שלום אורח התחבר

שיחזור סיסמה

חזרה

הרשם

ד"ר איתי זיו ועופר צחר

פציעות ספורט: 11 גורמים שישפיעו על ההתאוששות שלכם

העיסוק בפעילות גופנית עלול להוביל לעתים לפציעות, ד"ר איתי זיו והפיזיותרפיסט עופר צחר מדרגים את הגורמים המובילים שימנעו מכם להיפצע ולהיות מושבתים לתקופה ארוכה

פעילות גופנית היא גם חשובה וגם הפכה אצל הרבה אנשים לחלק בלתי נפרד משגרת החיים. העיסוק בפעילות גופנית ובספורט ברמה החובבנית והתחרותית כאחד, יכול להיות מלווה בפציעות שונות כמו גם בעיות בריאותיות כאלו ואחרות. כמובן שהיתרונות של הפעילות הספורטיבית עולים לאין שעור על חסרונות פוטנציאליים שקיימים בצורה מועטה ביותר. יחד עם זאת, כאשר נוצרת פציעה, כאב או בעיה בריאותית כלשהי – חשוב לטפל ולהתייחס לתופעות אלו באופן רציני ומקצועי, כדי למנוע ירידה במוטיבציה ובהרגשה הכללית, ובמצבים יותר חריפים – הידרדרות של הפציעה ופגיעה בשגרת הפעילות שלנו.

קשה להימנע מפציעות, אפשר להקל על ההתאוששות | צילום: Steven Pisano

עוד כתבות בנושא 
מה עדיף? חדר כושר לואו קוסט או פרימיום?
כיצד אורח חיים ספורטיבי ודיאטה דלת קלוריות עשויים להשפיע על הזוגיות?
איך פעילויות אירוביות מסוגים שונים משפיעות על האסתטיקה הגופנית?

השיקום מפציעות שיתבצע על ידי אנשי המקצוע המתאימים (רופאים ופיזיותרפיסטים) יוביל לקידום מצב המטופל ויאפשרו התחלה של חזרה לשגרה והתאוששות. התאוששות, באופן כללי, הוא עולם ומלואו ונציין שלאופן ההתנהלות של האדם מבחינת אורח החיים הסובייקטיבי שלו – השפעה רבה על איכות ההתאוששות. מכאן, ששיקום מפציעה כזו או אחרת, מניתוח אורתופדי וכדומה – עשוי להיות תלוי רבות באופן ההתנהלות של האדם.

הגורמים המובילים המשפיעים על התאוששות

1. שינה: משך השינה, איכותה, העיתוי בו השינה מתחילה ועוד – משפיעים מאוד על אופן ההתאוששות. לדוגמה, שינה של 6 שעות בין השעות 1 בלילה ל-7 בבוקר איכותית פחות מאשר שינה בין 23:00 בלילה ל-6 בבוקר. בנוסף, שינה שאינה היגיינית באופן כללי הנה גורם בעייתי בהקשר זה (מדובר על שינה בה למשל אין חושך מוחלט במקום בו ישנים, מכשירים חשמליים שונים מופעלים ברקע כגון טלוויזיה, מכשירים ניידים פתוחים וכדומה, הבגדים לא נוחים ומתאימים לשינה, ארוחה מורכבת במיוחד הכוללת כמות נכבדה של קלוריות שתכביד מאוד על מערכת העיכול ועוד).

2. תפריט תזונתי לא מותאם: חוסר באבות מזון חשובים (לרבות חלבון ופחמימות מורכבות ועוד), עיתוי לא מושכל של אכילה במהלך היום, חוסר בוויטמינים ומינרלים בתפריט – עשויים להיות קשורים גם להתאוששות פחות טובה ולכן חשוב להתייעץ עם איש מקצוע, דיאטן ספורט, לשם בניית תפריט מותאם.

3. הפרעות אכילה: שכיחות במחוזותינו למרבה הצער. מדובר על אנורקסיה, בולימיה ועוד. אזי, ייתכנו מצבים של תת תזונה, רזון או השמנה קיצוניים ועוד. לכך השלכות על איכות ההתאוששות גם בשל היות רכיבי התזונה השונים חשובים במיוחד לתהליך ההתאוששות.

4. ביצוע תרגילים או אימונים מתאימים לשיקום הפציעה: כמעט לכל פציעה או בעיה יש פרוטוקולים של השיקום המומלץ. במקרים רבים הדבר נעשה עם איש מקצוע כגון: פיזיותרפיסט, מאמן כושר עם הכשרות בתחום השיקום ועוד. אך הרציונל הנו לבצע את אותם תרגילים ו/או הקפדה על שימוש באביזרים שונים פר הפציעה על בסיס קבוע. במקרים רבים, אחרי הטיפול הראשוני עם איש המקצוע, לא ממשיכים (במיוחד מתאמנים מן השורה) לבצע את אותם תרגילים/ משימות גופניים ולכך השלכות חשובות ומשמעותיות על איכות תהליך השיקום.

ככל שהשינה תהיה איכותית יותר, כך ההתאוששות תהיה טובה יותר | צילום: pixabay

5. מחלות מסוגים שונים: גם עשויות להשפיע לשלילה על איכות המשך תהליך השיקום. לדוגמה, בעת החלמה מפציעה של אחד ממפרקי הגוף, האדם לוקה במחלה וירלית, מה שמונע ממנו לבצע את התרגילים השונים או להקפיד על התפריט התזונתי המומלץ ועוד.

6. גיל האדם: השפעה רבה. אנשים צעירים מתאוששים מהר יותר מקשישים וזאת בשל רקמות הגוף השונות שמתאוששת טוב יותר, ולכן משך השיקום/התאוששות רב במקרים רבים אצל המבוגרים לעומת הצעירים.

7. מידת הפעילות היומיומית הכללית: עשויה להשפיע גם. באיזו מידה האדם פעיל ביום יום. כמה צעדים הולך, האם פעיל בבית ומבצע משימות שונות וכדומה. לכך השפעה על תהליך ההתאוששות בכלל.

8. אישיות: לכל אחד מבנה אישיות אחרת. לדוגמה: המלנכוליים, שלדעתם הכל קורה להם ומגיע להם. הם בדיכאון, מרירים וכדומה, ייתכן שיהיו פחות קואופרטיביים לתהליך ההתאוששות ופחות ישתפו פעולה באופן כללי.

9. התייבשות: צריכת נוזלים לא מספקת קשורה לשיבוש תהליכים רבים בגוף, הרגשה רעה ועוד. לכן, חשוב להקפיד על שתייה רבה מדי יום ועדיפות למים. בממוצע מדובר על 7-8 כוסות מדי יום בימים חמים ובפעילות ספורטיבית מאומצת – שתייה רבה אף יותר.

10. אימונים בעצימות גבוהה או עם תחושת כאב תוך כדי למרות הפציעה: המכורים לפעילות ספורטיבית מתאמנים לרוב גם בעת פציעה. לעתים מדובר על הפסד יותר גדול מרווח בעת שמתאמנים עם תחושת כאב באזור הפציעה או אחרי האימון/תחרות. לכך כמובן, השלכה על משך תהליך ההחלמה ואף ייתכן החמרה של הפציעה/בעיה עצמה.

11. מנחי גוף לא מומלצים: בחלק מהפציעות מומלץ להקפיד על מנחי גוף ספציפיים. לדוגמה: הרמת רגל למעלה בעת פציעה בגפה התחתונה, ישיבה באופן מסוים ועוד.

מתאמנת שותה מבקבוק

גם כשמתאוששים מפציעה, חשוב לשתות הרבה מים | צילום: pixabay

לסיכום, היכולת שלנו לחזור לתפקוד גופני ולפעילות הגופנית הרצויה והשגרתית שלנו, בין אם מדובר ברמה חובבנית של כלל האוכלוסיה על כל הגילאים והמינים ובין אם מדובר באוכלוסיית ספורטאים, מצריכה שיקום נאות שיתבצע על ידי אנשי המקצוע מעולמות הרפואה והשיקום ותוך כדי ולאחר שלב זה, ההתאוששות המלאה תוביל לחזרה המיוחלת לשגרה. ההתאוששות מושפעת ממגוון גורמים וההתייחסות והמודעות אליהם יכולה להיות הדבר שיכריע בין חזרה איטית ולקויה לבין התאוששות מיטבית, מהירה ויעילה, וחזרה חלקה לפעילות הגופנית הרצויה.


ד"ר איתי זיו (Ph.D) | עוסק בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר למעלה מ- 30 שנה. מנהל תחום חינוך והסברה בסוכנות למניעת סימום בספורט. מנהל קורסי הכשרה מתקדמים לאנשי מקצוע במכללה האקדמית בוינגייט

עופר צחר | פיזיותרפיסט מוסמך (B.P.T , M.P.T), בעל קליניקת "Physio Fitness+" לטיפול בבעיות אורתופדיות, פציעות ספורט ושיקום תנועתי, מרצה במכללת סמינר הקיבוצים ומעביר קורסים והכשרות למאמנים ומטפלים

 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: info@shvoong.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


2020 © ריצה, אופניים, טריאתלון, שחייה | שוונג  כל הזכויות שמורות