הספורטאים האולימפיים האמריקאים במרד נגד הוועד האולימפי הבינלאומי

חופש ביטוי במשחקים האולימפיים? אל תצחיקו את הוועד האולימפי הבינלאומי. ככל שזה תלוי בהם מחאות של ספורטאים צריכות להישאר מחוץ לכפר האולימפי. חגי אשלגי עם הסיפור האולימפי החם היום
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
דגל המשחקים האולימפיים | צילום: shutterstock

"תפסיקו להאכיל את מיתוס הניטרליות… אנחנו נגן על חופש הביטוי של הספורטאים שלנו", כך התבטאו חלק מהספורטאים האולימפיים האמריקאים כנגד הוועד האולימפי הבינלאומי.  ועד הספורטאים האמריקאי והוועד האולימפי ארה"ב: "אנחנו מאוכזבים… עד שהוועד האולימפי הבינלאומי לא יפסיק את האכלת מיתוס הניטרליות בספורט ושימור המצב הקיים, הקולות של הספורטאים המודרים והמקופחים (Marginalized athletes) ימשיכו להיות מושתקים".

הוועד האולימפי הבינלאומי יוצר מגבלה על חופש הביטוי של הספורטאים | צילום: shutterstock

כן, כן, אני יודע. פעם בכמה שנים אני "חופר" כאן על כללים מס' 40 ו-50 לחוקה האולימפית. ברור גם שלא כולם זוכרים או מכירים את הכללים הללו. כי הנושאים האלו בעצם לא נוגעים לנו – הקהל. הם נוגעים אך ורק לספורטאים האולימפיים. להם בלבד. השבוע, העימות בין נציגי הספורטאים האולימפיים האמריקאים לבין הוועד האולימפי הבינלאומי (ה-IOC) סביב כלל 50 התפרץ במלוא חריפותו על הבמה העולמית (את העיסוק בכלל 40, נשאיר, ברשותכם, ליום אחר).

תזכורת. מהו כלל 50 לחוקה האולימפית?

כלל 50 לחוקה האולימפית (מוכר בפשטות כ"כלל 50") הוא מגבלה על חופש הביטוי של הספורטאים. הכלל קובע ש"שום סוג של 'מפגן', או תעמולה פוליטית, דתית או גזעית, אינם מותרים באתרים האולימפיים, במוקדי התחרויות או במקומות האחרים." נשמע סביר? עד שמתברר שה-IOC בעצם מתכוון לסתימת פיות. זוכרים את טומי סמית' וג'ון קרלוס על דוכן המנצחים באולימפיאדת מקסיקו 1968 מניפים אגרופים עטויי כפפות שחורות כמחאה על היחס לשחורים בארה"ב? לשיטת ה-IOC זה אסור.

טומי סמית וג'ון קרלוס במחאת האגרוף השחור במשחקים האולימפיים מקסיקו סיטי 1968 | טומי סמית וג'ון קרלוס במחאת האגרוף השחור במשחקים האולימפיים מקסיקו סיטי 1968 | צילום: Angelo Cozzi (wikimedia commons)

מכירים את כריעת הברך של קולין קפאנריק מה-NFL בזמן השמעת ההמנון – במשחקים האולימפיים זה אסור. חובבי ה-NBA עדיין יכולים לשחזר שבעונת ה"בועת קורונה" בקיץ שעבר, לבשו שחקני ה-NBA גופיות שנשאו סלוגנים חברתיים? ידעתם ש-300 מתוך 350 שחקני NBA העדיפו שבמקום שם משפחתם על גב הגופייה, יופיע סלוגן חברתי? סלוגנים כמו "Black Lives Matter", "Justice", "Liberty", "Freedom", "Anti-Racist", "Respect Us", ועוד…

בדיוק, אז באולימפיאדה, גם כל אלו אסורים. ולא סתם אסורים, אלא גם גוררים ענישה.

הוועד האולימפי הבינלאומי מסחרר ספין – "תומך בהמלצות ביחס לכלל 50 ולביטוי ספורטאים"

בדיוק באותו יום בו חבר מושבעים בארה"ב הרשיע ברצח את השוטר דרק שוובין שמחץ למוות את ג'ורג' פלויד עם ברך על הגרון עד צאת נשמתו, ביום רביעי השבוע, יצא ה-IOC בסחריר (ספין) תעמולתי אומלל. הוועד האולימפי הבינלאומי פרסם הודעה לפיה: "ועדת הספורטאים של הוועד האולימפי הבינלאומי, קיבלה היום את התמיכה המלאה של הוועד האולימפי הבינלאומי לסדרת המלצות ביחס לכלל 50 ולביטוי ספורטאים במשחקים האולימפיים. כלל 50 מהווה מסגרת לשמירת הניטרליות של הספורט ושל המשחקים האולימפיים".

אלא שמאחורי מכונת הכביסה המילולית הזו, לא נשאר כמעט דבר חוץ מאשר אותה סתימת פיות ישנה ומוכרת. ה"המלצות" שאימץ הוועד האולימפי הם בעצם לקדם "שלום, כבוד, אחדות, שיתוף ושוויון", ולאסור כל מפגן או מחאה על דוכן המנצחים (הפודיום) האולימפי.

הוועד האולימפי וספורטאי ארה"ב, מתפוצצים על ה-IOC: "תפסיקו להאכיל את מיתוס הניטרליות"

לא חלף יום אחד, ו-ועד הספורטאים האמריקאי הגיב בחריפות ובעוצמה כשהודיע – "אנו מאוכזבים מכך שהעבודה של הספורטאים האולימפיים לא השיגה שינוי בעל ערך או ממשות לכלל 50. עד שהוועד האולימפי הבינלאומי לא יפסיק את האכלת מיתוס הניטרליות בספורט ושימור המצב הקיים, הקולות של הספורטאים המודרים והמקופחים (Marginalized athletes) ימשיכו להיות מושתקים. הוועד האולימפי האמריקאי וועד הספורטאים המייעץ לה, ימשיכו לקדם מדיניות של תמיכה בזכויות האדם של הספורטאים וזכויות הספורטאים לחופש ביטוי במשחקים האולימפיים. אנחנו מאמינים שספורטאים הם ראשית בני אדם, ורק שנית ספורטאים, ואנחנו עומדים איתנים במחויבות שלנו להעצים, לתמוך ולהגן על ספורטאי נבחרת ארה"ב שישתמשו בבמה שתינתן להם כדי להיאבק לטובת צדק גזעי וחברתי".

"אנו מאוכזבים". תגובתו החריפה של ועד הספורטאים האמריקאי

ארגון הספורטאים הגרמנים גם מתנגד להודעה של הוועד האולימפי בעניין כלל 50 וכתב בתגובה להתרחשויות כך: "ההמלצות לעדכון כלל 50 מפספסות את הבעיה המרכזית של האיסור הגורף על חופש ביטוי. ספורטאים צריכים להיות חופשיים להצהיר בשלווה את תמיכתם בערכים של החברה החופשית והדמוקרטית שלנו בכל הזדמנות. אם יישום ענישה במקרים כאלו יהיה באחריות הוועד האולימפי הגרמני, אנו מבקשים שהוא יימנע מכל ענישה. במידת הצורך, ארגון "ספורטאי גרמניה" יעניק תמיכה משפטית לחבריו".

"אל תדאגו… תובילו אותנו… תתבטאו!"

השחיין האולימפי אנתוני ארווין, פעמים אלוף אולימפי אומר בסרטון המצורף לספורטאים: "אל תדאגו… תובילו אותנו… תתבטאו!" ארווין, שנמנה על ועד הספורטאים האמריקאים (שמייעץ לוועד האולימפי האמריקאי) העלה סרטון נוקב בו התייחס בחדות להמלצה שאוסרת מפגן או מחאה על דוכן המנצחים.

"ביחס להמלצה שנוגעת ל(איסור) מפגן או מחאה על הפודיום", הוא פונה לספורטאים ואומר: "ובכן, שזה לא ידאיג אתכם! כי ככל שתגיעו לצמרת הפודיום, באותם רגעים מועטים, אתם תובילו את ארצכם. רוצים לכרוע ברך? תובילו אותנו בכריעת ברך! רוצים להניף אגרוף? תובילו אותנו בהנפת אגרוף! רוצים לבכות דמעות אושר? תובילו אותנו עם הדמעות שלכם. רוצים לשיר? תובילו אותנו עם השיר שלכם! אף אחד לא רשאי להגיד לכם איך להוביל. זו ההחלטה שלכם!"

הבמה הוכנה. המלים של ארווין – השחיין היחיד אי פעם שזכה בזהב אולימפי אישי פעמיים בהפרש של 16 שנים – נוקבות ומעצימות. התמיכה של הוועד האולימפי האמריקאי מבטיחה גיבוי, וכל ספורטאי/ת אמריקאי/ת שחולמים על המדרגה הגבוהה על הפודיום, כבר ודאי מריצים בראש מחווה לאומית או חברתית.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג