ה"דאו של הריצה": מבוא לחמשת היסודות

יש כאלה שמשתמשים בריצה כדי להשיג איזון גופני ונפשי. דניאל קרן על הקשר ההדוק בין הריצה למדיטציה ~ פרק 04
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מדיטציה בחיק הטבע
מדיטציה בחיק הטבע

לקריאת המבוא | פרק 01 | פרק 02 | פרק 03 | פרק 04 | פרק 05 |

בפרק האחרון דיברתי על הפוטנציאל הגלום בריצה ועל עקרונות שיטת הדאו של הריצה. כולנו מרגישים באופן ישיר ובלתי אמצעי את האספקטים המיוחדים לריצה, אלה שמעבר למספרים ולתוצאות, אבל מהם בדיוק? מה מאפשר אותם? מה יש בריצה שמייחד אותה? מהם חמשת היסודות המאפשרים את הטרנספורמציה הזו שכולנו חשים במהלך הריצה?

ריצה

יש כל כך הרבה מעבר למספרים ותוצאות | צילום: Josiah Mackenzi

בני האדם שואפים לשלוט במצב רוחם וברמת תודעתם. אנו עושים מאמצים כאלה ללא הרף, באופן מודע או לא מודע. כשאנחנו במצב רוח לא טוב, כשאנחנו זועפים, כעוסים, מתוחים או מתוסכלים, תחושת חוסר הנעימות מעוררת בנו את הרצון האינסטינקטיבי לשפר אותו. באופן טבעי אנחנו שואפים להתרומם מהשפל שאנו מצויים בו, ואם לא לשנות אותו מן הקצה אל הקצה, אזי לפחות להקל עליו ולהגיע למצב של איזון רגשי.

יש מי שמוזיקה מקלה על מצב רוחם כמו המלך שאול ששמע את נגינת כינורו של דוד "וְרָוַח לְשָׁאוּל וְטוֹב לוֹ, וְסָרָה מֵעָלָיו רוּחַ הָרָעָה" (שמואל א ט"ז 23). אחרים, נפשם תשקוט כשיתבוננו בשקיעה, בזריחה, או סתם יהיו בחיק הטבע. אנשי האמונה יפנו לאלוהיהם, מי שגילה את העוצמה שבשליטה על הנשימה ייעזר בה כדי להשפיע על מצבי כעס, חרדה או חשיבה כאוטית,ואחרים ישתמשו בחומרים נרקוטיים או באלכוהול כדי להיות יותר שמחים, משוחררים או נטולי חרדות ודאגות.

המדיטציה

אחת הדרכים להשפיע לא רק על מצב הרוח אלא גם על התודעה, דרך המשלבת ידע עתיק יומין עם טכניקות של תרגול פיזי ומנטלי, היא המדיטציה. המדיטציה היא כלי שנמצא בשימוש האנושות זה אלפי שנים ומטרתה מעבַר למצב תודעתי שונה מזה של שגרת היומיום. יעד המדיטציה משתנה בהתאם למבנה הנפשי של האדם העוסק בה, והוא תלוי במידת דבקותו בתרגול לאורך זמן, ביכולתו האישית של ועוד. אך ניתן לומר באופן גורף כי המדיטציה מסייעת בהשגת שקט ושלווה בחיי היומיום, ועשויה להעצים את מידת הסובלנות, החמלה, האהבה והאנרגיה. במקרים נדירים היא יכולה להביא את המתרגל לרמות רוחניות גבוהות שנהוג לכנות בשם כולל כגון הארה, התעוררות או נירוואנה. על המעטים שהגיעו לרמות אלו מסופר כי הם חיים את חייהם באושר מוחלט ומתמשך שבו אין כלל מקום לרגשות שליליים כגון כעס, עצב, תסכול, תאווה, חשש, חרדה ודאגות.

הדרך להשגת המטרות הללו היא באמצעות שליטה על המחשבה וניטרול המודעות. הטכניקות שמודטים משתמשים בהן להשגת שליטה על המחשבה הן רבות. הדרך הנפוצה היא ישיבה ברגליים מסוכלות תוך שליטה או התבוננות בזרם המחשבות. אסכולות מדיטציה שונות משתמשות בטכניקות שונות כדי להשיג אותה מטרה. בין השיטות הנפוצות: חזרה על מנטרה, תרגילי נשימה או ריכוז תשומת הלב בנשימה, מיקוד המבט בחפץ כלשהו כגון דמות אל או אלה, נר או מקור אור אחר, או סתם נקודה, מיקוד תשומת הלב בתחושות גופניות, מנייה של סדרות מספרים ועוד. לכל הטכניקות האלה מטרה אחת –שליטה על זרימת המחשבות וריקון התודעה מזרם המידע והמחשבות הבלתי פוסק והבלתי רצוני. כדי להגיע למדיטציה עמוקה שבה אדם יכול להתנתק מחושיו ומהכרתו בעודו שרוי במצב שאינו שינה, נדרשות שעות רבות של תרגול.

איזון גופני, רגשי ונפשי

איך מגיעים לאיזון גופני, רגשי ונפשי? | צילום: thinkstock

סגולות המדיטציה נבחנו במחקרים מדעיים זה עשרות שנים. מחקרים אלה מצאו שתרגול מדיטציה הוא דרך בטוחה מבחינה רפואית להשגת איזון גופני, רגשי ונפשי. במחקרים שבהם נבדקה ההשפעה על בריאות האדם של המדיטציה, היוגה וטכניקות אחרות שנהוג לכנותן בשם הכולל Mindfulness-based stress reduction (MBSR), עלו ממצאים מרתקים: המערכת החיסונית התחזקה באופן משמעותי, המתרגלים נהנו מאיזון רגשי, רמת הפוריות עלתה, לחץ הדם ירד, שיעור הדלקות שמקורן במצבי לחץ נפשי ירד, יכולת הריכוז עלתה ואפילו התגלתה השפעה חיובית על תהליך ההורדה במשקל.

לאורך השנים הומצאו ופותחו כלים שונים, תרגילים פיזיים, תרגילי נשימה ואחרים, שנועדו לתרום לאיכות המדיטציה, כמין סולם למעבר אל מצב תודעתי אחר,אל חוויה של התעלות רוחנית. התרגילים הללו המכינים את האדם לקראת מעבר ממצב תודעה אחר למשנהו משולים לחימום המקדים את הריצה. החימום אינו מהות האימון, הוא אינו החלק העיקרי בו, ובכל זאת חשיבותו עילאית. ללא חימום לא נוכל להגיע לאותן רמות של ביצועי גוף, לא נוכל למצות את האימון באופן אופטימלי. כך למשל באימון מהירות תובעני נדרשים מאמץ אינטנסיבי ביותר המתבטא ברמות דופק של עד 95% מהדופק המירבי, והתמודדות מנטלית קשה עם מצב של חוסר אוויר, הצטברות של חומצת חלב בשרירים, עייפות וכאב. זוהי ללא ספק התמודדות מאתגרת של הגוף ושל כוח הרצון. אין דרך לבצע אימון כזה ללא חימום יסודי וארוך. רק חימום כזה יכין אותנו, גוף ונפש, לקראת האתגר של הבאת הגוף לרמה הגבוהה ביותר של מאמץ.

רצים, במיוחד רצים למרחקים ארוכים, חווים במהלך הריצה מגוון תחושות שבניסיון לתארם הם משתמשים במילים כגון שלווה, ריחוף, יצירתיות וגם מדיטציה. שיטת ארבעת עמודי החכמה שתוצג כאן מבוססת על חמשת היסודות שהן חלק טבעי מן הריצה. אין בה שום אלמנט שמתווסף באופן מלאכותי למה שרצים עושים באופן טבעי. השיטה נבנית על חמשת היסודות שכולם מצויים בריצה, ורק בריצה מצויים כולם. יישום השיטה אפשרי לכל רץ, בכל רמה שהיא: רצי עילית תחרותיים יכולים להפיק ממנה תועלת בדיוק כמו רצים חובבים שרצים להנאתם ללא מטרות תחרותיות. השיטה יעילה לריצה הן כעיסוק אינדיבידואלי והן כחלק מקבוצת ריצה. השיטה יונקת את כוחה מתוך המרכיבים האורגניים של הריצה, אין צורך ללמוד או ליזום אותם באופן מכוון, אין צורך להקדיש מאמץ או זמן מיוחדים כדי ללמוד איך לבצע אותם.

ריצה בשטח

שלווה, ריחוף, יצירתיות וגם מדיטציה | צילום: thinkstock

השיטה משתמשת בריצה כדי להגיע למטרה שבני האדם כמהים אליה: שליטה טובה יותר במצב הרוח ובתודעה, ודרך חיים מלאה, עשירה ומספקת. בהיבטים אלו הריצה שונה מכל ספורט אחר. יש בה כל המרכיבים שכל אחד ואחד מהם נדרש ליישום השיטה. אלו הם נכסים יקרי ערך, ממש אוצרות טבע המצויים בתוכנו ומחכים שנפיק מהם לא רק את התועלת הגופנית והרוחנית המיידית, אלא גם את מלוא התועלת ארוכת הטווח שתשפיע על גופנו, רוחנו ונפשנו במובן העמוק ביותר של המילה. הם מזמינים אותנו לא רק לשבת וליהנות מצילו של העץ אלא גם מפירותיו, עכשיו ולאורך זמן.


דניאל קרן | מייסד ומאמן ראשי של מרת"א ומחבר "ספר הריצה השלם"




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג