חוקים אלה נכתבו בפחמן: נעלי הקרבון והמגבלות החדשות בעולם הטריאתלון

נעלי קרבון הפכו לטרנד החם ביותר בעולם הטריאתלון והריצה למרחקים ארוכים, המבטיחות להגביר את המהירות והסיבולת במרוצים. תקנות חדשות שנכנסו השנה יצרו באזז בקהילת הטריאתלון בעולם, ובחשו גם בביצת הטריאתלון הפרטית אצלנו. נעה כפרי עם כל הפרטים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
יאן פרודנו | צילום: Giacomo1970, Wikimedia

ב-2019 זכה יאן פרודנו באליפות העולם באיש ברזל בקונה, הוואי, כשהוא נועל נעליים של Asics שהותאמו לכף רגלו במיוחד התאמת Custom. בעקבות אירוע זה ואירועים נוספים דומים, נעלי הקרבון החלו לעורר מחלוקת בקהילת הטריאתלון, כאשר יש הטוענים שהן מספקות יתרון לא הוגן ויש לאסור אותן לחלוטין בתחרויות. אם פרודנו היה יוצא לריצה הזו עם אותו זוג נעליים היום, הוא היה נפסל.

אז מה הן בכלל נעלי הקרבון האלה?
נעלי קרבון הן נעלי ריצה הכוללות לוחית סיבי פחמן המוטמעת בסוליה בעובי של מילימטר אחד. לוחית זו נועדה לספק העברת אנרגיה יעילה יותר מהקרקע לכף הרגל, וכתוצאה מכך מובטחת מהירות מרבית ופחות עייפות. לוחית סיבי הפחמן גם עוזרת להקשיח את הנעל, מספקת יציבות ומפחיתה את הסיכון לפציעה.

מאז ימי פרעה ועד יציאת מצרים
הרעיון של שימוש בסיבי פחמן בנעלי ריצה אינו חדש. נייקי הציגה לראשונה את הרעיון של לוחית סיבי פחמן בנעלי ריצה עם סדרת ה-Vaporfly שלהם בשנת 2017, במסגרת המאמץ לרדת משעתיים בריצת מרתון.

Nike החלה את הטרנד סביב הקרבון בניסיון הראשון לרדת משעתיים בריצת מרתון של אליוד קיפצ'וגה בתנאים מלאכותיים במסלול המרוצים מונצה שבאיטליה. אז, הטענה הייתה לשיפור מהירות של 4 אחוזים, ובאותו הניסיון קיפצ'וגה פספס ב-25 שניות את המטרה, אותה השלים כשנתיים לאחר מכן. הקרבון בסוליית הנעל הוסיף לקפיציות של הסוליה ולהחזר האנרגיה.

אליוד קיפצ'וגה | צילום: shutterstock

ההישג הושג ב-2019, אז הנעל הפכה פופולרית מאוד בקרב רצים למרחקים ארוכים, מה שגרם למותגי נעליים אחרים כמו אדידס, ASICS, On Cloud, ניו באלאנס וברוקס ללכת (כלומר לרוץ בספרינט כדי לא לאחר את הרכבת) בעקבותיהם, ויצרו גרסאות משלהם לנעליים בציפוי פחמן.

המדע שמאחורי הקרבון
נעלי קרבון פועלות על ידי שיפור יעילות הריצה, שהיא מדד לעלות האנרגתית של ריצה בקצב נתון. על פי מחקרים, נעלי פחמן יכולות להפחית את עלות האנרגיה של הריצה בשיעור של עד 4 אחוזים, וכתוצאה מכך לשיפור משמעותי בביצועי הריצה. לוחית סיבי הפחמן עוזרת גם לצמצם את הזמן שכף הרגל מבלה על הקרקע, וזה חיוני לריצה מהירה יותר.

זה רק גימיק? או שזה באמת עובד?
נעלי פחמן חוללו מהפכה בספורט הריצה, כאשר ספורטאים מקצועיים רבים שוברים שיאים ומשיגים זמני שיא אישי בזמן שהם נועלים אותם. למעשה, מומחים רבים מאמינים שלנעלי פחמן יש פוטנציאל לשנות את הנוף של ריצה למרחקים ארוכים בכך שהם מאפשרים לספורטאים לרוץ מהר יותר לתקופות ארוכות יותר.

השפעת הקרבון אמורה לבוא לידי ביטוי רק במהירויות גבוהות, כך שכרצה די ממוצעת, ככל הנראה אני לא חווה את היתרונות שחווה קיפצ'וגה או כל רץ שרץ מהר יותר מ-3 דקות לקילומטר.

נעלי קרבון של הוקה | צילום: יח"צ

זה כמו רוכב אופניים חדש שקונה אופני נג"ש ומצפה לקבל יחד עם האופניים החדשים בעטיפה גם תוספת של 2 קמ"ש. זה לא עובד ככה. המהירות היא ברגליים, הרבה יותר מאשר בטכנולוגיה – באופניים או נעליים קלות ומתוחכמות ככל שיהיו. זה לא תחליף לאימונים. בעוד שנעלי קרבון הוכחו כמשפרות את יעילות הריצה, הן אינן פתרון קסם ודורשות אימון וטכניקה מתאימים כדי למקסם את מלוא היתרונות.

תגהץ לי זוג
נעלי קרבון בדרך כלל יקרות יותר מנעלי ריצה מסורתיות, כאשר המחירים נעים בין 550 ש"ח ל-1000 ש"ח ואף יותר. עקב המחיר היקר והבלאי היחסית מהיר שמיוחס לנעליים אלו, הן בדרך כלל שמורות למרוצים ולתחרויות בלבד, כאשר האימונים מתבצעים עם נעל ריצה פשוטה יותר. במחקר שעשיתי בהכנה לכתבה מצאתי כמה מבצעים גם ב-400 שקלים על דגמים ישנים יותר.

הגבלות הקרבון בעולם הטריאתלון
איגוד הטריאתלון העולמי, ה-ITU, אימץ ב-1 בינואר 2021 את תקנות איגוד האתלטיקה העולמי (IAAF) החדשות בנוגע לסוגיית הקרבון. לפני פחות מחודשיים, בפברואר 2023, הודיע גם ארגון IRONMAN העולמי שאימץ את ההגבלות הבאות:

  • גובה הסוליה המרבי (המרחק בין כף הרגל לקרקע) של נעל לא יעלה על 40 מ"מ.
  • על הנעל להיות זמינה לרכישה לקהל הרחב ארבעה חודשים לפחות לפני התחרות.
  • הנעל לא יכולה לכלול מעל פלטת קרבון אחת (עובי של מילימטר אחד) או טכנולוגיה דומה.
  • הנעל לא יכולה לספק יתרון של החזרת אנרגיה בדומה למה שמספקת לוחית הקרבון, בשום טכנולוגיה אחרת.

פטריק לאנג ורות אסטל, שני המנצחים של אליפות איירונמן במזרח התיכון, הלא הוא איירונמן טבריה שנערך בישראל בנובמבר האחרון, רצו עם נעלי Adidas Adizero Prime X בעלות הגבהה של 55 מ"מ. אם האירוע היה מתקיים לפני חודש, הם היו נפסלים מאחר והנעליים לא עומדות בתקנות החדשות שאומצו בחודש פברואר (על אף שהנעליים זמינות למכירה באופן פומבי). התקנות החדשות נוספו לחלק 6.02 בתקנון IRONMAN למי שמעוניין לקרוא אותן בשפת המקור – הנה הקישור לחוקים המלאים – עדכון 2023.

פטריק לאנג | צילום: Jürgen Matern, Wikimedia

כטריאתלטים חובבים, גם עלינו מוטלת החובה לציית לתקנות הללו בתחרויות טריאתלון ואיש ברזל בהן אנחנו משתתפים, או שנסתכן בפסילה. בתחרויות איש ברזל יבוצעו ביקורות אקראיות לפני, תוך כדי ואחרי התחרות. נעליים שתקינותם תימצא מוטלת בספק, ישלחו לבדיקה במטה הטריאתלון העולמי. אי עמידה בתקנות, תגרור פסילה.
לא בטוחים אם נעלי הריצה שלכם עומדות בתקנות? הרשימה המלאה של דגמי הנעליים המאושרים לשימוש לשנת 2023 נמצאת כאן. הקטגוריה הרלוונטית היא קטגוריית הכביש (Road). מידע טכני מפורט על הכנת הרשימה הזו ניתן למצוא באתר איגוד האתלטיקה העולמי.

סיכום
נעלי הקרבון כבשו את עולם הריצה בסערה, והבטיחו לשפר את הביצועים ולחולל מהפכה בספורט. למרות שהן מגיעות עם תג מחיר גבוה יותר, רצים וטריאתלטים רבים מאמינים שהיתרונות שהן מספקות שווים את ההשקעה. עם התקנות החדשות, יהיה מעניין לראות כיצד השימוש בטכנולוגיית קצה בטריאתלון יתפתח בשנים הקרובות.

באופן אישי, כחובבת חידושים טכנולוגיים לא יכולתי שלא לבדוק איך זה לעופף באמצעות סיבי פחמן ממקור ראשון, על הניסיון הראשון שלי עם נעלי HOKA CARBON X3 – בכתבה הבאה.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג