איך מסתגלים לריצה יחפה ולמה זה תורם בפועל?

מהם ההבדלים בין הסתגלות ארוכת טווח להסתגלות קצרת טווח לריצה ברגליים יחפות? מחקר חדש בדק את זה, וגם בחן מה השתנה אצל הרצים היחפים החדשים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מחקרים בעבר הראו ששינוי חריף מריצה בנעליים לריצה יחפה גורם לשינויים בביומכניקה של הריצה, כמו שינויי קינמטיקה בקרסול, הפחתת כוחות הפגיעה בקרקע והפחתת שיעורי ההעמסה. עם זאת, קיימת אי וודאות אם השפעות אלה נמשכות לאחר תקופה קצרה של הסתגלות לריצה יחפה.

הסתגלות לריצה יחפה

המטרה של מחקר חדש בנושא היתה לחקור את ההשפעות של ההסתגלות לריצה יחפה לעומת ריצה בנעליים על הביומכניקה של הריצה. ההשערה היתה כי הסתגלות לריצה יחפה תגרום להסתגלויות שונות של קינטיקת וקינמטיקת הריצה בהשוואה להסתגלות לריצה בנעליים מרופדות או ללא הסתגלות.

עוד כתבות בנושא 
האם אימון ברגליים יחפות משפר יכולות מוטוריות? 
כל האמת על ריצה יחפה 
רץ יחף את כל מרתון התנ"ך

53 מבוגרים, צעירים ופעילים גופנית ללא ניסיון בריצה יחפה הוקצו באופן אקראי לקבוצת ריצה יחפה, קבוצת ריצה בהנעלה משככת או לקבוצת ביקורת פסיבית. ההתערבות בת 8 השבועות בקבוצות היחפנות וההנעלה כללה 15 דקות של ריצה על מסילה במהירות של 70% ממהירות VO2max (צריכת חמצן מקסימלית) לכל אימון שבועי בהנעלה שהוקצתה.

לפני תקופת ההתערבות ואחריה, נערך ניתוח ביומכני תלת מימדי של ריצה יחפה ונעולה על הליכון מצויד. קבוצת הביקורת הפסיבית לא קיבלה שום התערבות אך נבדקה גם היא לפני ואחרי 8 השבועות. לאחר מכן נותחו שינויים בפרמטרים קינמטיים, קינטיים ומרחביים-זמניים במודל אפקטים מעורבים.

תוצאות – מתוך 60 המשתתפים שחציים גברים וחציים נשים, 53 סיימו את המחקר (19 בקבוצת הריצה היחפה, 18 בקבוצת הריצה הנעולה ו-16 בקבוצה הבקרה הפסיבית). באופן חריף, ריצה יחפה לעומת ריצה נעולה השפיעה על מדד נחיתת הרגל וזוויות הקרסול, כף הרגל והברך במגע בקרקע, כמו גם על קצב ההעמסה האנכי הממוצע, כוח שיא, זמן מגע בקרקע, זמן מעוף, אורך צעד, וקאדנס. לא נמצאו הבדלים ביחס לכוח הממוצע.

כפות רגליים

יש השפעות חיוביות | צילום: pixabay

אחרי תקופת הסתגלות לריצה יחפה, המשתתפים הציגו מיקום נחיתה קדמי יותר בכף הרגל בעת ריצה יחפה, בעוד שלא נצפו שינויים בריצה נעולה. יתר על כן, הסתגלות לריצה יחפה הגבירה את שיעורי ההעמסה האנכיים הממוצעים בשני התנאים, ואת הכוחות הפגיעה האנכיים הממוצעים בקרקע עבור ריצה נעולה. כל התוצאות האחרות (זוויות קרסול, כף רגל וברך במגע בקרקע, זמן המעוף, זמן המגע, הקאדנס וכוחות השיא) לא השתנו באופן משמעותי לאחר הסתגלות בת 8 שבועות.

המסקנות של החוקרים הן כי שינוי חריף מריצה נעולה לריצה יחפה באוכלוסייה נעולה בדרך כלל העלה את מדד נחיתת הרגל והפחית את כוח התגובה לפגיעה בקרקע ושיעורי ההעמסה. לאחר ההסתגלות לריצה יחפה, מדד נחיתת הרגליים עלה עוד, בעוד שהכוח ושיעורי ההעמסה הממוצעים עלו בהשוואה למצב הריצה היחף החריף. העלייה בקצב ההעמסה הממוצע מנוגדת לממצאים ממחקרים אחרים בנושא הסתגלויות חריפות לריצה יחפה.

ההסתגלות לריצה יחפה הובילה לעלייה בשיעור ההעמסה האנכי הממוצע. ממצא זה היה בלתי צפוי ומטיל ספק ביכולת להכליל את ההסתגלויות החריפות לריצה יחפה לטווח הארוך. על אנשי מקצוע ברפואת ספורט לשקול הסתגלויות אלה בהמלצותיהם לגבי ריצה יחפה כאמצעי אפשרי למניעת פציעות ריצה.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג