מחקר: פעילות גופנית ואורח חיים בריא מפחיתים את הסיכוי לחלות בדמנציה

מצד אחד המדע לא ממש מצליח לשפר את התרופות לדמנציה, מצד שני הוא מגלה את החשיבות העצומה של אורח חיים בריא. אז מה יותר טוב מכל תרופה?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
בני זוג מבוגרים רצים בחוף הים
בני זוג מבוגרים רצים בחוף הים

לפי מחקר חדש שפורסם לאחרונה, מספר פעולות פשוטות יחסית יפחיתו ב-60 אחוזים את הסיכון ללקות בדמנציה. דוגמאות הן אכילה של בשר עוף, הליכה מהירה לעשות קניות, פתירת תשבץ פעם בשבוע ושתיית כוס יין בארוחת הערב.

מוח האדם

יש מספיק מה לעשות כדי "לסדר" את המוח | צילום: pixabay

עוד כתבות בנושא 
כיצד משפיעה הריצה על מערכת החיסון? 
רוצים לרוץ מרתון ראשון בגיל מאוחר? לפי מחקר חדש זה כדאי
ריצה ופעילויות עצימות גורמות לעלייה של תאים צעירים בדם 

המחקר שהוצג ביום ראשון האחרון בוועידת האלצהיימר הבינלאומית בלוס אנג'לס מצא כי שילוב של חמישה הרגלים בחיים כולל תזונה בריאה, פעילות גופנית סדירה והימנעות מעישון, יכולים להפחית ב-60 אחוזים את הסיכוי ללקות במחלת האלצהיימר. מחקר אחר מצא כי בחירה בהרגלי החיים האלו יכולה להפחית את הסיכון גם עבור אנשים שיש להם נטייה גנטית ללקות באלצהיימר.

המחקר הראשון שנערך באוניברסיטת "ראש" בשיקגו, עקב אחר 2,675 אנשים במשך עשור. כל המשתתפים במחקר היו בני אדם מבוגרים שנרשמו לפרויקט מקומי של בריאות והזדקנות או לפרויקט אחר של זיכרון – שניהם במימון המדינה, כשמטרתם היתה לבדוק את הירידה בבריאות הנפשית בקרב תושבי שיקגו המזדקנים.

במהלך העשור האחרון מחקרים הצביעו על יותר גורמים שיכולים לעזור לבני האדם לשלוט בתהליך הירידה ביכולת הקוגניטיבית. החוקרים טוענים שכמו במחלות לב שונות, ניתן להיאבק בדמנציה באמצעות "קוקטייל" המשלב בין תרופות לאורח חיים בריא. בעוד שבתקופה האחרונה לא ממש הצליחו לשפר את התרופות המיועדות לדמנציה, הגילויים על הרגלים שונים שבני אדם יכולים לאמץ כדי להיאבק במחלה נחשבים למעודדים וחדשניים.

עורכי המחקר ציפו לגלות כי אימוץ אורח חיים בריא מקטין את הסיכוי לדמנציה, ועדיין הם היו מופתעים לטובה מהתוצאות, כך אמר פרופסור קלודיאן דנה מצוות המחקר. "זה רק מוכיח כמה הרגלי אורח חיים בריא יכולים להפחית את הסיכון ככל שאנחנו מזדקנים", אמרה הת'ר סניידר שהיא מנהלת בכירה בארגון האלצהיימר העולמי והוסיפה: "העובדה כי ארבעה או חמישה הרגלי חיים יכולים להפיק כזו תועלת למוח היא חזקה מאוד".

צוות החוקרים העריך את אורח החיים של המשתתפים לפי חמישה מדדים: תזונה, משטר האימונים, האם הם עישנו, צריכת האלכוהול שלהם ומעורבותם בפעילויות גירוי קוגניטיבי. לאחר מכן החוקרים ניקדו את כל אחד מהם, 1 אם ההתנהגות שלהם היתה בריאה באותה קטגוריה ו-0 אם לא.

אנשים שאכלו תזונה בריאה ששילבה ירקות, אגוזים, פירות יער, שעועית, דגנים מלאים, מאכלי ים, עופות ושמן זית ומצד שני נמנעו מבשר אדום, חמאה, גבינה, מאפים, ממתקים ומזון מטוגן – הרוויחו נקודה. זה היה נכון גם עבור מי שביצע פעילות גופנית מצטברת של 150 דקות בשבוע בין אם על ידי רכיבה על אופניים, שחייה, הליכה או עבודה בחצר.

אנשים שלא עישנו, הגבילו את עצמם לכוס יין אחת ביום ועסקו פעמיים או שלוש בשבוע בפעילות מגרה מנטלית כמו קריאה בעיתון או משחק שחמט – קיבלו נקודה אחת. לאחר שקלול המספרים, החוקרים מצאו כי הנבדקים שקיבלו 4 או 5 נקודות, כלומר ביצעו 4 או 5 התנהגויות בריאותיות במהלך התקופה, היו בסיכון נמוך ב-60% לפתח אלצהיימר בהשוואה למשתתפים שהניקוד שלהם היה 0 או 1. לפי פרופסור דנה, התוצאות לא הושפעו מגזע או מין.

הגיל הממוצע של המשתתפים בקבוצת המחקר הראשונה היה 73 ובקבוצת המחקר השנייה 81. האוכלוסייה שנחקרה כללה גברים ונשים שחורים ולבנים. כ-50 מיליון בני אדם ברחבי העולם לוקים בדמנציה, והמספר הזה צפוי לשלש את עצמו עד שנת 2050. על פי הדוח של ארגון האלצהיימר הבינלאומי, העלות הגלובלית של הטיפולים בדמנציה היא טריליון דולר לשנה, והמספר הזה צפוי להכפיל את עצמו עד שנת 2030.

זוג מבוגרים רצים בים

אפילו הרגל אחד בריא או שניים מפחיתים את הסיכון | צילום: thinkstock

לפי פרופסור דנה, מי שלא יכול לאמץ 4-5 הרגלי חיים בריאים צריך לכוון את עצמו לפחות אחד או שניים, כי כל דבר יכול לעזור. החוקרים מצאו שאפילו בחירה אחת בריאה יותר, מפחיתה ב-27 אחוזים את הסיכון לאלצהיימר.

כשחושבים על ההרגלים שכדאי לאמץ, לפרופסור דנה יש את הבחירות שלו. "מבחינתי הדבר החשוב ביותר הוא לעודד אנשים מבוגרים לאכול ירקות ירוקים ועלים, להחליף בשר אדום בעוף, ולמנוע ככל האפשר מזון מטוגן. כמו כן מומלץ ללכת ברגל לקניות ולקרוא ספרים".

מחקר אחר שהוצג באותו יום מצא כי בחירת אורח חיים בריא עשויה לנטרל נטייה גנטית לאלצהיימר. מחקר זה שנעשה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת אקסטר באנגליה, הראה כי אנשים עם סיכון גנטי גבוה לאלצהיימר היו בסיכון נמוך יותר לפתח את המחלה אם בחרו באורח חיים בריא.





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג