מטפסים על הקירות: מה ההבדל בין טיפוס בסגנון בולדר להובלה?

איך מטפסים על קירות ומה ההבדל בין סוגי הטיפוס השונים? מאמנת הטיפוס לאה סחיווסחורדר מכניסה אותנו לעולם חדש ומרתק. בואו להיסחף איתנו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

הטיפוס צובר יותר ויותר תאוצה, התעניינות ופרסום בשנים האחרונות. בארץ החשיפה הגיעה בעקבות נינג'ה ישראל ובעולם אחרי ההכרזה על הטיפוס בתור ספורט אולימפי שישתתף החל מהמשחקים בטוקיו. ובכן, מה זה הספורט המסקרן הזה שכולם פתאום מדברים עליו? איך מטפסים? מה ההבדל בין סוגי הטיפוס? מה זה טיפוס אינדור (indoor)? מתי בכלל הוקמו הקירות טיפוס בעולם, איך הם הוקמו ומה גילו בעקבותיהם? איך מתאמנים ומה כדאי לא לעשות? כל זה ועוד בסדרת כתבות חדשה על העולם הפנימי של קירות הטיפוס.

צ פ ו | לאה סחיווסחורדר בטיפוס קיר טכני


מה בעצם הטיפוס כולל?

הטיפוס כולל שתי סגנונות עיקריים: בולדר והובלה.
בעצם, קירות הטיפוס הבנויים המקורים מתפקדים כחדר כושר למטפסים המדמים את המצוקים בטבע ולכן יש שתי קירות שונים:
1. הקיר עם החבל-הובלה
2. הקיר עם המזרון-בולדר

אז מה זה בעצם הובלה/טופרופ ומהו בולדר?

הובלה: שנקרא גם "טיפוס ספורטיבי" הוא מצוק גבוה בדרך כלל מגובה של 16 מטר שמחוברים אליו בולטים (bolts) לאורך המסלולים והמטרה היא לסיים ולהגיע לתחנה שבראש המסלול בלי ליפול באמצע. טיפוס ההובלה מצריך ידע וניסיון ולמטפס המתחיל הוא דורש גם קורס שנקרא "קורס הובלה". את טיפוס ההובלה מטפסים בזוג כאשר אחד מאבטח ואחד מטפס, הטיפוס מצריך ציוד כגון רתמה, מכשיר אבטוח, ראנרים וקסדה.

בטיפוס ספורטיבי אפשר גם לטפס בסגנון "טופרופ" (top-rope). המשמעות של הטופרופ בטיפוס הוא שהחבל עובר בתחנה למעלה ומשתרך עד לרצפה, מה שאומר שהמטפס המתחיל שלא יודע להתעסק עדיין עם עבודת חבל, או לא עבר קורס הובלה יכול להיקשר לחבל באמצעות טבעת ננעלת והוא מטפס למעלה עד לתחנה והמאבטח מוריד אותו חזרה למטה ללא צורך בהתעסקות עם הבולטים והראנרים לאורך המסלול.

את הטיפוס בסגנון הטופרופ מטפסים גם בזוג כאשר אחד מאבטח ואחד מטפס. כיום ב-99% מהקירות הובלה יש מכשירי אבטוח אוטומטי – החבל מחובר למעלה למכשיר אבטוח וככה אפשר ללכת לבד לקיר לטפס לגובה.

הכותבת לאה סחיווסחורדר על קיר בולדר | צילום: לאה סחיווסחורדר

בולדר: סלע גדול שניתק מההר שגובהו נע בין 4-5 מטר ומטפסים עליו כאשר ציוד האבטוח הוא מזרונים מיוחדים שנקראים crash pads שסוחבים אותם למצוק. את המזרנים הניידים האלה מניחים מתחת לסלע וכאשר נופלים המזרנים סופגים את הנפילה.

עוד ציוד אבטוח הוא האנשים שמטפסים איתם. כאשר יש מטפס האנשים שמתחת עושים spotting למטפס – הם בעצם שמים ידיים גבוה לכיוון הגוף של המטפס, כדי שאם הוא נופל הם יוכלו לדחוף אותו לעבר המזרונים – הם לא תופסים את המטפס בנפילה.

לסיכום, קירות הטיפוס הם "העתקה" של המצוקים וזה בעצם ההבדל בין הקירות שקיימים עם חבלים לכאלה שהם עם מזרן.

איך מתבטא פיזית ההבדל בין הובלה לבולדר?

תדמיינו מרתון וספרינט. או פעילות אירובית ואנאירובית. הובלה בגלל הגובה תהיה לרוב טיפוס סבולת, ארוך, מתמשך שדורש סבולת גבוהה לסיים את המסלול בלי ליפול. לעומת זאת הבולדר הוא מסלול קצר, לרוב כוחני, בטווח של 5-9+- צעדים עד שפותרים את המסלול ומגיעים לטופ שלו.

אז איך בעצם מטפסים?

טיפוס הוא פתירת בעיה או הגעה מנקודה x לנקודה y בלי ליפול באמצע. יש דרגות קושי שונות לטיפוס הובלה ובולדר. בהובלה: יש שלוש שיטות דירוג שהשוני ביניהם הוא האותיות (הקושי מוסכם על כולם) כאשר הדירוג הכי נמוך בהובלה לפי הדירוג הצרפתי הוא 4 והכי גבוה שטופס בהובלה בעולם עומד כרגע על 9c שאותו עשה המטפס אדם אונדרה האגדי בשנת 2017, למסלול הוא קרא "silence". שווה לכם לגגל ולבדוק עד כמה אדם האגדי הוא באמת מטפס "שקט".

בבולדר: השיטה המפורסמת מדורגת לפי v-grade כאשר v0 הוא הקל ביותר וכרגע הדירוג הכי גבוה שמישהו טיפס עליו הוא v17 שנעשה על ידי דניאל וודס .

דרך אגב, שני המסלולים לא טופסו שוב, לא חזרו עליהם עדיין ולכן רק אחרי שיטפסו אותם שוב המטפס השני ו/או השלישי יוכלו באמת לאשר שזה הדירוג האמיתי של המסלול.

הנה טבלת דירוגים:
– בעמדת הנשים מסלול ההובלה הכי גבוה שטופס הוא 9b על ידי אנגלה אייטר, לאורה רוגורה וג'וליה שאנורדי.
בבולדר הדירוג עומד על v15 וטופס על ידי אשימה שיראשי.

טיפוס בסגנון הובלה. אחת מאבטחת אחת מטפסת | צילום: לאה סחיווסחורדר

ספורט או סתם לכיף?- first timers

דגשים בטרם הולכים לקיר טיפוס:

1. עליכם לבחור האם לעשות טיפוס בולדר או טופרופ (למתחילים, הובלה למתקדמים ולמי שעבר קורס).

2. לבחור מיקום: כיום פזורים קירות טיפוס לאורך כל הארץ וניתן למצוא בקלות קיר קרוב למקום מגוריכם.

3. זכרו שטיפוס הוא ספורט. ולכל ספורט יש את החוקים שלו וכן את הקוד התנהגות שלו. שמירה על החוקים בקיר הטיפוס יעשו לכם חוויה נעימה יותר וגם לסובבים אתכם.

4. יש להבין שפעם ראשונה זה כיף ומעייף. אתם תרגישו שרירים שעוד לא הרגשתם או שידעתם על קיומם.

5. כדאי לדעת שאם רוצים לבנות תהליך, או ליהנות מהפעם הראשונה והאחרונה אז שמים את האגו שיש לכולנו בצד. יש מסלולים קלים והם לא סתם שם. למטפסי פעם ראשונה הם מעייפים ומאתגרים, ומספיק שעה וחצי של טיפוס כולל מנוחות.

6. יש לזכור שטיפוס הוא ספורט וגם ספורט אתגרי וזה עלול להיות מסוכן – הבריאות והשלמות שלכם בסוף הסשן זה הדבר הכי חשוב! בטיפוס אפשר גם להיפצע.

7. אני ממליצה לכם להסתכל בקיר על מטפסים אפשר ללמוד מכך המון.

אתם תרגישו שרירים שלא ידעתם על קיומם | צילום: shutterstock


לאה סחיווסחורדר | מאמנת טיפוס וכושר




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • אורי אליאס הגיב:

    סתם תיקונים מעצבנים:
    וי-17 זה לא דניאל וודס, אלא נטלי הוקאטאייוול (או משהו כזה, בהצלחה לכם ולא היית שמות פיניים בעברית)

    גם אלכס מגוס טוען שסגר 9c ב ceus צרפת בשם ביבליוגרפיה. האיטלקי החמודה סטפנו גיזולפי עובד עליו ומנסה לעשות ריפיט ממש בימים אלה

    1. אורי אליאס הגיב:

      נאלי (אוטוקורקט…)

  • לאה הגיב:

    נכון ונכון 🙂 בחרתי להתייחס לדברים קצת יותר "מפורסמים" כדי שיהיה קל לחיפוש, יש עוד רשימה של עוד מלא השגים גם של הנשים
    תודה על התגובה!

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג