התחרות הכי מרתקת בספורט העולמי, מתנהלת במגרשי בוץ צפופים בבלגיה

שלושת הגדולים - הם כוכבי ענק על אופניים. גם בכביש, גם בשטח וגם בקרוס. הם נכנסו מדצמבר לסדרת תחרויות בוץ ראש בראש, שלא מביישת את קרבות האגרוף הגדולים בהיסטוריה. קבלו את טירוף הסייקלוקרוס
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
הגרסה הדו-גלגלית לתחרויות ריצות שדה | צילום: Shutterstock

סייקלוקרוס הוא הגרסה הדו-גלגלית לתחרויות ריצות שדה (Cross country). תחרויות סייקלוקרוס באופניים הן אכזריות מבחינת תנאים, ומצריכות רכיבה, ריצה עם האופניים בידיים, טיפוס מדרגות, קפיצה מעל מכשולים, שליטה אבסולוטית באופניים קשיחות ובלתי סלחניות, כושר עילאי, כוח מתפרץ, עמידות לקור וגשם, ונכונות חסרת גבול לסבול.

בקיצור, ענף אופניים מושלם לבלגים (בעיקר לפלמים מצפון בלגיה) ולהולנדים. שמות המשפחה של רוב צמרת הדירוג בתחרות סייקלוקרוס מתחילים בקידומת ואן. ואן ארט, ואן דר פול, ואן טורנהואט, ואן דר האר, וכו'. בשנים האחרונות, גם יותר רוכבים אנגלים מצטרפים לחגיגה.

הסייקלוקרוס היא תחרות אופניים בשטח-בוץ-חול-מכשולים, בהקפות. רוב התחרויות הן בין 6 ל-8 הקפות עמוסות בקהל צופים צפוף חם מזג, סוער, ובחלקו הגודל, גם שיכור ומתודלק. רובן אורכות כשעה עבור המהירים שברוכבים. בחלק מהתחרויות, גודל הקהל עול על 15,000 צופים. הם באים לראות את הגיבורים מתחרים וסובלים.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Cyclocross Social (@cyclocrosss)

בחורף 2022 הכוכבים הסתדרו, והתייצבו לסייקלוקרוס. מאחר ומדובר בסבב שמתחיל בספטמבר, בזמן שרוכבי הכביש או באליפות העולם, או בפגרה, או באימוני תחילת עונה, צמרת רוכבי הכביש שמתחרים גם בסייקלוקרוס, לרוב מצטרפים לתחרויות בסוף נובמבר או תחילת דצמבר.

ב-8 אליפויות העולם האחרונות בסייקלוקרוס, זכו 3 רוכבים. מתיו ואן דר פול ההולנדי (עוד שבועיים בן 28) ניצח 4 פעמים (2015, 2019, 2020, 2021). וואט ואן ארט הבלגי (בן 28) ניצח 3 פעמים (2016, 2017, 2018), וטום פידקוק האנגלי(בן 23) ניצח פעם אחת (2022) כשהאליפות התקיימה בארה"ב וואן דר פול וואן ארט ויתרו על הטיסה ונשארו להתאמן באירופה לקראת הקלאסיקות.

כדי להבין את הרמה של "השלישייה הגדולה", לא צריך להסתכל רחוק:
וואט ואן ארט זכה אשתקד בחולצת המאיצים הירוקה בטור דה פראנס. הוא ניצח לפחות שלב אחד בטור דה פראנס בכל אחת מ-4 השנים האחרונות, בשנתיים האחרונות הוא ניצח ב-3 שלבים בכל טור דה פראנס. הוא ניצח בקלאסיקות של מילאן-סאן רמו, אמסטל גולד, סטרדה ביאנקה, גנט-וובלגם, ועוד. הוא סגן האלוף האולימפי המכהן באופני כביש, והיה סגן אלוף העולם באופניים גם במרוץ הכביש, וגם נגד השעון.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Wout van Aert (@woutvanaert)

מתיו ואן דר פול הוא כוכב רוק על אופניים. הוא ניצח שלב אחד בטור דה פראנס, והחזיק ששה ימים בחולצה הצהובה. הוא ניצח פעמיים בטור של פלנדריה, באמסטל גולד, בסטרדה ביאנקה, על שמו רשום גם שלב אחד בג'ירו ד'איטליה, ועוד. הוא היה גם אלוף אירופה באופני הרים. היריבות בינו לבין ואן ארט, מרתקת את ארצות השפלה האירופאיות כבר תריסר שנים.

טום פידקוק האנגלי הוא הצעיר מבין השלושה. הוא האלוף האולימפי המכהן באופני הרים מטוקיו. הוא ניצח שלב בטור דה פראנס אשתקד, ולא סתם שלב – במרומי האלפ ד'ואז. הוא כאמור, אלוף העולם המכהן בסייקלוקרוס, ניצח בקלאסיקת "חץ בראבנטס", היה אלוף אירופה לנוער נגד השעון באופני כביש, ואלוף אירופה לנוער באופני הרים.

בקיצור, מדובר בשלושה מגדולי רוכבי האופניים בעולם בשנים האחרונות, גם על הכביש, גם על אופני ההרים, ובוודאי בסייקלוקרוס. ואן דר פון וואן ארט, מקבלים ממארגני התחרויות תשלומי הופעה (מעבר לנצחונות) של 15,000 – 20,000 אירו לכל תחרות. ובצדק. קהל הצופים שהשניים מושכים הוא אדיר מימדים.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by MVDP (@mathieuvanderpoel)

ההבדל שבסייקלוקרוס
משכה של תחרות הוא כאמור, כשעה. בעוד שתחרויות הכביש הגדולות אורכות 5-6 שעות ויותר. בקרוס הרוכבים נדרשים לרדת מהאופניים, לטפס מדרגות בריצה, לקפוץ מעל מכשולים, לחצות משטחי בוץ וחול טובעניים, לעלות ולרדת מעל רמפות שנבנו במיוחד, ועוד.

המגוון הזה מחדד סט מיוחד של כישורים, ברמת חידוד שספק אם קיימת בכביש. הראשון שבהם, הוא רמת השליטה באופניים. סימנים לכך ראינו כשטום פידקוק טס בירידות אלפיניות כדי לחבור לחבורת בריחה לפני נצחונו באלפ ד'ואז; כשוואוט ואן ארט ממלט את עצמו כהרף עין מהתרסקויות שמתרחשות לפניו (כמו בתעלת ארנברג בפריז-רובה); כשמתיו ואן דר פול מפלס את דרכו בתוך דבוקה בספרינט לקו הסיום. מדובר ביתרון מעבר לכושר וכוח מתפרץ. מדובר ביתרון שליטה שמייצר עבורם הזדמנויות שלרבים מרוכבי הכביש האחרים, פשוט לא קיימות.

יתרון נוסף הוא בהתנסות החוזרת במתקפות והתפוצצויות אנארוביות עוצמתיות בתדירות ובעצימות גבוהות. השליטה בסייקלוקרוס, לחלוטין מכינה את מתחריה הבכירים למרוצי הקאלסיקה של האביב, וגם מעבר. כמובן שכל רוכבי הצמרת מתאמנים על יצירה ותגובה למתקפות כאלו, אבל רוכבי הסייקלוקרוס גם מתאמנים עליהן יותר, וגם הרבה יותר למודי ניסיון באשר לדרך להגיב ולאסוף תוקף שברח. זה פשוט אירוע שקורה בקרוס כמעט כל 5-6 דק' כשהתחרות צמודה.

התחרויות
אחרי שכתבנו מספיק, כמה סרטונים של התחרויות הבולטות שנערכו עד כה בעונת הסייקלוקרוס 2022/23. היום (ראשון) שלושת הגדולים יתחרו בספרד בעיירת החוף התיירותית בנידורם, במה שוודאי יספק רגעי שיא נוספים. אליפות העולם בסייקלוקרוס תיערך ב-5 בפברואר בהוגרהיידה, הולנד (8 דקות מהגבול הבלגי), ואן דר פול ו-ואן ארט שניהם מתוכננים להגיע, אך פידקוק הודיע כי הוא ידלג השנה על אליפות העולם, לטובת הכנה למרוצי האביב בכביש.

תקציר תחרות Exact Zilvermeercross Mol:

ההקפה האחרונה בתחרות Heusden-Zolder Superprestige:

ההקפה האחרונה בתחרות Diegem Superprestige:

שלוש הקפות אחרונות מטורפות בתחרות Azencross Loenhout Exact Cross




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג