רץ הסיבולת ששיפר את ביצועיו לאחר ששינה את תזונתו לתזונה צמחונית

ספורטאים המשתייכים לקטגוריית "ספורטאי עילית" שיתפו לא פעם כי הם דוגלים בדעה שתזונה צמחונית מעניקה להם ייתרון פיזיולוגי ותורמת להישגים הספורטיביים שלהם. כתבה נוספת בנושא תזונה צמחונית והשפעתה החיובית עבור ספורטאי סיבולת
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

במאמר הקודם שלי בנושא, תיארתי את יתרונותיה של תזונה דלת בשר המבוססת על הצומח בייחוד עבור אתלטים הקשר בין ביצועים משופרים לתזונה צמחונית.

מתוך כתבה מתוך ערוץ איכות החיים של ה- (CNN (CNN, staying well,  פורסמה על ידי הכתבת לורן לי:

אשוויל, צפון קרולינה – בחזרה לימי הקולג', מאט פרייזר (Matt Frazier) מספר שמעולם לא רץ יותר מ-3 מיילים לריצה בודדת. "הייתי רץ חובבן שכזה, שמנסה לתת את המיטב שלו", הוא מספר. זה היה עוד טרם החליט לאמץ תזונה שמבוססת על צמחונות. בשנת 2009 הוא הפך לטבעוני ונהיה אתלט סיבולת וכעת הוא מתחרה במרוצים עד ל 100 מיילים.

תזונה צמחונית וטבעונית היא מקפצה לביצועים טובים יותר

אתלטים המשתייכים לקטגוריית ה"עלית", כמו אלכס מורגן, קירי אירווינג, ונוס וויליאמס, הפכו להיות צמחוניים, כאלו שהתזונה שלהם מבוססת על הצומח מתוך תקווה ומתוך אמונה שזה ייתן להם יתרון רב ואכן מחקרים רבים תומכים בכך. מחקר שנעשה באוניברסיטת גורג' וושינגטון בחטיבה לרפואה ולמדעים נמצא, שתזונה צמחונית מקטינה סיכון למאורעות קרדיווסקולריים על ידי כך שהיא מנמיכה גורמי סיכון כמו למשל רמות גבוהות של שומנים בדם, משקל הגוף ולחץ דם. "תזונה המבוססת על צמחים נותנת לנו גישה טובה ביותר למגוון רחב של חומרי מזון חיוניים, סיבים תזונתיים ואלו עוזרים מאוד להקטין עייפות, להגדיל אספקת חמצן ואת זרימת הדם לשרירים" מסבירה בריטאני ווראס, דיאטנית שעובדת עם אתלטים. היא טוענת שתזונה צמחונית מאוד תורמת להתאוששות הכללית וכאמור ככל שיכולת ההתאוששות שלך מהירה ומשופרת יותר, הביצועים יהיו טובים יותר.

"עם תכנית אימונים נכונה ומתאימה, תזונה הולמת, משמעת רבה אפשר לעשות את זה" | צילום: shutterstock

המסע לתזונה דלת בשר

פרייזר לא היה מרוצה כלל מהביצועים שלו בריצת המרתון הראשונה, והוא רצה להתאמן ולעמוד בקריטריונים לקראת מרתון בוסטון. "לכן במשך 5-6 שנים, התחלתי ללמוד ככל האפשר וממה שאפשר כיצד ניתן להימנע באופן מושכל מפציעות והגעתי למסקנה שחלק גדול מזה תלוי מאוד בתזונה" הוא מסביר. מבלי לדעת האם התזונה באמת תוביל לשינוי משמעותי, פרייזר החליט לתעד את דרכו במהלך הפיכתו לצמחוני באמצעות כתיבת בלוג אישי. הצעד הראשון של פרייזר היה להימנע מאוכל שמקורו בבעלי חיים, הימנעות ממאכלי ים ולבסוף הימנעות ממוצרי חלב.

ווראס טוען, שהשינוי ממזון מעובד למזון מלא הוא אחד השינויים הקשים ביותר עבור אלו שהופכים להיות צמחונים. "צריכה של בשר מעובד או תחליפי בשר הינה אבן דרך משמעותית אצל אתלט שיש לו קשיים בשינוי התזונתי אך היעד הסופי צריך להיות תזונה של אוכל שאינו מעובד". ווראס טוען כי התזונה שלו השתנתה בכך שהוא החל לצרוך מזון מלא ולא מעובד.

פרייזר מספר רבות על הקושי שלו בהפסקת צריכת בשר. אחד החששות המרכזיים שלו היה אובדן מקור חלבון עיקרי. "אני, כמו כל אחד אחר, חשבתי שאני חייב לצרוך בשר היות וזה מקור החלבון העיקרי שלי", הוא מספר, "אבל גיליתי שזה מוטעה וניתן לקבל כמות רבה של חלבון ממקורות אחרים חוץ מבשר ומוצרי חלב". פרייזר ראיין אנשים שונים לבלוג שלו וגילה שהרבה מאוד אתלטים איתם שוחח מקבלים בסביבות 15% מהקלוריות שלהם מחלבון.

ווראס טוען שאנשים דואגים שבגלל השינוי התזונתי והמעבר לתזונה צמחונית תהיה פגיעה בצריכת החלבון והדאגה הזו אינה מוצדקת. ניתן לצרוך כמויות יפות של חלבון ממקורות שונים ולאו דווקא מבעלי חיים. "אתלטים דואגים מאוד בכל הקשור לנושא של צריכת חלבון וזה טעות" מציינת הדיאטנית "אם אנחנו צורכים יותר מידיי חלבון באותו זמן זה חסר משמעות משום שהגוף לא יכול לנצל את כל הכמות הזו בו זמנית". המפתח לדבריה הוא האיזון.

פחמימות מספקות את הדלק והן גם נאגרות לשימוש מאוחר יותר. המאגרים הללו חיוניים לסיבולת ולתקופות שבהן הגוף שלנו דורש אותם, למשל כמו מאמץ בריצת ספרינט. החלבון תפקידו לעזור לבניית שריר ולריפוי נזקים לרקמות. אלא יש לזכור שעבור כל האתלטים חשובים לא פחות מהחלבון אלו הויטמינים והמינרלים וחשוב מאוד למשל אספקה גבוהה של סידן, אומגה 3 וויטמין D. מקורות צמחיים טובים לחלבונים הם סויה, טופו, אדממה, עדשים, שעועית, אגוזים שקדים וגם חמאת בוטנים.

אלא יש לזכור שעבור כל האתלטים חשובים לא פחות מהחלבון אלו הויטאמינים והמינרלים וחשוב מאוד למשל אספקה גבוהה של סידן, אומגה 3 וויטאמין D | צילום: shutterstock

פרייזר הצליח להיות מוכן ולעמוד בקריטריונים למרתון בוסטון 6 חודשים בלבד לאחר ששינה את התזונה שלו. לאחר מספר נוסף של מרתונים אותם השלים, הוא חיפש אחר אתגר משמעותי נוסף. הרץ הצמחוני נהיה אובססיבי. "רציתי להוכיח לעצמי שאני יכול להגיע לדברים שחשבתי שהם בלתי אפשריים", הוא מספר. כאשר התזונה שלו היא לגמרי מבוססת על צמחים, לא היו לו עוד "הרגלים רעים" שהיה עליו להיפטר מהם. אבל אחד האתגרים שלו היה למצוא דרכים להשלמת הקלוריות שהוא איבד וכך מצא את עצמו בחיפושים אחר מזון מלא. "מצאתי את עצמי מחפש במכולות השכונתיות וברשתות המזון, והוצאתי לא מעט כסף על זה, בקניית מזונות מלאים כמו אגוזים וזרעים למיניהם וחיטה מלאה". תוך מספר שנים פרייזר מרוצי אולטראמרתון בני 30, 50 ו-100 מיילים. כל זה רק שבע שנים לאחר שהשלים את המרתון הראשון שלו.

"עם תכנית אימונים נכונה ומתאימה, תזונה הולמת, משמעת רבה אפשר לעשות את זה", טוען פרייזר. מאז שהוא כבש את יעדיו, פרייזר משתמש בבלוג שלו לעזור לאתלטים אחרים שעושים שינוי תזונתי משמעותי. ככה הלכה וצמחה לה קבוצה שלמה של "אתלטים ללא בשר" , No Meat Athlete, ברחבי ארה"ב. "מבחינתי זוהי הגשמה, זה הגעה ליעד, בכך שאני עזרתי לאתלטים אחרים והראיתי להם שניתן לעשות שינויים מרכזיים מהותיים", אומר פרייזר. "אני מבחינתי בחור שבעזרת תזונה צמחונית הצליח לכבוש יעדים צנועים".

*מיהו Matt Frazier? מאט פייזר הוא רץ אמריקני (בולטימור, מרילנד) מרתונים ואולטרא-מרתונים. חייו עברו שינוי מהותי תזונתי והוא גילה שביצועיו משתפרים והוא יכול לרוץ רחוק יותר ומהר יותר, על תזונה צמחונית בלבד. בשנת 2009 הפך לצמחוני, וכחצי שנה לאחר השינוי הוא השיג את מבוקשו: להיות "כשיר" למרתון בוסטון כאשר הוא רץ מרתון בתוצאה של 3:09:59. מאז הוא סיים מרוץ 50 ו- 100 מייל. פרייזר כותב בבלוג אישי NoMeatAthlete  וחולק מידע רב תוך כדי היותו דוקטורנט למתמטיקה.

 




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג