דעה: קברניטי איגוד השחייה החליטו להפוך את אליפות ישראל לפארסה

חגי אשלגי בטור אישי: בצעד תמוה וצבוע בעסקנות פוליטית, תקנון אליפות ישראל כולל משחי שליחים שלא קיימים באף תחרות בעולם, ונעדרים ממנו משחי השליחים המסורתיים. כשהפוליטיקה מביסה שוב את השחייה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
אליפות ישראל בשחייה | צילום: פטריסיה בן עזרא, איגוד השחייה

מדוע הופכים קברניטי איגוד השחייה את אליפות ישראל הקרובה לחוכא ואיתלולא? התשובה, כמה לא מפתיע – היא תכסיסנות של עסקנות ספורט, שמשבשת ומעכבת את ענף השחייה כבר עשרות שנים.

רשימת משחי השליחים במשחקים האולימפיים סגורה ומוכרת. מדובר ב-3 משחי שליחים לגברים ולנשים, ועוד משחה שליחים אחד דו מגדרי (מיקס):
1. משחה 4X100 מ' חופשי לגברים; 4X100 מ' חופשי לנשים;
2. משחה 4X200 מ' חופשי לגברים; 4X200 מ' חופשי לנשים;
3. משחה 4X100 מ' מעורב מיקס (דו-מגדרי – שתי נשים ושני גברים);

וגולת הכותרת – משחי הדגל של השליחים שסוגרים כל אליפות עולם ואולימפיאדה:
4. משחה 4X100 מ' מעורב לגברים; 4X100 מ' מעורב לנשים

אותו פורמט שליחים מתקיים גם באליפויות עולם ואירופה, למעט תוספת של 4X100 חופשי מיקס ובאליפות אירופה גם 4X200 חופשי מיקס – הפחות יוקרתיים ופחות ומעניינים מכולם, שהושמטו במכוון מהליין-אפ האולימפי.

רביעיית השליחים המעורבת של ישראל בטוקיו 2020 | צילום: סימונה קסטרווילארי, הוועד האולימפי בישראל

אותו פורמט שליחים אולימפי נהג להתקיים באליפות ישראל לדורותיה, להוציא החריג של שנת הקורונה האולימפית ב-2021, אשר בה עשו לשחיינים הנחות והקלות חד פעמיות. באליפות ישראל שתתקיים השנה, הכריזו קברניטי איגוד השחייה על כוונתם לזנוח ולנטוש את פורמט משחי השליחים האולימפי, ובכך, להיפרד אפילו ממראית עין למקצועיות בשחייה הישראלית.

במקום משחי השליחים הקלאסיים, אשר עמם הופיעו שחייני ישראל ואפילו העפילו לגמרים באולימפיאדות ואליפויות עולם, החליטו קברניטי הענף למחוק ולבטל את כל משחי השליחים לגברים ואת כל משחי השליחים לנשים. אף משחה שליחים לגברים ואף משחה שליחים לנשים לא קיים בתוכנית התחרות של אליפות ישראל הקרובה.

במקום זאת, המציא איגוד השחייה שני משחים שאינם קיימים באף תחרות בבריכות ארוכות בענף השחייה התחרותית, ולא הופיעו באף אליפות או תחרות שחייה בינלאומית רשמית בבריכות ארוכות מעולם: ההמצאה היא משחי 4X50 דו מגדרי מעורב וחתירה בבריכת 50 מ'. זאת בנוסף למשחי 4X100 דו מגדרי במעורב ובחתירה.

השאלה היא למה? למה לא מתוכננים להתקיים באליפות ישראל אף משחה שליחים לגברים ואף משחה שליחים לנשים? ולמה המציאו בישראל משחים שלא קיימים בשום מקום בעולם השחייה הבינלאומי?

רביעיית שליחי נבחרת ישראל באליפות אירופה בשחייה | צילום: איגוד השחייה

הפוליטיקה מביסה את השחייה – שוב
עשרות אגודות שחייה בישראל, שחלקן חתמו על מכתב שקורא לאיגוד השחייה להחזיר לתכנית האליפות את משחי השליחים הרגילים, סבורות שהפארסה המתרגשת לבוא נובעת כולה מהיערכות קברניטי האיגוד (מיקי חליקה ונעם צבי) לבחירות שנועדו להתקיים בעוד כשנה באיגוד השחייה.

כאן נדרש הסבר קצר – חלוקת המנדטים לקראת הבחירות הבאות להנהלת האיגוד נחלקת לשני פרמטרים – פרמטר כמותי ופרמטר איכותי. הפרמטר האיכותי החשוב נועד להיקבע באליפות ישראל האחרונה לפני הבחירות. ניחשתם נכון – זו האליפות הקרובה, בעוד כחודש. לכן, בה נעשות ההטיות.

אחדות מאותן עשרות אגודות שעומדות על קיום תחרות מקצועית בפורמט שליחים אולימפי רגיל, סבורות כי קברניטי הענף – ובפרט יו"ר האיגוד מיקי חליקה, נעם צבי ואחרים – מקדמים את המניפולציה המוזרה המוצעת, כדי להקל על אגודות אליהן הם קשורים – דוגמת הפועל ירושלים (ממנה מגיעים גם נעם צבי וגם מיקי חליקה), הפועל עירוני הוד השרון, הפועל דולפין נתניה, הפועל עמק חפר, ועוד – אגודות שמרביתן חוששות כי אין להן הרכבים חזקים מספיק לרביעיות מבני/בנות מגדר אחד – בין אם של ארבע נשים, ובין אם של ארבעה גברים – להתמודד על מדליות במשחי השליחים הרגילים.

עכשיו, כתמיד, כשפוליטיקאים מפעילים הטיה וסטייה, מתחילים הספינים לנסות לדברר אותה.

מיקי חליקה | צילום: באדיבות איגוד השחייה

הטענה המרכזית שמועלית היא כי מאחר ומדובר בתחרות שגם מיועדת לקביעת קריטריונים לשחייני העילית לאליפות עולם ואולימפיאדה, צריך לחסוך משחייני הצמרת עייפות ועומס. טענה זו מוזרה – ראשית, אין חובה לשלב שחיין במשחה שליחים. שחיין שמאמנו רוצה לתת לו לנוח, יכול לנוח. ודאי שהפתרון לשחיינים שחפצים לנוח, איננו עיקום מוחלט של פורמט השליחים הבינלאומי הרגיל. הפתרון הוא שאגודותיהן יתחרו בשליחים בלעדיהם. פתרון אחר יכול להיות לקבוע יומיים-שלושה של השלמת האליפות במשחי שליחים – משחי השליחים המסורתיים בלבד.

ההשלכות
כדי להצדיק את העיקום, מנסים קברניטי הענף לצבוע את הצד המבקש את יישורו, במגזריות פוליטית. קברניטי הענף מנסים לצבוע את עשרות האגודות המבקשות משחי שליחים נורמליים, כאגודות "מכבי", בעוד שקברניטי הענף רואים עצמם כאגודות "הפועל".

אלא שלכל אוהדי וחובבי הענף, כמו כותב שורות אלו, ברור כשמש מה קורה – ודאי שאין כאן שאלה של "הפועל" מול "מכבי" (וחבל שקברניטי הענף חתמו על מכתב שמטרתו לנסות לצבוע את המאבק על משחי שליחים בפורמט אולימפי רגיל, בצבעי פוליטיזציה של מרכזי ספורט).

הדבר היחיד שעל הפרק הוא האם ענף השחייה ימשיך להיות מדמנה עסקנית ובלתי מקצועית, שמערבבת משחים וענפים כדי לקדם אגודות ושחיינים של מקורבים על חשבון אגודות ושחיינים אחרים, או שהגיע העת לזנוח את תכסיסי העבר, ולצאת להסתכל קדימה במטרה לשים את ענף השחייה במקום בו הוא יכול וראוי להימצא במדינת ישראל.

למקרא התכסיסנות הבלתי מקצועית בתוכנית השליחים של אליפות ישראל הקרובה, התשובה המצערת ברורה: העסקנות התכסיסנית שהחלה לשלוט בענף לפני עשרים שנה ויותר, ממשיכה כרגיל לנהל את ענף השחייה, וממשיכה לאכזב ולבאס את שחייני ההווה, שחייני העבר, ואוהדי הענף בכלל.

את משחי השליחים העקומים שתכננו קברניטי הענף לאליפות הקרובה, חובה ליישר ולהחליף בפורמט שליחים הרגיל והתקני שקיים בכל אולימפיאדה, ויפה שעה אחת קודם.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • יורם הגיב:

    אמרתם נעם צבי אמרתם הכל. חבורה של אינטרסנטים בתמיכת מרכז הפועל. לנכות את השחיה. חליקה בסה״כ בובה של נעם צבי. אין שכל אין דאגות

  • יויו הגיב:

    צודק.

  • עדי פרג הגיב:

    נֹעַם צְבִי שׁוּב מַמְשִׁיךְ לְכַּכֵב
    עַל גָּדֵר גַּם חֲלִיקָה שׁוֹכֵב,
    שַׂחְיָנִים – אֶמְצָעִי
    לְקִדּוּם כִּדְבָעֵי..
    עַל גַּבָּם אֶל הָאֹפֶק רוֹכֵב

  • אוהד שחייה הגיב:

    חבורת עסקנים מחזיקים את ענף השחייה כבני ערובה . נועם צבי ימשיך לעשות לביתו כל עוד ניתן לו.

  • יותם הגיב:

    אכן מתעוררות תהיות

    הערה קטנה – כדאי לרשום את שמות השחיינים מתחת לתמונות

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג