מה עדיף: חדר כושר לואו קוסט או פרימיום?

עלות של מנוי במועדון כושר כיום יכולה לנוע בין 99 ל-400 שקלים לחודש. מה מסתתר מאחורי ההבדלים, ולמי כדאי להשקיע יותר?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
משקולות בחדר כושר
משקולות בחדר כושר

בשנים האחרונות חדרי הכושר בישראל עברו מהפיכה של ממש. מספרם גדל משמעותית ולשוק נכנסו שחקנים חדשים כשאחרים הגבירו את פעילותם העסקית. כשמדובר במועדוני לואו קוסט, יש כיום 150 כאלה בפריסה ארצית, וזה נתון מרשים ביחס למדינה שאינה נחשבת גדולה מבחינת כמות התושבים.

חדר כושר

איך נדע אם זה מתאים לנו? | צילום: pixabay

עוד כתבות בנושא
האם אתם מתאמנים עם או בלי מזגן בחדר הכושר? 
האם מומלץ לילדים להתאמן בחדר כושר? 
מה יותר אפקטיבי? קרוספיט או חדר כושר? 

בראייה רחבה ניתן להבחין בשני סוגי מועדונים: האחד הנו מועדון של רשת לואו קוסט. מדובר על עלות מנוי נמוכה שעשויה לנוע במחירים של 99-140 שקלים לחודש בממוצע. ויש את מועדוני הפרימיום או מועדוני הכושר הסטנדרטיים (שאינם מוגדרים פרימיום) שם המחיר נע בטווח של 200-400 שקלים לחודש בממוצע.

חשוב לציין שחלה עלייה משמעותית בגודלם של המועדונים, חלקם בגודל של 3,000-4,000 מ"ר ויותר. המפוארים שבהם כוללים גם בריכה, ספא ושירותים רבים נוספים. במועדונים הממוצעים, הקטנים וגם הלואו קוסט, אין את כל השירותים והציוד המרשים ולכן הם יכולים להרשות לעצמם מחיר מנוי כה תחרותי בשוק.

עבור מתאמנים "מן השורה" מדובר בדילמה בבחירה של מועדון כושר כזה או אחר, זאת בהנחה שיש באזור המגורים יותר ממועדון אחד. להלן שיקולים שונים שעשויים לסייע בבחירה של סוג המועדון המתאים:

1. רמת השירותים במועדון – כוח אדם, מדריכי כושר, קפיטריה, סטודיו, חניה, מקלחות ושירותים וכדומה. כל אלה בהחלט מהווים שיקול בבחירת מועדון כושר. סביר להניח שמתאמן שחשוב לו לקבל שירותים כאלו ברמה גבוהה, ייבחר דווקא במועדונים שאינם לואו קוסט אלא סטנדרטיים או פרימיום, וישלם יותר.
2. סוג האוכלוסייה – במועדוני פרימיום בהם המנוי עולה 300-400 שקלים לחודש, סביר להניח שגם מארג המתאמנים יהיה שונה. פחות צעירים, בני נוער, סטודנטים וכדומה. זאת מכיוון שמדובר על עלות כספית בגובה פי 3 ויותר ממנוי ממוצע במועדון לואו קוסט.
3. מספר השיעורים בסטודיו – בדרך כלל מספר השיעורים בסטודיו נמוך יותר במועדוני לואו קוסט מאשר בפרימיום מהסיבות הידועות של צמצום עלויות. שעות הדרכה רבות בסטודיו כרוכות בעלות גבוהה, מה שמכביד על עלויות התפעול של המועדון שאמורות להיות נמוכות ככל שניתן.

שיעור יוגה בסטודיו

סביר להניח שבמקומות עם עלויות נמוכות יותר, יהיו גם פחות שיעורים | צילום: pixabay

4. מספר המדריכים במשמרת בחדר הכושר – לפי חוק מכוני כושר בישראל יש צורך במדריך כושר בכל שעות ההפעלה של חדר הכושר. אגב, ניתן להסתפק גם במדריך כושר אחד למתחם אימון גדול במיוחד. במרבית המקרים יהיה מדריך אחד בסך הכל בכל המתחם, גם בשעות העמוסות (בדרך כלל שעות הערב). לכך יש השלכות על רמת השירות אותו ניתן לספק.
5. שירות של מדריך חדר הכושר – בשנים האחרונות בשנים האחרונות, נהוג פחות מבעבר לבנות תכניות אימונים למתאמנים על בסיס קבוע בכל השנה, ובכלל רמת השירות אינה דומה למה שהיתה פעם. האבסורד הוא שלעתים יש 4-5 מדריכי כושר במשמרת, אך רמת השירות מבחינת מתן משובים והערות למתאמנים השונים, בניית תכניות אימון על בסיס קבוע ועוד – ירודה במיוחד. בטרם בוחרים מועדון כושר זה או אחר חשוב להביא נקודה זו בחשבון.
6. רמת המתאמן – במידה ומדובר במתאמן מנוסה שיודע לבנות תכנית אימון לעצמו, או שיועץ כושר חיצוני מלווה אותו, אין מניעה שיתאמן עצמאית בכל מועדון שיבחר לרבות לואו קוסט, וכך יחסוך ממון רב. אבל כשדובר במתאמנים (הרוב) שאינם יודעים וגם לא אמורים לדעת איך בונים תכנית אימון, מה היא כוללת, על מה לשים דגש, באיזו עצימות אימון להתאמן וכדומה – ללא הדרכה מקצועית יהיה להם קשה להתקדם מבחינת רמת האימון ולהשיג מטרת אימון זו או אחרת. יש צורך בהדרכה מקצועית עם מדריכי כושר במועדון או מחוצה לו. חשוב לציין שניתן להתאמן מדי יום בחדר הכושר ולא לשפר כלום. הרי אימון משקולות או סטודיו כזה או אחר לא מבטיח תוצאות. עומס לא גבוה או אימון לא מותאם, לא יביאו את האדם מנקודה A ל- B. 
7. נוכחות אנשי צוות בקבלה ובמועדון בכלל – תופעה שכיחה במועדוני לואו קוסט (בשל צמצום מהותי של העלויות) היא הפחתת כוח האדם כמו למשל בעמדת הקבלה, אנשי שירות שונים וכדומה. במקרים רבים הכניסה היא באמצעות צ'יפ בלבד וללא שום אינטרקציה עם אנשי הקבלה. זאת בשונה ממועדוני פרימיום ועוד.
8. הצורך בשירותים נוספים – סביר להניח שבמועדוני לואו קוסט לא תמצאו שירותים כמו בריכה, ספא וקפיטריה. מי שזה חשוב לו, יבחר מועדון כושר בהתאם.
9. ניקיון, סדר ואסתטיקה של המועדון – בתחום זה ההבדלים בין מועדוני כושר גדולים במיוחד. לא רק דרגת המועדון חשובה, אלא בעיקר תרבות הניהול והשירות הנהוגה בו. ייתכנו מקרים בהם מועדון לואו קוסט יהיה ברמת שירות ותחזוקה מעולים ומנגד מועדון הנחשב פרימיום לא יהיה כזה מבחינות שונות. לכן חשוב לבדוק זאת מראש כדי לא להתאכזב.

משקולות בחדר כושר

חשוב לבדוק שהמועדון מספק לכם מספיק מהציוד שאתם באמת זקוקים לו | צילום: pixabay

10. התאמת הציוד שיש בחדר הכושר למטרת האימון – חדר כושר שמיועד מלכתחילה בעיקר לאוכלוסייה מבוגרת מבחינת הציוד, אינו זהה לחדר כושר שאמור לשרת את מתאמנים המתקדמים, ספורטאים, מתאמנים שמטרתם היפרטרופיה שרירית ועוד. לכן, במידה ומטרת המתאמן הנה שיפור יכולות גופניות באופן משמעותי, יש לבדוק שקיים הציוד המתאים לכך כמו משקולות יד, צלחות משקל, אביזירים נלווים בכמות וגודל מתאימים, מספיק עמדות של מכשירים שכיחים (ספת לחיצה ומוטות אולימפיים, מכונות כמו לחיצת חזה, משיכת פולי וכדומה). במידה ואין הלימה בין הציוד הקיים למטרת האימון של המתאמן, הדבר יקשה על השגת המטרות.
11. מספר המתאמנים בשעה המיועדת לאימוןבמידה ובשעה המיועדת לאימון של מתאמן פלוני חדר הכושר עמוס וקשה לאתר מכשיר אירובי או מכשיר פופולארי אחר פנוי, חשוב להביא זאת בחשבון. אלא אם כן ניתן להיות גמישים ולבחור שעות אימון אחרות ופחות עמוסות.
12. עלות חניה ושירותים נוספים שאינם במנוי – לעתים המנוי לחדר הכושר אכן זול אך שירותים נוספים הנם בתשלום כגון: חניה בשטח המועדון, שכירת תאי אחסון ועוד. אזי, העלות החודשית גבוהה יותר מאשר מה שפורסם וחשוב להביא זאת בחשבון.
13. פעילויות שונות והטבות של המועדון – הרצאות בנושאים שונים, הנחות בבתי עסק עימם יש שיתוף פעולה ועוד. בחלק מהמועדונים מדובר בשירות נלווה חשוב שמתייחס לשימור לקוחות.
14. מדיניות ביטול מנוי – יש אמנם חוק בנושא, אך יש מועדונים שבהם עדיין ניתן להתעקש לקבל החזר כספי במידה והפסקת את המנוי מסיבות שונות. נקודה חשובה לבדיקה.

מכשירים בחדר כושר

לא מספיק להשוויץ במכשירים ברמה גבוהה, צריך גם לתחזק אותם כראוי | צילום: Henry M. Trotter

15. רמת המכשור בחדר הכושר והסטודיו ואיכות התחזוקה – מועדוני כושר רבים בישראל ייבאו בשנים האחרונות ציוד ברמה בינלאומית גבוהה, אך רמת התחזוקה חשובה לא פחות. דוגמאות לחדר כושר עם ציוד ברמה גבוהה שאינו מתוחזק כהלכה: כבלים משופשפים במיוחד, מחסור תמידי בשאקלים (טבעות סנפלינג שישנן במכשיר הקרוסאובר, פולי עליון ועוד), ריפודים קרועים, מסילות ריצה חורקות ולא נקיות ועוד.
16. האווירה בחדר הכושר – בטרם נרשמים חשוב לפקוד את חדר הכושר ויותר מפעם אחת ובשעות שונות, לחוות דעה על האקלים בחדר הכושר, סוג המתאמנים והתנהגותם, האווירה באופן כללי, הרעש (יתכן שיהיה חזק בשל מוזיקה בדציבלים גבוהים). סביר להניח שמתאמנים מבוגרים לא ייהנו ממוזיקה רועשת במספר ביטים גבוה ברמת דציבלים שהנה מעל 90.


ד"ר איתי זיו (Ph.D) | עוסק בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר למעלה מ- 30 שנה. מנהל תחום חינוך והסברה בסוכנות למניעת סימום בספורט. מנהל קורסי הכשרה מתקדמים לאנשי מקצוע במכללה האקדמית בוינגייט




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג