סיכום אליפות העולם בשחייה: מי שלט? מי בלט? מי פרח? ומי נשרך?

חגי אשלגי מסכם את אליפות העולם בקאזאן ומסביר למה לא בהכרח צריך להתייחס אליה כאל חזרה גנרלית לפני המשחקים האולימפיים ריו 2016
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
הבריכה של אליפות העולם בשחייה בקאזאן
הבריכה של אליפות העולם בשחייה בקאזאן

אליפות עולם בשחייה בשנה טרום אולימפית היא חזרה גנרלית ענקית למשחקים האולימפיים. לפחות לדעת כותב שורות אלו, אין למשחקים האולימפיים שום חשיבות יתרה על פני אליפות העולם. אבל לדעה זו לא כולם שותפים, ובייחוד לא מרבית הציבור האמריקאי. מבחינת האמריקאים, בשחייה, המשחקים האולימפיים היא כמעט חזות הכל.

הבריכה באליפות העולם בשחייה בקאזאן

החגיגה נגמרה, עכשיו נחכה שנה לריו. הבריכה בקאזאן | צילום: CHAN FAN

אז בתום אליפות העולם, ולקראת השנה האולימפית הבאה עלינו לטובה בואו ננסה לתת בהם סימנים:

1. המלכה, הנסיכה והשליטה הבלעדית

קייטי לדקי האמריקאית בת ה-18. במשפט אחד – חמישה משחים, חמש מדליות זהב. במשפט נוסף – שלושה שיאי עולם (פעמיים ב-1,500 מ' ועוד פעם ב-800 מ'). במשפט שלישי – היסטוריה: לדקי לוקחת את כל המדליות בכל משחי החתירה מ-200 מ' ומעלה. שחיינית כמו קייטי לדקי לא היתה וספק אם נראה עוד אחת כמוה. לשמור את הקליפים של המשחים לפנתיאון!

קייטי לדקי שחיינית אמריקאית

לקחה את המדליות בכל משחי החתירה מ-200 ומעלה. קייטי לדקי | צילום: CHAN FAN

2. המהירה

שרה שיוסטרום השבדית תהיה בשבוע הבא בת 22. שיוסטרום, שהיתה ילדת פלא, סבלה משנה אולימפית חלשה במונחים שלה. בשנתיים האחרונות היא חזרה לשיאה. בקאזאן היא שברה את שיא העולם המצוין של דנה וולמר ב-100 מ' פרפר, פעמיים – פעם בחצי גמר ופעם נוספת בגמר. היא הוסיפה זהב ב-50 מ' פרפר, עוד מדליית כסף בין שתי האחיות קמפבל ב-100 מ' חופשי ומדליית ארד ב-50 חופשי. למרות שלא השתתפה ב-200 מ' חופשי, היא זינקה ראשונה ברביעייה השבדית לגמר השליחות 4 כפול 200 מ' חופשי ושחתה את המקטע הראשון ב-1:54 דקה. אילו היתה משתתפת במשחה האישי, תוצאה זו היתה מספיקה לזהב לפני לדקי. מדהים לחשוב שלשחיינית המחוננת הזו אין עדיין אפילו מדליה אולימפית אחת.

שרה שוסטרום שחיינית שבדית באליפות העולם בשחייה בקאזאן

ולחשוב שעוד אין לה מדליה אולימפית. שרה שיוסטרום | צילום: CHAN FAN

3. קטינקה הוזסו

הגיעה עם תקוות לסדרת ניצחונות והעמיסה על עצמה, כהרגלה, לוח זמנים גדוש. בסופו של דבר, גברת הברזל ההונגריה הביאה את הזהב הביתה במקצועות הלחם והחמאה שלה – ה-200 מ' וה-400 מ' מעורב אישי, כולל שיא עולם מדהים ב-200 מ' מעורב אישי. יחד עם זאת, צריך לזכור שהיא נהנתה מהיעדרה של מיריאה בלמונטה הספרדייה. אחרי עונה גדושה ועמוסה, נצפה לראות את הוזסו לוקחת חופש קצר ומסתערת כבר בסתיו על משחי גביע העולם והקופות הגדולות שהיא יודעת להרוויח שם.

4. האחיות

לבית קמפבל, קצת בדומה לאחיות ויליאמס בטניס, מתחרות אחת בשנייה כבר שנים במשחי הספרינט בחתירה – 50 ו-100 מ'. בקאזאן הן לקחו יחד זהב בשליחים 4 כפול 100 מ' חופשי לנשים (עם ספליט 51.7 שניות של האחות הקטנה ברונטי). קייט הגיעה לאליפות אחרי פציעות וניתוחים, ובהיפוך מהשנים הקודמות, ברונטי הקדימה את אחותה הגדולה גם ב-100 וגם ב-50 מ' חופשי. זהב לברונטי קמפבל וארד לאחות הגדולה (אלופת העולם היוצאת) קייט ב-100 מ'. זהב לברונטי ומקום רביעי לקייט ב-50 מ'. השאלה עכשיו היא איך תעבוד הדינמיקה המשפחתית של השתיים. האם ידרבנו אחת את השנייה בצורה חיובית לקראת ריו, או שמא שקייט כבר תתקשה להתאושש מאובדן הבכורה בספרינט המשפחתי?

5. אמילי סיבום

יש אנשים ש"עובדים חיים שלמים כדי להפוך להצלחה בן-לילה". כזו היא אמילי סיבום האוסטרלית בת ה-23. אמנם לסיבום היו כבר מדליות מוזהבות מאליפויות עולם ואולימפיאדות לפני האליפות הנוכחית, אבל כולן היו במשחי השליחים. עד קאזאן, היא מעולם לא עמדה בראש דוכן המנצחים באליפות גדולה. בקאזאן, פרצה סיבום את כל המחסומים, גם עם יכולת מעולה אך גם עקב חולשה יחסית של מיסי פרנקלין. לסיבום יש 3 מדליות מוזהבות באליפות הזאת: ב-100 ו-200 מ' גב, ובשליחות 4 כפול 100 מ' חופשי; ועוד מדליית ארד בשליחות 4 כפול 100 מ' מעורב. בשביל סיבום, היתה זו אליפות חלומית. בעוד שנה בריו דה ז'ניירו, תחכה לה מיסי פרנקלין אחרת מזו שהגיעה לקאזאן, ונראה שעוד כמה שחייניות יטפסו מדרגה עד אז.

אמילי סיבום שחיינית אוסטרלית באליפות העולם בקאזאן

מדליות אישיות ראשונות באליפות העולם. אמילי סיבום (עם הכובע הצהוב) | צילום: CHAN FAN

6. מיץ' לארקין

את אותו משפט על הצלחה בן-לילה אפשר להגיד על מיץ' לארקין. האוסטרלי בן ה-22 השתלט על משחי ה-100 ו-200 מ' גב ולקח פעמיים זהב. לזה הוא הוסיף מדליית כסף בשליחים 4 כפול 100 מ' מעורב והסתובב בקאזאן עם חיוך בלתי מחיק על פניו. רק מתחריו, במקום את החיוך של האוסטרלי מבריסביין, רואים אותו בעיקר כמטרה לכוון אליה לריו דה ז'ניירו.

7. אדם פיטי

האנגלי בן ה-20 כבר הראה בשנה שעברה שהוא האיש המהיר במשחי החזה. קמרון ואן דר ברג מדרום אפריקה סיכן אותו פעמיים, ופעמיים פיטי הגיב כמו אלוף. שלוש מדליות זהב לפיטי. פעמיים במשחים האישיים ל-50 ו-100 מ' חזה, עוד פעם במשחה השליחים המעורב נשים גברים עם נבחרת אנגליה. פיטי ממשיך בכיוון בטוח לריו דה ז'ניירו.

8. פלורן מאנאדו

במשחקים האולימפיים, לצערנו, משום מה יש רק ספרינט אחד – 50 מ' חתירה בלבד. כך נשללות מאיתנו כמה תחרויות אדירות במשחי הגב, הפרפר והחזה, וטיפוסים צבעוניים שבנויים רק לספרינט. הצרפתי הענק פלורן מנאדו (גובה 1.99 מ'; משקל מעל 100 ק"ג) עם זהב אישי ב-50 פרפר וב-50 חופשי שלח את סזאר סיילו הבריזלאי הביתה לעשות שיעורי בית. זהב נוסף למנאדו עם הרביעייה הצרפתית ל-4 כפול 100 חופשי גברים.

9. סון יאנג

הסיני הענק חזר מהשעיית סמים שקוצרה והוחלה רטרואקטיבית באדיבות הסוכנות הסינית נגד סימום (בחלק מהמדינות לא ברור אם הסוכנות נגד סימום מנסה למנוע עבירות, או למנוע גילוי עבירות). הוא איים, כמו קייטי לדקי, לקחת זהב בכל המרחקים מ-200 מ' עד 1,500 מ' במשחי החתירה. מדליית הזהב הראשונה שחולקה באליפות הלכה אליו, ב-400 מ' חופשי. אבל במשחה הבא, ה-200 חופשי, התכנית כבר ירדה לטמיון. הסיני סיים שני אחרי ג'יימס גאי מבריטניה. ערב אחר כך חזר יאנג לנצח ב-800 מ' חופשי. סיומת חזקה ב-100 האחרונים (55.4 שניות), הבטיחה לו את הזהב לפני גריגוריו פלטריניירי האיטלקי. באופן שמעורר סימני שאלה רבים (ואצל הסינים כמו הסינים, ספק אם נבררם אי פעם), יאנג לא התייצב למשחה ל-1,500 מ' חופשי. גרסאות רשמיות וחצי רשמיות התחילו לצוץ ועוד יצוצו בשבועות הקרובים. בכל אופן, שני זהב ב-400 מ' וב-800 מ', כסף ב-200 מ' ו-No show ב-1,500 מ' משלימים הופעה שרבים היו מתברכים בה, אבל אצל סון יאנג, מתפרשת כמעוררת ספקות.

סון יאנג שחיין סיני

לאן הוא נעלם? סון יאנג | צילום: CHAN FAN

10. ג'יימס גאי

הבריטי הצעיר רק בן 20 אבל ניצח באחד המשחים התחרותיים ביותר – 200 מ' חופשי. הוא גם סיים שני ב-400 מ' חופשי. בהמשך הוא הוביל את בריטניה לזהב היסטורי בשליחים 4 כפול 200 מ'. שתי מדליות מוזהבות ואחת מכסף הן הישג נפלא לחותר הבריטי המצוין.

11. ריאן לוכטי

ריאן לוכטי חגג יום הולדת 31 ערב האליפות. הכוכב הוותיק הגיע לקאזאן עם משימות מצומצמות יחסית לעצמו. שני משחים אישיים בלבד, והיתר משחי שליחים. ב-200 מ' חופשי הוא סיים רביעי, אבל ב-200 מ' מעורב אישי הוא חזר להראות את מה שהוא יודע. לוכטי אלוף עולם פעם רביעית ברציפות במשחה המעורב הקצר. הישג חסר תקדים. חוץ מזה הוא חזר הביתה עם עוד שתי מדליות זהב ואחת מכסף במשחי השליחים. ארון המדליות של האמריקאי הוותיק כבר מתפוצץ.

12. הפרפריסטים

לאזלו צ'ה ההונגרי וצ'אד לה-קלוס הדרום אפריקאי החליפו ביניהם את המקום הראשון והשני ב-100 מ' וב-200 מ' פרפר. שניהם קבעו תוצאות פנומנאליות בשני המשחים. הבעיה היחידה היא שבצד השני של האוקיינוס, מייקל פלפס עשה תוצאות מהירות יותר משניהם. לה קלוס כבר התחיל לדבר במונחים של קרבות אגרוף. הוא מחמם מנועים לקראת ריו. פלפס וצ'ה יתכוננו כמו שהם יודעים – חזק וקשה. בפודיומים של משחי הפרפר בריו דה ז'ניירו, לא יהיה מקום לחלשים.

13. שנה של עבודה קשה לפניהם

כמה אלופים אולימפיים לא התעלו לרמתם הרגילה בתחרות הזאת, ולא היתה ביניהן מדליית זהב אישית אחת. מיסי פרנקלין, ניית'ן אדריאן, מאט גריוורס ורוטה מיילוטייטה קיבלו קריאת השכמה מצלצלת וצפויה להם שנה של עבודה קשה במיוחד לקראת המשחקים האולימפיים.

הנעדרים הבולטים אצל הגברים – מייקל פלפס, קוסוקה הגינו, יאניק אנייל וג'יימס מגנוסן.

הנעדרות הבולטות אצל הנשים – מיריאה בלמונטה, דאנה וולמר ונטלי קוכלין.

הרבה שחיינים מבטיחים שחו באליפות הזו, אחד שממשיך לתפוס את תשומת הלב הוא קייל צ'אלמרס האוסטרלי בן ה-17. צ'אלמרס זינק למים רק פעמיים בקאזאן. שתיהן בבוקר, במוקדמות, במשחי שליחים כחלק מהנבחרת האוסטרלית – ב-4 כפול 100 מ' חופשי וב-4 כפול 100 מ' שליחים מעורב. בראשון שחה הילד ספליט של 47.9 שניות ב-100 מ' חתירה, ובשני ספליט של 47.8 שניות באותו מרחק. המשימה הראשונה של סגן אלוף העולם המכהן קמרון מאקווי, ואלוף העולם היוצא ג'יימס מגנוסן, תהיה לנסות למנוע מהנער מאדלייד מלטוס על חשבונם לאולימפיאדה.

עד אז, נמשיך לעקוב ולעדכן.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג