שלום אורח התחבר

שיחזור סיסמה

חזרה

הרשם

ד"ר איתי זיו עולם ומלואו

עד כמה אפקטיביים שיעורי הסטודיו השונים?

ניתן למצוא אינספור סוגים של שיעורי סטודיו, אבל כדי להחליט מהו השיעור הנכון צריך לברר האם הוא באמת משרת את המטרות שלנו. ד"ר איתי זיו מסביר איך עושים את זה
102

האם שיעורי סטודיו המתבצעים על בסיס קבוע אפקטיביים? האם ניתן להשיג באמצעותם את מטרות האימון השונות? בפאי המופיע כאן נרשמו מטרות אימון שכיחות של מתאמנים בכלל, ובד בבד של מתאמני הסטודיו. האם השתתפות על בסיס קבוע בשיעור זה או אחר תביא אותם אל המטרה אליה הם שואפים?

עוד כתבות בנושא 

מתי אימון אישי הופך להטרדה מינית? 
מתאמנים בחדר כושר? יתכן וגם אתם באים "לנוח"
מהם המאפיינים של המאמנים האישיים שמרוויחים בגדול? 

כמובן שלחלק מהמטרות המצוינות לעיל, אימוני הסטודיו לא אפקטיביים ולא מתאימים להשגת המטרה למשל: העלאת מסת שריר באופן מהותי או אפילו פיתוח גוף עבורם יתאים יותר אימון משקולות.

בחירה של אימון כזה או אחר בהחלט עשויה להביא לשיפור ביכולת הגופנית של המתאמן/ת, אך השאלה המרכזית הנה האם זו מטרת האימון אותה הוא מעוניין להשיג. לדוגמה, ביצוע שיעורי סטודיו שונים בהם מושם דגש רב על מרכיב הגמישות, טווחי תנועה של מפרקים ושרירים, שיווי משקל וקואורדינציה, שיפור ממשי של תהליך הנשימה ועוד –  האם אלה יביאו להעלאת חילוף חומרים בסיסי (RMR) או אולי להעלאה משמעותית של הטונוס השרירי? לא בטוח כלל. לשם כך יש לבחור בשיעורים אחרים המתאימים יותר. אולי שיעורי עיצוב הגוף, יוגה (סוגים מסוימים ועוד), אימון עם אביזרי עזר ועומס בטווח חזרות שמומלץ לשם השגת המטרה ועוד.

על מנת להשתפר באופן ממשי, יש צורך להקפיד על עקרונות אימון מסוימים. התגובה של הגוף לעומס כזה או אחר עשויה להיות במגוון אפשרויות כמו: משקולות, משקל הגוף, בן זוג לאימון, גומיות, מים (בריכה/ים וכדומה), אביזרי עזר שונים ועוד.  אגב, ניתן להתאמן כל יום ולבצע 7 שיעורי סטודיו בשבוע ולא להשיג כלל את מטרת האימון המבוקשת באשר היא. זאת מכיוון שלהשגת מטרות אימון מסוימות יש פרוטוקול אימון שמתאים לכך. לדוגמה, אם המטרה הנה העלאת טונוס שריר, הגברת ה- RMR, או העלאת מסת שריר (בגפיים התחתונות) – יש צורך באימוני התנגדות בעומס מתאים. פעילות אירובית (גם אם תתבצע על בסיס יומיומי), ביצוע תרגילים עם עשרות חזרות בכל פעם, ביצוע תרגילים לשיפור שיווי משקל וכדומה – לא ממש מתאימים להשגת המטרה.

השיקולים בבחירה של שיעורי סטודיו 

האם הבחירה של מתאמני הסטודיו היא מקצועית גרידא? קרי, האם אותה אישה בת 43 שפוקדת את שיעורי הסטודיו 2-3 פעמים בשבוע, באמת בחרה נכון את סוג השיעור שהנו בהלימה למטרה שלה?

צריך כמובן לבדוק זאת. ייתכן שבחירה של שיעור סטודיו תיעשה מסיבות אחרות לחלוטין שדווקא אינן מקצועיות כגון:

  • השעה בה נערך השיעור. שיקול שעשוי להשפיע על הבחירה של שיעור זה או אחר.
  • המדריך עצמו: המקצועיות הגבוהה, פרזנטטיביות, אינטלגנציה רגשית וכדומה.
  • "עיקרון העדר" – אם השיעור מלא עד אפס מקום ויש אפילו רשימת המתנה, סביר מאוד להניח שהשיעור והמדריך מצוינים (כמובן שלא בהכרח יש קשר…).
  • השיעור הנו בדרגת קושי לא גבוהה במיוחד, ונוח ומתאים לאותו/ה מתאמן/ת להתמיד כך במשך תקופה ארוכה (לעתים שנים).

יש כמה דברים שצריך לבדו לפני שמחליטים במה רוצים להתמיד | צילום: pixabay

אי התאמה של שיעור סטודיו למתאמן עשוי להיות לא רק בהיבט המקצועי, אלא גם מסיבות אחרות כגון:

  1. אישיות המדריך – ייתכן שמרים את קולו, אגרסיבי, אינו אמפטי, מזלזל וכדומה.
  2. עוצמת המוסיקה ו/או סוגה – מושמעת בדציבלים גבוהים במיוחד, מה שהופך את השיעור לחוויה לא נעימה בכלל ועלולה להשפיע גם על סיכויי ההתמדה. גם סוג המוסיקה עשוי לשמש מחסום לאימון. מדריכי סטודיו, במרבית המקרים, משקיעים רבות בפלייליסטים השונים המותאמים לסוג השיעור.
  3. הטמפרטורה בסטודיו – קור או חום עלולים גם להשפיע על המוטיבציה לאימון.
  4. שעות בהן נערך השיעור – בהחלט גורם מהותי. במידה ומדובר על שעות לא נוחות מבחינת המתאמן, ייתכן שתהיה לכך השפעה על המוטיבציה לאימון.
  5. עצימות האימון. ביצוע שיעורים ברמת דופק גבוהה-מרבית או אולי כרוכה בהפעלת מערכות שלד-שריר ברמה גבוהה במיוחד – אינה מתאימה לכל מתאמן. לכך כמובן השלכות גם על מידת ההתמדה.
  6. הנאה באימון – חשוב שתהיה. אפילו ביצוע שיעור אפקטיבי במיוחד ומתאים להשגת מטרת אימון כזו או אחרת, יתקל בקושי בהתמדה של המתאמן אם לא ייהנה באימון.

כלים יישומיים לבחירת שיעור הסטודיו המתאים למתאמן אישי (רשימה חלקית) 

  1. לבדוק עם המנהל המקצועי של הסטודיו/חדר כושר וכדומה, על מה מושם דגש בשיעור המדובר: האם בעיקר על שיפור כוח שריר, אולי שיפור יכולת אירובית, ייתכן, שבכלל הדגש הנו על תנועתיות וטווחי תנועה או אפילו שילוב של מספר מרכיבי כושר גופני שונים.
  2. התאמה של המתאמן/ת לאישיות המדריך. לנסות לבדוק את קצב השיעור, אופן ההתנהלות שלו וכדומה. ניתן גם לבקש פידבק ממתאמנים שמבצעים שיעור זה או אחר על בסיס קבוע.
  3. התאמה של שעת האימון לסדר היום של המתאמן/ת. לכך חשיבות רבה מכיוון שזו עשויה להשפיע על מידת ההתמדה בפעילות.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: info@shvoong.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


2020 © ריצה, אופניים, טריאתלון, שחייה | שוונג  כל הזכויות שמורות