שיר השרירים: האם ילדים בני 6 ומעלה יכולים להתאמן בחדר הכושר?

מדוע לא רואים ילדים בגילאים הצעירים בחדר הכושר על בסיס קבוע? ד"ר איתי זיו ומורן נחמני עם המיתוסים בנושא מצד אחד ועם היתרונות הכוללים סבולת שרירית מקומית ותחושת דימוי עצמי גבוה מהעבר השני
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
ילדים בחדר כושר | צילום: shutterstock

חוק מכוני כושר בישראל מתיר לילדים מגיל 6 להתאמן על בסיס קבוע בחדר הכושר. השינוי לחוק נעשה אחרי דיונים אין ספור בין אנשי מקצוע ואחרים שנמשכו מספר שנים וכך בשלהי שנת 2005 (ובסיוע ותמיכה רבה בשינוי החוק של ד"ר ברק ירוחם ז"ל) הדבר התאפשר. קצרה היריעה מלהרחיב על היתרונות הרבים של אימוני התנגדות כבר מגילאי הילדות וכך להמשיך בכל מעגלי החיים ובכל מצב גופני ככל שניתן.

מבין היתרונות הרבים של אימוני התנגדות שונים (בתרגילים עם משקל הגוף, אביזרי עזר, משקולות וכל דרך אחרת) נציין את העלאת צפיפות העצם הכה חשובה, שיפור יכולת תנועתית, לרבות הקואורדינציה ושיווי המשקל, שיפור מצב בריאותי בכל גיל ומצב, ההשפעה הרבה על הדימוי הגופני, הפרשת אנדורפינים ועוד. אז מדוע איננו רואים ילדים בני 6 ולפחות עד גיל ההתבגרות (לדוגמה גיל 12-14 בממוצע) שפוקדים את חדר הכושר על בסיס קבוע? הנה העיקריות שבהן.

1. מיתוסים ישנים

מיתוסים שונים שמושרשים עמוק אצל ההורים ו/או אף אצל חלק מאנשי המקצוע, שייתכן שאינם מעודכנים במידע הרלבנטי לגבי אימון כוח לקטינים. כך לדוגמה מיתוס ישן הוא על כך שאימון הכוח יגרום לכך שהילדים יישארו נמוכים כדוגמה מביאים כמעט תמיד את מרימי המשקולות שבאמת הנם נמוכי קומה, מרביתם אך זאת, ללא קשר לאימון הרמת המשקולות שהם מבצעים אלא בשל אפיון הספורט עצמו שמצריך מבנה גוף מסוים וקומה לא גבוהה. כמו למשל, שמשחק הכדורסל או כדורעף וכדוריד יתאימו במיוחד לשחקנים גבוהי קומה. או לחילופין, המיתוס, שמומלץ לבצע בגיל הצעיר רק תרגילים כנגד משקל הגוף או אביזרי עזר וכדומה – גם כאן מדובר בטעות, כיוון שלא סוג האביזר הנו הדבר החשוב וקובע את העומס, אלא רמת ההתנגדות.

כך למעשה בתרגילים המבוצעים עם משקל גוף או משקולות ייתכן, בהחלט, שהעומס המורם באימון, גבוה משמעותית מאשר האימון בחדר הכושר. כמו גם החשש מפציעות באימון המשקולות שהוא גם מיתוס שכיח במיוחד – ממחקרים רבים בתחום, עולה, שבכל הגילאים, אימון משקולות כרוך במספר פציעות נמוך במיוחד לעומת ענפי ספורט שכיחים כמו: משחקי כדור ורבים אחרים ובמקביל אימון הכוח מהווה מרכיב עיקרי להגנה מפני פציעות ותחלואה.

אימון משקולות כרוך במספר פציעות נמוך במיוחד לעומת ענפי ספורט שכיחים אחרים | צילום: shutterstock

2. תרגילים כנגד משקל גוף לעומת תרגילים המתבצעים עם משקולות

תרגילים המתבצעים כנגד משקל גוף לעומת תרגילים המתבצעים עם משקולות או מכונות: לעתים סבורים שאימוני כוח המתבצעים כנגד משקולות או מכונות נערכים בעצימות גבוהה יותר לעומת תרגילים הנערכים כנגד משקל גוף. מסתבר שההיפך הוא הנכון.

דווקא בתרגילים בהם ההתנגדות הנה לכוח הכובד, העומס במרבית המקרים גבוה יותר. המתאמן מבצע חזרות בתרגילים השונים עד שאינו מסוגל לבצע חזרות נוספות (לדוגמה: תרגיל המתח, שכיבות סמיכה, כפיפת גב- בטן) ועוד. אי לכך, ביצוע התרגילים השונים כנגד משקל גוף אינו מהווה ערובה לכך שהעומס באימון נמוך יותר. מעניינת העובדה, שבמקרים רבים אפילו ילדים בני 4-6 עשויים לבצע אימון התנגדות בעצימות גבוהה יותר בגן השעשועים מאשר ילד אחר המבצע אימון משקולות.

3. התאמות לילדים

המתקנים בחדר הכושר על פי החוק מכוני כושר צריכים להיות מותאמים לילדים. אין בעיה עם משקולות חופשיות שמתאימות מן הסתם לכל גיל, אך במכונות הבנויות לפי גבהים ממוצעים של האוכלוסייה, בשל גובה נמוך באופן יחסי למתבגרים/מבוגרים הן לא יתאימו. כך, שללא מכונות כוח המתאימות לאימון ילדים, סביר להניח שגם תחול בעיה מבחינת רישוי עסקים – אישור חדר הכושר לפעילות. נתון זה מצריך ידע רחב ויצירתי טוב יותר של מדריכי הכושר .

4. מספיק מדריכי כושר לפי גודל קבוצת הילדים

מספר הילדים המתאמנים במשקולות החופשיות, מכונות הכוח או מכונות אירוביות – על פי חוק מכוני הכושר, מספר ילדים קטן יחסית רשאים להתאמן פר מדריך. כך כשמדובר על משקולות חופשיות מספר המתאמנים פר מדריך קטן ולכן גם יש צורך להקפיד שיהיו מספיק מדריכי כושר במקרים שמדובר על קבוצת ילדים גדולה, כך לדוגמה – מעל 10 ילדים. אגב, כאשר מדובר על אימון בוגרים/מבוגרים אין הגבלה על מספר המתאמנים פר מדריך וזאת כל עוד מדובר על מקום בו יש קשר עין.

5. הידע הנדרש של מדריכי הכושר

ללא ספק על מנת לאמן ילדים יש צורך בגישה מתאימה, טרמינולוגיה המותאמת לגיל הילד, כלים יישומיים לטיפול והכוונה שהתנגדויות שונות, הבנה בבניית תוכניות לילדים הסובלים מעודף משקל שכה שכיח בשנים האחרונות ועוד. כך שייתכן שיהיו בחדר כושר מסוים מדריכי הכושר מקצועיים ואף ותיקים בתחום, אך עם ידע חסר בכל הקשור לאימון ילדים/מתבגרים עם ההתייחסויות השונות הכה חשובות להם.

אימוני התנגדות חשובים בכל גיל | צילום: shutterstock

6. הבטיחות וחוסר אחריות באימון אצל ילדים

ללא ספק נקודה חשובה וייתכן שבגינה גם לא מאפשרים לילדים בגילאים הצעירים להתאמן באופן חופשי בחדרי הכושר השונים. ילדים אוהבים לשחק לרוב ולא ממש להתאמן וההבדל גדול ממש. לשחק ותוך כדי לשפר יכולות גופניות שונות זה המפתח להגיע לילדים (שלא ספורטאים בעיקר) וגם להביא למצב שיתמידו בפעילות למשך זמן רב. לכן, אימון מסורתי בו הילד מבצע סטים לא מעטים באימון הכוח, עם הפסקות, וזאת באופן עצמאי ללא ספק ייתכן שיוביל לאירועים שונים הקשורים בבטיחות בחדר הכושר.

7. סוג האימון והתרגילים המומלצים לילדים

קצרה היריעה מלפרט את סוגי האימונים והתרגילים המתאימים לילדים אך נציין בתמציתיות שהמאפיין אימון ילדים הנו הייחודיות של כל גיל וגיל. לפיכך, אימון ילדים בגיל 5 אינו ממש דומה לאימון ילדים בגיל 9 או 12. בכל מקרה, אימוני התנגדות חשובים בכל גיל וניתן לבצעם תוך כדי משחק, משימות שונות בגן השעשועים או במתקני הכושר בפארק תוך שימת לב לשיפור מרכיבי כושר גופני כמו: כוח, סבולת לב ריאה, גמישות, שיווי משקל, קואורדינציה כוח מתפרץ ועוד. כמו כן, חשוב להקפיד על ההנאה באימון. ללא הקפדה על כך הילד לא יתמיד בפעילות הגופנית.

לסיכום, נציין, שבשנים האחרונות אימוני התנגדות נתפסים כמטיבים עם מדדי תפקוד ובריאות בקרב ילדים ומתבגרים (כוח שריר, סבולת שרירית מקומית, מסת עצמות, פרופיל שומנים, ביצועי כושר גופני ותחושת דימוי עצמי). לכן אין מניעה שכבר בגיל 6 יתחילו הילדים להתאמן עם תוכניות אימון ומסגרות שמתאימות להם וזאת במיוחד שמדובר בילדים שאינם ספורטאים שלהם יש מסגרת מסודרת ומקצועית עם הכוונה מתאימה ככל הנראה. חשוב במיוחד להקפיד שאיש המקצוע שמאמן את הילדים יהיה עם הכשרה מתאימה וניסיון וזאת גם על מנת שהאימון יהיה חוויה טובה ולכך גם השפעה רבה על ההתמדה באימון.


 

ד"ר איתי זיו (Ph.D) | עוסק בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר מעל 35 שנה. מנהל קורסי הכשרה מתקדמים במכללה האקדמית בוינגייט

מורן נחמני BSC:MPH;MPE;EP-C(ACSM) | תזונאי קליני ופיזיולוג מאמץ ורכז ומרצה בכיר בהכשרת מדריכי חדר כושר. בעלים של המרכז האישי לכושר ותזונה חיפה. בעל תואר שני בבריאות הציבור ובמדעי האימון הגופני. ובעל הכשרה ברפואת ספורט-הטכניון-הפקולטה לרפואה




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג