מה אתם יודעים על ההיסטוריה של קירות הטיפוס?

מאמנת הטיפוס לאה סחיווסחורדר לקחת אותנו הפעם אחורה בזמן ומספרת איך נולד ספורט הטיפוס וכיצד הוא התפתח במרוצת השנים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בכתבה הראשונה כתבתי מה הם בעצם קירות הטיפוס ואיך ניגשים לקיר כשרוצים להתחיל לטפס, מקווה שהכתבה עזרה לכם אם היתה לכם התלבטות עד עכשיו או שאלות בנושא. בכתבה הנוכחית אני רוצה לקחת אתכם טיפה אחורה ובכלל לדבר על איך הספורט הזה הוקם והוכנס פנימה מהמצוק לתוך מבנה מקורה.

מבנה של קיר בטון חיצוני באלפ דואז – כאשר האחיזות הם גם יציקות בטון | צילום: לאה סחיווסחורדר

עוד כתבות טיפוס בשוונג
מור ספיר איבד את כל אצבעותיו וניצח באליפות העולם בטיפוס קירות
כך מתנהל מקצה טיפוס הקירות במשחקים האולימפיים
מה ההבדל בין טיפוס בסגנון בולדר להובלה?

 איך נוצרו קירות הטיפוס ואיך הם "נכנסו פנימה" 

העדות הראשונה לקיר מלאכותי הוא משנת 1939 בעיר סיאטל, שם אספו אבנים וקדחו לקיר בטון מחוץ למבנה. בשנת 1964 הוקם הקיר המודרני הראשון בתוך מבנה שנבנה על ידי דון רובינסון, מרצה לחינוך גופני באוניברסיטת לידס באנגליה. הוא קדח אחיזות מעץ לתוך קיר בפרוזדור באוניברסיטה וזוהי העדות הראשונה שעונה לשם "קיר טיפוס" שנכנס לתוך מבנה סגור.

כמה שנים לאחר מכן נבנה בעיר שפילד גם כן באנגליה קיר הטיפוס המסחרי הראשון. לאחר מכן בשנת 1987 שני מטפסים אמריקאים הקימו בארה"ב את הקיר הראשון בסיאטל שקיבל את השם "vertical world". אגב, הקיר עדיין קיים ואף הפך לרשת של קירות טיפוס.

 מה זה בעצם "הפלסטיק" או מה זה בעצם קיר טיפוס 

"הפלסטיק" הוא כינוי של המטפסים בטיפוס אינדור (Indoor). קירות הטיפוס כמו שכבר הזכרתי בתחילת הכתבה הוכנסו למבנה, המטפסים החלו להתאמן לאימונים פנימיים והם גילו שהטיפוס על מתקן מקורה משפר להם את יכולות הטיפוס ומחזק אותם, הם הרגישו חזקים יותר במצוק על הסלע. יחד עם ההבנה הזאת החליטו להמשיך ולבנות מתקנים פנימיים וכך נוצר "חדר הכושר" בשביל מטפסים.

קיר בולדר מודרני של פלטות עץ צבעוניות ואחיזות אפוקסי מצופות פיברגלס | צילום: לאה סחיווסחורדר

בהתחלה הקירות היו נראים כך: אחיזות בטון או עץ קדוחות לקיר בטון ברחוב/קיר חיצוני-פנימי של בניין או מעין גוש בטון במקום מגודר ברחוב וזה היה "קיר הטיפוס" המקומי. קירות הבולדר הוקמו בשנות השמונים, לאחר שהבינו שיש צורך גם במתקן כזה. האבולוציה של קירות הטיפוס לא הפסיקה להתחדש עד היום.

 ספורט תחרותי משנת 1985 

טיפוס קירות הוא ספורט יחסית חדש וככה גם התחרויות שלו. בשנת 1985 התקיימה התחרות ההובלה הראשונה באיטליה על קיר חיצוני בנוי. בשנת 1986 "הארגון הצרפתי לטיפוס פנימי", אירגן את תחרות האינדור הראשונה שהיתה תחרות הובלה. משם התקדמו וב-1988 התאגדו מספר ארצות ובהן ארה"ב, יפן ומדינות באירופה שרצו לארגן תחרויות בינלאומיות, וכך הוקם ארגון שיאחד כמה קירות במקומות שונים והכריזו על ליגה של אליפות עולם והתוכנית יצאה לפועל ב-1990. לבסוף התחרות הרשמית שהוגדרה כאליפות עולם היתה ב-1991.

מי חלם שהטיפוס יהפוך לספורט אולימפי יום אחד | צילום: shutterstock

ב-1998 הכריזו שטיפוס הבולדר יצטרף לתחרויות הבינלאומיות וב-1999 התקיימה התחרות בולדר הראשונה בעולם. בישראל התחרות הראשונה התקיימה בשנת 1998 בקיר "איילת" שבקרית אונו. מי חלם אז שזה יהפוך לספורט ושיתקיימו תחרויות ובטח שזה יהפוך לספורט אולימפי יום אחד. בשנת 2019 האיגוד האולימפי הכריז על הטיפוס בתור אחד מהספורט החדשים שיכנסו לאולימפיאדת טוקיו 2020.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג