הפילאטיס עובד בדיוק על מה שאנחנו מזניחים או לא מאמנים

מדוע כל כך חשוב לרצים, רוכבים ולספורטאי סבולת לבצע אימוני פילאטיס ואיך זה יכול לסייע בשיפור הביצועים בסופו של דבר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
פילאטיס תמונת שער
פילאטיס תמונת שער

בעולם הריצות הארוכות וגם בטריאתלון, פציעת עומס אינה דבר נדיר. למתאמנים חדשים שחולמים על מרתון או איש ברזל אני ממליץ פשוט לוותר. אני מבקש מהם למצוא מתחרה שהם מכירים באחד מהענפים הללו שמעולם לא נפצע. אחר כך, אני מספר להם בגאווה כי אני מתאמן ומתחרה כבר למעלה מ-14 שנה ומעולם לא נפצעתי פציעת עומס. יש להודות שמעולם לא רצתי מרתון והמקסימום שעשיתי הוא חצי ישראמן. לדעתי לא להיפצע פציעת עומס זה דבר נדיר עד מאוד.

אשה עושה תרגילי פילאטיס בפארק

פילאטיס היא שיטה לאימון גופני שנועדה לשפר את היציבה ואת התפקוד היומיומי של הגוף

מה סוד הקסם?
ניתן לשייך את זה לפילוסופיה הקובעת כי לא צריך להעמיס עומסים גדולים על הגוף אלא להתאמן במתינות, ללא אינטרוולים, ללא ריצות ארוכות מדי, ללא ריצות מהירות מדי ובקיצור "קל באימונים – קל בתחרות", אבל האמת היא שאני חושב שגם אני לא היית מחזיק מעמד בלי להיפצע, אם לא הייתי משלב בקביעות כבר כ-10 שנים גם יום אימון פילאטיס שבועי.

באופן כללי ניתן להגיד שפילאטיס היא שיטה לאימון גופני שנועדה לשפר את היציבה ואת התפקוד היומיומי של הגוף. השיטה קרויה על שם ממציאה, ג'וזף פילאטיס. במקור היא התחילה כשיטת אימון לאנשים עם מוגבלויות תנועה ורקדנים פצועים ומושבתים. יש בה שילוב של תרגילים הדומים ליוגה, אולי בגלל עקרונות הגוף והנפש הדומים בשניהם. בפילאטיס יש סדרה של תרגילים שיעזרו לתקן את היציבה וליצור איזון שרירי. הם ישפרו את הקואורדינציה, שיווי המשקל, כוח וגמישות, בנוסף גם את אופן הנשימה ותפקוד השרירים הפנימיים. הטרמינולוגיה שלה מדברת על שרירים מייצבים, ריווח ומניעת לחץ שנוצר על חוליות עמוד השדרה, חיזוק רצפת האגן, חיזוק שרירי הליבה והיציבה, עבודה על שרירי הבטן, מתיחה והארכה של שרירים, הקפדה על דיוק ונשימה נכונה. התנועות בה איטיות ומדוייקות וצמודות לנשימה איטית ובאופן כללי ניתן להגיד שכואבות.

כתבות נוספות בנושא:
מדוע חשוב לספורטאי סבולת לבצע תרגילי פילאטיס?
ספורטאי סבולת, אתה עושה פילאטיס?
לנשום עמוק: על הקשר האנרגטי בין יוגה וריצה

כטריאתלט ורץ ריצות ארוכות ניתן להגיד שפילאטיס עובד בדיוק על מה שאנחנו מזניחים או לא מאמנים. הפילאטיס טוען וגם מראה לנו בשיעורים כיצד לאתלטים כמונו השרירים הולכים ומתקצרים, לעתים זה ממש "משפיל" לראות את הגמישות ומרווח התנועה הגדולים פי כמה של אנשים שלא עושים ספורט בכלל, לעומת האתלטים שבשיעור.

גבר עושה תרגילי פילאטיס בסטודיו

מתיחת השרירים וחיזוק שרירי הליבה נותנת גמישות ומקור כוח חלופי שעוזר לנו ומונע פציעות

מתיחת השרירים וחיזוק שרירי הליבה (השרירים הפנימים) נותנת גמישות ומקור כוח חלופי שעוזר לנו ומונע פציעות. לדוגמה, בעת עליה ארוכה וקשה באופניים,יכול מתאמן בפילאטיס לגייס את שרירי הבטן שלו, על מנת להוסיף מקור כוח לדיווש ולהוריד עומס מהרגלים, בעודו מטפס במעלה ההר.

נועה יוסף היא הידרוטרפיסטית העובדת במחלקת השיקום של בית החולים שיבא (תל השומר). היא מספרת שלאחר מבצע "צוק איתן", הגיעו לבריכה השיקומית יוצאי מחלקות מובחרות מצה"ל שנפצעו וכעת מרביתם בעלי פגיעות גפיים מרסיסים. מדובר באנשים שכעת צריכים להתאמן בלהפעיל את הגוף באיזון מחודש, בגוף שכבר אינו מושלם ושלם. נועה אומרת כי למרות שהם בנויים לתלפיות, אנשים מאומנים לעילא בספורט הסיבולת וחטובים, הם מתקשים בפעולות בסיסיות. זאת מכיוון שהאימונים בצה"ל, לא סיפקו להם מספיק שיעורי אימון לליבת הגוף והם בעלי חוסר איזון שרירי. כעת הם מתאמנים בעיקר בחיזוק שרירי הליבה והיציבה. רוב התרגילים מתחילים מחיזוק שרירי הבטן והאגן כבסיס חיוני וראשוני לקראת תרגולי הליכה ויציבה וחזרה לשגרה ותפקוד.

המתאמן בספורט הסיבולת ישאל: "מה לי לאימון איטי וכואב המבוסס על נשימות, בתנוחות מוזרות, שבחלקו הגדול מבוצע על הגב ועוד עם זקנות בחדר סגור? הרי אני רוצה להוציא אנרגיה מהר וארוך" הפילאטיס יענה לו שאפילו אימון אחד שבועי יוביל לשיפור בביצועים בתחרויות, לתמיכה בשרירי הסיבולת ולמניעת פציעות ושיקומן. אז אם התכניות שלכם להתמיד בסיבולת לאורך שנים, רצוי וחובה לשלב באופן קבוע לפחות גם אימון פילאטיס שבועי אחד.


 




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • ספורטאי חובב הגיב:

    עד לפני שנה סחבתי פציעות בלי הפסקה, את המרתון הראשון שלי רצתי מודבק בקינסיו טייפ
    בשנה האחרונה החלפתי אימון ריצה באימון פילאטיס (כן עם הזקנות בחדר סגור וכמובן שהן הרבה יותר גמישות ממני), השינוי מדהים

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג