מהם ההיבטים הפסיכולוגיים והמנטליים באימוני קרוספיט?

הגיוון, התחושה הטובה, האמונה במסוגלות' ד"ר איתי זיו ודגנית גלסמן על הדברים שמייחדים את הקרוספיט מפעילויות גופניות אחרות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
אימון קרוספיט
אימון קרוספיט

למרות שקרוספיט הוא מושג שכבש בסערה את מכוני הכושר ואת המוני המתאמנים, בפועל סוג אימון זה נוצר כבר ב- 1996 על ידי מתעמל האמריקאי בשם גרג גלסמן. הקרוספיט קיים כבר 22 שנים ומספר המועדונים עולה באופן מטאורי, כך שבעולם יש עשרות אלפי מועדונים ואפילו בישראל הקטנה קרוב ל-100, והיד עוד נטויה.

אימון שמגרה את המערכות הגופניות השונות באופן ייחודי | צילום: pixabay

עוד כתבות בנושא 

כיצד פעילות גופנית מסייעת להתמודדות עם לחץ? 
למה כל כך חשוב לגוון באימונים? 
האם הזוגיות במשבר כאשר הופכים לספורטאים? 

הקרוספיט כולל אימוני כוח וסיבולת פונקציונליים תוך שילוב של תרגילים אירוביים ואנאירוביים מסוגים שונים, שילוב של אלמנטים שונים, אמצעי התנגדות מגוונים כמו: משקל גוף, משקולות, חבלים ועוד. חשוב לציין שהדרישות הגופניות במשימות השונות אינן זהות וזה גם שמייחד את האימון הזה . לא רק, באופן הייחודי שהאימונים מתבצעים מפעילים את כלל מרכיבי תא שריר השונים, וזאת בשל הגיוון הרב שיש בעומסים באימונים על פני השנה, גיוון במספר החזרות כך שלא משפרים למשל סבולת שרירית או כוח מרבי וכדומה, אלא משלבים ביניהם. אזי מגרים את המערכות הגופניות השונות באופן ייחודי.

בשל השונות הרבה של אימוני הקרוספיט לעומת מרבית האימונים הקיימים, ההשלכות מבחינה פסיכולוגית, מנטלית, ואף קוגנטיבית הן שונות. להלן מספר נקודות בהתייחס לאימוני הקרוספיט בהקשר לכך:

  1. הגיוון באימון – אחת הסיבות למשיכת לא מעט מתאמנים ברמות כושר שונות. היא שלא ממש ניתן להשתעמם באימון קרוספיט וזאת בשל העושר התנועתי שיש באימונים השונים, אביזרי עזר, מאות תרגילים וכדומה. לכך השפעה על קריאטיביות של האימון והשפעה חיובית אפשרית על ההתמדה באימונים לאורך זמן.
  2. הפרשת אנדרופינים במהלך האימונים – גבוהה במיוחד. זאת בשל העצימות הגבוהה של האימונים. חשוב לציין שאחד המשתנים המשפיעים במיוחד על הפרשת אנדרופינים הנה עצימות האימון. כשהיא גבוהה יופרשו משמעותית יותר אנדרופינים. לדוגמה, בעת  הליכה בקצב של 60-65 אחוז מדופק מירבי יופרשו מעט אנדרופינים לעומת אימון קרוספיט מסורתי. הפרשת אנדרופינים מביאה למצב רוח מרומם במהלך ובתום האימונים גם לתחושת אופוריה.
  3. השפעה על יכולת ההתמדה – רבה. זאת בשל הפרשת אנדרופינים, האימון בקהילה שהנו קבוצתי ולא אישי (כמו למשל באימון משקולות בחדר הכושר או אולי אימוני Outdoor שנערכים באופן עצמאי בחוץ) ועוד. התמדה הנה אחד המשתנים החשובים ביותר בהתייחס לאימוני כושר ובכלל באימוץ אורח חיים בריא ובלעדיה לא ניתן להשיג את מטרת האימון. למרבה הצער, במידה ולא מתמידים בביצוע פעילות גופנית כבר לאחר מספר ימים מתחילה נסיגה ביכולת הגופנית שהושגה. לכן, חשוב עד מאוד להתמיד על בסיס קבוע בכל מעגלי החיים בביצוע פעילות גופנית אפקטיבית.
  4. מסוגלות מנטלית – באימוני קרוספיט ישנם אתגרים גופניים לא מעטים. לכך השלכות ממשיות על שיפור מסוגלות מנטלית לעשות משימה כזו או אחרת. לדוגמה, עליית מתח על ידי נשים – אישה ממוצעת תתקשה במיוחד לבצע עליית מתח (אפילו בודדת) מסיבות שונות (כמו הרכב הגוף, כוח יחסי ועוד), אך באמצעות אימון מותאם שנעשה במהלך אימוני הקרוספיט ייתכן מאוד שהיא תצליח לבצע גם 8 חזרות מלאות לאחר מספר חודשי אימון. זה בהחלט קשור למסוגלות מנטלית ודבר חשוב במיוחד לשיפור. אתגרים כאלה ואחרים הנם דבר שבשגרה באימוני הקרוספיט ולכך השלכות לא מעטות בפן המנטלי.

    לאימוני הקרוספיט השלכות לא מעטות בפן המנטלי | צילום: pixabay

  5. התמודדות טובה ואף מצוינת עם קשיים מסוגים שונים – במרבית האימונים, אין אתגרים כה רבים ומורכבים כמו בקרוספיט. אזי, השיפור התמידי ביכולת הגופנית והחוסן המנטלי והפיזיולוגי משפיעים לא מעט על משתנים לא מעטים כמו: תחושת מסוגלות, ביטחון עצמי ועוד. אגב, מתאמני קרוספיט "אדוקים" מרגישים מעבר לחוסן הגופני גם חוסן מנטלי המשקף את השליטה בשרירים רבים בגוף, והתמודדות עם קשיים שונים במהלך האימון, עימם מתמודדים. דבר אשר מחזק את תחושת הקומפטנטיות (כישרון ובקיאות) ומכאן את הביטחון העצמי ובהמשך – רצון ושאיפה לעמוד באתגרים גם מעבר לאימונים עצמם. לא בכדי, מרבית המתמודדים בתחרויות הנינג'ה למיניהם הם מתאמני קרוספיט. שהרי מדובר בסוג אימון אשר אכן מכין את הספורטאי גופנית ונפשית.
  6. התמכרות שלילית לפעילות הגופנית – התמכרות לפעילות גופנית עלולה להיות שלילית או חיובית. במידה ומבצעים אתה באובססיביות קיצונית, שעות רבות מאוד במהלך השבוע (למשל מעל 20 שעות שבועיות), מבצעים אימונים גם כשחולים או שיש פציעת ספורט, מעדיפים אימונים במקום אירועים חשובים של משפחה, חברים וכדומה, האימונים נעשים מרכז החיים והכל מקדש את המטרה – מדובר על התמכרות שלילית ויש לכך השלכות פיזיות ופסיכולוגיות לא חיוביות וחשוב להביא זאת בחשבון. לעומת זאת, התמכרות חיובית הנה חשובה ותורמת להתמדה למשך שנים בפעילות הספורטיבית, אך חשוב לדעת שניתן לעתים לעבור ממצב של התמכרות חיובית לשלילית ללא בקרה על תכנית האימון ובכלל ההתנהלות.
  7. ביטחון עצמי ודימוי גוף –  הצלחה במשימות הגופניות המורכבות והעצימות בקרוספיט עשויה להשפיע לחיוב על ביטחון עצמי ודימוי עצמי. מדובר בחלק מהמקרים באנשים שלא ביצעו לעולם אימונים ברמה כה גבוהה, לא ביצעו תרגילים כה מורכבים ומגוונים והתחושה החזקה ש"הנה אני מסוגל לבצע אימונים ותרגילים שייתכן שרק ספורטאים מבצעים אותם", משפיעה במיוחד על תחושת הביטחון העצמי והדימוי העצמי.

    פתאום מבצעים תרגילים מורכבים ברמה גבוהה | צילום: pixabay

  8. אקסטרוורטיות (מוחצנות) ו/או אינטרוורטיות (מופנמות) בהקשר של אימוני קרוספיט – אימוני קרוספיט מצריכים מתאמנים עם נטייה לתכונות אופי אקסטרוורטיות. זאת בשל הקהילה המאפיינת את האימונים בקרוספיט, העידוד הבלתי פוסק של המתאמנים השונים בחבריהם ועוד. לא דומה למרבית סוגי האימונים המוכרים ולכך השלכות על מרכיבי אישיות אלה. אגב, ייתכן שאי התאמה של מתאמן מבחינת האישיות תשפיע לשלילה על סיכויי ההתמדה באימון כזה או אחר וחשוב להביא זאת בחשבון. אזי, לא שהאימון לא אפקטיבי למתאמן, אלא אישיות המתאמן לא מתאימה לסוג האימון המבוצע. שכיח למדי במחוזותינו ומשפיע על התמדה, השגה/אי השגה של מטרות אימון ועוד. מרתק ללא ספק.


ד"ר איתי זיו (Ph.D) | עוסק בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר למעלה מ- 30 שנה. מנהל תחום חינוך והסברה בסוכנות למניעת סימום בספורט. מנהל קורסי הכשרה מתקדמים לאנשי מקצוע במכללה האקדמית בוינגייט

דגנית גלסמן | פסיכולוגית חינוכית מומחית ופסיכולוגית ספורט




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג