מתי אימון אישי הופך להטרדה מינית?

ההטרדות המיניות מגיעות לכל מקום ולמרבה הצער גם לתחום האימון, שבו במקרים רבים יש מגע פיזי בין מאמנים למתאמנים. אז איך תדעו מה מותר ומה אסור?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מתאמנת ומאמן באימון רצועות
מתאמנת ומאמן באימון רצועות

במדינת ישראל, כמו במקומות אחרים בעולם, הטרדה מינית היא תופעה חברתית שכיחה במיוחד ופוגעת באנשים רבים, במיוחד בנשים. מדובר בכבוד האדם, בחירותו, בפרטיותו ובזכות לשוויון. בשנים האחרונות פשטה תופעת ההטרדות המיניות גם לתחום האימון.

לא לכולם ברור מהם גבולות המותר והאסור. מאמן ומתאמנת | צילום: pixabay

עוד כתבות בנושא 

מהם המאפיינים של המאמנים האישיים שמרוויחים בגדול?
מתאמנים בחדר כושר? יתכן וגם אתם באים "לנוח" 
מה נשים צריכות כדי לחטב את הגוף? 

למרבה הצער, אין מספיק מודעות של אנשי המקצוע לכך. יתרה מכך, ישנם מצבים בהם מתבצעות הטרדות מיניות אך המוטרד/ת בכלל אינו מודע לכך. חשוב לציין שאימון אישי (בהתייחס לפעילות גופנית כמובן) כרוך בחלק לא מועט מהמקרים במגע פיזי ברמה מסוימת. לדוגמה, במקרים שנדרשת השגחה ( Spotting) של המאמן על המתאמן, השגחה בעת ביצוע תרגיל מסוים בדרגת סיכון גבוהה באופן יחסי (סקווט המתבצע עם מוט למשל). מתי מדובר על מגע תומך ומקצועי לעומת הטרדה?

מקרי הטרדה מינית (רשימה חלקית)

  1. אי ידיעת החוק על ידי המדריך/איש המקצוע בתחום האימון (שכיח במיוחד).
  2. האימון עצמו כרוך במגע פיזי ברמה כזו או אחרת ובמיוחד באזורים אינטימיים כמו: גב תחתון, אגן, שכמות, מותניים, צוואר וכדומה.
  3. במהלך האימון עצמו נאמרות רמיזות, דוגמאות, הצגת תמונות וסרטונים בעלי אופי מיני.
  4. המדריך לא שומר על גבולות והאימון האישי מנוהל בפתיחות לא תקינה ביחסים של מאמן/לקוח. במקרים כאלה, עשויים להיאמר מילים שלא במקום והתנהגויות לא ראויות.

נציין שבחלק מהמקרים, בשל חוסר ידיעה של החוק, אותן נשים או גברים כלל לא יודעים שהדבר לא חוקי והם עלולים להסתבך בקלות. לכאורה המאמן פועל באופן לגיטימי , אך בפועל התנהגותו אסורה.

חשוב לציין, שלא אחת קיים קושי להגדיר במדויק מתי אנו עוסקים בהטרדה מינית, מכיוון שהדבר תלוי נסיבות. בהחלט ייתכנו מערכות יחסים ידידותיות שעלו על שרטון. לדוגמה, האם נשיקה או חיבוק לעובד שהנך מכיר מזה שנים וזו דרך ביטוי החיבה ביניכם יכולה להפוך ביום בהיר אחד להטרדה מינית? או אולי מחמאה עדינה על לבוש לבחורה עלולה להוות הטרדה מינית? הגבול הנו דק מאוד, במקרים אלה.

גם מאמנות עלולות להטריד | צילום: pixabay


מתי תדעו שיש חשד להטרדה מינית וכיצד המאמנים צריכים לפעול?

  1. לבדוק היטב מתי אפשר לתמוך במתאמן האישי בעת ביצוע התרגיל ואם הדבר בכלל נחוץ.
  2. המאמן צריך לעדכן מראש אם יש צורך במגע במהלך ביצוע התרגיל ובמיוחד בשבועות הראשונים עד שמכירים ומרגישים שהדבר נכון לעשות. המתאמן יכול לבקש שלא יתבצע מגע תומך או לאשר אותו. הדבר אקוטי במיוחד בתרגילים בהם ישנה תמיכה באזורי גוף רגישים.
  3. אסור לצלם ולא לערוך סרטון ללא הסכמה מפורשת של המתאמן/ת.
  4. המאמנים צריכים להקפיד על לשון נקייה, על מקצועיות רבה ושימוש נכון במונחים. לדוגמה, כשמדובר באזור החזה או הישבן, ישנם לא מעט דרכים לתאר אותם. לכן, חשוב להשתמש בלשון נקיה.
  5. באימון קטינים על המתאמן להיזהר שבעתיים. קטין הנו ילד ומתבגר עד גיל 18.
  6. כדאי להימנע ככל שניתן מקשר רומנטי בין המאמן והמתאמן/ת.
  7. הודעות טקסט שונות לרבות: סמס, וואטסאפ, מיילים, פוסטים בפייסבוק וכדומה – יש לנקוט במשנה זהירות. גם כאן הדרך להטרדה מינית עשויה להיות קצרה מתמיד.
  8. מדידות של אחוז השומן, היקפים וכל בדיקה גופנית – לעדכן ולבדוק אם בכלל ניתן לעשות זאת מבחינת המתאמן. מדובר על מגע באזורי גוף, במרבית המקרים, כמו: מותניים, שכמות, יד אחורית ועוד.


 ד"ר איתי זיו  (Ph.D) | עוסק בתחום  הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר למעלה מ- 30 שנה. מנהל קורסי הכשרה מתקדמים לאנשי מקצוע בתחום האימון במכללה האקדמית בוינגייט


מקורות:

  1. החוק למניעת הטרדה מינית
  2. החוק למניעת הטרדה מינית
    ערעור פלילי: 43822-03-15 קליין נ' מדינת ישראל, בימ"ש המחוזי ת"א-יפו: "בדברי ההסבר לחוק, נאמר כי תכלית החוק היא הרחבת תחולת עבירת ההטרדה המינית, וכך נאמר: "נושא ההטרדה המינית מטופל עד כה בחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמ"ח-1988. ואולם, החוק מתייחס רק ליחסי עבודה, ומטפל בתוצאות השליליות של ההטרדה המינית הקשורות למסגרת העבודה בלבד, ולא בהטרדה עצמה ובדרכים למניעתה. החוק המוצע נועד להוקיע את ההטרדה המינית בכל הקשר שהוא ולגבי כל אדם. הצעת חוק זו באה להגביר את המודעות הציבורית לחומרת התופעה, תוך חינוכו של הציבור הרחב לכיבוד הזולת".
    מכאן שהכוונה הברורה של המחוקק, והמתיישבת עם לשון הוראת החוק כי אין 'סביבה טבעית' לעבירת ההטרדה המינית, וההטרדה המינית אסורה בכל מקום ובכל 'סביבה'."
    ערעור פלילי 43822-03-15 קליין נ' מדינת ישראל, בימ"ש המחוזי ת"א-יפו:
    "בדברי ההסבר להצעת החוק, בסעיף 3 נאמר כי ההתנהגויות המהוות הטרדה מינית אסורה חולקו לשלוש קטגוריות כשהעבירה כנוסחה בחוק… שייכת לקטגוריית ההתנהגויות שבאופן אובייקטיבי ומעצם טיבן מהוות הטרדה מינית ללא תלות במיהות הנפגע ותגובתו וכך נאמר:
    "הסעיף המוצע מפרט את סוגי ההתנהגויות השכיחות המהוות הטרדה מינית. ההתנהגויות המנויות בסעיף הן משלושה סוגים. חלקן הן התנהגויות שליליות מטבען ותגובתו של האדם המוטרד אינה יכולה להכשירן… חלק אחר של ההתנהגויות נאסרות רק כאשר האדם שאליו הן מופנות רואה בהן הטרדה ולאחר שהוא מראה למטריד כי ההתנהגות אינה רצויה לו… התנהגויות נוספות אסורות בשל ניצול יחסי כוח בין המטריד למוטרד".
    הפסיקה קובעת כי אמירות כשלעצמן שליליות מהוות הטרדה מינית לעיתים ללא קשר לתגובה של המוטרד, כל זאת, כפי שנקבע בפסיקה בנוגע להתבטאות בהקשר לאיבר אינטימי בגופם של מוטרד/ת.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג