החשיבות של עומק ועמידות באיש הברזל

הפער בין טריאתלון אולימפי לאיש ברזל נמדד בשעות ארוכות, אבל עדיין מדובר בספורט עם הרבה מאפיינים משותפים, המאמן ליאור זך-מאור בוחן את ההבדלים ביניהם מכמה היבטים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לפני מספר חודשים העליתי כאן כתבה שעמדה על הקשר בין טריאתלון אולימפי לאיש הברזל. באותה כתבה טענתי שיש קורלציה טובה. או ליתר דיוק על מנת לעשות תוצאה מסוימת באיש הברזל צריך להיות מסוגל קודם כל לעשות תוצאה מסוימת בטריאתלון אולימפי. זה תנאי הכרחי. אבל לא מספיק.

בתחרויות סבולת ארוכות זזים לאט | צילום: ניר עמוס

עוד כתבות בנושא
האם ספורטאים מרמים בתחרויות?
כיצד תחרות איש ברזל תהפוך אותך למנהל טוב יותר?
תכנית אימון לחצי איש ברזל

לזוז מהר

מה שבעצם טענתי היה שצריך "מהירות בסיסית" מסוימת. אתה צריך להיות מסוגל "לזוז מהר". לשחות מהר, לרכוב מהר ולרוץ מהר. וזה למרות שבתחרויות סבולת ארוכות זזים לאט. כולם. כולל המנצח. כל אחד זז את הלאט שלו. ואם אתה רוצה לעשות תוצאה טובה אתה צריך שהלאט שלך יהיה מספיק מהיר. אמנם הפער בין טריאתלון אולימפי לאיש ברזל נמדד בשעות מאוד ארוכות, אבל עדיין מדובר בספורט עם הרבה מאפיינים משותפים. גם אולימפי זה סבולת. וגם ספרינט. למרות השם הגרוע שבחרו למרחק הזה.

כדי להיות מהיר בשחייה, רכיבה וריצה צריך להתאמן במגוון עצימויות ומרחקים. אבל אין ספק שאימונים עצימים ומהירים, עשויים להיות מאוד חשובים ומשמעותיים. אתה חייב ללמד את הגוף שלך לזוז מהר ולשפר את המדדים הפיזיולוגיים הרלוונטיים.

לזוז לאט, מהר

העובדה שעשית תוצאה מסוימת באולימפי, לא בהכרח מנבאת תוצאה מסוימת באיש הברזל. היא מעידה על פוטנציאל תוצאה מסוימת באיש הברזל. עדיין יש פער. ועיקר הפער הוא ביכולת להתמיד במאמץ לאורך שעות ארוכות מבלי להישחק עוד לפני קו הסיום.

באולימפי מאטים בגלל חומצת חלב וחוב חמצן | צילום: ניר עמוס

כדי לנסות לתרגם את המהירות שלך במרחק אולימפי לאיש הברזל, צריך ראשית להבין מה גורם לך להאט. באולימפי אתה מאט למשל בגלל חומצת חלב וחוב חמצן. עצימות גבוהה מאוד. באיש הברזל הסיפור שונה לחלוטין כיוון שהתחרות מתבצעת בעצימות נמוכה יחסית. אתה רחוק מהסף וזה ממש לא מה שמאט אותך.

מה שמאט אותך זה היכולת של הגוף לעמוד במאמץ הבינוני לאורך שעות ארוכות. מערכת העצבים, השרירים, הרצועות, הגידים, רקמות חיבור. עוד פידול ועוד צעד. ככה במשך שעות ארוכות.

עומק רב שנתי

מבחינה פיזיולוגית-ביולוגית לשנים של אימונים יש השפעה גדולה. עוד אימון, עוד יום, עוד שבוע אימונים, עוד חודש, עוד שנה. חשיפת הגוף לאימונים, לתנועות שהוא אמור לבצע, לעומס, לגירויים מגוונים. לאט לאט הגוף מתייעל ומתחזק. נקודת הבסיס שלך משתפרת. הפלטפורמה. בשלב מסוים הפלטפורמה שלך כל כך טובה, שגם אם אתה לא בכושר שיא, אתה לא צריך יותר מכמה שבועות בכדי לחזור לעניינים.

אין תחליף לעומק הזה. לא משנה כמה תרצה, כמה תשתדל, וכמה קשה תתאמן. יש תהליכים שקשה להאיץ. גוף האדם הוא אמנם מכונה מדהימה אבל המכונה הזאת צריכה זמן וכמות גדולה של חשיפות.

העומק הזה הוא גם מנטלי. הרף שלך משתנה. הוא עולה. מה שפעם היה נחשב בלתי אפשרי הוא כבר לא כזה דרמה. מה שפעם היה נחשב ארוך או קשה הוא כבר קצר וקל יחסית. ברגע שהראש חושב שמשהו ניתן לביצוע, הסיכוי של הגוף להצליח לבצע את זה, עולה משמעותית.

העובדה שרבים מאלופי העולם באיש הברזל הגיעו לטופ בחלק העליון של העשור הרביעי לחייהם היא לא מקרית. לקח להם שנים לפתח את העומק הפיזיולוגי והמנטלי הנדרש לכך. עם המהירות הם באו "מהבית". כלומר מהמרחקים הקצרים. אבל לקח להם זמן להגיע למצב שהם מצליחים לתרגם את המהירות לתוצאות טובות גם במרחקים הארוכים.

עומק מאקרו הוא פונקציה של שנים וכמות חשיפות | צילום: באדיבות ליאור זך מאור

חוסן ועמידות

היכולת להחזיק את הקילומטר החמישי באימון השחייה, את הקילומטר השלושים ומשהו באימון הריצה, את השעה החמישית ברכיבה. להחזיק את זה בעצימות בינונית שרלוונטית למרחק התחרות. איירונמן זאת תחרות של סבולת כח, סבולת שריר. היכולת של הגוף לבצע ביעילות ובעקביות אלפי פעולות במשך שעות ארוכות. מבלי להישחק או לפחות עם שחיקה מינימלית. כדי להצליח לעשות את זה אתה צריך להיות חזק. חזק באופן כללי וחזק פונקציונלית-שחייה, רכיבה, ריצה. אם במרחקים הארוכים מרבית הספורטאים הטובים בעולם הם דקים ורזים מאוד, במרחקי הברזל הפיזיולוגיה של הטופ העולמי מעט שונה. רבים מהספורטאים נראים מוצקים יותר וחזקים יותר. יש אמנם ספורטאים שונים. אבל הם החריגים.

כלומר אחרי שהמהיר שלך מספיק מהיר, כדי שהלאט שלך יהיה מספיק מהיר אתה צריך לפתח עמידות וחוסן גופני. אינטרוולים מהירים ואימונים קצרים הם לא תמיד הדרך הטובה ביותר לעשות את זה. צריך לאמן את הגוף כנגד התנגדות. למשל שחייה עם כפות, רכיבה בעליות או בהילוך קשה, וריצה בשטח במסלול מאתגר. צריך להיות חזק. לא רק מהיר.

בהנחה והיית בסדר בתזונה, לא התייבשת או קיבלת מכת חום והתנהלת בעצימות הנכונה, אם האטת משמעותית והתפרקת בתחרות הארוכה, כנראה שהגוף שלך לא ידע להתמודד עם הדרישות של התחרות. לספוג את המרחק. כנראה שאתה לא מספיק עמיד.

אם התוצאות שלך במרחקים הקצרים טובות יחסית, אבל במרחקים הארוכים אתה לא מצליח לתרגם את היכולות שלך למספרים, כנראה שחסר לך עומק מאקרו ועמידות מיקרו. העומק מאקרו הוא פונקציה של שנים וכמות חשיפות. את העמידות אפשר לשפר עם האימונים המתאימים כמובן.

לחצו להרשמה לישראמן 2019




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג