מה החשיבות של הרגליים בטיפוס קירות?

בטיפוס קירות הרגליים מהוות חלק חשוב ומרכזי בשמירה על היציבות והתנועה, מאמנת הטיפוס לאה סחיווסחורדר, מסבירה מה הטכניקה הנכונה שיש להשתמש בה על הקיר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
צילום: באדיבות לאה סחיווסחורדר

לכל כתבות הטיפוס בשוונג

לפני מספר שנים הגיעה לישראל התכנית "נינג'ה ישראל" והצפייה בתוכנית גרמה לאלפי צופים לקום מהספה ולמהר אל קירות הטיפוס ומכוני הנינג'ה השונים הפועלים ברחבי הארץ. אחרי שנים שענף הטיפוס התקיים בשקט בארץ, קיבל הענף פתאום מנה גדושה של יחסי ציבור חיוביים, שרק מדרבן עוד ועוד אנשים להגיע לבדוק את יכולותיהם. השדרנים בתוכנית הטלוויזיה מציינים פעם אחר פעם את "כוח האצבעות" של המטפסים – דבר שלדברי הפרשנים מעניק למטפסים יתרון על פני המתמודדים האחרים.

צילום: לאה סחיווסחורדר

אז ראשית אני רוצה לעשות סדר בנושא: נינג'ה וטיפוס הם שני ענפים שונים בתכלית (לצורך ההשוואה – זה כמו לחשוב שאופני כביש ואופני שטח הם זהים). נכון, שני התחומים מצריכים מאמץ בפלג גוף עליון, שניהם מצריכים אמות ואצבעות חזקות על מנת להחזיק את הגוף, אולם ההבדל הגדול הוא מה קורה עם פלג הגוף התחתון. בעוד שבנינג'ה אין כמעט שימוש בחלק זה של הגוף, בטיפוס, האגן, הירך ועד לקצות אצבעות הרגליים יש חשיבות עליונה בטיפוס! (במידה ולא קראתם, אני מזמינה אתכם לחזור לכתבה קודמת בנושא "טיפוס נכון על קצות האצבעות" בטרם תמשיכו לקרוא).

הבדל נוסף: בעוד שבנינג’ה הרגליים משמשות בעיקר כמנוף לקפיצות, נדנוד ויצירת תנועה דינאמית, בטיפוס הרגליים מהוות חלק חשוב ומרכזי בשמירה על יציבות התנועה, העברה טובה של שיווי משקל ומאפשרת לחלק את העומס בין האמות, האצבעות והרגליים. על מנת להיות מטפס טוב צריך להתקיים המשולש הזה: כוח פלג גוף עליון, תנועה/שיווי משקל וטכניקה.

כוח פלג גוף עליון

אמות, אצבעות, כתפיים וגב המאפשרים החזקה טובה של הגוף.

תנועה ושיווי משקל – פלג גוף תחתון

התנועה ושיווי המשקל נוצרים סביב מרכז הכובד שנמצא באגן, מהאגן התנועה עוברת לברכיים ומשם למפרקי הקרסול וכף הרגל.

טכניקה

הטכניקה היא בעצם השילוב של עמידה נכונה על קצות האצבעות, העברת המשקל וחלוקת העומס באמצעות איזון ושיווי משקל וכלה באחיזה נכונה של האחיזה שעל קיר הטיפוס או המצוק.

במהלך הטיפוס המטפס צריך להחליט איך ומתי להפעיל חלקים שונים בגוף. לעתים עלינו "להפיל' את כל המשקל לתוך הרגליים כדי להוריד עומס מהאמות והכתפיים, לפעמים עלינו לסובב את האגן כדי להסיט את מרכז הכובד שלנו וכך, שוב להוריד עומס מהאמות והכתפיים, ולפעמים צריך לרכז מאמץ ביד אחת במקום בשנייה ולהפך.

צילום: לאה סחיווסחורדר

לרוב, אצל מתאמנים חדשים בקיר הטיפוס, הנפילה היא כתוצאה משימוש לא נכון ברגליים ולא כפי שרובם ממהרים לטעון שהם לא מספיק חזק/ה! כאשר אנחנו מטפסים רק עם הידיים, אכן סביר להניח שמהר מאד נתעייף ונמצא את עצמנו על המזרן. אבל אם נזכור שבמורד הגוף נמצא מרכז הכובד שלנו ותפקידו לייצב ולאזן אותנו, וזאת כמובן בעזרת עבודת רגליים טובה, סביר להניח שנצליח להישאר זמן רב יותר על הקיר, ולהתקדם. הגוף חייב לעבוד בסנכרון. לצורך ההשוואה, ניתן לומר שאצנים טובים זקוקים לרגליים חזקות, אבל האם בזה מסתכמת ריצה?! האם ניסיתם פעם לרוץ עם ידיים בכיסים?

לאחר קריאת הכתבה אני מקווה שבביקורכם הבא בקיר הטיפוס תשימו לב למיקום מרכז הכובד שלכם. אם אתם מרגישים שאתם עומדים ליפול – נסו לאזן את הגוף, נסו להסיט את מרכז הכובד. גם אם אתם מגיעים להתאמן לבד אפשר לצלם את עצמכם ולנתח את הסרטון ולהבין האם נפלתם כי אתם לא מספיק חזקים או משום שלא הפעלתם את הגוף בצורה מאוזנת. אז אתם אולי לא בדרך להיות הנינג'ה הבא של ישראל, אבל עם יותר תשומת לב למרכז הכובד, איזון ועבודת רגליים תוכלו להוריד קצת עומס מהידיים ולהפוך למטפסים טובים יותר.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג