תזונה "צעירה" – טיפים לתזונה נכונה בגיל ההתבגרות

בגיל ההתבגרות, באופן טבעי, אנחנו צורכים הרבה יותר אוכל, וחשוב להיות מודעים למה וכמה אנחנו אוכלים, ולשמור על אורח חיים בריא
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

גיל ההתבגרות הוא הגיל שבו הכול קורה. פתאום, ביום בהיר אחד, הגוף שלנו מתחיל להשתנות ולגדול, אנחנו מתחילים לחוות שינויים רגשיים ואישיים, ולפתח גם מודעות לגוף שלנו ולכל מה שקורה בו. אחד הדברים אליהם בגיל ההתבגרות פחות מודעים, באופן כללי, הוא נושא התזונה. מתבגרים אוכלים הרבה וישנים הרבה וכך העולם עובד עוד מראשיתו. עם זאת, בשנים האחרונות ישנה מודעות הולכת וגוברת לתחום התזונה הנכונה והבריאות, וגם בגיל ההתבגרות בהחלט צריך לשים לב שלא לסגל לעצמנו הרגלי תזונה לא בריאים.

צילום: pixabay

הגוף שלנו גדל, והוא צריך את האנרגיה לגדול

אין הרבה תקופות משונות בחיים כמו גיל ההתבגרות. לפתע, אחרי שנים של ילדות, אנחנו מגיעים פתאום לתקופה של מצבי רוח קיצוניים, גדילה והתפתחות של הגוף, התפתחות של מודעות עצמית וקשרים חברתיים ואפילו זוגיים, ובאופן כללי – הכול משתנה. חלק גדול מכך הוא גם כל מה שקשור לאוכל. אם עד תחילת גיל ההתבגרות התזונה שלנו מבוססת בעיקר על מה שההורים שלנו מכינים ומביאים לנו, הרי שבגיל ההתבגרות אנחנו יוצרים לעצמנו עצמאות ולפתע יכולים להכין לעצמנו אוכל, להוציא כסף על אוכל בחוץ, ולאכול מתי ומה שנרצה. אין ספק שאוכל (והרבה ממנו) הוא חלק בלתי נפרד מגיל ההתבגרות, אבל הדבר לא אומר שאנחנו צריכים לסגל לעצמנו (או למתבגרים שלנו) הרגלי אכילה לא בריאים. תזונה לא נכונה ולא בריאה בגיל ההתבגרות פוגעת ביכולת של הגוף לגדול או לחילופין יוצרת השמנה ומחלות מטבוליות שונות. גם תופעות אחרות – החל בבעיות נשימה ולב וכלה באירועים של מחזור לא סדיר – יכולים להיות גם הם תוצאה של תזונה לא נכונה, והכל מתחיל בהתבגרות שלנו.

תזונה שמבוססת על חלבונים ושומנים בהחלט טובה לגיל ההתבגרות

בגיל ההתבגרות אוכלים הרבה יותר מאשר בשנות הילדות, בדרך כלל, אבל חשוב למקד את האכילה הזאת בדברים הנכונים. ביסוס תפריט על פחמימות ריקות יגרום להשמנה, ולא יעניק לגוף את האנרגיה הנחוצה לו. מאידך, דיאטה שמבוססת על שומנים ועל חלבונים מאפשרת לנו לבנות שריר ועצם ולגדול – והדבר חשוב מאוד הן בגברים והן בנשים. אנחנו כמובן לא ממליצים פה על דיאטה קטוגנית – פחמימות הן חשובות וחשוב לצרוך גם אותן במידה הנכונה – אבל בהחלט כדאי להעמיס יותר במנה העיקרית ופחות בתוספת כשהגוף שלנו גדל.

חשוב מאוד לסגל מגיל צעיר הרגלי אימון ופעילות גופנית

מלבד הרגלי התזונה עצמם, המרץ שמביא איתו גיל ההתבגרות צריך להיות מתועל גם לפעילות גופנית ולהרגלים שקשורים באימון באופן קבוע. אלו הרגלים שהרבה יותר קשה לסגל כאשר אנחנו מבוגרים יותר, ובדרך כלל כשיוצרים שגרה של פעילות גופנית בקרב צעירים יוצרים אצלם את ההרגלים האלה לשנים קדימה. פעילות גופנית היא הגורם המונע מספר אחד נגד מחלות לב, מחלות מטבוליות ואפילו מחלות אוטואימוניות – וחשוב לתת למתבגרים שלנו הרגלים שיובילו לחיים בריאים.

לא רק התזונה – גם המודעות אליה ולגוף הבריא

עיסוק אובססיבי באוכל הוא אף פעם לא טוב. מתבגרים ומתבגרות שעוסקים באופן אובססיבי בארוחה הבאה שלהם ובספירת קלוריות, נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח הפרעות אכילה. העיסוק באוכל ובתזונה צריך להיות עיסוק בריא ובגובה העיניים, ולא כזה שנוזף במתבגרים ואומר להם שמאכל כזה או אחר הוא משמין. מותר לאכול מאכלים משמינים, ומותר גם לעלות במשקל – ככל ששומרים על שגרה נכונה של תזונה, אימון ואורח חיים בריא.

לא צריך לאכול מעט – צריך לאכול נכון. בגיל ההתבגרות, באופן טבעי, אנחנו צורכים הרבה יותר אוכל, וחשוב להיות מודעים למה וכמה אנחנו אוכלים, ולשמור על אורח חיים בריא. הרגלים שנסגל לעצמנו בגיל הזה ילוו אותנו עוד הרבה שנים אחר כך, והגוף שלנו צריך להתפתח ולהתבגר בצורה בריאה.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג