דעות || סמים את הריצה במרכז

עולם הריצה ברעידת אדמה, איך קרה שמלכת המרתונים בשנתיים האחרונות נתפסה עם דלק סילונים טהור בדם שלה; וגם מדוע בוטל טריאתלון חיפה ומה קרה במרוץ הלילה - קוונטון קאסידי העלום נביא הזעם מכה שוב
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
ריטה ג'פטו
ריטה ג'פטו

בסתיו 2014, הבלגאן הוא הסדר החדש. מי שציפה לקבל הכול נקי, מסודר ומושלם, יתאכזב.

סמים את הריצה במרכז
לפני כמה שבועות כתבתי כאן שאני לא קונה את שיא העולם של דניס קימטו במרתון ברלין. על אורגיית הספקולציות העולמית סביב ריצת מרתון בפחות משעתיים אני כבר לא מדבר. היו שלעגו לי, סנטו, וזלזלו. למרות הייחוס האובר-קאסידי קוונטוני שלי. לפני שבוע זה עבר להם.

ריטה ג'פטו

בעלה הפרוד ממנה והמסוכסך אתה רץ לספר לעיתונאים שהיא מתדלקת EPO. ריטה ג'פטו | צילום: Gr5

למה? כי ריטה ג'פטו, רצת המרתון הכי מושלמת בעולם בשנתיים האחרונות, נתפסה עם דלק סילונים טהור בדם שלה – EPO. כן, אותו דלק המועדף של לאנס ארמסטרונג וחבריו, שקרני האופניים משנות ה-90' וה-2000. ריטיה היא מקניה. היא שגרירה בכירה של גל שיפור התוצאות אצל רצי קניה במרתון. אידיוט מי שחושב שהיא היחידה. חלק מהדור הזה רץ הכי מהר ונעלם הכי מהר. כמו פטריק מקאו, שאגב, מי שמע ממנו מאז שיא העולם בברלין?

אחרי שריטה נתפסה, בעלה הפרוד ממנה ומסוכסך אתה, רץ לספר לעיתונאים שהיא מתדלקת EPO מאז 2011 ושהכל התחיל כשסוכן אירופאי חלקלק הבטיח להפוך את ריטה ובעלה לעשירים מופלגים (תזכירו לי בבקשה באיזו שנה הקנייתים התחילו לשבור את שיאי העולם במרתון… אה, 2011). לא עבר שבוע ומוזס קיפטאנוי הקנייתי, מגדולי רצי המסלול בכל הזמנים, חזר שוב בקול גדול על ההצהרה שנתן לפני שנה וחצי ואמר: הסימום בקניה נרחב. ואני אומר: לא רק בקניה. הכסף משפר את המנועים והדלקים באפריקה.

עוד כתבות של קוונטון קאסידי
קוונטון קאסידי: "טהרנים" נמאסתם!
קוונטון קאסידי: אני לא קונה את שיא העולם של דניס קימטו במרתון ברלין 2014
קוונטון קאסידי: אדוני השופט, צא מהספורט שלי!

פודיום מרתון ניו יורק 2014

וילסון קיפסאנג על הפודיום של מרתון ניו יורק | צילום: צילמסך מרתון ניו יורק 2014

במקביל, הוזנק מרתון ניו-יורק והמנצח, וילסון קיפסאנג, רץ פתאום רק 2:10:59 שעות. רחוק מאד מהתוצאות של 2:03 שהשיג בגרמניה. שאר הגדולים עוד הגיעו אחריו. החלומות של ירידה משעתיים מתרחקים. ביום שיקימו מעבדות בדיקת סימום חזקות בקניה ובאתיופיה, תוצאות של 2:04 יחזרו להיות נדירות.

יש רוח או גשם אז לכו הביתה
אז הרוח החזקה במרתון ניו-יורק הבריחה את התוצאות המהירות, אבל לפחות הרצים קיבלו את המרתון שלהם. בחיפה ביטלו טריאתלון, פעמיים. פעם בדחייה בגלל גשם, ושבוע אחר כך ביטול מוחלט בגלל רוח. השאלה היא למה בעצם לא מגיע לטריאתלטים שהתכוננו ושילמו, להתחרות בשבת הקרובה בה צפוי מזג אוויר מצוין? למה אי אפשר היה לדחות בעוד שבוע ולתת לכולם ליהנות מטריאתלון בשבת היפה שמגיעה? הרי אפילו דרבי הכדורגל שפוצץ עוד יקוים במועד אחר.

כמה וכמה אירועים נדחו בחודש האחרון בגלל מזג אוויר: רכיבות אופניים, ריצות, משחים וטריאתלון. אבל אני מכיר רק שניים שבוטלו לחלוטין. אחד בוטל תוך כדי האירוע ואחרי תחילתו – רכיבת האופניים בתל אביב. השני בוטל לחלוטין ממש לפני שעת הזינוק – הטריאתלון בחיפה. כל שאר האירועים היו זריזים, גמישים, פיקחים ומחויבים מספיק למשתתפים שלהם, כדי לדחות לפני ההתכנסות על קו הזינוק, ולמצוא את העיתוי החלופי המתאים להתקיים בסבבה.

אז למה רק רכיבת האופניים בתל אביב והטריאתלון בחיפה בוטלו ללא מועד חלופי? ולמה אם צפו תנאים לא טובים הם לא נדחו מראש? אולי זה בגלל שהמארגנים של רכיבת האופניים בתל אביב, ושל הטריאתלון בחיפה מרגישים כל-כך גבוה מעל הספורטאים, שאין להם בעיה להחזיר את כולם הביתה, במשפט: "הבאסטה נסגרה, לכו הביתה. אין מועד חלופי". תאמינו לי, הם לא היו מתנהגים ככה בחתונה שלהם או בבר מצווה של הבן. כמו שכבר אמרתי, גם במשחק כדורגל הקהל יקבל בסוף את המשחק שלו.

האמת היא, שבשביל המארגנים באופניים בתל אביב ובטריאתלון בחיפה, האירוע הספורטיבי, הוא בעצם לא העיקר. לא הדבר היחיד. הוא לא הליבה. יש להם עוד (עוד פעילויות, עוד אירועים). את עיריית תל אביב ו"כפיים" אף אחד מרוכבי האופניים לא באמת יצליח להעניש, ואיגוד הטריאתלון ועיריית חיפה עובדים על כספי ציבור – כספים שלכם. ככה סוגרים לכם הבאסטה על הראש. למה מה תעשו להם?!

לפחות בתל אביב הבטיחו כסף חזרה. אגב אל תחכו לו שייכנס לחשבון שלכם לבד. אם לא תדרשו ותיקחו אותו חזרה, הוא לא יחזור. מה יעשו בטריאתלון חיפה? יחזירו כסף? ישאירו אותו אצלם? לא שיש לי בעיה עם דחיית אירועים בגלל תנאים קשים. אין לי. אבל חוץ ממקרים חריגים, אירוע שנדחה צריך להתקיים בתאריך חלופי. קצת רוח וגשם לא מספיקים כדי למחוק סופית תחרות מהלוח.

לדחוס ולסבסב את התקשורת
אחרי מרוץ הלילה נועם נאמן נתן מניפסט נזיפה בעמוד הפייסבוק שלו לחברת "כפיים" על הארגון, על המרוץ ועל מדידת המרחק. למה המסלול קצר? למה הארגון לקוי? נאמן הוא ספורטאי נייקי (שעזבה את המרוץ ב-2013) ובן של מודד מוסמך. מותר לבדוק את מה שהוא אומר ביותר מעין אחת, גם אם הוא צודק. אבל חובה גם לזכור שהוא ממש לא היה היחיד שהשמיע את הטענות האלו.

דבר אחד בולט לעיניי. תמיד נראה שהדבר היחיד שמעניין את חברת כפיים ועיריית תל אביב זה הגדלת מספר המשתתפים על הכביש. גם בפרסומות לקראת המרוץ הם זועקים "הרבה יותר משתתפים", חולמים על תמונות של צפיפות, דוחק ועומס. הספורט כולו, הופך מוקדש לדחיסת עוד אנשים על הכביש. כפיים היא חברה שמגיעה מעולם קידום המכירות. זו הגנטיקה שלה. האבסורד הגדול הוא, שבשבילה נתוני עומס הקהל לא צריכים להיות קשורים בכלל למה שבאמת קרה. כי אחרי מרוץ הלילה, הם פרסמו שהשתתפו במרוץ 25 אלף איש. כל זה בזמן שכולנו רואים שיש רק 16 אלף תוצאות. זו לא "עיגול" קטן של נתונים כלפי מעלה. זו הטיה של בערך 50% (גנטיקה של קידום מכירות או לא?). חבר'ה, אל תעבדו עלינו.


 




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • אוהד כדורגל הגיב:

    הדרבי לא ישוחק שוב, שתי הקבוצות לא יקבלו נקודות ועל המשחק יירשם 0-0
    באופן כללי הכתיבה שלך מזכירה נאדים עצמאיים. אתה בטח נורא נהנה לקרוא מה שאתה כותב כשאתה תוקף ככה אוייבים ומתנגדים דמיוניים.

    1. קוונטון הגיב:

      אוהד כדורגל, עולם הדימויים שלך מלמד עליך יותר טוב מכל דבר אחר.

  • חיפאי הגיב:

    אני לא זוכר בדיוק את התנאים ביום שישי בבוקר, אבל בתור חיפאי שרץ הרבה בחוף אני יכול להגיד שהמזרחיות בחיפה הן ליגה אחרת לגמרי ממה שקורה באותו הזמן באיזור המרכז. הרוח מקבלת תאוצה במורדות הכרמל ואפשר ממש לעוף ממנה. אין מצב לרכיבה בתנאים כאלה.

  • shohat הגיב:

    כמה הערות ענייניות/עובדתיות.
    1. התפיסה של ג'פטו מצערת (במובן שהשתמשה) וחשובה (במובן שנתפסה). העובדה שרצי עלית נתפסים איננה מפתיעה והדיון לגבי שימוש בחומרים אסורים גם בקרב רצים קנייתים מתנהל מזה זמן רב. ר' למשל כאן http://debuzzer.com/shohat/377// קשה לחלוק על כך שזהו המצב בספורט ברמה התחרותית הגבוהה ביותר, בכל הענפים. הכל חשוד. לא נכון ולא הוגן לרמוז שמי שמתעניין וכותב בנושא מתעלם מכך. האם ישנה בעיה? כן, בלי ספק. אתה צודק.
    2. סימון שנת 2011 מניח את המבוקש. אי.פי.או זמין ונמצא בשימוש מזה זמן רב. אם מסמנים תקופה של קפיצה ניכרת בשיאי העולם, ניתן לסמן באותה מידה את 96-99 (אז שופרו באופן משמעותי כל השיאים בין 400מ' ל – 10,000מ', לרובם לא מתקרבים עד היום. אגב, זו תקופת מוזס קיפטאנוי, בין השאר, והפרשיות הגדולות בטור דה פראנס). הדומיננטיות של הרצים הקנייתים, במרתון ובכלל, בוודאי לא החלה בשנת 2011. כך שלדעתי דרוש הסבר נוסף לשיפור במרתון הגברים דווקא. לדעתי ניתן להציע הסבר כזה. (בפוסט הקודם שלך, אגב, ציינת דווקא את היעדר השיפור בשיא המרתון של הנשים כאינדיקציה).
    3. על הרצים המהירים ביותר היום דווקא אי אפשר להגיד שהם "נעלמים הכי מהר". קיפסאנג, עמנואל מוטאי, ג'פרי מוטאי, קיפצ'וגה, קבדה ואח' (גם קימטו) מייצרים גם עקביות ו"מקבץ" של מרתונים איכותיים. זה לא בהכרח שולל או תומך בטיעון שהם (או מי מהם) משתמשים.
    4. פטריק מקאו, אם שאלת, ניצח במרתון פרנקפורט 2012 (2:06 בתנאי ריצה לא קלים). הוא היה מאד יציב בין 2007 עד 2011. סבל מפציעות בשנתיים האחרונות ויתחרה בחודש הבא במרתון פוקואוקה. להערכתי הוא מעבר לשיאו. לא ברור לי איך זה קשור לטיעון השימוש בחומרים אסורים. אתה מניח שהוא השתמש ופתאום הפסיק דווקא כשכולם לשיטתך התחילו?
    5. ההשוואה למרתון ניו יורק האחרון איננה רלוונטית. הם רצו 33 קילומטר מול רוח פנים חזקה מאד, על מסלול קשה ואיטי מלכתחילה, ללא פיסרים. הריצה בתנאים אלה היתה טקטית מההתחלה, באופן מובן. אין שום ערך להשוואה בין ריצה כזו לבין הריצה בברלין ע"ב התוצאה.
    6. עמדתך מעניינת ולגיטימית. חבל על הכעס ועל הנימה האישית (ישירה או מרומזת). בהצלחה בהמשך!
    7. קוונטון קאסידי המיטב – http://www.letsrun.com/forum/flat_read.php?thread=139201

  • קוונטון הגיב:

    הערותיך לגיטימיות ובהחלט מעניינות מר שוחט. אתה Cool
    מאמן ורץ בכיר שאיננו אתה נתן לי תגובה כשכתבתי שאני לא קונה את שיא העולם של קימטו. הוא אמר שאין לי מושג איפה אני חי. אז באה הבדיקה של ריטה. זה הקונטקסט.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג