האם מד דופק בריצה יכול להציל לכם את החיים?

אם תעבדו לפי נוסחאות של דופק מקסימלי ודופק מטרה, תגנו על הלב שלכם לאורך זמן, אומר מנתח הלב ד"ר עמי שיינפלד ובמקרי קיצון הוא טוען, שעון הדופק אף יציל את חייכם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

כרץ רוכב וחותר חובב, השתתפתי במרוץ הר לעמק לפני כשבוע ואכן היה מדובר מקסימה. המקטע הראשון שלי היה הקטע השמיני, בין אלמגור לחוקוק, קטע של כ-13 ק"מ. אמנם היה חם, והקטע הוגדר ברמתו כבינוני-קשה, אבל לעצמי אמרתי "בקטנה…", אני הרי רץ כ-3 פעמים בשבוע 10 ק"מ, אמנם היה יום חם, אבל שתיתי היטב, והשעה היתה כמעט 6 בערב, כך שלא הייתי מוטרד במיוחד מהמקצה הנ"ל. מה רבה היתה הפתעתי אחר שכבר אחרי קילומטר אחד מד הדופק שלי הראה 140 פעימות לדקה, הופ אמרתי לעצמי יש פה טעות, אני מרגיש מצוין, מרגיש חזק, לא יכול להיות 140… שוב ושוב הבטתי בשעון הדופק ואכן זה היה הדופק.

מד הדופק חיוני לאימון ולתחרות | צילום: צלמי שוונג

עוד כתבות שיעניינו אתכם
כיצד רצים יודעים באיזה דופק לרוץ?
לרוץ עם דופק, קצב, או תחושה?
איך יודעים באיזה דופק לרוץ?

הקו האדום שלי הוא 145, ואכן שהשעון הראה 145 עברתי להליכה….ושהדופק ירד אל מתחת ל-140 חזרתי לרוץ. מאוד מהר הבנתי שהחום המתח העייפות וכל ההתרגשות סביב האירוע המרגש השפיע על הדופק. במהלך שעת הריצה/הליכה שלי חלפו על פניי רצים ורצות רבים במהירויות שונות, הבטתי בהם בסקרנות רבה, את חלקם פגשתי מאוחר יותר בעליות המתישות, כאשר הם מנסים להדביק את חבריהם לריצה, בעודם מתנשפים ומתאמצים מאמץ רב , נראה היה כאילו הם ממשיכים בשארית כוחם. תהיתי עם עצמי מה הדופק שלהם ברגעים קשים אלו. האם הם לא מסכנים את עצמם.

אני טוען, שמד הדופק חיוני לאימון. והייתי אומר אפילו הכרחי. נקודה. הכרחי. מד הדופק מציל חיים. הוא מודיע לנו מתי אנחנו מתייבשים, הוא מודיע לנו מתי יש מחלה בגופנו, הוא נותן לנו התראה מוקדמת, רגע אחד לפני. זה כלי נהדר. אני משווה אותו תמיד למד המהירות שברכב שלנו. במד המהירות שברכב אנחנו מביטים לעתים תכופות, כדי לא לעבור את המהירות המותרת מצד אחד, וכדי לא להיות איטיים מדי מצד שני. זה שעון פשוט אלמנטרי, אבל כל כך חיוני, וכמו שלא יעלה על דעתנו רכב ללא מד מהירות. כך גם מד הדופק. אני לא מוותר לאף אחד מחבריי וממטופליי – אין אימון ללא מד דופק. נקודה.

מד הדופק מציל חיים | צילום: גלעד קוולרצ'יק

אני לא יודע ולא מבין למה הרבה מתאמנים, מתנגדים למד דופק, זה מוזר, אבל זו האמת. אני מטיף כל הזמן למדידת דופק בזמן אימון, ואני שומע שוב ושוב חברים שאומרים: "אני לא צריך את זה"; אני יודעת בדיוק מה הדופק שלי"; "זה סתם מבלבל אותי"; "אני מכיר את עצמי מצוין"; "אני לא סובל את רצועת הגומי הזו מתחת לפטמות", ועוד כל מיני הסברים או תירוצים שונים ומשונים. אפשר לחשוב שמדובר פה באיזה משא כבד או שנדרשת איזו הקרבה משמעותית. מד הדופק הוא כלי פשוט מאוד, שבעזרתו אנחנו יכולים מצד אחד להגן על גופנו ומצד שני לשפר את האימון שלנו ואת הישגינו. הספורטאים המקצועיים ביותר, רצי הריצות הארוכות ורוכבי האופניים הנערצים נעזרים במד הדופק. בתחרויות הקשות ביותר, כמו הטור דה-פראנס, מד הדופק משדר גם מרחוק, למאמנים שמלווים את המתחרים, מדדים על מצבו של הרוכב, ולפיהם הם נותנים הנחיות מתי להאיץ ומתי לתקוף.

באחרונה מדברים על הוספת ענף לתחרויות האולימפיות, שנקרא אינדורנס-סבולת. מדובר בתחרות רכיבת סוסים למרחק של כ-160 ק"מ, 100 מייל. זהו מרוץ למרחקים ארוכים שמקביל למרתון, מרוץ מפרך, והאתגר של הרוכב הוא להרגיש את סוסו, לחלק את כוחותיו במידה הנכונה על מנת להוביל אותו במהירות הגבוהה ביותר לקו הסיום. המסלול מחולק לקטעים שבין 20 ל-30 ק"מ, ובכל תחנה נמצא וטרינר שתפקידו לבדוק את הסוס. לסוסים מחובר מד דופק, ואם הדופק גבוה מהמותר, מופסקת השתתפותו בתחרות!

כיצד תעבדו עם מד הדופק?

לפני כל אימון יש להגדיר לעצמנו "דופק מטרה" שנקרא גם "דופק עבודה" ולדאוג לשמור עליו לאורך האימון. דופק העבודה הוא בין 65% ל80% מהדופק המרבי שלנו, תלוי במטרת האימון ובסוגו. למשל אם אצא לריצה של 15 ק"מ, אכוון לדופק נמוך יחסית, כ-70% מהדופק המקסימלי, כדי לשמור כוחות, ואנסה לשמור על מספרים אלו. אם נעבור אותו לאורך זמן, נכשל באימון, נסיים את הריצה באפיסת כוחות, אם בכלל נוכל לסיים אותה. מצד שני, גם אם נעבוד על דופק נמוך מדי לא נשיג את מטרת האימון, לא נשרוף מספיק קלוריות, לא נשתפר או נחזק כרצוי את גופנו.

יש נוסחה בדוקה שתגן על הלב שלכם | צילום: thinkstock

יש לא מעט דגמים וסוגים, עם הרבה פונקציות, עם חגורה וללא חגורה, עם תכנית אימונים וממוצע של דופק באימון, וממוצע של השבוע האחרון ומזג אוויר ומידת השיפוע של הדרך וחישוב קלוריות, כמובן, וג'י פי אס וניווט וממוצעים של כל הפרמטרים של כל ההיסטוריה של האימונים – אין סוף אפשרויות, אבל החשובה מכולן, אולי הפונקציה היחידה שחשובה, היא מדידת הדופק הרציף במהלך האימון. ההתנהלות הנכונה היא להביט מפעם לפעם בשעון היד ולבחון מהו הדופק. האם אני עומד ביעדי הדופק שהצבתי לעצמי? האם הדופק גבוה מדי או נמוך מהרצוי?

הנוסחה שלפיה אפשר לחשב מהו הדופק המקסימלי הרצוי לכל אחד מאיתנו היא פשוטה מאוד: 220 פחות גיל האדם = הדופק המקסימלי הרצוי

לשם הדוגמה: אם אני בן 50, הרי שהדופק המקסימלי הרצוי הוא 170 לדקה, ודופק המטרה שלי הוא כ-140 לדקה, בין 60% ל-70% מהדופק המקסימלי – תלוי כמובן ברמת האימון:

~ רמת אימון גבוהה- 0.8 מהדופק המקסימלי
~ רמת אימון ממוצעת- 0.7 מהדופק המקסימלי = דופק המטרה
~ רמת אימון נמוכה- 0.6 מהדופק המקסימלי

המטרה שלי היא לשמור במהלך האימון, לאחר החימום כמובן, על דופק המטרה. אם אעבוד לפי הנוסחה הזו, אני אתחזק היטב את מערכת הלב והנשימה וכן את שרירי הגפיים. מיותר לציין שבדרך אשרוף שומנים. יש שיטות מדויקות ומתוחכמות יותר, אבל בשביל הספורטאי החובב הנוסחה הזו עושה את העבודה. אם אשמור על דופק המטרה, לא אפגע. ברגע שאעבור את המהירות המותרת, אוריד את הקצב, אגן על הלב ועל יתר המערכות השונות. אני בטוח שכך נוכל להגן על עצמנו על בריאותנו טוב יותר, אעז ואומר, ואף להציל חיים.



ד"ר עמי שינפלד | מנתח לב בכיר במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, מנהל מרפאת האאורטה הטורקלית ומחבר הספר "לרוץ מהלב"




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • הגר הגיב:

    סליחה שאני פארטי פופר אבל אין פה שום הסבר למה. נשמע שיש פה מר בחור בדיוק כמוני וכמו רבים, שרץ בשביל הכיף משתתף פה ושם במירוצים והחליט על סמך משהו לא מבוסס שעבודה מעל 80% דופק פוגעת בלב.
    מבינה את הרציונאל מאחורי ריצות ארוכות בדופק נמוך יחסית אבל איפה מגיעים אימוני אינטרוואלים עליות וטמפו? ב75 אחוז? לא נראה לי.

  • גיל הגיב:

    70% * 170 = 119 …..ולא 140 .
    119 זה דופק הליכה מהירה ….
    לא ברור…

  • אבי הגיב:

    בדיוק. 60% זה 102 ו 70% זה 119. אני בן 50 ואני באמת ךא מצליח להתאמן בדופק כל גל נמוך. אני מתאמן בסביבות 140 עד 145.

    1. יוסיין בולט הגיב:

      האם אתה בכושר?מדובר על אדם שהוא בכושר סביר. בכושר סביר תראה ש140 זה מספר גבוה.

      1. קרל לואיס הגיב:

        תמיד ידעתי שעוביין בולט יהודי
        וכותב בעברית ?

      2. אבי הגיב:

        נראה לי שאני בכושר. אתה יודע 60 קצ בשבוע 20 בשבת.

  • ולרי הגיב:

    אני בן36 ודופק מקסימלי 165 ריצות קלות בקצב4.30 אני רץ בדופק 124ממוצה

  • שי הגיב:

    חבל שבתור רופא ומנתח לב הוא לא נותן קצת יותר הסבר למה דופק גבוה מזיק ולא בריא.
    כנראה שב-70% הוא מתייחס לדופק הרזרבי: נניח דופק מנוחה 70, מקסימלי 170, רזרה היא 100, 70% ממנה זה 70 מעל למנוחה=140.

  • יורם הגיב:

    באימון אינטרוולים אני מנטר עם מד דופק. בתרגיל קשה מד הדופק התחיל לצפצף לא סדיר (הוא מצפצף בחריגות). זה נגמר בניתוח לב פתוח.
    כמה חודשים לפני כן בעליה ארוכה וקשה הדופק הגיע לסף עליון. מחלתי על כבודי והורדתי מהלך באופנים. והדופק הסתדר.

  • משה שנקר הגיב:

    הנוסחה לחישוב דופק מטרה בכתבה היא נוסחה שמובססת על גיל בלבד ואיננה לוקחת בחשבון את דופק המנוחה. אם דופק המנוחה שלי נמוך, הערכים לאימון בעצימות בינונית וגבוהה הם פשוט בדיחה כיון שהם פשוט קצב הליכה

  • עמי שינפלד הגיב:

    שלום לכולם,
    ….אז כמה הבהרות. ראשית כפי שציינתי במאמר, במידה ורוצים לדעת במדויק את הדופק המקסימלי ונגזרותיו, ניתן לבחון בעזרת בדיקת סף חומצת החלב, וכן בבדיקת ארגומטריה (בדיקת מאמץ). בהחלט יתכן שבבדיקה מדויקת ומדעית יימצא שהדופק המיירבי הוא נמוך או גבוה מהנוסחה הפופולרית. כאמור הנוסחה שהצעתי כאן הינה נוסחה כללית בלבד, אבל לכלל האוכלוסייה היא מתאימה. שהרי לא נפנה כל ספורטאי חובב ובכל גיל לבדיקת ארגומטריה (למרות שהייתי רוצה….). זה חישוב כללי המקובל בכל העולם. לא הארכתי בכל פרטי הפרטים וההסברים ולכן לא נכנסתי לדיון בכל נושא.
    אבל, אני ברשותכם רוצה להבהיר שוב, אין ויכוח, וזה חד משמעי, בדוק, חשוב לדעת מה הדופק, ולשמור על הגבולות. ואפילו אם הדופק שלך "הרגיל" ז"א בכל אימון, הוא גבוה מהנוסחה הנ"ל, הרי שאם באימון מסוים אתה רואה שהוא חריג גם מ"הרגיל" שלך הרי שזה אמור להדליק נורה אדומה.
    בכל אופן, אני לשירותכם תמיד,
    שימרו על עצמכם,
    עמי שינפלד

    1. ירון הגיב:

      עמי, אני שואל שוב שאלה שנשאלה כאן.
      איך 70% מדופק מקסימאלי של 170 יצא לך 140 ? אני מפספס כאן משהו ?

      1. שמוליק הגיב:

        נראה לי שזה שבעים אחוז מההפרש בין דופק מקסימלי לדופק מנוחה בתוספת דופק המנוחה כך שאם המנוחה הוא נניח 70 אז השבעים אחוז הוא בדיוק 140

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג