מחקר || שמירה על אורח חיים בריא קריטית להפחתת הסיכון לחיים ללא מחלות כרוניות

ד"ר איתי זיו ומורן נחמני עם מחקר פרוספקטיבי רב משתתפים, שבו נמצא הקשר בין השמירה על תזונה נכונה ופעילות גופנית ובין שנים ללא מחלות כרוניות בגיל מבוגר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לקריאת המחקר ב-JAMA Network


מחקרים רבים מראים את הקשר ההדוק בין אימוץ אורח חיים בריא ובין ירידה בהיארעות של מחלות כרוניות שונות. כאשר מדברים על אורח חיים בריא מדברים למעשה על מספר משתנים: הימנעות מעישון, הימנעות מצריכת אלכוהול (למעט יין), שינה, תזונה בריאה ומותאמת אישית, הפחתת לחץ ופעילות גופנית המבוצעת על בסיס קבוע.

פעילות גופנית המבוצעת על בסיס קבוע | צילום: shutterstock

חשוב לציין שלא ברור עדיין האם שמירה על אורח חיים בריא תביא לתוחלת חיים ארוכה יותר, אך כן עולה מהמחקרים שיש לאותם אלה שמקפידים על אורח חיים בריא תוחלת חיים איכותית יותר. קרי, מספר שנים רבות יותר בבריאות טובה, שכן כולנו רוצים לחיות יותר שנים, אך לכולנו חשוב שנוכל לחיות בצורה איכותית באותם שנים עם כמה שפחות מחלות, מגבלות בריאות וכמה שיותר בעצמאות פיזית ונפשית. בישראל, תוחלת החיים הנה מהגבוהות בעולם, אך מנגד מספר השנים הבריאות אינו גבוה וזאת בהשוואה למדינות לא מעטות באירופה בהן מספר השנים בבריאות טובה רב יותר.

במחקר פרוספקטיבי רב-מרכזי, שהתפרסם ב-JAMA Network, ופורסם על ידי ד"ר פליציה שטרן (Ph.D, RD) באתר האגודה לבריאות הציבור, נבדק באיזה אופן השילוב של גורמי אורח חיים קשורים במספר שנים ללא מחלות כרוניות עיקריות, וזאת על פי הגיל בו נרשמה התפרצות המחלה הכרונית הראשונה.

140 אלף נשים וגברים בגילאי 40-75 שנה השתתפו במחקר והם הוגדרו ללא גורמי תחלואה ובהם 6 מחלות כרוניות: סרטן, מחלת לב כלילית, שבץ מוחי, סוכרת, אסתמה או מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD). במחקר נלקחו משתנים כגון: מגדר, גיל, מעמד סוציו-אקונומי, גורמי אורח חיים (משקל, גובה, עישון, פעילות גופנית וצריכת אלכוהול).

ככל שתקדימו לשמור על אורח חיים בריא, כך הדבר ישפיע על העתיד שלכם | צילום: shutterstock

מסקנות המחקר

1. אנשים במעמד סוציו-אקונומי גבוה הקפידו יותר על אורח חיים בריא ועל כן קיבלו ניקוד גבוה יותר.

2. נמצא קשר בין הניקוד שניתן לגורמים השונים הכלולים באורח חיים בריא, לבין מספר שנות החיים ללא מחלות כרוניות.

3. נמצא קשר בין מידת האימוץ של אורח חיים בריא למספר השנים ללא מחלות כרוניות. כך שניתן להסיק שככל שהאדם מקפיד יותר על אורח חיים בריא, כך גם חלה הטבה במצבו הבריאותי הכללי והקטנת הסיכוי ללקות במחלות כרוניות.

4. הקשר בין הניקוד שניתן על אורח חיים בריא לבין מספר השנים ללא מחלות כרוניות היה זהה בכל שכבות המעמד הסוציו-אקונומי.

5. נמצא קשר בין BMI נמוך מ-25 עם מספר שנים רב ללא מחלות ובין מספר גורמי אורח חיים בריא והם: כאלו שלא עישנו אף פעם, כאלו המבצעים פעילות גופנית, כאלו שלא שותים אלכוהול כלל או שותים באופן מתון.

לסיכום, לשמירה על אורח חיים בריא יש חשיבות רבה ומסתבר שהיא תורמת רבות לשנים ללא מחלות כרוניות שכיחות. יחד עם זאת, חשוב לציין שחשוב להקפיד על שגרת אורח חיים בריאה בגילאים צעירים ככל שניתן, על מנת שהדבר יהפוך להרגל קבוע כמו הרגלים רבים אחרים של האדם.


ד"ר איתי זיו (Ph.D) | עוסק בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר מעל 35 שנה. מרצה בתחום אורח חיים בריא, ספורט, בריאות ועוד לקהל רחב ומקצועי. מנהל תחום חינוך והסברה בסוכנות למניעת סימום בספורט. מנהל קורסי הכשרה מתקדמים במכללה האקדמית בוינגייט

מורן נחמני  MPH;MPE;EP-C(ACSM) | פיזיולוג מאמץ, רכז ומרצה בכיר בהכשרת קורסי מדריכי חדר כושר
בעלים של המרכז האישי לכושר ותזונה חיפה. בעל תואר שני בבריאות הציבור ובמדעי האימון הגופני מטעם המכללה האקדמית בוינגייט. דוקטורנט במסלול לפיזיולוגיה.

מקורות: האגודה לתרבות הבריאות




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג