועד זריקות של סטרואידים (וולטרן ודומיו) לאזור התפוס. רוב הפתרונות יעילים במידה זו או אחרת, אך זמן ההתאוששות אורך בין ימים בודדים לבין שבועות.

מה ניתן לעשות בטיפול סיני?

אתחיל מהסוף – טיפול בטכניקות המשלבות דיקור ושיאצו יעיל במיוחד ועשוי לפתור את הבעיה בטיפול בודד, בתנאי שהטיפול נעשה בשלב ראשוני של הפציעה. איך זה יכול להיות? ובכן, לפי הרפואה הסינית, האנרגיה בגוף זורמת בתעלות (מרידיאנים). בגוף 12 מרידיאנים רגילים ו-8 מיוחדים. לפי רפואה זו, כאשר אחד המרידיאנים "נסתם", האנרגיה נתקעת. מה עושים? “שואבים" את הסתימה מרחוק. במקרה של גב תחתון תפוס, קיימות מספר דיקור (ניתן גם ללחוץ ולטפל בהן במגע) נפלאות. ככל שהנקודה רחוקה יותר מהכאב, כך גדול כוח "השאיבה" שלה ולכן הטיפול יכלול מספר נקודות, שאף אחת מהן אינה באזור הכואב!

איפה הנקודות?

בין הקרסול החיצוני לבין גיד אכילס – הנקודה הזו מעניינת ביותר מכיוון שזו נקודת השליטה על הגב. נקודה זו רגישה אצל רצים רבים, הסובלים מ"דלקת כרונית" בגיד אכילס. במקרים רבים, אין כל פגיעה בגיד והכאב באיזור נובע אך ורק מגב תפוס. איך מטפלים? משחררים את הגב – מאחורי הברך; בצוואר – בצד; מעל השפה העליונה.

טיפול סיני יכלול דיקור (כ-20 דקות) ואחריו טיפול במגע – מעבר לאורך המרידיאנים התקועים והמשך "פתיחת סתימות"
לטיפול זה מספר יתרונות גדולים, הוא יעיל וללא כל התערבות תרופתית.

טיפ קטן לפני הסיום: חימום יומי של אזור העורף ושמירה על חום באזור זה יכולים למנוע התקררויות בחורף




רן שילון | מאמן ראשי באנדיור, מאמן חסות של אדידס וסונטו, מטפל בשיאצו


 עדיין לא חברים של שוונג בפייסבוק? הצטרפו עכשיו קבלו את כל התכנים הכי מעניינים
הירשמו עכשיו לניוזלטר שלנו וקבלו את ריכוז הכתבות המובילות של השבוע


2017 © ריצה, אופניים, טריאתלון, שחייה | שוונג  כל הזכויות שמורות