שכולם יקפצו: מה זה אימון טרמפולינה?

היא מוכרת לכולנו מהקרקס והאקרובטיקה, אך הטרמפולינה היא גם אמצעי אימון כושר פונקציונלי התומך באימוני ריצה. קפצו לבקר בכתבה...
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

השימוש בטרמפולינה התחיל במקור אצל אקרובטים ולהטוטנים, אך כבר שנים הטרפולינה נכנסה לשימוש גם בבתים והפכה להיות מוצר פופולרי מאוד. השימוש הביתי בטרמפולינה החלה אמנם בחצרות של בתים כשעשוע לילדים, אך בשנים האחרונות הטרמפולינה הפכה למוצר פעילות ספורטיבית וכאמצעי אימון כושר פונקציונלי מגוון עבור מבוגרים. פעילות כושר על טרמפולינה לא רק מהנה, אלא אף תורמת לבריאות בצורה משמעותית וכל זה באווירה ביתית ונעימה. בנוסף ליתרונות הבריאותיים שלה, אימון על טרמפולינה הוא אימון משלים ותומך לאימוני ספורט אחרים כמו ריצה, אגרוף ועוד ולכן לא מפתיע שספורטאים משתמשים באימון טרמפולינה כאימון משלים שמשמש גם למניעת פציעות ספורט. אז מה בעצם הופך את הקפיצה על טרמפולינה לבריאה כל כך עבורנו? כיצד ניתן להשתמש בה כאימון תומך? ומדוע חשובות רצועות הבנג'י? אנסה לענות על כך בכתבה.

צ פ ו | כך נראה אימון על טרמפולינה

עוד כתבות בשוונג
מדוע חשוב לגוון עם תרגילים לחיזוק הבטן?
4 גישות באימון בעלות חשיבות מופרזת מדי
האם דקה אחת של אימון חזק יכולה להשתוות ל-45 דקות של אימון קל?

איך האימון על הטרמפולינה משפיע על הגוף?

מרכיבי הכושר החשובים, שעליהם כדאי להתמיד ולעבוד מתמקדים בפעילות אירובית, המשפרת ומשמרת סבולת לב ריאה וכן עבודת התנגדות המסייעת בחוזק שריר, חוזק מפרקי, מניעת פציעות ועוד. כמובן שאין להמעיט מערכם של המרכיבים הנוספים, כגון שמירה על גמישות המאפשרים שמירה על ROM (טווחי תנועה) ואף עבודה על שרירי יציבה ושרירים עמוקים המאפשרת תפקוד פונקציונלי טוב יותר במהלך היום יום. היתרון בטרמפולינה שהיא מאפשרת לעבוד על כל אותם מרכיבי כושר גופני תוך הנאה צרופה.

הקפיצה על הטרמפולינה יוצרת העמסה אנכית של שלושה כוחות פיזיקאליים: כוח המשיכה (כוח הגרביטציה), האצה והאטה. שלוש הכוחות האלו יוצרים בסיס פיזיקלי לכל השינויים הפיזיולוגיים בגוף. הפעלה ויציאה ממצב יציב כגון ניתור ונחיתה והאימפקט שנוצר, מאלץ הפעלת רפלקסים, שימוש בסוגרים ובשרירים העמוקים, ובנוסף הבלימה על טרמפולינה טובה יותר מאשר על משטחים רגילים אחרים. עובדה זו נמצאה עוד במחקרים מטעם NASA ב-1980. הסוד הוא גם בסוג הטרמפולינה שמשתמשים בה לאימון. קיימת חשיבות רבה לשימוש בטרמפולינה לקפיצה רכה שבנויה עם טכנולוגיית רצועות בנג'י. רצועות הבנג'י, בשונה מחיבור משטח הקפיצה עם קפיצים בטרמפולינות מהדור הקודם, יוצרות ריכוך של הקפיצה על הטרמפולינה, ומאפשרות אפקט של בלימת זעזועים השומר על המפרקים, בנוסף לאפקט האימפקט הבסיסי של הטרמפולינה.

הניתור מאלץ להפעיל רפלקסים

האם הטרמפולינה תומכת באימוני ריצה ומונעת פציעות?

בדיקות פיזיקליות מראות שבריצה רגילה כוח הגרביטציה המופעל באזור העקב הוא פי שתיים מהכוח המופעל על האזור הצווארי ובאזור הגב. לעומת זאת, כוח המשיכה המופעל על אזורים אלה בטרמפולינה הוא בחלוקה זהה לחלוטין, סימטרית ומאוזנת. מצב זה ימנע פציעות עתידיות ולכן אימון על טרמפולינה מאפשר יציבה נכונה וחיזוק מאוזן של מפרקים אלו. גם במקרה של חיזוק המפרקים, קיימת חשיבות לשימוש בטרמפולינה עם טכנולוגיה של רצועות בנג'י, שיוצרות קפיצה רכה שמבטיחה שמירה על בריאות המפרקים בזמן הקפיצה.

בזכות ההתנגדות המאוזנת המתקבלת באימון על טרמפולינה והיכולת לחזק את המפרקים, פיזיותרפיסטים משתמשים בטרמפולינה בתהליך שיקומי מפציעות שונות, כולל בספורטאי הישג שונים ולא רק בפעילות גופנית רגילה. בשנת 2014 נעשה מחקר על אתלטים אשר השתמשו בטרמפולינה לצורך שיפור התפקוד לאחר פציעה וכמו כן שיפרה את ביצועי הקפיצה שלהם. בנוסף נעשה מחקר מעניין על כדורסלנים שהוכיח שיפור משמעותי ביכולת הקפיצה לגובה בזכות אימון על טרמפולינה. מחקרים אלה מוכיחים פעם אחר פעם כי ניצול הגרביטציה המוגברת שנוצרת בקפיצה על טרמפולינה, למעשה מעודדת חיזוק של שרירי השלד.

לכל מותגי משקפי השמש לחצו כאן

תנועת הבלימה ברגליים משפרת את כל שרירי היציבה ומתמקדת בחידוד המערכת הווסטיבולארית (שווי המשקל) עם דגש על הפעלת המערכת הפרופיוספטית. פרופיוספציה היא האינפורמציה החושית שאנו מקבלים מחיישנים הנמצאים בכל גופנו, והיא זו שמדווחת לנו על מצב ומיקום מרחבי של האיברים שלנו ביחס לסביבה שבה אנו נעים. מחקרים רבים מעידים כי איבוד פרופרוספציה שרירית מעלה את השכיחות לפציעות. אימון על טרמפולינה שיפר באופן ברור את תפקוד המערכת הפרופיוספטית ובכך את שו"מ, הפחיתה כאבים ואף פציעות עבר, תוך 6 שבועות בלבד.

אימון טרמפולינה כאימון משלים

היכולת לבצע מאמץ ממושך של קפיצות לאורך זמן, נותנת גם היא מענה נהדר לפעילות אירובית, המאפשרת גם שיפור סבולת לב ריאה וגם תורמת להגברת חילוף החומרים מאחר וניתן לבצע על הטרמפולינה אימון אירובי רציף כמו שניתן לבצע בריצה או הליכה מקבלים את היתרונות לשיפור הכושר האירובי. יותר מכך, ב-NASA מצאו כי רמת הגירוי הביומכני גדול יותר במאמצים של קפיצה על טרמפולינה, לאותה רמת צריכת חמצן VO2 ובאותם דפקים של מאמץ, ביחס לריצה, כך שניתן למעשה להפיק תוצאות של ריצה באימון קצר יותר על טרמפולינה.

תורמת להגברת חילוף החומרים

כיצד לבחור טרמפולינה שמתאימה לכם?

כאשר בוחרים טרמפולינה לאימון אישי, חשוב לבדוק את איכות החומרים מהם עשויה מסגרת הטרמפולינה ומשטח הקפיצה שלה. קיימות טרמפולינות רבות בשוק שהמסגרת שלהן חלשה ולא עומדת בעומסים לאורך זמן, דבר שיכול לפגוע בבטיחות הקפיצה על הטרמפולינה. מומלץ לבדוק את ארץ הייצור של הטרמפולינה שכן, עובדה זו משפיעה רבות על איכות החומרים ואיכות הייצור של הטרמפולינה. בנוסף לאלו, טרמפולינה מהדור החדש שמורכבת עם רצועות בנג'י, מומלצת יותר לשימוש בזכות אפקט הקפיצה הרכה שמסייע לשמירה על בריאות המפרקים. שימוש בטרמפולינה המורכבת עם קפיצים יוצרת קפיצה קשה על הטרמפולינה, ובדומה לריצה על משטח קשה, יכולה לפגוע במפרקים ולגרום לשחיקה מהירה של הסחוסים.

לסיכום, לא רק שהטרמפולינה היא מכשיר נגיש שמאפשר אימון שלם הכולל מרכיבי אימון אירובי, כוח והתנגדות ושיווי משקל, היא מתאימה לשימוש גם בסביבה הביתית ובזמן שלכם, ומתאימה במיוחד כאימון משלים וגם יכולה לשמש לשיקום מפציעות ספורט. ויותר מכך, בנוסף למעלותיה הרבים, האימון על הטרמפולינה הוא ממש כיף, ובכך מסייע בהתמדה בשגרת האימון.


 


דנה אדלר | M.Sc במדעי הרפואה בהתמחות פיזיולוגיה של המאמץ, ראש תחום פיזיולוגיה במכון וינגייט

מקורות:
1. ACSM (2006). Guidelines for exercise testing and prescription. Williams&Williams
2. Bryan L. Riemann; Scott M. Lephar ,2002
3. Bhattacharya A, McCutcheon EP, Shvartz E, Greenleaf JE 1980
4. Karakollukçu M. 1, Aslan C. S. 2014
5. Gaurav, S. Pooja, A., Shishir, N., Tanvi, A, 2013
6. DAWSON j KIDGELL,I DEANNA M. AND) PHILIP J. SEYMOUR, 2007).




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג