מחקר: האם כאבי לידה זהים לכאבים של ריצת מרתון?

מהו התפקיד האפשרי של אוקסיטוצין בדחיקת זיכרון הכאב הכרוך בתהליך הלידה ובמאמץ גופני אינטנסיבי כמו מרתון
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לכל המחקרים הספורטיביים בשוונג


הארגון הבינלאומי לחקר הכאב הגדיר כאב כחוויה חושית סובייקטיבית לא נעימה עם נזק ממשי או פוטנציאלי לרקמות. החוויה הזו עשויה להיזכר ואף להיות משוחזרת בשלבים אחרים. בגלל ההשלכות שיש לזיכרון הכאב בקליניקה (אבחנה, מניעה של פרוצדורות רפואיות שכרוכות בכאב), נשאלת השאלה עד כמה זיכרון הכאב נשמר בצורה מהימנה ונכונה. נושא זה נבחן במחקרים רבים. זיכרון הכאב עשוי להיות מועצם, מופחת, או זכור בצורתו האמיתית.

בטן של אשה בהריון

כאב המושרה על ידי לידה וכאב שנלווה לריצת מרתון חולקים תכונה משותפת | צילום: pixabay

עוד מחקרים בשוונג
כיצד ריצה משפיעה על הסקס שלכם?
עיסוי הוא הטיפול היעיל ביותר לכאבי שרירים מאוחרים
איך מאמץ יתר פונקציונלי משפיע על רצים למרחקים בינוניים?

מחקר שנערך לאחרונה הראה כי האופן שבו אנשים זוכרים כאב תלוי בסוג ובהקשר של האירוע הכאוב (Babel P 2015). רוב המחקרים על כאב כרוני מראים שעל פי רוב הזיכרון של הכאב מועצם, לעומת זאת כאב של לידה על פי רוב מופחת בערכו. ברמה הפיזיולוגית, כאב המושרה על ידי לידה וכאב שנלווה לריצת מרתון חולקים תכונה משותפת, שניהם קשורים במאורע שמח: הבאת חיים חדשים לעולם או השגת הישג משמעותי.

באופן ספציפי, המשמעות שאשה נותנת לכאב של לידה הוא גורם משמעותי לחוויית הכאב במהלך הלידה. כאשר האישה מפרשת את הכאב ככאב פרודוקטיבי, בעל תכלית, זה מתקשר עם אסוציאציות חיוביות ועם הכרה חיובית.
כך שגם הבאת ילד לעולם וגם ריצת מרתון הם מאורעות רגשיים חיוביים. לעומת זאת כאב כרוני ורוב סוגי הכאבים האקוטיים (כאב של ניתוח או טיפול שיניים), מתקשרים לנו אסוציאטיבית למחלה או לפרוצדורה רפואית כואבת.

כאב של לידה או כאב בעקבות ריצת מרתון' חולקים במשותף לא רק ערך רגשי חיובי אלא גם מנגנונים פיזיולוגיים משותפים. גם לידה וגם פעילות גופנית אקסטרימית מערבת מערכות אנדוגניות וחומרים שכוללים: אוקסיטוצין (oxytocin, endocannabinoids ו-אופיואידים אנדוגניים. לאחרונה, מערכת האוקסיטוצין תופסת הרבה תשומת לב בהקשר של שיכוך כאבים ושל זיכרון.

המנגנון מחזק התנהגויות שמובילות לרגשות חיוביים | צילום: Steven Pisano

השערת המחקר

הקבוצה העלתה השערה לגבי הסתירה הקיימת בין עוצמת או חווית הכאב המדווחת במהלך או מיד לאחר החוויה לבין הזיכרון הזכור לאחר מכן, במקרה של לידה או אימון גופני אינטנסיבי. הקבוצה העלתה אפשרות שאוקסיטוצין פועל במהלך האירוע והוא משפיע ומכהה את הפן השלילי הזכור מהחוויה. הקבוצה שיערה כי רמות גבוהות של הפרשת אוקסיטוצין שמשתחררות במהלך או מיד לאחר אירוע כאוב במיוחד יכולות לשנות את הזיכרון מהאירוע, וזה לכשעצמו מה שמבדיל בין כאב במהלך לידה או במהלך פעילות גופנית עצימה (למשל ריצת מרתון) משאר הכאבים. מנגנון זה מחזק התנהגויות שמובילות לרגשות חיוביים, מה שמבטיח שבן אדם ישתתף באירוע דומה בעתיד. האינטראקציה בין אוקסיטוצין עם מערכות נוספות יכולה להוביל לשיכוך כאב, אבל אוקסיטוצין הוא העיקרי שמיוחסת לו פעילות של הפחתת זיכרון הכאב בגלל תפקידו בתהליכי זיכרון ולמידה, בייחוד באירועים עם מעורבות רגשית גבוהה.

הועלתה ההשערה שהדרך שבה אוקסיטוצין מתווך את פעילותו על זיכרון הכאב היא דרך פעילותו על Central Nucleus of the amygdalaׁ) CeA), בייחוד על ידי זה שהוא מעכב את פעילות ה CeA במהלך אירוע כואב במיוחד ובמהלך יצירת הזיכרון.

מיהו אוקסיטוצין?

אוקסיטוצין מופרש מההיפותלמוס בבעלי חוליות, ויש לו פעילות גם פריפרית וגם על מערכת העצבים המרכזית. הוא גורם להתכווצות של הרחם במהלך הלידה ובמהלך הנקה. במערכת העצבים המרכזית, הוא חלבון "נוירו-מודולטורי", הוא מעורב בחיבור חברתי, עיבוד תהליכים רגשיים, ובתפיסת כאב, הוא מייצר מעין השפעה אנטי-סנסיטיבית (תנגודת לכאב).

מספר מחקרים בדקו רמות של אוקסיטוצין מיד אחרי פעילות גופנית בבני אדם ומצאו עלייה משמעותית ברמות שלו לאחר אולטרה מרתון (unexpected increases in oxytocin and brain natriuretic peptide during exercise). יש לשים לב שמגמת השינוי באוקסיטוצין תלוי בסוג האימון הגופני, יש למשל מחקר שהסתייג והראה ירידה באוקסיטוצין בעקבות אימון התנגדות.

מה הסיבות הפיזיולוגיות לעלייה באוקסיטוצין בעקבות אימון גופני?

אחד ההסברים הוא שהעלייה יכולה להיות סמן של תהליך דלקתי לאחר פעילות גופנית עצימה, הקשר בין מצבים דלקתיים לבין אוקסיטוצין הוא קשר שנכתב עליו בספרות לא מעט (Tong Li Front Immunol 2016 Approaches Mediating Oxytocin Regulation of the Immune System)*.

אוקסיטוצין במקור מתחיל ומווסת את תהליך הלידה וההנקה, אין עדיין מספיק מחקרים לגבי תפקידו כנוגד כאב במהלך הלידה עצמה. אחד התפקידים המשמעותיים והחשובים של האוקסיטוצין הוא בקרת ההתכווצות של שריר הרחם.
המעורבות של אוקסיטוצין בתהליכים חברתיים ובתהליכי זיכרון הוכחו עוד בניסויים במכרסמים (Maroun M Biol Psychiatry 2016). הראו במחקרים שאוקסיטוצין בעל חשיבות רבה ל"תחזוקה" של זיכרון חברתי, הוא מעורב בתהליכי למידה וזיכרון ובתהליכים רגשיים. איך בדיוק אוקסיטוצין משפיע על יצירת זכרון- לא בדיוק ברור.

Oxytocin Fibers נמצאו במספר אזורים במוח המעורבים ברכישת זיכרון, תהליכי קבלת החלטות, למידה ופחד. אוקסיטוצין יכול להגן על ההיפוקמפוס מההשפעות השליליות שיש לסטרס ובכך להשפיע באופן חיובי על תהליכי הזיכרון.

בסיכומו של דבר, לא ברור איך בדיוק ובאיזה מנגנון אוקסיטוצין משפיע על יצירת הזיכרון ועל חוויית הכאב. אם אנחנו תוהים לא פעם איך זה שאנחנו "סובלים" ועדיין חוזרים שוב ושוב לקו הזינוק, הרי שעכשיו יש לכך גם הסבר ביולוגי, די דומה לכך שאנחנו (הנשים) חוות את כאבי הלידה ועדיין לא מפסיקות ללדת.

נחמד לחשוב שגם ריצת מרתון וגם לידה חולקים:
1. שניהם מאמצים גופניים בסדר גודל רחב
2. בעלי קונוטציה רגשית חיובית (לרוב)
3. מעורבות של מערכת ה אוקסיטוצין
4. הפחתה של חווית הכאב

מידע ממחקרים לגבי השפעת פעילות גופנית מאומצת בבני אדם על אופן שחרור הורמון האוקסיטוצין הוא משאב נדיר וחסר בהשוואה לידע שקיים לגבי מעורבותו בלידה והנקה. היות ולא נעשה עדיין אף מחקר ישיר לבדיקת הקשר בין אוקסיטוצין לחוויית הכאב בלידה ובריצת מרתון, ההיפותזה הנ"ל אינה מבוססת דיה, אלא רק השערה. עדיין נדרש מחקר לבסס האם לאוקסיטוצין יש תפקיד בביסוס זיכרון הכאב בעקבות לידה וריצת מרתון.

* מערכת הפרשת אוקסיטוצין (Oxytocin secreting system) בנויה מנוירונים מפרישי OT= אוקסיטוצין והיא נמצאת באזורים שנקראים: supraoptic nucleus ו- paraventricular nucleus, והם אזורים שיש להם חלק ותפקיד אינטגרלי נוירונלי, מטאבולי, אנדוקריני וגם אימונולוגי (מערכת החיסון). מערכת ה OSS שאחראית על ההפרשה של OT למעשה מבקרת את מערכת החיסון. באופן משלים, OT כשלעצמו מבקר תהליכים דלקתיים, מעודד תהליכי ריפוי פצעים ושיקום ומעכב מחלות שהן על רקע אימונולגי.


המאמר אינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף להתייעצות עם רופא מומחה, ולא מהווה חלק ממסע עידוד ושיווק לחומרים או דרך חיים מסוימת.





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג