להתאמן לבד בבית: 5 אפשרויות לאימון ביתי בלי להיות דקה בחדר הכושר

מאמן הכושר יוסי זאבי אסף כמה מהאפשריות המעניינות ביותר לאימון התנגדות ביתי יעיל ואיכותי. תתחילו להתנגד... באימונים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
העדפות שונות לגברים ונשים? | צילום: shutterstock

אין ספק כי בשנים האחרונות עשינו קפיצת דרך משמעותית בכל מה שנוגע לתרבות הגוף ולתפיסה של כושר על בריאות הגוף והנפש. מנוי לחדר הכושר היום נמוך יותר מתמיד ועדיין, חלק ניכר מהקהל הרחב וגם מהמתאמנים המנוסים מעדיפים לחסוך את הזמן הכרוך בהגעה לחדר הכושר ולהתאמן באופן עצמאי לגמרי בבית.

הסיבות לכך עשויות להיות רבות ומגוונות אך כאמור, כמעט תמיד זה עניין של זמן. עומסי התנועה הגדולים בכבישים לצד מודל העבודה ההיברידי בו חלקנו עובדים חלק מהשבוע מהבית, גורם לכך שאנחנו מחפשים אלטרנטיבות ליציאה מהבית מה שהוביל לחלופות שונות ומעניינות למנוי המסורתי בחדר הכושר.

לפני שנתקדם עוד, חשוב להזכיר כי אימון בחדר הכושר עשוי עדיין להיות אחת האפשרויות הטובות ביותר. בין היתרונות הרבים כגון אימון בהכוונת מאמן כושר מוסמך, אינטראקציה חברתית, ניתן לציין כי ישנם מכשירים רבים ומגוונים המתאימים לכל דרישה גופנית באשר היא כך שניתן לתרגל בישיבה בשכיבה, בעמידה, ולהתנסות במגוון מישורי תנועה ואופציות תרגול שונות – כך שלפני שאתם ממהרים לחנות הספורט הקרובה בכדי להצטייד, זכרו כי חוץ מהעבודה כי אימון ביתי מצריך מאתנו לא פחות מאמץ ולעיתים אולי אפילו קצת יותר תכנון ופשרות.

לאחר שהבהרנו את הנקודה החשובה, ניתן להתקדם כי אספתי עבורכם כמה מהאפשריות המעניינות ביותר לאימון התנגדות ביתי. חלק מהאפשריות יצריכו מאתנו השקעה כספית קטנה והשאר – עשויות להיות לא זולות במיוחד.

1. גומיות התנגדות

גומיות התנגדות הן אפשרות נהדרת לאימון כושר ביתי ובמיוחד לאלו החפצים בפתרון יחסית נייד, לא יקר וכזה שלא מצריך התעסקות גדולה מדי. ניתן לרכוש גומיות בודדות וניתן לרכוש סטים שלמים המאגדים בתוכם ערכה שלמה של גומיות ואביזרים נלווים.

את הגומיות עצמן ניתן לחלק לגומיות מסוג "גומיות לופ" ארוכות המתאימות במיוחד לעליות מתח ועוד שלל תרגילים ואת הסוג השני ל"גומיות טיובינג" (צינור) עם ידיות ייעודיות. האחרונות אגב, לא מתאימות לעליות מתח בעוד שגומיות הלופ, לא מגיעות עם ידיות ייעודיות אך ניתן בהשקעה נוספת לשדך להן ידיות חיצוניות מתאימות.

ניתן להוסיף התנגדות על ידי מעבר לגומייה חזקה יותר | צילום: shutterstock

על אף שגומיות התנגדות נראות לא ממש מרשימות כמו הציוד בחדר הכושר, גומיות התנגדות עשויות להיות אפשרות די טובה לאימון ביתי כפי שניתן לראות בסקירה ספרותית שיטתית זאת משנת 2019.

מגוון התרגילים שניתן לבצע באמצעות גומיות התנגדות גדול וניתן להוסיף התנגדות על ידי מעבר לגומייה חזקה יותר או שילוב של גומייה נוספת, כך שההתקדמות באמצעות תרגול עם גומיות הוא די פשוט וזורם.

2. רצועות אימון TRX

רצועות אימון הן לא חידוש בנוף המקומי והן אתנו כבר שנים רבות. רצועות אימון מתחברות עם עוגן ייעודי למשקוף הדלת ומאפשרות אימון ביתי במישורי תנועה רבים ומגוונים באופן יחסי. בחלק גדול מהתרגילים השימוש בהן עשוי להיות פשוט ואינטואיטיבי, אך כמו בכל פורמט הוא מצריך היכרות מוקדמת והדרכה לצד התאמה אישית של תרגילים אותם מבצעים לרמת הכושר והיכולת הגופנית. יתרון בולט של רצועות האימון הוא הניידות הגדולה שלהן. ניתן לשאת אותן לכל מקום, הן לא תופסות שטח גדול בבית ועלותן נמוכה יחסית מה שהופך אותן לאטרקטיביות במיוחד.

אימון התנגדות עם TRX לכל חלקי הגוף | צילום: shutterstock

3. משקולות אוניברסליות

משקולות אוניברסליות הן אופציה נוספת ובמיוחד לאלו אשר מעדיפים אימון מסורתי יותר כנגד משקל חיצוני. בניגוד לגומיות אשר מאפשרות תרגול שאיננו מושפע מכוח הכבידה, אימון עם משקולות תמיד יצריך מאתנו לתרגל במנח שמאפשר גרביטציה. לדוגמה, תרגול שרירי החזה יתאפשר רק בשכיבה, בעוד שעם גומיות נוכל לתרגל גם בעמידה או בישיבה כאשר הגומיות מעוגנות אל תפס ייעודי הנתפס באמצעות דלת ומשקוף.

משקולות אוניברסליות לאימון ביתי | צילום: shutterstock

משקולות אוניברסליות מגיעות במגוון מנגנונים, חלקם פשוטים וחלקם מורכבים ורובוטיים, גם המשקלים וקפיצות המשקל זהו בהחלט משהו שכדאי לשים לב אליו כאשר רוכשים סט משקולות. כמו כן, כפי שהוזכר קודם, כדאי להצטייד בספסל אימון המאפשר תרגילים גם בישיבה או בשכיבה.

באשר לאפקטיביות האימון, אין חדש תחת השמש והתרגול די זהה לתרגול ברחבת המשקולות בדיוק כמו בחדר הכושר.

4. משקל גוף

אימון משקל גוף הוא עוד אופציה לאימון התנגדות ביתי אשר צבר פופולריות בשנים האחרונות. השריר איינו מזהה מה מקור ההתנגדות המופעל עליו ולכן, גם כאן אין זה משנה אם מדובר על תרגול החזה למשל כנגד גומיות, משקולות יד או כנגד משקל הגוף למשל בתרגיל שכיבות סמיכה.

יחד עם זאת, ראוי לציין כי תרגול כנגד משקל גוף עשוי להיות מעט מאתגר לאזורים מסוימים – למשל תרגול ביצוע משיכה וכדומה.

5. אימון באמצעות מכשיר רב תכליתי "מולטי-טריינר"

מכשיר רב-תכליתי הוא כבר ממש חדר כושר ביתי על כל מה שמשתמע מכך. לשם הצטיידות במכשיר שכזה נצטרך תכנון מקדים ומחשבה על שטח מרווח ואזור ייעודי בבית למיקום המכשיר הן מבחינת מידות והן מבחינת משקל וכדומה. התרגול באמצעות מכשיר ביתי שכזה עשוי להיות דומה לאימון בחדר כושר בכל הפרמטרים, כך שניתן ממש ליהנות ממגוון תרגילים נרחב וכמעט בלתי מוגבל.

יחד עם זאת, עלות מכשירים שכאלו עשויה להגיע לעיתים למחיר מנוי שנתי ומעלה. זאת ועוד, רבים זונחים את השימוש ממש לאחר מספר חודשים כך שלא אחת, מתאמנים מוצאים את עצמם תקועים עם רהיט מתכת לא שימושי שדי קשה לפנותו.

לסיכום, אימון ביתי עשוי להתאפשר יחסית די בקלות ולרוב בהשקעה כספית די קטנה. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי מלבד מוטיבציה ורצון להתאמן, נזדקק לידע ומאגר תרגילים מספק לרמת הכושר ולניסיון שלנו. בנוסף, חשוב לזכור שכפי שהצטרפות לחדר כושר מצריכה בירור רפואי וגופני השולל סיכון באימון, חשוב לוודא זאת גם אם אנחנו מתאמנים בבית. זאת ועוד, חשוב לוודא כי סביבת האימון בטוחה, שהמכשור שמתרגלים נגדו מותקן ומחובר כראוי ושנעשה בו שימוש בטיחותי ומושכל.

מודגש בזאת כי התכנים אינם מתאימים לכל אחד ואחת. התכנים המוצגים הינם להעשרה בלבד, בחלקם דעה ופרשנות אישית ובשום אופן אינם מעודדים שימוש בתוספי תזונה ו/או תוספים/חומרים משום סוג. התכנים אינם מהווים המלצה לתוכנית תזונה, אימון, או פעילות גופנית, או אחרת, משום סוג ואין לראות בתכנים תחליף להתייעצות פרטנית עם רופא וכל גורם מוסמך או רלוונטי.

 


יוסי זאבי | מאמן כושר אישי ומדריך ספורט מוסמך מכון וינגייט

 




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג