כיצד יוגה יכולה לסייע לספורטאים עם כאבים במערכת העיכול?

תרגול היוגה חוצה את גבולות הנראה ומתבטא גם בהבראת איבריים פנימיים ומאוד חשובים השוכנים בתוך גופנו, במיוחד בקרב רצים ורוכבים שמתלוננים לעתים על כאבי בטן כתוצאה מאימונים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
צילום: pixabay

לכל כתבות היוגה בשוונג היכנסו

רבות מדובר על היוגה בהקשרים רבים של עולם הרוח או בקשרים אחרים שמתבטאים בנראות של גוף פיזי חזק ויציב. תרגול היוגה חוצה את גבולות הנראה ומתבטא גם בהבראת איבריים פנימיים ומאוד חשובים השוכנים בתוך גופנו. מערכת העיכול, אחד האיבריים המשמעותיים ביותר לגוף חיוני ובריא מושפעת גם היא מתרגול עקבי ומתמיד של יוגה.

יתרונות ההתרכזות מתבטאים בנשימה רגועה | צילום: אליאב אלוני

עוד כתבות יוגה בשוונג
מדוע יוגה חשובה לספורטאים?
סיימתם רכיבה? פנקו את השרירים ביוגה
חימום יוגיסטי עמוק לפני ריצה

ואיך זה מתבטא בעצם? מערכת העיכול בנויה מצינור העיכול, המתחיל בפה ונגמר בפי הטבעת ומבלוטת ההפרשה. בלוטות ההפרשה מפרישות מיצי עיכול לתוך חלל הצינור. חלקי הצינור הם: הפה והלוע, הושט, הקיבה, המעי הדק, המעי הגס, החלחולת ופי הטבעת. בלוטות ההפרשה הן: בלוטות הרוק, הלבלב והכבד (ללבלב ולכבד תפקידים אחרים שאינם קשורים ישירות למערכת העיכול). תפקיד המערכת הוא לפרק ולספוג את המזון לתוך מערכת הדם. כאשר פרוק המזון מתבצע בשני אופנים, ראשית גריסת המזון ושנית בצורה כימית על ידי אנזימי העיכול. רק לאחר הפירוק הכימי מתבצע תהליך ספיגת המזון לכלי הדם.

מערכת עיכול תקינה היא המפתח לבריאות ולאריכות ימים. כשמערכת זו עובדת באופן תקין מגיעה הזנה איכותית לכל מערכות הגוף והנפש. כאשר מערכת העיכול חלשה והאוכל הבלתי מעוכל מתחיל לתסוס, התוצאה שמתבטאת בגוף היא יצירת פסולת מטבולית שעלולה, ברוב המקרים ליצור חוסר נעימות בגוף ואף מחלות רבות. ישנן הרבה דרכים לשפר את מערכת העיכול, את רובן רובכם מכירים מהתרבות המערבית, כגון: בחירת תפריט מתאים, הימנעות משילובי מזון, הכנסת מזון איכותי יותר, שימוש בצמחי מרפא, פעילות ספורטיבית וכדומה, יחד עם זאת, היוגה מביאה היבטים נוספים מתוך ניסיון עתיק רב שנים אשר שמים דגש על הפן הנפשי במערכת עיכול בעייתית ועל תרגול תנוחות ספציפיות אשר באות כדי ליצור באותו אזור בעיתי תנועה חדשה ושיח חדש עם הגוף.

מבחינה מנטלית-נפשית: תרגול יוגה קלסית אשר שם דגש על עבודה איטית ומדיטטיבית עובד במיוחד על הרגעה של מערכת העצבים, כשזה מתחיל להתרחש אצל המתרגל המתמיד הדבר מתבטא בהרגעה של המוח השני – מערכת העיכול. כבר מצאו בעבר את הקשר בין בעיות עיכול למצבים נפשיים, והיוגה נותנת לכך ביטוי ישיר. הרגעה של מערכת העצבים חיונית עבור כל איבר בגופינו ובפרט עבור מערכת עיכול שחווה קשיים.

מהבחינה הפיזית: ישנן תנוחות (אסנות) רבות אשר עושות מעין סחיטה לכל איברי הבטן ומאפשרות לדם חדש להגיע לאזור זה. חשיבות הזרמת הדם היא חיונית מאד לתקינות של האיברים וכמעט שאין בנמצא מצבים בהם אנחנו יוצרים את אותה סחיטה של איברים אלו כדי ליצור בהם את העוררות המתאימה למען מערכת עיכול תקינה. היוגה מציאה מגוון רב של תנוחות אשר יאפשרו לכם להגיע לאזורים הכי לא מודעים שלכם בתוך גופכם, בתוך מערכת העיכול שלכם, שכל כך זקוקה לזה.

בערוץ היוטיוב שלי תוכלו למצוא סרטונים רבים בהם ישנן תנוחות שעובדות על הבראת מערכת העיכול. למשל: התרכזות ונשימה מודעת, פיתול פשוט שני צדדים, כפיפה לפנים שני צדדים, כפיפה לפנים בשתי רגלים, תנוחת הדג, חצי גשר ועוד.

מנטלי-נפשי: התרכזות

יתרונות ההתרכזות מתבטאים בנשימה רגועה ועדינה דרך האף. עם השאיפה האוויר נכנס דרך האף הבטן מתנפחת יוצאת החוצה ואנו מתחילים למלא את הגוף בחמצן שמגיע: מהבטן, אל בית החזה ואל הכתפיים. ובנשיפה האוויר יוצא דרך האף, הבטן חוזרת באיטיות פנימה. נשימה דרך האף מרגיעה לנו את מערכת העצבים ( על הקשר בין נשימה אל מערכת העצבים נדון בכתבה הבאה), כשמערכת העצבים שלנו רגועה, מערכת העיכול שלנו נרגעת אף היא.

מהבחינה הפיזית: תנוחת חצי הגשר

יתרונות התנוחה: מעסה את האיברים הפנימיים, מעסה את הכליות, מעסה את מערכת העצבים המרכזית, משחרר ליחה מהראות, פותח את בית החזה, מחזק את שרירי הגב והרגלים.

עדי היקרי | אולטרה מרתוניסטית ומורה ליוגה לספורטאים





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג